Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MINI Cooper RWD 03
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (36309 totalt)
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133


Trådstartare
Nu har alltså bygget startat.

Jag bygger alltså en MINI Cooper 03 banracerbusbil med störtbur bakhjulsdrift och helt eget chassie.

Kaross är från en lätt krockad 03a MINI Cooper som jag köpte helt ren utan motor, inredning eller hjulupphängning. Motorn, drivlina och elsystem är från en 87a BMW 528i. Resten ämnar jag bygga själv.

Hjulupphängningen blir dubbla triangellänkar runt om med lagerhus mm. från beemern.
Tanken är att fram och bakvagn bultas i karossen så dessa lätt kan tas loss och modifieras eller repareras.
Inredning blir tillsvidare bur, bmw stolar, och bemmerns instrumenthus på två vinkeljärn. Sen när den är gatgodkänd så bygger jag vidare på paneler, sportstolar, instrumentbräda och kanske en liten stereo.

Här kommer lite bilder på bygget hittills

Äntligen har jag den i garaget


Testar lite olika hjul, här 19"


Med Chevans fälgar, dock lite låg då ramen trycker upp hjulen lite...


Det bästa verktyg jag vet, tigersåg. Så mycket lättare allt går
Som att plocka motorn ur donatorbilen tex.


Motorn där den sen ska vara




Som den står idag, väntar på svetsgas, sen åker fästena till övre delen av framvagnsbryggan dit.
Undre delen är bultad i orginalfästena för framvagnen.






Beemerns kardantunnel där den sen kommer att sitta.



Kommer mera bilder sen på främre styrspindlarna som jag finar till i en annan lokal samt planerna på den främre A-arms geometrin.

_________________
Daniel Axelsson
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Rätt sätt att bygga på - med en ny & modern kaross thumbs up

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Så det är det här bygget som brossan snackade om att du höll på med.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



oj då !

Då kanske vi ses på banorna till sommaren ?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Fräckt bygge, denna bör du ju få köra bmw cup med sen hehe

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Härligt! såna här byggen gillar jag thumbs up

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



ballt, vad är planen för maskinen?

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
JimmyJ
Uppsala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 28



Kart fränt projekt! thumbs up
Undrar också om du ska göra nåt med motorn?

_________________
Jimmy Johansson
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



thumbs up Fränfaktorn är hög

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133


Trådstartare
Tack för alla trevliga kommentarer

Jag hoppas på mycket bankörning i sommar.
Planen är att det ska bli en så rolig bil som möjligt, körglädje till tusen, robust och ärlig. En förlängning av kroppen. Hoppas på en vikt under 1000kg.

Lånade hem en ny MINI från jobbet i helgen och jag satt och gapskrattade hela tiden när man körde den, ungefär som med en sporthoj, så vill jag att denna bil blir, fast inte felhjulsdriven då...

Med motorn tänkte jag inte göra något nu ibörjan. Det lär räcka med runt 180 hästar att lära sig köra bilen, testa olika hjulvinklar mm. sen nästa vinter är väl planen att beroende på hur "klen" den känns i sommar bygga en trevligare maskin. Först eget insug och grenrör och programerbar motorstyrning. Helpolerad motor och kromade grenrör. så ren som möjligt utan massa kablar överrallt. Och om den känns väldigt klen kanske det åker på en kompressor eller annat fusk.
Annars hägrar ju drömmen om en V8 i aluminium, typ hayabusaV8 eller liknande (är svag för V8or, specielt ljudet)

Nåja, idag blev det inte så mycket gjort, slipade lite rost på bromsoken och tog kort på det som kommer att bli framspindeln.



Imorrn ska det bli en redig skiss över min framvagnsgeometri som jag ska testa mot rejsas kunnskapsbank och se om jag får ris eller ros

_________________
Daniel Axelsson
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



spännande bygge!! ska bli intressant att följa thumbs up
Citera
Johnson
Götene
Här sen Jun 2005
Inlägg: 94



Skitcoolt bygge!
Ser fräckt ut me chevans fälgar med, inte så vanligt

_________________
Peter Johnson
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Coolt
Inte helt fel kaross att bygga på, har för mig att vridstyvheten i karossen är nått i hästväg...
Vet att BMW bl.a. byggde en med mittmotor (M5:ans V8).
Den var tydligen rätt spännande att köra
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



hehe helt rätt bygge
Blir fränt med en RWD mini... kör hårt thumbs up

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Johan Wagréus skrev:
Coolt
Inte helt fel kaross att bygga på, har för mig att vridstyvheten i karossen är nått i hästväg...
Vet att BMW bl.a. byggde en med mittmotor (M5:ans V8).
Den var tydligen rätt spännande att köra


Finns byggda med M3 sexa också fast motorn i fram.




_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
S 500 R
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 816



Coolt bygge... den lär ju bli som en go-cart...

_________________
Stefan Berander
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



närmare go-cart med tak kommer man inte om man inte kör på orginal minin då som är lite mindre..


lycka till med bygget!

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133


Trådstartare
Just chevans fälgar är något jag tror jag tänker behålla, samma bultcirkel som till bmw -0.6mm. Bara det inte blir för vingligt,
15x8 fram o 15x10 bak och 60 profil på däcken, fast jag kör nog på svarta D-window plåtisar, tror det blir bäst

Finns det någon som vet något mera om den underbara MINIn med M3 sexan? hemsida?
Jag tänkte för övrigt inte skärmbredda eller göra något utvändigt alls på min.


Blev inget skrivet igår för jag fick låna en bil...



Här kommer den utlovade framvagnsskissen


hmm, lite snett o vint, ska mäta alla måtten någon gång...


Tanken är att jag ska kunna ställa camber, caster och toe in/out på alla hjulen samt ändra bärarmarnas infästningar lite upp och ner, in och ut.
Mera fixar jag nog inte att ha i huvudet när jag ska experimentera i sommar.
Ska iväg och fota de bussningar och leder jag tänkte använda mig av innan helgen så jag får lite feedback på om det verkar vettigt.

På bilderna ser de övre bärarmarna lite korta ut och det tänkte jag försöka ändra på, vill ha lång fjädringsväg ifall man ska fara fram där det kan behövas...

Jag har en fundering om framhjulens vridningslinje, har för mig att man vill ha den ner i marken precis i mitten på kontaktytan för att få så lite spårkänslighet som möjligt.
Jag har sett en del bilder där denna tillockmed går ner i marken innanför hjulets kontaktyta. Vad är det som gäller för detta egentligen.
Som det ser ut nu blir den samma som den var på beemerns macpearson, lite innanför centrum. Detta är ju en grej jag inte kommer att kunna ställa in i efterhand utan att bygga nya bärarmar.
Tacksam för svar.

Liten bild för att förklara vad jag menar.



Har fått hem en helare stötfångare samt en nya tröskellister då det saknades en på bilen jag köpte, dessutom en liten gastub märkt argon
I helgen så ska det svetsas och donas, vem vet... kanske sitter motorn på plats på söndag kväll

_________________
Daniel Axelsson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mata på med lite mått så blir det hela enklare...

Sätter du ner prejektionslinjen precis mitt i hjulet kommer du som sagt få en lättstyrd och odramatsik framfart...men du kommer inte känna ett uns om vart framhjulen är på väg och kommunikationen blir noll. Varken bra eller kul mao.

Som alltid är en lagom styrradie (avstådet du beskriver mellan mitten av hjulet och din projektion) eftersträvandsvärt.
På en RWD borde det kunna funka med runt 20-50mm. 50mm vet jag dock att Fuling hade problem med på sin framhjulsdrivna bil, men inte oövervinnerliga dock. Kan man få det i shack är det bra.

Sen kan du ändra just detta avstånd genom att ha fälgar med olika inpressning eller leka med spacers.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Jävlar Daniel, det var större bygge än vad jag trodde att det var! Hyffsat uppkapad blev den.

Hur kommer du göra med dämpare och fjädrar? Ser inte riktigt dom på dina ritningar.
Har du kollat upp om gatreggning? Jag är inte så säker på att det går från vad jag har hört, en skrotad kaross får inte sättas i trafik igen, enligt vad jag har hört.

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fnatte skrev:

Har du kollat upp om gatreggning? Jag är inte så säker på att det går från vad jag har hört, en skrotad kaross får inte sättas i trafik igen, enligt vad jag har hört.


Går bra att ta en skrotad kaross och använda som bas i ett amatörbygge thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MINI Cooper RWD 03
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (36309 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande