Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 M5 -72 (3602)
1, 2, 3, 4, 5   >>
11 besök senaste veckan (27099 totalt)
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Historien
Som vissa av er kanske vet så monterade jag 2006 en M5-spis i min E30.
( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31027 )
Det gick ju som det gick och nu står åter motorn på en pall i mitt garage.

Fortsättningen
Så till fortsättningen då. Tanken är att M5-motorn ska monteras lite (läs hejdlöst) tillbakaflyttad
i 1602an, hjulupphängningen hämtas från E34 M5 och bur ska
byggas samman med en rörkonstruktion i fronten.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Bilen precis efter inköpet


Motorn


More to come!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Joel Pennerborn
Köping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 152



Låter ju väldigt bra det här!
Något jag skulle ha gjort är att såga hål i torpedväggen och flytta motorn så långt bak det bara går. Plast rutor runt om, utom fram. Gjuta glasfiber/kolfiber huv och kanske även framskärmar detta är en bra början iaf Lycka till!

_________________
Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Det är PRECIS vad jag har tänkt göra det ;o)

Joel_Pborn skrev:
Låter ju väldigt bra det här!
Något jag skulle ha gjort är att såga hål i torpedväggen och flytta motorn så långt bak det bara går. Plast rutor runt om, utom fram. Gjuta glasfiber/kolfiber huv och kanske även framskärmar detta är en bra början iaf Lycka till!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Galet!

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Du är min idol.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
malfunkshun skrev:
Galet!


Yep, fullkomligt ;o)

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
erikjakan skrev:
Du är min idol.


Ja, jag gör ju detta för din skull, du fick ju aldrig åka i E30n.
Ska vi boka in en helg för provåkning redan nu?

_________________
Fredrik Moberg
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Skip skrev:
erikjakan skrev:
Du är min idol.


Ja, jag gör ju detta för din skull, du fick ju aldrig åka i E30n.
Ska vi boka in en helg för provåkning redan nu?


Absolut, M5 och 02a, helt sjukt rätt kombination!

Nån helg i augusti passar mig utmärkt

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Its a deal! Augusti 2008 är bokat!

erikjakan skrev:
Skip skrev:
erikjakan skrev:
Du är min idol.


Ja, jag gör ju detta för din skull, du fick ju aldrig åka i E30n.
Ska vi boka in en helg för provåkning redan nu?


Absolut, M5 och 02a, helt sjukt rätt kombination!

Nån helg i augusti passar mig utmärkt

/Erik

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Joel Pennerborn
Köping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 152



Sen måste man ju fråga hur det blir med motorn? Hoppas på en balanserad, lättad och högvarvig motor 8500-9000rpm kanske är för mycket

_________________
Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Altså motorn ger ju i nuläget 317hk. E30n som motorn var monterad i tidigare gick BRA.
Nu blir ju denna bilen troligen lite lättare. Det behövs helt enkelt inte...ÄN!

Men det dröjer inte länge förrän jag vill ha mer, det kan jag lova.
Det är bara det att sugtrim kostar ju så mycket.
Men visst, lite lättade prylar, vassare kammar mm. är ju ingen utopi precis.

Det hade onekligen varit trevligt att ha 400+



Joel_Pborn skrev:
Sen måste man ju fråga hur det blir med motorn? Hoppas på en balanserad, lättad och högvarvig motor 8500-9000rpm kanske är för mycket

_________________
Fredrik Moberg
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 211



Kunde du inte tagit nån sunkigare 02:a? det är nästan helgerån att kapa sönder ett så fint objekt
Eller rörram och plastkaross på en gång, vi vet ju alla att du kommer hamna där till slut ändå

Skämt åsido, jäkligt grymt bygge och jag ser fram emot uppdatering!

_________________
Jon Lund
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Jag tror visst att du underskattat bilens sunkighet.
I mitt tycke så börjar helgerån bli när man tar en 356 speedster och monterar en jet-motor i den, upp till den punkten tycker jag att man får modifiera fritt utan att bli beskylld för sådana oegentligheter

I övrigt, tack för att du tycker att bygget är grymt, bara vänta till själva byggandet börjar

sEiKo skrev:
Kunde du inte tagit nån sunkigare 02:a? det är nästan helgerån att kapa sönder ett så fint objekt
Eller rörram och plastkaross på en gång, vi vet ju alla att du kommer hamna där till slut ändå

Skämt åsido, jäkligt grymt bygge och jag ser fram emot uppdatering!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Jag har funderat och kollat lite på det här med bur, och måste medge att jag fattar NOLL av FIAs reglemente.
Jag vill ju liksom gärna att bilen ska kunna köras i någon racingklass (SSK Klass 3 exempelvis).
och det jag då undrar är vad jag minst måste ha för bur i bilen?!?!

och kom nu inte med nåt snick-snack om att jag inte läst reglementet, jag har försökt

EDIT 1: FAN FAN FAN FAN FAN!!! Jag hittade rätt reglemente ca 2min efter att jag gjort inlägget!
Förlåååååååt!!!

EDIT 2: Nähäpp, fortfarande konfunderad Återigen ber jag om hjälp

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Jag fortsätter min monolog.
Som jag förstår det så är det altså en av följande konstruktioner som gäller.




Det jag då undrar är om denna buren är "felbyggd", eftersom det inte sitter något stag på golvet mellan huvudbågens båda infästningspunkter? Eller är detta också godkänt? (Hoppas det är ok att jag lånade bilden.)

OBS! Inte min bil!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Är det verkligen ingen här på rejsa som kan hjälpa mig med bur-bygget?

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317



Skip skrev:
Är det verkligen ingen här på rejsa som kan hjälpa mig med bur-bygget?




Följ någon av bilderna (dom tecknade) så gör du rätt.

Buren i bilen på bilden bör nog kommpleteras , med ett rör tvärs över, som du så
riktigt säger.

Lycka till. thumbs up

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Då gör jag så.
Tackar!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 369



Den buren var inte färdigbyggd vid foto tillfället...!

Jag han sälja bilen innan den blev klar..

_________________
Jonas Götesson
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Hehe, ok, det var inte menat som ett påhopp
Bara ett litet exempel.
Hur går det med Alpinan då?


Götesson skrev:
Den buren var inte färdigbyggd vid foto tillfället...!

Jag han sälja bilen innan den blev klar..

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 M5 -72 (3602)
1, 2, 3, 4, 5   >>
11 besök senaste veckan (27099 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande