Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta GSi TURBO Exclusive 1987
1 besök senaste veckan (8702 totalt)
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
Dåså, har smugit omkring här länge nog utan att något har påpekat avsaknaden av biltråd....

sååå:

Inköpt 011124


Bilder då den sisst var körbar ( innan installning....)


På Vifft i de skånska högländerna utanför Svedala där den bor ( Garaget )


Utanför gamla garaget


Utanför gamla garaget


Spec:

Motor:
    Cih Motor 2,0 liter
    95,25 mm Venolia Lågkompkolvar
    Lättat svänghjul
    Balanserat & invägt ( TG Motor )
    Turbo: t3/t4 trim 54 med intern wg
    Hemmasnickrat tubrogrenrör / Extraktorgrenrör vid i "sug/besigtningsedition"
    2,5" Simons avgas
    Koppling: Förstärkt lamell från Rekord 2,2 Tryckplatta Sachs "Volvo 618" Special lager
    IC från Saab 900 ( kommer nog bytas...)
    Progresiv BTR ( kommer bytas om när jag byter sprut..)
    "Blåa" Volvo S60R Spridare
    ombyggd FuelRail från omega 6-cyl
    100 % E85 i tanken
    Maxportad Topp ( TG Motor )
    Special turbo kamaxel ( TG Motor )
    Skärkantstoppackning


Mål: ca 250 hk

Inredning:
    org Exclusive Röd/Svart Recaro
    Utbytt Förarstol till annan Recaro
    4-Punktsbälte ( bytes till 6-punkts som sitter ligger när jag byter stol igen..)
    lite extra mätare
    Lite Stereo


Exteriört:
    Zender bakkjol
    org Främre kofångare+ DTm-Läpp ( Zender TROR ja )
    Irmscher org 400-ljus
    ombyggd grill
    Övrigt org GSi
    "400-huv" (I Glasfiber som på rallybilarna, med samma lyftin/utsläpp)


Väghållning:
    Kilen Sänksats ( 40mm ?)
    Gabriel Sport Dämpare ( dom var MYCKET bättre än de gamla orginaldämparna som satt på, jag var student...)
    Boxade länkarmar
    Powerflexbussningar överallt
    Allt nylackat


Planer:
    Montera ihop framvagnen ( Letar i dags datum nya bultar till framvagnen)
    Svarva/Fräsa nya hubar fram ( 5-bult )
    Bygga om bakaxel till 5-bult
    Skivbromskonvertera bakaxeln ( Volvo 240 4-kolvs ok för solid skiva )
    Montera Bromsskivor från Astra Coupe ( bruksbilen som jag jar bytt till annat på )
    Framok från omega 3000





Framvagnen behövde få sig en omgång, tur var väl det, för det var värre än jag hade anat >

Har sett ut såhär i typ ett år eller nåt..
Men nu är den på väg ihop






Skiss på mina nya hjulhubbar fram: ( med mått från skallen dagen efter jag måttade..... )




Målet är att köra på Sturup på GTi Klubben / OSC träffen 6:e Maj

saker att göra innan dess:

    Montera ihop framvagn
    Besigtiga bilen utan turbo
    riva igen
    Bygga om till 5-bult osv enligt planer
    Dit med nya Turbon
    Bygga ny downpipe
    mappa lite ( får de om det blir med org system eller annat som ev. är på g)


Känns tight...

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677



Härligt och se
Klart du hinner det e bara o ligga i

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



Trevligt o se den bilen här oxå, har följt ditt bygge på Opelsportclub med stort intresse thumbs up

Svarta mantor rules

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Dags för en uppdatering..?


/Håkan

_________________
Håkan Persson
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
old blue oval skrev:
Dags för en uppdatering..?


/Håkan


du har så rätt så !!

Håkan hade en motor till salu som ja var tvungen å köpa. Cratemotor
Lite mer precist en Z22SE (Opel) från GMs EcOTec familj även känd som L61 osv. Finns trimpotential samt MYCKET billiga delar i staterna
Det är/var denna typen av motor "dude" hade/har i sin speedster, så kanske fler är med på banan

Denna skall pressas ner i mantan så att jag kan regga den lagligt, som ombyggt fordon.
I samband med detta skall även taket kapas lite (targa) bur pillas i samt bromssystemet byggas om till Samma som jag har på min Astra Coupé (typ ). en preppad bakaxel skall dit samt att bultdelningen ändras från 4/100 til 5/110 för att kunna ha samma r-däck som Astran, men även pga bromsarna.
om jag hittar en Getrag 265 låda så kommer jag förmodligen att byta låda i samma veva, så slipper jag svetsa i mina gamla getrag 240....

Edit:
Varför kan man inte ha en apostrof i sin post ??
Fick bara felmedelande när jag ville ha det mennag GM & s, tog ganska lång tid innan man kom på var felet låg...

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



Vad för lådor passar på den där motorn egentligen, och då menar jag för rakställt och RWD, finns det nått "bolt on"?

Klar till sommarn eller?

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
D.Sävström skrev:
Vad för lådor passar på den där motorn egentligen, och då menar jag för rakställt och RWD, finns det nått "bolt on"?

Klar till sommarn eller?


jodå, de finns.....
från nya pontiac solstige / Opel Gt t.ex.

Så de blir cusom kåpa/adapterplatta....


eeh, troligen inte klar iår.... håller på å renovera lägenheten som ja köpte nu med.... så de skalar ju bort MINST 2 mån, å vips så e de nästan maj...

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta GSi TURBO Exclusive 1987
1 besök senaste veckan (8702 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande