Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO 1990
1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (24820 totalt)
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
Hejsan,
Tänkte presentera mitt senaste inköp som förhoppningsvis kommer vara en god bankamrat under sommaren.
Under hösten har jag bruksat en Porsche 944-86 blandat med en 944 S2 Cab, har tidigare haft en 968CS som numera lever sitt liv på ringen med Qvisfr. thumbs up

Efter att jag skjutit två växellådor på 944an blev jag väldigt trött på 944an och bestämde mig för att köpa en bra bruksbil med mycket komfort, jag bestämde mig för BMW 540 Touring...men efter att ha tittat på 3 st som inte var så bra som jag krävde började jag vackla om det var det jag ville ha.
Då dök det upp en 944 Turbo som verkade fin så jag bestämde mig för att det blir nog bra, mötte upp med Sweanders i Norrköping för få assistans med att köra och köpa bilen. Tyvärr var den bilen var inte så mycket ha så besvikna åkte vi hem.
Anders skrider till verket direkt och letar upp en 944 Turbo på blocket med bra mos i maskin och fixat chassie och jag blir mer o mer intresserad....efter några dagar kunde jag inte hålla mig så jag ringde och vi kom överens om en affär via telefon!
Stormar har ställt till leverans men igår kunde jag äntligen hämta bilen!
Sist jag skulle köpa bra hundbil så köpte jag en 968 ClubSport så det var väl inte oväntat när jag istället för att köpa lyxkombi med V8 köpte den tredje frontmotor Porschen till familjen, Porsche 944 Turbo med följande spec:

Väghållning

Bilstein coilover fram och stötdämpare med hjälpfjädrar bak (från Forza)
Grövre ställbara krängningshämmare fram och bak (M030)
Porsche Cup-1 17" (båda bakfälgarna nya 2006)
Michelin Pilot Sport
Till sommaren blir det R-Däck: Yokohama 032R sitter nu på.

Motor

2.5liters 8V
Nya kolvringar
Nya ventilstyrningar
Andra stakar från Turbo 1986
Portad topp
Vassare kamaxel från dBilas
3" rostfritt system med racekatt
1000cc MSD spridare
Haltech E6K sekventiell insprutning
Nya tryckrör samt inloppsrör med öppet filter framför vänster framhjul
()
KKK26/27 Turbo bytt till Turbo speedforceracing kullagrad steg 3
Tial 38 wastegate
HKS SSQV Dump
2,5" Downpipe


Exteriör

968 backspeglar och handtag
Svart 968 vinge


Att göra i prioriteringsordning:
[color=black]Fixa vinterfälgar
:Fixat, nu bruksbil
Byta bromskivor och belägg fram: Fixat Pagid gula, hållborrade skivor och renoverade ok
Riktiga Stolar: Stol inköpt
Bur/båge: Vinterprojekt
Fixa tryck i ACn
Förbättra stereon...
Recond[/color]

Mål med bilen:
I vinter får den funka som bruksbil tills 944-86an har fått en ny växellåda och förhoppningsvis kan vi få vinter här i Småland så jag får köra lite iskörning med den.
Då jag kommer jobba mer och mer i USA kommer det till sommaren få funka som bruksbil när jag är hemma, banmöten blir nog främst funktionärskörningar med PCSR. thumbs up
Hade tänkt att kört något MGCC också men efter de nya reglerna väger min bil för mycket så jag inte får köra med den.









Bromspapper, effekt på drivhjulen


Uppdaterat att göra listan..

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Grattis! thumbs up
Var själv lite intresserad av denna bil då jag blev tipsad av en kompis som känner förre ägaren.
Ska tydligen vara bra krut i maskinen...

Men nu åker jag ner till Skåne på lördag för att hämta hem en annan 951.....

Edit: Sitter torsionsstavarna kvar?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Grattis kompis!! Är väääääldigt avundsjuk och jag får verkligen bita mig i tungan för att inte börja fantisera om att äga en 44:a turbo igen

Vi hörs & ses!

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
TPR skrev:
Grattis! thumbs up
Var själv lite intresserad av denna bil då jag blev tipsad av en kompis som känner förre ägaren.
Ska tydligen vara bra krut i maskinen...

Men nu åker jag ner till Skåne på lördag för att hämta hem en annan 951.....

Edit: Sitter torsionsstavarna kvar?


Tackar,
Jag tycker det är riktigt bra krut i maskinen. Torsionsstavarna sitter kvar trots coilover. Än så länge känns chassiet kanon men eftersom det är blött o kallt är det omöjligt att egentligen säga. Har ställt ner laddtrycket från 1,6 till 1,0 och ändå vill den bara dra loss på tvåan, igår hade jag väldigt svettigt när den drog loss ordentligt på trean vid en omkörning.....

Jo du Björn du ska få köra den framåt sommaren så ditt sug blir ännu större

//Björn

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Trevligt! thumbs up thumbs up
Antar att jag kommer få fajtas (få storstryk... ) av dig i Smålandscupen?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



STORT GRATTIS, BJÖRN!! thumbs up thumbs up thumbs up

Ser fram emot att bli jagad av dig nere på Ringen i år, eller?
Med alla de där hästarna får jag nog svårt att hålla dig i backspegeln, dock

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



bjorre82 skrev:
Tackar,
Jag tycker det är riktigt bra krut i maskinen. Torsionsstavarna sitter kvar trots coilover. Än så länge känns chassiet kanon men eftersom det är blött o kallt är det omöjligt att egentligen säga. Har ställt ner laddtrycket från 1,6 till 1,0 och ändå vill den bara dra loss på tvåan, igår hade jag väldigt svettigt när den drog loss ordentligt på trean vid en omkörning.....


ooh, det var nog tur att jag inte köpte den då...
Då är det troligen samma chassi bak som på den jag ska köpa.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
Karl: Jag hoppas verkligen att det ska gå undan i Smålandscupen, bara inte Lars-Göran o grapparna bygger banor som påminner om tävling i fickparkering som det finns vissa tendenser till ibland .....får jag svårt med turbotryck på slalom kör jag med S2 Cabben istället så kan vi fajtas .

Qvisfr: Hoppas verkligen att det blir en ringenresa iår!! Bara tid och pengar finns så ....ska jobba väldigt mycket i USA iår så jag får försöka tajma in semestern ...dock är jag ytterst tveksam till att jag har en suck mot dig på ringen ......du kör fort i böjarna så kör jag fort på rakorna och hoppas det räcker .
Framför allt skulle det vara kul att köra med dig för att lära sig hur man ska köra på ringen, det har dina tider bevisat att du kan! thumbs up

TPR: Lycka till med köpet! Vart i Skåne är bilen? Jag o Sweanders ska ner till Malmö imorgon, möta upp med Fredrik Å och Anna på lördag och Björn o Tezz på söndag. Kan nästan garantera att det blir några varv på Go Kart City och 944 snack..du är välkommen att hänga på! Dock kan jag säga att det gänget har dåligt inflytande när det gäller uppgraderingar........
Ska hämta 4 vinterhjul så det är väl tveksamt att vi tar Turbon ner men inte omöjligt heller

Idag skiner solen!! Mycket köra blir det och jag tycker bara den går bättre och bättre. Inte någon bil jag har haft har varit så kul på väg!!

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



bjorre82 skrev:
TPR: Lycka till med köpet! Vart i Skåne är bilen? Jag o Sweanders ska ner till Malmö imorgon, möta upp med Fredrik Å och Anna på lördag och Björn o Tezz på söndag. Kan nästan garantera att det blir några varv på Go Kart City och 944 snack..du är välkommen att hänga på! Dock kan jag säga att det gänget har dåligt inflytande när det gäller uppgraderingar........
Ska hämta 4 vinterhjul så det är väl tveksamt att vi tar Turbon ner men inte omöjligt heller


Det låter frestande! thumbs up
Den finns i närheten av Höganäs, typ...
Men då vädret är lite osäkert och bilen går på breda R-däck nästan utan mönster (åtminstone fram) så tar vi det säkra alternativet och tar bilen på trailer.
Men vi lär ju säkert träffas på någon av sommarens träffar!

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



bjorre82 skrev:
Karl: Jag hoppas verkligen att det ska gå undan i Smålandscupen, bara inte Lars-Göran o grapparna bygger banor som påminner om tävling i fickparkering som det finns vissa tendenser till ibland .....får jag svårt med turbotryck på slalom kör jag med S2 Cabben istället så kan vi fajtas .

Ska hämta 4 vinterhjul så det är väl tveksamt att vi tar Turbon ner men inte omöjligt heller


Då får vi skälla på dom så den ändras!
Sist jag körde "ihop" med 951 slog jag den med 4 sekunder, tror det blir aaaaningen svårare nu...

Inga problem att hämta däck i 944!
Jag hämtade 4 vinterdäck+fälg med P.P. i veckan...

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Karl Birgander skrev:
Inga problem att hämta däck i 944!
Jag hämtade 4 vinterdäck+fälg med P.P. i veckan...

Hur många uppsättningar har du nu?

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Cyberdennis skrev:
Karl Birgander skrev:
Inga problem att hämta däck i 944!
Jag hämtade 4 vinterdäck+fälg med P.P. i veckan...

Hur många uppsättningar har du nu?


Just nu 3, missade en annons idag annars hade jag haft 4...
Har faktiskt sålt en uppsättning också...

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Karl Birgander skrev:
Just nu 3, missade en annons idag annars hade jag haft 4...
Har faktiskt sålt en uppsättning också...

Karl Birgander - Gummigubben


Sorry för lite OT.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Gratulerar till köpet Björn thumbs up
Det var väl bara en tidsfråga innan återfallet var ett faktum , fin bil du fått tag på och jag hoppas vi ses på banorna

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Gratulerar till köpet Björn thumbs up
Det var väl bara en tidsfråga innan återfallet var ett faktum , fin bil du fått tag på och jag hoppas vi ses på banorna

Tackar Eddie! Jo i sommar ska vi ses på banorna. Det verkar som att Anders kommer sätta ihop sin Turbo Cup också efter en inspirerande provtur

Vinterhjul är nu hemma efter ett mycket trevligt besök hemma hos Fredrik Å o Anna E i Höllviken! Tack för de goda ölen och att jag fick köpa fälgarna

Har fortfarande inte bestämt mig för vilka bromsar jag ska använda men kommer nog köpa belägg och skivor och en laptimer vid nästa tjänsteresa till USA.

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



bjorre82 skrev:
Tack för de goda ölen och att jag fick köpa fälgarna


Aaaaah - nu börjar det klarna... Vaknade upp med lätt huvudvärk idag...
Det var så märkligt... Kylskåpet var tömt på öl och det saknades fälgar i förrådet.

_________________
--
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228



Grattis till en jättefin bil!!

Jag tror att vinterfälgarna kommer att passa bra nu, när det äntligen börjat snöa

PS. Tack för ett trevligt besök , nästa gång kanske du tar med dig min andra uppsättning design90 DS

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
Anna E skrev:
Grattis till en jättefin bil!!

Jag tror att vinterfälgarna kommer att passa bra nu, när det äntligen börjat snöa

PS. Tack för ett trevligt besök , nästa gång kanske du tar med dig min andra uppsättning design90 DS


Tack själv det var kanontrevligt!!
Jo det är inte omöjligt att jag behöver en uppsättning till....men jag ska kolla igenom förråden där hemma på vad vi har på lager...eventuellt behöver jag en uppsättning 17" fälgar så jag har sommarhjul, R-Däcks-hjul och vinterhjul.
Tyvärr var jag lite för trött igår för att lägga på vinterhjulen på Turbon och med mängden snö på vägarna blev det inte Porsche till jobbet idag.... >
Jo många goda öl kändes ju igår.... men sovmorgon gick inte Anders riktigt med på! Upp tidigt och homestyla hans lägenhet och jag måste säga att det gav väldigt bra resultat!

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004
Inlägg: 349



Grattis till den nya bilen , ..

_________________
Jannis Dimtsas
Mobilmec AB
www.mobilmec.se
www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik )
www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10195



Fin kärra måste jag säga, och ganska bra tryck!

Björn, visst är jag duktig på att spendera dina pengar? Nu när jag valt ut bil till dig är det bara och fortsätta köpa allt jag pekar på.

_________________
Anders Hansson
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
Jannis skrev:
Grattis till den nya bilen , ..


Tackar! Väntar svar från en skrot angående växellåda till 86an så vi kanske kan få den körbar snart och inte tar upp plats hos dig...

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO 1990
1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (24820 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande