Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia -54
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (12978 totalt)
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Hallå.

Har dragit igång ett litet projekt

Hittade en gammal Ford i förhållandevis fint skick, som jag tänkt bygga mig en räser av.




Bil:
Ford Anglia -54

Motor: Överladdad Volvo B23

Drivlina: Getrag ZF M3 låda, Volvo 240 bakaxel med torsen diff (3.73)


Mycket är inte helt färdig grubblat ännu, så som framvagn/bakvagn.

Hade tänkt mig att jag skall använda orginalfästena på volvo bakaxeln för att göra ett 4-link.
Hade tänkt använda orginal undre bärarmar och sätta stag med länkhuvuden i dom övre, i kombination med en wattlänk kåpa från sellholms.

Låter detta som en rimlig lösning på bakvagn?

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 50



Låter galet och kul!!!! ös på!!

_________________
Henrik Landén

Vw caddy tdi 06:a
Vw Polo 82:a AKA dödspolon
VW jetta mk:1 84:a
Renault clio rt 91:a
Volvo s40 97:a
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Störtskön! thumbs up thumbs up
Du hittar mer inspiration i tidningen Classic Ford

_________________
Håkan Persson
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
old blue oval skrev:
Störtskön! thumbs up thumbs up
Du hittar mer inspiration i tidningen Classic Ford


Tack för tipset!

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Kan någon ge mig lite ideer på olika modeller av framvagnar?

Är inte helt hemma i allt de där med upphägningar

Finns det "färdiga" kitt att köpa, med förhållandevis bra inställnings möjligheter?

Har haft lite planer på att använda en volvo amazon framvagn, men det är ju en gammal konstruktion, måste ju ha hänt en del sen 60-talet.


Ha de

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har ett liknande bygge, på en Austin A35. där har jag använt framvagnen från en Rally Kadett.

Det är ett gammalt bygge....så jag har inte räknat något specielt på den.
Jag tror att Asconan har en bättre geometri...så det är vad jag skulle använda idag.

Amazonen ska du nog låta vara.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag har ett liknande bygge, på en Austin A35. där har jag använt framvagnen från en Rally Kadett.

Det är ett gammalt bygge....så jag har inte räknat något specielt på den.
Jag tror att Asconan har en bättre geometri...så det är vad jag skulle använda idag.

Amazonen ska du nog låta vara.


Härlig bil...


okej, har letat en massa efter bilder och mått på Ascona framvagn.

Har inte hittat mer än en bild, såg ut som att den skulle kunna funka.

Men behöver dock lite mått.

Någon som vet var man kan hitta info om Ascona framvagnar?

Ha de

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Du bygger givetvis som du själ vill men varför inte skippa överladdet och stoppa i en lagom sugtrimmad 2 litersmotor istället? Då platsar ju bilen i retroracing klassen oxå... Det är ju kul att ha en bil som platsar direkt i någon raceklass ifall du blir riktigt biten av banåka...

Sök på retroracing här på forumet för mer info. thumbs up

_________________
Mattias Meldert
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Titta vad jag fick hem i dag!

En torsendif utväxling 3.73..


_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Skulle behöva lite råd om bur bygge.


Buren skall styva upp så mycket som möjligt.

Därför tänkte jag svetsa rören i balkar(fyrkantsjärn) i golvet.

Finns det några risker med att göra på detta sättet jämnfört med att bulta buren i karossen?


Ha de

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
meldert skrev:
Du bygger givetvis som du själ vill men varför inte skippa överladdet och stoppa i en lagom sugtrimmad 2 litersmotor istället? Då platsar ju bilen i retroracing klassen oxå... Det är ju kul att ha en bil som platsar direkt i någon raceklass ifall du blir riktigt biten av banåka...

Sök på retroracing här på forumet för mer info. thumbs up



Tjenna.. läste igenom reglementet på Retoracing..
Kommer inte funka.

orginalmotorn är ca 400 mm lång med allt, den volvomotorn som jag ska ha i är ca 600mm..
Det vill säga att jag måste flytta bak allt in i coupen, å så som jag förstog de så fick man inte göra det.

Ha de

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Fjabben skrev:
Skulle behöva lite råd om bur bygge.


Buren skall styva upp så mycket som möjligt.

Därför tänkte jag svetsa rören i balkar(fyrkantsjärn) i golvet.

Finns det några risker med att göra på detta sättet jämnfört med att bulta buren i karossen?


Ha de



Ingen som vet något om detta?

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare


Förslag på infästning i golvet.

Pilen är bara där för att jag alternativt skall ha 4-kants järn där.

Några invändningar?

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Hallå.

Skulle behöva veta om det finns något namn på det mått som är markerat med ett ?:tecken..


_________________
Tobias Ohlsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5599



Måttet A kallas ET

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13188

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fjabben skrev:
Måttet A och ?

A kallas inpressningsdjup, offset eller ET (från tyskans EinpressTiefe = inpressningsdjup).
Jag har dock inte hört nåt namn på ?-måttet...

Edit: Nisse han svara före mig på samma sak...

_________________

Rice and shine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5599



....poff bort feltryckning

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fjabben skrev:
meldert skrev:
Du bygger givetvis som du själ vill men varför inte skippa överladdet och stoppa i en lagom sugtrimmad 2 litersmotor istället? Då platsar ju bilen i retroracing klassen oxå... Det är ju kul att ha en bil som platsar direkt i någon raceklass ifall du blir riktigt biten av banåka...

Sök på retroracing här på forumet för mer info. thumbs up



Tjenna.. läste igenom reglementet på Retoracing..
Kommer inte funka.

orginalmotorn är ca 400 mm lång med allt, den volvomotorn som jag ska ha i är ca 600mm..
Det vill säga att jag måste flytta bak allt in i coupen, å så som jag förstog de så fick man inte göra det.



Vad är det för Volvomotor? Jag förslår att du PMar Anders Bisting och resonerar med honom, han är vår regelguru runt Retroracing och jag håller med Meldert att det vore väldigt synd att lägga ner massa arbete om endast mindre åtgärder kan innebära att den platsar in i ett reglemente. Bilen får troligtvis dessutom ett högre värde om du funderar på att sälja framöver.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
[quote="Magnus S"]
Fjabben skrev:


Vad är det för Volvomotor? Jag förslår att du PMar Anders Bisting och resonerar med honom, han är vår regelguru runt Retroracing och jag håller med Meldert att det vore väldigt synd att lägga ner massa arbete om endast mindre åtgärder kan innebära att den platsar in i ett reglemente. Bilen får troligtvis dessutom ett högre värde om du funderar på att sälja framöver.



Jag ska ha en volvo b23, med kompressor.

detta hade man kanske kunnat komma runt på grund av motorns storlek.

"I enskilda fall kan serie ansvariga ge dispens för flyttad torpedvägg om det är gjort av annan anledning än att flytta motorns viktcentrum."

Men det är svårt att gömma en kompressor...

"8.2 Trimning fri. Turbo eller annan överladdning förbjuden."


ha de

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Fjabben skrev:
Förslag på infästning i golvet.

Bilsportförbundet har lagt till en massa bra bilder och tips i reglerna.
Jag rekommenderar att du läser igenom dem noga så att allt blir rätt.

http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf

Förstärkningsplattan som svetsas i karossen ska vara minst 3 mm tjock och 120 cm2.
I buren svetsas en fastsättningsplatta som skruvas i förstärkningsplattan.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Äntligen har jag fått hem lite verktyg.

Nu blir det bur byggande.




_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia -54
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (12978 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande