Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MGB 1965 Historic GT -65
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (17238 totalt)
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135


Trådstartare
Så, efter ett tids "smygtittande" här på Rejsa så kanske jag ska lägga upp lite bilder och info om min blivande Historic GT -65 MGB.

Vill först börja med att säga att dom flesta som har trådar här verkar vara sjukt duktiga på att mecka och fixa med bilar, något som jag tyvärr inte är. Inte i jämförelse iaf Så därför är jag tvungen att leja bort nästan allt för att inte säga allt arbete med bilen. Hoppas det är ok ändå att visa lite hur det gårtill och hur det blir!?!

Bilen som inhandlades av min far 1990 med avsikt att bli racingbil är en MGB från 1965, får inte vara nyare för att få gå i klassen Historik GT -65. (men det hade ni säkert räknat ur )
Tyvärr så upptäcktes en lång rad defekter på bilen när den väl kom upp till Sthlm (bilen köptes på bild, inget att rekomendera)
Ex så fanns det knappt något golv i bilen, inte som var värt att montera bur i iaf, och under den röd-lackerade karossen som såg helt ok ut på bild så var det spackel nästan på varenda yta... innerskärmar och infästningar till bakvagnen var i så dåligt skick att man inte förstår hur den kunde gå igenom besikningen, för besiktigad var den. Inredningen såg ut som ett rått-bo osv osv osv >

Med bakgrund till det närmast bedrövliga skicket så blev inte mycket gjort under de första åren.
Men så småning om så fick vi i nya golv, något år senare ny bakskärmar+innerskärmar plus en hel del annan plåt byttes ut.
Framvagnen började preppas med race-fjädra, race bromsok och skivor mm. Motorn fick ett nytt liv med hjälp av Elwamotors. (Racekam, racekolvar, bearbetad topp osv) Växlelådan lika så, tätstegad drevsatts osv. Samt att bakaxeln blev diffad.
Sen blev det dvala i 4-5 år igen där inget hände. Men så en dag förra sommaren så fattades beslutet att låta leja bort arbetet till någon som har den rätta kunnskapen att färdigställa bilen på ett bra sätt. Och där är vi nu, inte så långt från klar. Förhoppningen är att den skall vara "banklar" i Maj-Juni någon gång.


Så här såg det ut i slutet på förra sommren.


Lite "nyare bilder" där bygget kommit lite längre thumbs up



Nylackat, och slipad dashboard, dock lite felplaserad... skall lacka i svart krymp-färg.





Tanken är att karossen skall bli röd oxå.



Motorn provisoriskt imonterad


_________________
Richard W F
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



MGB-65 skrev:
Vill först börja med att säga att dom flesta som har trådar här verkar vara sjukt duktiga på att mecka och fixa med bilar, något som jag tyvärr inte är. Inte i jämförelse iaf Så därför är jag tvungen att leja bort nästan allt för att inte säga allt arbete med bilen. Hoppas det är ok ändå att visa lite hur det gårtill och hur det blir!?!

Det är klart att det är ok att visa bilder och berätta om bilen. Alla kan ju inte ha kunskap, tid, utrustning eller lust att göra allt själva på bilen..
Man har ju hört om hur ruttna gamla MGB kan bli och denna verkar ju ha varit ett typiskt exempel. Trist! Desto roligare då att ni renoverar den.

Hur mycket kostar en diffbroms till MGB och var kan man få tag på såna? Min TVR har nämligen slutväxel från just MGB.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Peter Svelenius
Oskarström
Här sen Jan 2006
Inlägg: 63



Kul med ännu en MGB här på forumet!

Wankelsport skrev:
Hur mycket kostar en diffbroms till MGB och var kan man få tag på såna? Min TVR har nämligen slutväxel från just MGB.

Moss-Europe (.co.uk) har Quaife för 709.95-724.95£ beroende på om det är till banjo- eller tube-axel.

_________________
Peter Svelenius
MGB GT -67 (såld)
TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl
Ducati Monster 797
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2366



MGB-65 skrev:
Skrev en massa härligt om bilar från rätt tid..... thumbs up

Bygger du efter en homolgeringspapper? Annars är det hög tid att kolla vad du får ha resp ej ha.......
Hoppas vi ses på Kinnekulle 27 maj länk www.rhkswe.org
Men den har du väl redan?

mvh Johan

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135


Trådstartare
Wankelsport skrev:
MGB-65 skrev:
Vill först börja med att säga att dom flesta som har trådar här verkar vara sjukt duktiga på att mecka och fixa med bilar, något som jag tyvärr inte är. Inte i jämförelse iaf Så därför är jag tvungen att leja bort nästan allt för att inte säga allt arbete med bilen. Hoppas det är ok ändå att visa lite hur det gårtill och hur det blir!?!

Det är klart att det är ok att visa bilder och berätta om bilen. Alla kan ju inte ha kunskap, tid, utrustning eller lust att göra allt själva på bilen..
Man har ju hört om hur ruttna gamla MGB kan bli och denna verkar ju ha varit ett typiskt exempel. Trist! Desto roligare då att ni renoverar den.

Hur mycket kostar en diffbroms till MGB och var kan man få tag på såna? Min TVR har nämligen slutväxel från just MGB.



Trevligt trevligt, och sen är det ju alltid bra att få kontakt med en massa kunnigt folk som kan komma med tipps, råd och idér om vad och hur saker skall göras!

Diffen på min bil köptes någon gång i början av -90 talet så jag har inte riktigt koll på prisbilden i dagsläget. Men jag tror du har något förslag här ovanför. Sen kan det ju alltid vara värt att kika in på Brown & Gammons hemsida, har det mesta man kan tänkas behöva när det gäller MG tbh.

TVR är ju förövrigt en riktigt cool sportbil! thumbs up

_________________
Richard W F
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135


Trådstartare
cat7even skrev:
MGB-65 skrev:
Skrev en massa härligt om bilar från rätt tid..... thumbs up

Bygger du efter en homolgeringspapper? Annars är det hög tid att kolla vad du får ha resp ej ha.......
Hoppas vi ses på Kinnekulle 27 maj länk www.rhkswe.org
Men den har du väl redan?

mvh Johan



Yes, den byggs enligt FIA-Homologiseringen + att den även skall bli gat-regad. Killen som bygger bilen har kört i Historik GT -65 sedan slutet på -80 talet så jag hoppas att han har koll på hur det får byggas och inte byggas...

Ja målet är ju att ha både bilen och mig i högform tills dess så förhoppningsvis så kan jag göra debut på racebanan då

Mvh Richard.

_________________
Richard W F
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135


Trådstartare
Peter Svelenius skrev:
Kul med ännu en MGB här på forumet!

Wankelsport skrev:
Hur mycket kostar en diffbroms till MGB och var kan man få tag på såna? Min TVR har nämligen slutväxel från just MGB.

Moss-Europe (.co.uk) har Quaife för 709.95-724.95£ beroende på om det är till banjo- eller tube-axel.


Alltid trevligt med MGB thumbs up

Ser fin ut din bil, haft den länge?

Mvh Richard

_________________
Richard W F
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2366



MGB-65 skrev:
cat7even skrev:
MGB-65 skrev:
Skrev en massa härligt om bilar från rätt tid..... thumbs up

Bygger du efter en homolgeringspapper? Annars är det hög tid att kolla vad du får ha resp ej ha.......
Hoppas vi ses på Kinnekulle 27 maj länk www.rhkswe.org
Men den har du väl redan?

mvh Johan



Yes, den byggs enligt FIA-Homologiseringen + att den även skall bli gat-regad. Killen som bygger bilen har kört i Historik GT -65 sedan slutet på -80 talet så jag hoppas att han har koll på hur det får byggas och inte byggas...

Ja målet är ju att ha både bilen och mig i högform tills dess så förhoppningsvis så kan jag göra debut på racebanan då

Mvh Richard.
thumbs up

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Peter Svelenius
Oskarström
Här sen Jan 2006
Inlägg: 63



MGB-65 skrev:

Ser fin ut din bil, haft den länge?


Jag köpte den i april förra året efter mycket letande bland diverse sportbilar (tyska, italienska och engelska). Helrenoverad från skogsvrak av förra ägaren. Matching numbers och British Motor Heritage-certifikat så den är nästan för fin för ombyggnad. Därför blir jag sugen på ett renoveringsobjekt som kan byggas efter eget huvud med ex.vis Rover K-serie, Ford Typ 9 vxl-låda, individuell fram- och bakvagn från Hoyle etc, etc. Ditt projekt gör mig inte mindre sugen på att bygga från grunden! thumbs up

Mvh / Peter

_________________
Peter Svelenius
MGB GT -67 (såld)
TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl
Ducati Monster 797
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1571



Äntligen en egen tråd richard !
Börjar ju ta sig endel bara ja får fram pengar så kanske vi kan ta några varv i sommar

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135


Trådstartare
Peter Svelenius skrev:
MGB-65 skrev:

Ser fin ut din bil, haft den länge?


Jag köpte den i april förra året efter mycket letande bland diverse sportbilar (tyska, italienska och engelska). Helrenoverad från skogsvrak av förra ägaren. Matching numbers och British Motor Heritage-certifikat så den är nästan för fin för ombyggnad. Därför blir jag sugen på ett renoveringsobjekt som kan byggas efter eget huvud med ex.vis Rover K-serie, Ford Typ 9 vxl-låda, individuell fram- och bakvagn från Hoyle etc, etc. Ditt projekt gör mig inte mindre sugen på att bygga från grunden! thumbs up

Mvh / Peter


ok, då är du ju relativt ny i MGB familjen Helt rätt att åka engelskt thumbs up ! Kul när den är i så fint skick, och med matchin numbers och allt! Har fått för mig att det inte är så vanligt då en heldel höll på och "mixtrade" med MGB:na under 70-80 talet. Har även en origanl 65:a cab samt en B GT V8 från -74. Båda med matching numbers osv. thumbs up Så då blir det ju lite extra kul att göra en som blir race/ban bil! Är du med i MG cluben oxå?

_________________
Richard W F
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135


Trådstartare
Andreas T skrev:
Äntligen en egen tråd richard !
Börjar ju ta sig endel bara ja får fram pengar så kanske vi kan ta några varv i sommar


Tjena Tysken!

Ja, äntligen!! Även om det känns lite "fel" att lägga ut en tråd om bilen när man inte meckar med den själv... ja ja nå väl. Kan ju om inte annat var kul för dig att se lite bilder på hur det går.

Ja det vore ju grymt kul att få se din bil i färdigt skick ute på någon bana i vårat avlånga land! thumbs up

/Richard

_________________
Richard W F
Citera
Spitfire 2,4 TURBO
Gjovik Norge
Här sen Dec 2006
Inlägg: 165



Fint å se en vakker Engelsk 2 seter her thumbs up
Alle kan eller har ikke har tid til å skru selv, men interessen kan være like stor for det
Så fortsett med å legge inn bilder og fortelle om fremgangen i bygget thumbs up
Er mange (inklusive meg) som har interesse for å se og lese om det.
Mvh Ketil
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135


Trådstartare
Nu så är motor och låda på plats. Instrumentpanelen lackerad, blev riktigt bra! Samt att el och bromssytem är i det närmaste klart. + lite annant fix.

Nylackad instrumentpanel.


Trevlig förgasare.


Lackerat underrede


Ny el.


Nyrenoverat värmepaket, lite onödigt i en race bil men bra att ha då blien skall bli gatreggad oxå.


Satte in några extramätare i mittkonsolen, volt och oljetemp.


Nytt tanklock och insug.



Då det gäller färgen på bilen så är den inte så ljus i verkligheten! Men så går det när man har en kass kamera med kass bixt...

Nu väntar bara lite fin färg på karossen oxå thumbs up

Fråga; Någon som har tipps om var man lättast tar race-licens i eller inärheten av Stockholm??

_________________
Richard W F
Citera
Göran.L
Ystad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31



Det där tanklocket Richard, var köpte du det och hur mkt fick du ge?
Härlig bil förövrigt.
Mvh
Göran L

_________________
Göran Larsson
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135


Trådstartare
Göran.L skrev:
Det där tanklocket Richard, var köpte du det och hur mkt fick du ge?
Härlig bil förövrigt.
Mvh
Göran L


Hej Göran,

Betällde tanklocket från en firma i England som heter MG Motorsport, länk: http://www.mgmotorsport.com/tuning/mgbacc.htm

Har inte riktigt koll på det exakta priset då det blev en stor beställning från England, men tror att det blev runt 3000-3500 sek. Ganska dyrt var det iaf men helt klart värt det!!! thumbs up

Ja bilen är härlig och förhoppnisvis ännu häligare om några månader

Mvh Richard

_________________
Richard W F
Citera
Peter Svelenius
Oskarström
Här sen Jan 2006
Inlägg: 63



MGB-65 skrev:
Är du med i MG cluben oxå?


Nej men jag tänker försöka bli. Är bara Hang-Around än så länge. Jag missade storträffen i Falkenberg förra året när jag var på Le Mans, sen blev det liksom inte av att bli medlem. I år ska jag få loss tummen!

Blir lite avundsjuk på din GT V8!

_________________
Peter Svelenius
MGB GT -67 (såld)
TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl
Ducati Monster 797
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1571



Ja klart richard ! Alltid skoj o se en till mgb racerbil bli till
Har du nån tid ungefär när bilen e klar ?
Föresten ! fick just redan på lagerpriset på ett lager i MGB lådan ett antal tusen ! så ta fan inte sönder de , finns inga att få nånstans ! så ta hand om lådan

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135


Trådstartare
Peter Svelenius skrev:
MGB-65 skrev:
Är du med i MG cluben oxå?


Nej men jag tänker försöka bli. Är bara Hang-Around än så länge. Jag missade storträffen i Falkenberg förra året när jag var på Le Mans, sen blev det liksom inte av att bli medlem. I år ska jag få loss tummen!

Blir lite avundsjuk på din GT V8!


Jag har oxå varit dålig på det här med medlemskap i klubben, har varit med till å från genom åren. Kan bero på att medelåldern här uppe i Sthlm ligger på en runt 60-70 år Men som sagt skulle vara kul att komma iväg på någon "stor träff" i sommar. Å andra sidan så skulle jag nog oxå prioritera Le Mans före en MG träff thumbs up Måste se till att åka dit, har varit en dröm att få se det live i många år!!!

Mvh.

_________________
Richard W F
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135


Trådstartare
Andreas T skrev:
Ja klart richard ! Alltid skoj o se en till mgb racerbil bli till
Har du nån tid ungefär när bilen e klar ?
Föresten ! fick just redan på lagerpriset på ett lager i MGB lådan ett antal tusen ! så ta fan inte sönder de , finns inga att få nånstans ! så ta hand om lådan



Målet och min förhoppning är att ha bilen klar i början på Maj. Ser ut som om det skulle kunna fungera thumbs up

Ja jag såg din motor och låda hos Björn, och då pratade vi om lagret. Verkligen inte billigt! Men han hade väl hittat ett par lager i Tyskland tror jag. Konstigt att det är sååå dyrt och att det knapt går att få tag på längre... thumbs down
Men motorn såg ju ut att var vass ialla fall thumbs up

_________________
Richard W F
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1571



underbart ! Håller på att prima o slipa min nu men den kommer bli klar långt efter maj antagligen juni / juli

o nej , så man får hoppas man inte kör sönder de
Ah , får se när ja får hem den så ska ja lägga upp lite bilder

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MGB 1965 Historic GT -65
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (17238 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande