Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A 1975
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (9899 totalt)
jonaskellander
Hultsby (Kalmar)
Här sen Nov 2004
Inlägg: 49


Trådstartare
Då var det dax igen!

Lite start gas och 1600 s motorn hoppade igång efter drygt ett år sedan sist. Jag körde de 5 meterna in i garaget som krävdes för att påbörja "förädlingen". 3 åringen påpekade att bakhjulen snurrade väldigt mycket!




Planen version 1:
Låg bil för svängande.
Lätt bil för svängande.
Sitter och cadar lite på en ny framvagn med dubbla A-armar. Framvagnen från "bokchassit" passar med små moddar så än så länge utgår jag från den designen. Den bygger på 25x25mm fyrkantrör med 2mm gods. fungerar det eller behövs det grövre grejor?

EDIT: 080219
Delar som kommer att användas.
motor-- saab B204E
växellåda-- Opel R28
bromsar, nav, huvudbromscylinder,pedalställ-- saab ng900

_________________
Jonas Kellander
Citera
jonaskellander
Hultsby (Kalmar)
Här sen Nov 2004
Inlägg: 49


Trådstartare
Då var kupégolvet fritt från asfaltmatta. Endast ett litet rosthål dök upp som intte syntes tidigare. Om någon vill ha stolar och baksäte (med ny klädsel) så hör av er. Annars åker de väl så småningom till tippen.

Lite kuriosa!
Jag hittade även serviceboken.
Leveranscervice 16/3 -76.
120 mil 26/4 -76
800 mil 3/6 -77
2000 mil 30/12 -85
3000 mil 30/4 -86
3560 mil 1/12 -87
4500 mil -91
5908 mil 6/7 -94
Nu står mätaren på ca 10000 mil. Hur många varv den snurrat vet jag ej. Men förutom rosten i innerskärmar fram och lite i trösklar bak samt höger innerskärm verkar den fin.


Lite rost får man ju på köpet!


Hemma på gården.


Det var denna bild jag föll för!!

_________________
Jonas Kellander
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det var en del rost att bita i det där..
Det är dock en härlig kombo av märke, färg, vinyltak samt antal dörrar!
Se denna länk så förstår du vad jag menar..


Lycka till med arbetet du har framför dig thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
jonaskellander
Hultsby (Kalmar)
Här sen Nov 2004
Inlägg: 49


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Det var en del rost att bita i det där..
Det är dock en härlig kombo av märke, färg, vinyltak samt antal dörrar!
Se denna länk så förstår du vad jag menar..


Lycka till med arbetet du har framför dig thumbs up



Tack! Jag har läst hela er tråd, den ligger under "bevakade"!
/Jonas

_________________
Jonas Kellander
Citera
jonaskellander
Hultsby (Kalmar)
Här sen Nov 2004
Inlägg: 49


Trådstartare
Lite funderingar kring framvagn. Mest för att få en bild av hur det kan bli och för att jag ska sätta mig in i all teori. Som sagt har jag utgått från "seven" boken samt SFRo bygghandbok. Måtten på spindlarna är inte exakt då jag mätt upp dem då de sitter på bilen.




Spindlarna är mantans egna, bara för att jag har dem just nu. Samma med fälgar, just nu från saab 9-5, 7*17-225/45-17.

/Jonas

_________________
Jonas Kellander
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Saknar massa mått.
Men förhållandet mellan ländrena på övre och under bärarm ser lovande ut.
Är spindelvinken 6,6grd är också det en bra början.
Skrubbradien på 53,6 tycker jag är stor, iof ingen panik men jag skulle konstruera med minder pga att det är lätt att öka den med spacer. Skulle starta med typ 10-20mm.

Fyll på med mer mått så skall jag gnälla mer

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1929



Varför ersätta orginal framvagn på Mantan / Asconan A ? det är en av dom vettigaste konstruktionr som finns (bruksbil) det finns en del små modeferingar som behövs.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
jonaskellander
Hultsby (Kalmar)
Här sen Nov 2004
Inlägg: 49


Trådstartare
RCM skrev:
Varför ersätta orginal framvagn på Mantan / Asconan A ? det är en av dom vettigaste konstruktionr som finns (bruksbil) det finns en del små modeferingar som behövs.


kontrollbehov!

MVH
Jonas

_________________
Jonas Kellander
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2192



Citat:
det finns en del små modeferingar som behövs.

vilka då?? och varför??
frågar då jag tänkt mig att använda A-Manta spindlar och geometri på min 7:a ..
kalla mig gärna dum för det e jag. men jag lär mig gärna bli smart.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



fuling skrev:
Skrubbradien på 53,6 tycker jag är stor, iof ingen panik men jag skulle konstruera med minder pga att det är lätt att öka den med spacer. Skulle starta med typ 10-20mm.


Enda sättet att göra det är väl att byta spindlar? Det går väl inte att komma runt såvida man har de vanligt förekommenade ET (maximalt) på fälgarna?

Brukar man inte även försöka konstruera så att övre bärarmen pekar lite nedåt/inåt i viloläge?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm i mitt gnäll var inte konsekvensena inlaggda.
Så Westfield påstånde kan vara helt korrekt, allså det blir som vanligt en komromiss vad man har att tillgå.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
jonaskellander
Hultsby (Kalmar)
Här sen Nov 2004
Inlägg: 49


Trådstartare
fuling skrev:

Skrubbradien på 53,6 tycker jag är stor, iof ingen panik men jag skulle konstruera med minder pga att det är lätt att öka den med spacer. Skulle starta med typ 10-20mm.


Att minska skrubben ska nog gå bra. Jag behöver ju troligtvis byta/ändra nav för att få rätt bultdelning samt bra utgångsläge för skrubb....

Några specifika mått eller ska jag måttsätta hela ritningen till en början. (ska kolla in den berömda exellfilen).
/Jonas

_________________
Jonas Kellander
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Lättast för mig är om du måttsätter mer. Är lite skralt nu

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1929



Angånde Michael th s fundering angånde:


Citat:
det finns en del små modeferingar som behövs.

vilka då?? och varför??
frågar då jag tänkt mig att använda A-Manta spindlar och geometri på min 7:a ..
kalla mig gärna dum för det e jag. men jag lär mig gärna bli smart.

Dom modeferingar som vi har fixat på våra bilar som körts på bana och rally (asfalt):
Flyttat ut nedre inre infästning 5mm.
Modeferat övre inre så att caster vinkeln går att justera.
Modeferat övre yttre så att cambern går attjustera.
Monterat momentstag bakåt på dom undrebärarmarna.
Sedan så har vi ersatt samtliga gummi förband mellan framaxelbalken och karossen med dito i stål.
Modeferat kränghämaren och monterat den framför framvagnen.
Men dom här modeferingarna är ju inte relevanda i ditt seven bygge där har du säkert andra lösningar, men iden med uprates och nav från Ascona A är kanon och desutom billigt att få ventilerade skivar fram.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
jonaskellander
Hultsby (Kalmar)
Här sen Nov 2004
Inlägg: 49


Trådstartare
Lite ändringar.
Skrubb nu 13.6 mm.
40 mm längre bärarmar, -40 mm spacer.

Funderingar:
Camber - Justerbar eller statisk?
anti-dive? övre bärarmens främre infästning högre än den bakre?
Caster; 2-4 grader?




/Jonas

_________________
Jonas Kellander
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

1. cc mått på spinden(mellan kulbultarna)????????
2. Är under bärarma horisontel????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
jonaskellander
Hultsby (Kalmar)
Här sen Nov 2004
Inlägg: 49


Trådstartare
fuling skrev:
1. cc mått på spinden(mellan kulbultarna)????????
2. Är under bärarma horisontel????


Återkommer med cc mått, ska ta och plocka av en spindel för exakta mått.
Som bärarmarna är ritade nu är de horisontella, Ja.
/Jonas

_________________
Jonas Kellander
Citera
jonaskellander
Hultsby (Kalmar)
Här sen Nov 2004
Inlägg: 49


Trådstartare
Sakta men säkert....
En planerad garagedag med motorlyft stoppades av denna pinnbult!



NU är den i alla fall borta och karossen ska snart ge plats åt en R28+B204.
/Jonas

_________________
Jonas Kellander
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



ojoj Saab Turbo i en Opel, kan det bli bättre
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2192



hur gick det med framvagnen..mått??

_________________
Michael Thulesius
Citera
jonaskellander
Hultsby (Kalmar)
Här sen Nov 2004
Inlägg: 49


Trådstartare
Michael Th skrev:
hur gick det med framvagnen..mått??


Har inte haft tid att plocka i sär för att mäta ordentligt. Förra gången jag gjorde ett fräst så satt undre styrled kvar medan verktyget gick i två delar!? Men jag hoppas på lite tid och ork nu när motorn snart kommer hem.........

/Jonas

_________________
Jonas Kellander
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A 1975
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (9899 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande