Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328CI -96
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (20328 totalt)
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
Hej alla glada rejsare!

Har hängt här ett tag men har inte tagit klivet ännu
Så därför lägger jag upp en liten projekt-tråd som behandlar min BMW

Bilen kommer inte bli någon värsting i något avseende, vill bara ha en rolig bil med allround egenskaper. Mycket "GT" varning då viss lyx kommer finnas så känsliga användare varnas

Här kommer lite info:

En Bmw 328 från 96 som var orginal när jag köpte den och enligt mätaren hade den rullat
4200mil, skön standard utrustning var m-paket från fabrik, svart tak och mumsig vit skinnklädsel.

Följande modifieringar är gjorda:

Styling/krimskrams/komfort:

* Reigers GT läpp
* M3 speglar (kopior)
* orginal look bakljus
* "projektor" dimljus
* Angeleyes
* Sk projektor blinkers
* M3 e46 vinge
* M3 nät i frontspoilern
* M3 japan spec list (ersätter nummerplåts hållaren)
* 19" Dotz Mugello 225/35/19 235/35/19
* 16" orginal 328 fälgar som busfälgar, kanske r-däck till dessa (kommer antagligen bytas ut till bbs 17")

* M3 Skinninredning vit
* M3 mätarhus
* ACS pedaler och handbromshandtag
* Infinity reference framsystem + koaxialer i hatthyllan
* Sony 8" baslåda med inbyggt steg
* Dörrsidor i skinn samt dubbla högtalare

Väghållning:

* M-paket från fabrik
* KW Variant 1 med höjd för utseendets skull, dvs som jag vill ha det
* Inte så bra fjädertallrikar sänker extra i fram 10mm

Bromsar:

* Brembo max skivor i fram i orginal storlek
* Fina orginal belägg i fram
* Stålomspunna bromsslagar

Motor/Drivlina:

* 325 Insug
* Moddad luftburk
* Extraktor grenrör modell danskt fulsnide
* Ferrita halv system
* Z3 2,8 växelspak för kortare lägen, snik "Shortshift"

ÖNSKELISTA:
* Extraktor grenrör (klart)
* Ess skruvkompressor kit, med tillhörande kammar (när det kommer?)
* Bättre stötdämpare + fjädrar (klart)
* Andra fjädertallrikar, millway.se kanske?
* Krängningshämare
* Andra bussningar
* Renovera mätarhuset (fixa belysning samt justera mätarställning) (Klart)
* Få klart ljudinstallationen
* Halvbur (klart, montering pågår)
* Andra belägg och vätska
* Stora bromsar
* ACS speglar
* Förstärkningsplattor till bakvagnen
* Stöd-"brygga" till diffen för högre hållfasthet
* Lättare stolar, även om jag gillar de som sitter i.

det var en bit på vägen iaf

ska försöka åka bana med bilen i år tog min "oskuld" på bana förra året på sviestad sista träffen för säsongen i en hyrd s40, de va skit skoj!



_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Fin bil!

Glöm inte att lägga till bra bromsvätska samt lite tåligare belägg till önskelistan.... bland det första som måste åtgärdas vid bankörning !

mvh Conny

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Kanonfin bil!

Kul att folk börjar ta ut annat än M-bilar av E36 på bana! Ta och klura lite över bromsvalet bara som sagt.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
Hej på er! Tack för alla positiva kommentarer! Bromsbelägg av finare sort är nog att föredra, det får bli en uppdatering när mina orginal är slut. Några förslag på vettiga belägg som har hyffsad livslängd?
Tack på förhand!

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Lika viktigt som att skaffa bra belägg är det med kylning till frambromsarna, annars kommer slitaget att bli enormt på både belägg och skivor ( =dyrt.... )

Gällande belägg är det ingen dum idé att byta även bak, vilka belägg du ska ha kommer du säkert att få många tips om, själv kör jag med Ferodo och tycker det funkar bra, de kostar dessutom inte skjortan.

Ett tips på en bra bromsvätska som är prisvärd är Motul RBF600 !!

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
Tack för tipsen Martin! Hade inte du hittat något vettigt kylningskit? M3 frontens orginal kanaler kanske inte är så mycket att hurra för... Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
en liten uppdatering, min reiger-läpp dog idag på sollentunavägen och som det ser ut idag investerar jag inte i någon ny.

har dödat 2 stycken på 2 år nu..

en rolig nyhet är däremot att efter mycket om och men så ska mina nya grenrör vara på väg hem från tyskland
tänkte försöka hitta ett par raceigare kattar att para ihop dem med för bästa resultat

/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Bistec skrev:
Lika viktigt som att skaffa bra belägg är det med kylning till frambromsarna, annars kommer slitaget att bli enormt på både belägg och skivor ( =dyrt.... )

Gällande belägg är det ingen dum idé att byta även bak, vilka belägg du ska ha kommer du säkert att få många tips om, själv kör jag med Ferodo och tycker det funkar bra, de kostar dessutom inte skjortan.

Ett tips på en bra bromsvätska som är prisvärd är Motul RBF600 !!


Nja, min åsikt är ändå att M3:s original bromskylning räcker till initialt, iallafall om bomsystemet är i gott skick, dvs alla ok funkar utan att kärva osv.
Möjligen kan man börja titta på dyrare lösningar när det börjar gå fortare och man kört bana ett tag.
Men det beror ju förstås mkt på hur man kör, själv har jag klarat mig rätt bra med originalkylningen, fast jag är ju förstås inte snabbast på banan heller.
(i övrigt håller jag med om tipsen på belägg samt vätska...)

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
Tackar som sagt för alla tipsen
hittade en ganska intressant länk ang bromskylningskit:
http://www.bmpdesign.com/product-exec/product_id/1484/category_id/63/search_year/1995/search_model/38

kanske är något?

i övrigt så har jag varit svag och investerat i något mer visuellt i form av ett par 19" fälgar


/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
Så, jag ledsnade på att vänta på mina beställda grenrör från tyskland och åkte till danmark och köpte ett par så efter cirka 1,5 dygns intensivt resande är jag hemma igen! hann även med den obligatoriska resan till tyskland (för ett besök hos calle).

men här är iaf bild på det som jag väntat så länge på:



det som kommer ske nu är:

*renovera mätarhus: byta lampor osv
*besiktning
*beställ tid hos ferrita för montering av grenrör och race-katt, får bli en singel

/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
Här kommer en liten uppdatering

Har bytt ut glödlamporna i mätarhuset samt varit på besök hos svensk bilprovning.
ska dit på återbesök då jag fick nedslag på mina bakljus som godkänndes förra året

sen så har jag även köpt en annan slutväxel av Spjuvern så nu finns möjligheter för liite snabbare acceleration i alla fall

/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
Imorgon är det meningen att mina grenrör ska monteras, jag ser väldigt mycket fram emot detta

återkommer med rapport!

hoppas mest på förändrad ljudbild, då min tanke ändå är att överladda motorn... / Mvh Jimmy

uppdatering:

Blev inte någon märkbar skillnad, men jag tror jag börjar närma mig stadiet där min motor skulle uppskatta en mappning, speciellt när jag har avgaset färdigbyggt...

mina tankar kring et är att flödet på båe insugs och avgas sidan är förbättrat och då bore det finnas någon hästkraft att hämta. För de är nästan 50% mer luft till varje cylinder med 325 insug och bara där krävs det nog nästan fin-justering....någon annan som har tankar kring detta? eller har gjort liknande operationer?

328 sug-trim är vanligare i USA, verkar inte vara många i sverige som gett sig på det.

sen en tanke kring avgassystemet (främre delen ska byggas om, dvs. från grenrör till cat-back),
för att få fram ett flöde för cirka 400hk räcker det med att köra på mina dubbla 2" som sitter standard eller ska man gå upp till 2,5" ? d
Det kommer sedan bak vid katten gå ihop till 1 (3") rör för att sedan gå över i 2 rör igen.
Jag känner mig tveksam till om 2" räcker...

oj oj mycket motor snack nu

/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
Så lite nytt under solen!

* Nya bakljus på plats!
* 19" monterat
* Frontläpp värdelös, så det får bli samma modell som förra året

bilder på dessa bling-dates kommer självklart inom överskådlig framtid! / Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123



Blev det lexusbakljus då eller?

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
P.D.Ö skrev:
Blev det lexusbakljus då eller?


har jag så dålig smak?

nepp orginal look, kändes som det bästa.

/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
Lite nytt har hänt!

Går väldigt sakta men framåt!

Bling varningen är som vanligt, TOTAL men här kommer lite nyheter:

Igår anlände följande detaljer:

Ny Reiger GT-läpp
Ny M3 läpp (den lilla svarta)
Nya Framlyktor med projektor linser + angeleyes.

dessa ska jag(!!!!) försöka montera ikväll (7/7) själv med hjälp av kamrat och det kan sluta hur som helst eftersom jag inte är någon Händig-man som Halmstads Per.

Lite mer Rejsa-vänligt material:

Har börjat luska i chassi träsket och kommit fram till att Coilovers är väl det jag vill ha, eftersom jag vill ha en höjd som faller mig i smaken.

då efter lite disskutioner med Rickard på OCL så tyckte han att jag skulle ha ett KW variant 1 kit till min bil istället för Eibach, tankar kring detta någon?

Sen har jag även gjort en hemlig deal med mig själv om att jag ska ha biffigare bromsar efter vintern och att D2 verkar vara lagom till mig, tankar någon?

de var allt för nu, återkommer imorgon på dagen hur mina kvällsäventyr har gått!
/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
Ja man kanske börjar bli lite små nervös nu inför morgondagen...
sitter på jobbet och gör de förberedelser som krävs för att kunna vara ledig imorgon.

imorgon kommer hjulskifte att ske till 16" med gamla (dock fina) pirelli däck, tror däremot att dom är ungefär lika gamla som bilen, men ändå bättre än att Åka på 19" som inte går fritt pga av att bilen är för mjuk satt i bak.
I övrigt så är jag rädd att bli sjösjuk då jag vet att bilen är på tok för mjuk för att det ska vara optimalt men jag försöker intala mig att det inte är någon prestige inblandad och att det bara handlar om att ha skoj!

Det som är mina orosmoment är om bromsarna kommer orka och om kopplingen överlever då den börjar bli lite sliten och tankar finns på byte till vintern...

men ser ändå fram emot morgondagen med stora förhoppningar om mycket glädje och fin sång från maskinen!

Så väl mött där!

/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Jimmy (T39m) skrev:
Ja man kanske börjar bli lite små nervös nu inför morgondagen...
sitter på jobbet och gör de förberedelser som krävs för att kunna vara ledig imorgon.

imorgon kommer hjulskifte att ske till 16" med gamla (dock fina) pirelli däck, tror däremot att dom är ungefär lika gamla som bilen, men ändå bättre än att Åka på 19" som inte går fritt pga av att bilen är för mjuk satt i bak.
I övrigt så är jag rädd att bli sjösjuk då jag vet att bilen är på tok för mjuk för att det ska vara optimalt men jag försöker intala mig att det inte är någon prestige inblandad och att det bara handlar om att ha skoj!

Det som är mina orosmoment är om bromsarna kommer orka och om kopplingen överlever då den börjar bli lite sliten och tankar finns på byte till vintern...

men ser ändå fram emot morgondagen med stora förhoppningar om mycket glädje och fin sång från maskinen!

Så väl mött där!

/ Mvh Jimmy


Lycka till, kör så det ryker! thumbs up

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
Sviestad gick bra, dock slet det en del på bromsarna så kylning + bättre grejer lär hitta dit innan vintern är över.

Sen så har jag införskaffat en växelspak från en Z3 2,8 för lite kortare lägen, bilder kommer ikväll.
/ Mvh Jimmy

en liten dålig bild hänger med också:


_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



Rimsen sitter som stulna! E36an är en bra fin bil. Keep it up (tristess på jobbet, SNART FREDAG!)

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235


Trådstartare
robber skrev:
Rimsen sitter som stulna! E36an är en bra fin bil. Keep it up (tristess på jobbet, SNART FREDAG!)


Tackar tackar
Är väldigt nöjd med dem! Kommer se ännu fetare ut med riktiga ok och skivor bakom
/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328CI -96
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (20328 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande