Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta A 1975 | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (9899 totalt) |
Då var det dax igen!
Lite start gas och 1600 s motorn hoppade igång efter drygt ett år sedan sist. Jag körde de 5 meterna in i garaget som krävdes för att påbörja "förädlingen". 3 åringen påpekade att bakhjulen snurrade väldigt mycket! Planen version 1: Låg bil för svängande. Lätt bil för svängande. Sitter och cadar lite på en ny framvagn med dubbla A-armar. Framvagnen från "bokchassit" passar med små moddar så än så länge utgår jag från den designen. Den bygger på 25x25mm fyrkantrör med 2mm gods. fungerar det eller behövs det grövre grejor? EDIT: 080219 Delar som kommer att användas. motor-- saab B204E växellåda-- Opel R28 bromsar, nav, huvudbromscylinder,pedalställ-- saab ng900 _________________ Jonas Kellander |
||
Då var kupégolvet fritt från asfaltmatta. Endast ett litet rosthål dök upp som intte syntes tidigare. Om någon vill ha stolar och baksäte (med ny klädsel) så hör av er. Annars åker de väl så småningom till tippen.
Lite kuriosa! Jag hittade även serviceboken. Leveranscervice 16/3 -76. 120 mil 26/4 -76 800 mil 3/6 -77 2000 mil 30/12 -85 3000 mil 30/4 -86 3560 mil 1/12 -87 4500 mil -91 5908 mil 6/7 -94 Nu står mätaren på ca 10000 mil. Hur många varv den snurrat vet jag ej. Men förutom rosten i innerskärmar fram och lite i trösklar bak samt höger innerskärm verkar den fin. Lite rost får man ju på köpet! Hemma på gården. Det var denna bild jag föll för!! _________________ Jonas Kellander |
||
Det var en del rost att bita i det där..
Det är dock en härlig kombo av märke, färg, vinyltak samt antal dörrar! Se denna länk så förstår du vad jag menar.. Lycka till med arbetet du har framför dig _________________ /Anton Lillsund |
||
Tack! Jag har läst hela er tråd, den ligger under "bevakade"! /Jonas _________________ Jonas Kellander |
||
Lite funderingar kring framvagn. Mest för att få en bild av hur det kan bli och för att jag ska sätta mig in i all teori. Som sagt har jag utgått från "seven" boken samt SFRo bygghandbok. Måtten på spindlarna är inte exakt då jag mätt upp dem då de sitter på bilen.
Spindlarna är mantans egna, bara för att jag har dem just nu. Samma med fälgar, just nu från saab 9-5, 7*17-225/45-17. /Jonas _________________ Jonas Kellander |
||
Saknar massa mått.
Men förhållandet mellan ländrena på övre och under bärarm ser lovande ut. Är spindelvinken 6,6grd är också det en bra början. Skrubbradien på 53,6 tycker jag är stor, iof ingen panik men jag skulle konstruera med minder pga att det är lätt att öka den med spacer. Skulle starta med typ 10-20mm. Fyll på med mer mått så skall jag gnälla mer _________________ Johan Sjölinder |
||
Varför ersätta orginal framvagn på Mantan / Asconan A ? det är en av dom vettigaste konstruktionr som finns (bruksbil) det finns en del små modeferingar som behövs.
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
kontrollbehov! MVH Jonas _________________ Jonas Kellander |
||
vilka då?? och varför?? frågar då jag tänkt mig att använda A-Manta spindlar och geometri på min 7:a .. kalla mig gärna dum för det e jag. men jag lär mig gärna bli smart. _________________ Michael Thulesius |
||
Enda sättet att göra det är väl att byta spindlar? Det går väl inte att komma runt såvida man har de vanligt förekommenade ET (maximalt) på fälgarna? Brukar man inte även försöka konstruera så att övre bärarmen pekar lite nedåt/inåt i viloläge? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Att minska skrubben ska nog gå bra. Jag behöver ju troligtvis byta/ändra nav för att få rätt bultdelning samt bra utgångsläge för skrubb.... Några specifika mått eller ska jag måttsätta hela ritningen till en början. (ska kolla in den berömda exellfilen). /Jonas _________________ Jonas Kellander |
||
Angånde Michael th s fundering angånde:
Citat: det finns en del små modeferingar som behövs. vilka då?? och varför?? frågar då jag tänkt mig att använda A-Manta spindlar och geometri på min 7:a .. kalla mig gärna dum för det e jag. men jag lär mig gärna bli smart. Dom modeferingar som vi har fixat på våra bilar som körts på bana och rally (asfalt): Flyttat ut nedre inre infästning 5mm. Modeferat övre inre så att caster vinkeln går att justera. Modeferat övre yttre så att cambern går attjustera. Monterat momentstag bakåt på dom undrebärarmarna. Sedan så har vi ersatt samtliga gummi förband mellan framaxelbalken och karossen med dito i stål. Modeferat kränghämaren och monterat den framför framvagnen. Men dom här modeferingarna är ju inte relevanda i ditt seven bygge där har du säkert andra lösningar, men iden med uprates och nav från Ascona A är kanon och desutom billigt att få ventilerade skivar fram. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Lite ändringar.
Skrubb nu 13.6 mm. 40 mm längre bärarmar, -40 mm spacer. Funderingar: Camber - Justerbar eller statisk? anti-dive? övre bärarmens främre infästning högre än den bakre? Caster; 2-4 grader? /Jonas _________________ Jonas Kellander |
||
Återkommer med cc mått, ska ta och plocka av en spindel för exakta mått. Som bärarmarna är ritade nu är de horisontella, Ja. /Jonas _________________ Jonas Kellander |
||
Har inte haft tid att plocka i sär för att mäta ordentligt. Förra gången jag gjorde ett fräst så satt undre styrled kvar medan verktyget gick i två delar!? Men jag hoppas på lite tid och ork nu när motorn snart kommer hem......... /Jonas _________________ Jonas Kellander |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta A 1975 | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (9899 totalt) |