Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 9-5 TCR -98 | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 23 besök senaste veckan (51634 totalt) |
Saab 9-5 TCR
Banprojekt som du aldrig sett dem för Presentation Hej. Eftersom jag är helny här på rejsa tänkte jag lite kort presentera mig. Jag som gömmer mig bakom denna användare heter oscar Rydsjö är 18år och går sista halvåret på teknikprogrammet i Halmstad. Köpte min första bil när jag var 15 och har sedan dess skruvat i större och mindre skala. Har ett tidigare projekt i bagaget, detta är dock mitt första grundliga banprojekt där jag utnyttjar matten och hållfastighetsläran jag lärt mig under gymnasietiden. Vädra gärna era ideér och åsikter om projektet i tråden. Hoppas ni får trevlig läsning framöver. Tappad motivation Under nio månader jobbade jag med att bygga en dragracer av min Toyota Tercel. När bilen var knappt halvfärdig dog motivationen. Det var inte kul att bygga på en rostig, ful och gammal bil. Roligt när det svänger Med nytaget körkort föll jag pladask för de kurviga småländska småvägarna, "Fan vad kul det är när det svänger". Efter att tittat på konbanskörning på Ljungbyheds flygfält i skåne stod det klart, jag vill ha en egen banracer. Om det var kul att köra med pappas V70 borde det vara 10 gånger roligare att köra med en bil byggd för kurvor och banracing. Men att bygga väghållning på en Toyota Tercel kändes inte upphetsande, även om jag först hade rätt vilda ideér om hur bilen skulle se ut och byggas för att trivas i kurvor. Ny inspiration och nya ideér För att inte göra bort mig totalt ville jag ha mer kött på benen innan jag påbörjade ett nytt projekt. Efter att läst diverse böcker om väghållningens hemligheter och förstått vad som gör en bra banbil började jag planera. Efter att bollat ideér på msn under hösten och vintern kom jag fram till att jag behövde en modern vridstyv kaross. Eftersom jag redan hade en Saabmotor var det upplagt för en Saabkaross. Den snyggaste Saaben enligt mitt tycke är Saab 9-5 av första generationen. Eftersom mycket av mina pengar och lediga timmar kommer att sväljas av detta projekt vill jag självklart att bilen ska vara grymt snygg. Jag tycker rena racerbilar är de snyggaste bilar som finns. Därför vill jag att min Saab ska se ut som den tävlat i BTCC i slutet av 90-talet. Därav namnet TCR (Touring Car Refined), som jag döpt den till då jag inte vill döpa den till Aero, Viggen, Hirsch då ingen av dessa namn repsesenterar vad jag kommer att göra med bilen. Projektets grundpelare Bygget ska baseras på , som tidigare nämnts, en Saab 9-5 av årsmodell 98. Drivkraften framåt sköts av en Saab B234L från 93, denna motorn lever kvar från Toyotaprojektet. För att fördela vikten jämnare i bilen har jag valt att inte montera motorn under motorhuven, utan där baksätet en gång var. Växellådan som gör detta möjligt är en 5-växlad Audi-låda från en 80 2,8 V6 -92. Grundkonstruktionen av karossen ska behållas så intakt som möjligt. En subframe kommer att konstrueras fram och bak för att kunna montera hjulupphägningar, motor och stötdämpare. Mål Att bygga den mest optimala banbil efter mina ekonomiska och tekniska resurser. Korta fakta Kaross: Saab 9-5 2,3t -98. Motor: Saab B234L placeraderad bakom framsätet, bakhjulsdriven. Växellåda: Audi 80 2,8i V6 -92. Chassi: Ny främre och bakre subframe. Skyddsbur.Annars orginal. Kaross: orginal. Inredning: Spartanskt och racingorienterat. Hjullupphägningar: Dubbla långa A-armar. Aerodynamik: Plant underrede, difusor och vinge. Registreras som ombyggt fordon. Eget elsystem. Färg: Kolsvart kaross, vita fälgar och några dekaler Planer Stötdämpare: Öhlins 36D. Ev. styrda med stötstänger och vipparmar. Bromsar: Stålomspunna bromsslangar, slitsade org.skivor, kvalitéts bromsbelägg. Däck och fälg: 18" luftiga 5 eller 6-ekrade fälgar med R-däck. Frågeställningar Bästa sätt att förse kylarpaketet med luft? Enklaste och priseffektivaste sättet att tillverka en drivaxel som passar Audilådan och Saabhjulnav? Tjänar man pengar på att gjuta av och tillverka karossbitar i glasfiber istället för att köpa org.karossbitar? Använda delar till Saab 9-5 som är dyra och passar eller använda billigare delar och få dem att passa? Planering Bygget kommer att få ta den tid det tar. Målet är dock att den ska vara färdig till säsongen 2008. Motorbygge Motorn har renoverats under vintern för att hålla för bankörning. Förutom rengöring, ny slitdelar och ny färg har inget bytts på motorn då den är håller för de effekter jag är ute efter. Är ute efter runt 260hk när bilen sitter i bilen. Har dock demonterat bort balansaxlarna och pluggat oljekanalerna till dessa. Film på motorbygget. http://www.youtube.com/watch?v=uz3pN Bilder Blocket som motorbygget maseras på. Topplock, vevaxel, kamaxlar och andra småsaker. Kolvar, vevstakar, ramlageröverfall och mer småsaker. Fuelcellen, Jaz Pro Sport II. Köptes loss begagnad, dock oanvänd, från ett avstannat projekt. De flesta av motorns komponenter i citronsyrabad. Rengjord orginalkolv. Ny vevstake? oljemunstycket som försörjet kolvarna med kall olja. I denna låda ligger alla delar som ska in i motorn. Förutom rengjorda orginaldelar finns nya lager, kolvringar, bultar och packningar från Speedparts. Växellådan Nya kolvringar på kolvarna. Alla fyra kolvar ihopmonterade med respektive vevstake som har nya vevlager. Honade motorblocket. Honade även borrningen till de hydrauliska tryckarna. Polerat fäste till servopump och generator. Polerad kåpa som sitter på gaveln mot växellådan. Rengjord turbo. Polerat spjällhus. Alla delar som ska monteras på blocket. Nu är det ett stort tidshopp, för nu är motorn i princip färdig. Detta hål fylls av filmen. Är väldigt nöjd med slutresultatet. Insuget är polerat av Rikard_VW (Tack!) Turbon med tillhörande oljeretur och WG-klocka som är polerade. Tändkassett och ventilkåpa. oljetråg och servopump lackade svarta. Alla bultar är ersatta av insexbultar för att höja det visuella intrycket. Transmissionskåpan rengjord/polerad. Generatorn fattas, poleras i skrivande stund. Turbosidan i princip klar. Vattenpumpen är borttagen och ska ersättas av en elektrisk. Dels för att spara plats och dels för att kunna kyla motorn när den är avslagen. Bilen i fråga. Bakifrån. Här ska motorn och växellådan sitta. Köpte bilen som tom kaross, så jag slapp nöjet att riva ur inredning osv. En skiss på hur jag hade tänkt mig att allt skulle se ut. Fälgarna blev väldigt konstiga. //oscar _________________ Oscar Rydsjö |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
En laminova vattenkyld laddluftare och långa ledningar till fronten och en kylare där? Borde funka bra på bana med så liten luftvolym på turbons trycksida som möjligt? Eller går det utanför budgeten...? Kanske finns ngt kul på marknaden? Hmm... Känner inte att jag svarade på din fråga riktigt... _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||||
Ahhhh det är du som haft ett projekt på www.lowbudgetrides.com ???
Va lite bedrövad när det slutades bygga på toyotan. Får hoppas att saaben blir kul att följa med lyckatill _________________ Carl Johan Wennborg * Mitsubitshi Starion TURBO-84 * |
||||||
Kommer bli rätt stor volym i de tryckrören, spontant känns det som responsen kommer bli lidande. Funderar på att göra som en osthyvel i det plana golvet. Sedan leda upp luften till kylarpaketet som kommer sitta i bagaget och leda ut luften vid sidan om difusorn. Sedan sätter jag dit elfläktar, skulle det fungera? //oscar _________________ Oscar Rydsjö |
||||||
Det var jag. Jo, jag saknar det lite med. Bilen ska skrotas snart Ska göra mitt bästa, kommer inte hålla samma tempo då jag vill göra det rätt första gången. //oscar _________________ Oscar Rydsjö |
||||||
Bakhjulsdriven 9-5a känns det som jag är kommer att bli rätt ensam om Tack. //oscar _________________ Oscar Rydsjö |
||||||
Det är just det det inte kommer att bli om du använder en VATTENKYLD laddluftskylare. Tryckrören behöver ju bara gå fram till den som du placerar vid motorn då.... Rören fram till fronten kommer ju att vara vattenrör. _________________ Stefan Krondahl |
||||||
Bygger man rwd med mittmotor i en fwd-bil klassas den normalt sett som amatörbyggt fordon. Bygger man bara vettigt är det inga större problem att regga.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Har tagit bort asfaltsmattorna och kört hem bilen till Halmstad från Ljungby. I slutet på nästa vecka ska bilen iväg till Gunnarsjö Svets o smide. Där ska jag få material till mina subramar samt huvudbågen och frontbågen tillverkad.
Såhär ser "framsätetet" ut utan sina asfaltsmattor. Lyckades göra ett hål i golvet med mejselhammaren, men det är inget som inte går att laga. Baksätet. Sedan lastades Saaben på släpvagnen. Vilda protester från Saabens sida hjälpte inte :P Faan vad det kliar i fingrarna //oscar _________________ Oscar Rydsjö |
||||||
Tycker att ett scoop på taket skulle förstöra mer än det tillför då jag att bilen ska se så mycket orginal ut som möjligt (förutom fälgar och markfrigång osv.) En osthyvel under bilen är för tillfället den bästa lösningen på problemet eftersom den inte syns överhuvud taget. Frågan är bara hur den ska dimensioneras för att jag ska få in tillräckligt med luft? //oscar _________________ Oscar Rydsjö |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 9-5 TCR -98 | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 23 besök senaste veckan (51634 totalt) |