Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 TURBO Coupé | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (31543 totalt) |
Så här ser den ut
Bilen står nu och ugglar i garaget sedan före jul efter renovering av växellådan. Å bredvid står projekt nummer två, en Z3 coupé till. Ingen idé att skriva om den bilen i denna tråd, men den skall bli den seriösa banbilen. Rörchassi och V8 Turbo Den röda är korvkioskracern. Antagligen helt hopplöst långsam jämfört med den samlade kompetensen här på rejsa sidan Men den rasslar iväg ganska skapligt ändå! Som ni säkert förstår är motorfilande av största intresse, därav nedanstående ordbajseri, hoppas ni står ut. GRUNDMOTOR: Saab B204R block Borr 90mm. Slag 78mm. Max rpm: 9500rpm (ecu begränsat) 9.0:1 geometrisk kompression. Block o-ringat med frästa försänkningar för kopparringar runt loppen. Vevaxel, smidd original stålvev. Stålstakar smidda AutOVerdi. Längd 163mm, 56mm i storände. Kolvar smidda JE "flat top", 12 hundradelar kolvspel, Kolvbultar customtillverkade, beräknade för max180bar cylindertryck. Vevparti balanserat och viktjusterat. Sealed power kolvringar. Balansaxlar bortkopplade. Avgasventiler rostfria, diameter 31.5mm. Insugsventiler 33mm Tändstift centralt placerat, 2st "motstående" squish ytor i domen. Förstärkningar adderade i cylinderhuvudet vid förbränningsrummen. Cylinderhuvud bearbetat för bättre värmeavledningsförmåga runt förbränningsrummen. Maxportade avgaskanaler och flödesjusterade insugskanaler. Ventilsäten vinkelfrästa. Ventilfjädrar customtillverkade efter egen spec. ~900N vid maxlyft, ~370N inspänningstryck. Mekaniska fasta tryckare customtillverkade efter spec. Kammar, 276dur, 11.5mm lyft. 20-25 ventilspel. Ställbara kamdrev. Varmsida gasväxling: Grenrör hemtillverkat i rostfritt SS2353 id 40.5mm, yd 44.5mm Koncept 4-2 puls split. Primärpipor ~350mm, sekundär/kollektor ~100mm. Separata utgångar för wastegate på sekundärpiporna, vilka hålls separerade fram till wg ventil. Wastegate TiAl ventil 46mm, Luftflöde 0.32kg/S @ 1bar Turbindel på turbo. Turbinhus delat inlopp. storlek 16cm2. Turbinhjul Exducer 72mm. Inducer 85mm Efter turbin 76mm utlopp 3" Rf avgassytem, hemtillverkat Kallsida, gasväxlingssystem: Hemtillverkat insug Primärpipor matchportade mot cylinderhuvudets kanaler. Spjäll ~70mm Fullradietrattar i plenumkammaren. Flödesfördelning mellan kanalerna optimerad i plenumet från inloppskanalen. Varje primärpipa har dubbla, parallella frontmonterade bränslespridare. Kompressordel på turbo. Kompressorhus med ported shroud. Impeller Inducer 63mm. Exducer 95mm 8 höga & 8 låga blad 28mm till 5.5mm bladhöjd Tryckrör diameter 63.5mm från turbo till intercooler, 70mm från IC till spjällhus By-Pass 30mm anslutning. Intercooler Pace 2raders 580x250x96mm (temperatur i plenum var aldrig över 35grader i provcellen enl. ECU log) Bränslesystem: Tryckpumpar 2xBosch 220l/1h @ 5bar. 1st Bosch 240l/h @ 5bar matarpump till catchtank från huvudtanken, TMW Ställbar 1:1 bränsletrycksregulator. 8xBosch 465ml @ 3.8bar spridare.10mm matarledning, 8mm retur. Alla slangar stålomspunnen PTFE Styrsystem: Pectel T6 motorsport 2000 Drivlina: ZF S5D-320Z M3 växellåda 5vxl. Limmade lager. original kardan. Z3M slutväxel med lamelldiff. Hemtillverkad gavelplatta. Oljekylning 19 raders Mocal kyl & pump. Koppling: 200mm Sachs race engineering, med 2 skivig sinterlamell. Svänghjul hemtillverkat alumec med infrästa slitplattor av segjärn. Adapterplatta mellan motor och låda, hemtillverkad. V-lådebrygga förstärkt. Broms: Fram Brembo 6kolvs ok (Porsche GT2) skivor Brembo 330x32mm med svarvade alumec nav. Belägg Pagid Gula (Porsche GT2 Club sport långlopp) Bak original ok och skivor. Chassi: KW inox III Bussningar PUR & stumma. Hemtillverkade motorfästen. Bakaxelupphängning ombyggd för hållbarhet (se bild) Kaross: orginal. Huv, SCE kolfiber. Det finns en hel hög med bilder till, och en massa info som jag inte adderat till texten. Men det är ju en dag imorgon också. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M240i G42 |
||
Bara för att rejsa till stor del består av mer chassisynande ämnen behöver det betyda att vi ratar effekt...
Som sann BMW-entusiast men med fotfäste i ett SAAB-team så vet jag vad chassiet går dör och jag har haft förmånen att få känna på ditt motorval i vildare variant. Så WOW är väl det minsta man kan säga. Gillar konceptet skarpt! Den måste bära iväg ngt så in i bänken. |
||
Ser kanon ut!
Tror att det är denna bil som jag har hört rykten om på Volvos interiör avdelning, kan det stämma...? Är dessutom ganska säker på att jag såg den på ett släp i närheten av Norra Älvstranden för några år sedan? om det inte finns fler röda med samma fälgar... Berätta gärna mer om V8:an...! _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Tror att detta är mitt svenska favoritbygge, sen att den finns lokalt är juh ändå bättre.
Vi får ha en rejsaträff vid Pärlans i sommar.... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Hej
Bromsades till ~670Hk & 700Nm Å här är en bild när vi justerade låg och mellanlast. Creds till N.Hedis och Frank/SQR för rullarna!! Jag har iofs aldrig kört med full effekt. Redan vid 1.5bars laddtryck börjar det bli "intressant" för en ovan förare som jag. Johan>> om jag bara hade haft råd så... TPR>> Ryktena är nog inte helt grundlösa Kan det varit denna ekipage som du såg vid älvstranden V8an med tillhörande bil ligger på långtidsplanen, så mycket kan ju komma att ändras. Men det är en GM Northstar LH2 32v 4.6l Tanken är att fodra om den med Dartons MID foder. (Så den tål överladdning) I med andra kolvar å stakar, å allt annat pyssel med toppar grenrör insug osv, för turbofieringen. Åsså tänkte jag köra torrsump. All externals är i stort sett färdigt Planen är att implementera all kunskap, å köra "all out" på denna motor Jag har gjort en budget på motorn, och den klev över 6siffrigt ganska fort Så den blir inte färdig detta år. Mats>> Låter perfekt _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M240i G42 |
||
Det kan det mycket väl ha varit! Det var ju ett tag sedan men vi har ju vårt kontor och garage bara ett par hundra meter från där denna bilden är tagen... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Ett av Sveriges grymmaste bygge!
Skitkul att du äntligen lagt upp en tråd. Har alltid varit svag för Z3 och som 100% SAAB-Freak så har ju du kombinerat det bästa av två världar i mina ögon. Hoppas få se bilen i verkligheten på någon träff i sommar! _________________ Oscar Zettervall |
||
Den stod väl på Elmia förra året? Eller har jag blandat ihop den med en annan?
Men hur många Z3 finns det med Saabmotor? |
||
hmm skulle man kanske kunna få lite hjälp av dig med bilder på hur d ser ut vid växellådan för ska bygga en ford med 2.3 liter saab motor o ska köra med bmw drivlina, o jag vet att d finns en kille som byggt d redan men inte fått nått svar från han när jag frågade han om d och om ombyggnad av oljetråget så om man kan få lite bilder o tips så är jag väldigt tacksam
_________________ Magnus Svensson "Team SBR" Passat 1.8T -05 X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Golf MKIII VR6 Driver Carkings Tävlingsledare |
||
va kosta den adapterplattan att göra ??
hmm behöver man den "höjningen" på kopplingen o sånt är d också nått man måste bygga eller ? _________________ Magnus Svensson "Team SBR" Passat 1.8T -05 X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Golf MKIII VR6 Driver Carkings Tävlingsledare |
||
En adapterplatta kostar väll någon tusing att göra hos en mekverkstad.
Ang svänghjulet, så går det säkert att göra på en massa sätt. orsaken till att mitt ser ut som det gör är att jag ritade det för att passa till min koppling, växellådans ingående axels längd, och adapterplattans tjocklek. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M240i G42 |
||
_________________ Magnus Svensson "Team SBR" Passat 1.8T -05 X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Golf MKIII VR6 Driver Carkings Tävlingsledare |
||
OJ Vilka härliga projekt...
Den röda, är den om reggad med saab motorn? Trevlig gat/ban räser iaf _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||
Ang koppling, jag kollade faktiskt aldrig så noga eftersom jag jag planerade in ett nytt redan från början
Men spontant gissar jag att du inte kan bulta på lådan på adapterplatta utan att få ut svänghjulet. Ingående axel, på den lådan jag använder, börjar i delningsplanet. Åsså kommer splinesen ca 30mm in på axeln Bilen är inte reggad med Saabmotorn eftersom den inte kan reggas tillbaks till en orginal BMW då. orginalmotorn står på pall i garaget. Likaså alla andra orginaldelar som är utlyfta. Dvs bilen går att återställa till orginal om jag vill. När den dagen kommer så är det väll sveriges mest välbevarade Z3 coupé!? Körtiden kan räknas i timmar på den bilen Å den är ju till och med ren under värmeplåtarna under bilen Men jag skulle ju aldrig få för mig att köra den på gatan (Den är påställd, skattad och försäkrad under sommarhalvåret, så det händer väll att jag transporterar den "till och från verkstaden" då och då ) _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M240i G42 |
||
Häftigt bygge!!Gillar själv skarpt Z3 Coupé Tycker dock det är synd att det sitter en saab motor i bilen då bmw har mycket fina motorer själva som kan turbo konventeras med fina siffror ;)Men,men smaken är som baken,alla får ju göra som dom vill
/Ricke _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 TURBO Coupé | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (31543 totalt) |