Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Accord 2.3 1994
2318 besök totalt
Auner
Norrköping
Här sen Apr 2006
Inlägg: 29


Trådstartare
Ja, tänkte att jag kunde lägga upp en projekttråd här på rejsa, kan vara kul om man får lite respons på det man håller på med.



Hej, jag har en Honda Accord. Köpte den våren 2004, så i skrivande stund har jag haft den i 2½ år. Jag har inte haft hur mycket pengar som helst att slänga på bilen, så detta är ett projekt som har sin lugna gång, kan man säga. Redan när jag köpte bilen var jag lite sugen på att testa att köra på bana, men 2004 meckade jag bara i lite värre stereo egentligen, det fick räcka för då. När bilen köptes var det Eibachfjädrar monterade på den, rutorna var tonade, det satt ett öppet luftfilter på och ett Ferrita "sport"-system. Tillsammans med detta kom den med en vinge och en uppsättning fälgar som jag tror ingår i något paket, för jag har ett en exakt likadan Accord i Linköping, det var läskigt.

Passar väl på att slänga in en bild på bilen från våren 2004:


I alla fall, 2005 var det dags att köra bana, så jag handlade en uppsättning Ferodo DS2500, gula Konidämpare och två Sparco Sprint-stolar för att kunna sitta som folk. Dessutom köpte jag vita skärmblinkers och bakljus från 96:ans årsmodell, med vita blinkersglas.

Fick smak för bana och hade planer på att handla mer godis, men sen fick jag inbrott i bilen och några månader senare körde min fars sambo rakt in i min passagerardörr, när hon stod parkerad som på bilden ovan och jag med min bil på gatan utanför, det var inget skoj. Planerna skrotades i brist på motivation och pengar. Dessutom började jag plugga på Linköpings Universitet, så dels gick pengar dit och dels försvann intresset lite.

Vintern 2005 gjordes ingenting med bilen, den stod bara och frös ute på landet i en ladugård. Inför sommaren 2006 köpte jag en uppsättning Rota-fälgar med tillhörande däck. Skaffade även ett bakre krängningshämmarstag, men det är ännu inte monterat.

om vi snabbspolar lite framåt, förbi lite fler bankörningar, så är vi nu här i höst 2006!

All stereo är numera utplockat och sålt, Sparcostolarna är urplockade och sålda. Har rivit bort en hel del saker från instrumentpanelen och jag håller för tillfället på att ta bort asfaltsmattorna i bilen, det är inte så skoj och inte går det fort heller. En Cobra Suzuka-stol är inköpt, kände att det var dags för en glasfiberstol, började passa lite dåligt i Sprinten. Håller för tillfället på att rensa ur bilen så gott jag kan, har inte så värst mycket kunskap om att plocka med bilar, så det går inte så fort, men framåt kommer jag i alla fall.

Målet då? Ja, att ha en hobbyräser, skulle man väl kunna säga. Har inget direkt behov av att transportera mig med bil, i år körde jag t.ex 300 mil. Tänkte då att jag kan anpassa bilen, så gott jag har kunskap för, till bankörning på amatörnivå. Märker att det blir ett väldigt långt första inlägg det här, hoppas ni har överseende !

Tänkte att jag kunde klistra in lite snabbinfo som jag har med i en annan projekttråd på ett annat forum, såhär i första inlägget, för att sammanfatta lite:

Honda Accord 2.3i SR 1994
158 hk, 206 Nm, original.
1280 kg utan förare

BMC F1 dubbelkonat filter
Ferrita cat-back
Supersprint katalysatorersättare

Cobra Suzuka-stol

Eibach-fjädrar
Koni ställbara stötdämpare
Bakre fjäderbensstag

Ferodo 2500 bromsbelägg
Rota Slipstream Flat Black 16" med Bridgestone RE050-däck



Sen kan jag bjuda på lite fler bilder:

I depån, Mantorp 2005 (foto: Zarah)


Samma plats, samma tid (foto: Zarah)


Våren 2006 med nya fälgar.


Foto från en konbanekörning i Norrköping, 2006. (foto: Zarah)

Väl mött!

_________________
Simon Aunér
Honda Accord 2.3i SR
Norrköping
Citera
Auner
Norrköping
Här sen Apr 2006
Inlägg: 29


Trådstartare
Lite mer om vad som är gjort i höst då:


Började som sagt rensa ur en massa saker, här mittkonsol, matta och en av stolarna borta. Baksätet är också borta, men det framgår nästan av sig självt :




Köpte mig en ny stol:


Plockade ur instrumentpanelen:


Inte så mycket mer till förarplats för tillfället:



----

Sen, det enda som egentligen har skett idag, när tråden skapades:
(inklippt från ett annat forum)

----

Började snygga till stolsunderredena lite, då dessa har börjar få lite ytrost. Tog bort det med stålborste och grovt slippapper, nu ligger de och torkar efter att ha blivit målade med hammarlack.

Fick även hem fästen till stolen som jag köpte, men givetvis var bultarna som jag använde till Sparco Sprinten för korta, så det blev inte så mycket monterande, suck.

Tog (till slut...) tag i asfaltsmattorna, men det var inte så kul och inte gick det fort heller, fick inte ens bort en hel "sektion", arbetade lite här och där.. Vilket var ett genomgående tema för nu, har suttit en halvtimma med varje, började få lite träsmak av att sitta i kupén, så jag gick loss på en av de bakre dörrsidorna, snyggade till lite. Lägger upp två bilder, en på vardera dörr. Den vänstra dörren är tillsnyggad med borttaget klet och gömda kablar. Den högra dörren är fortfarande bara arbetad med en timma. Kletet höll fast en skyddsplast som satt över dörrarna, den försvann illa kvickt. Smäcket är i alla fall jobbigt att ta bort, en del har stelnat och en del är fortfarande kladdigt, så jag testade att spruta på WD-40 och sen ta bort det med en tvättsvamp, funkade faktiskt ganska bra .

Lite bilder då:
Stolen med underredena halvt monterade:



Högra dörren, inte så värst fin:


Vänstra, kanske inte snygg, men snyggare i alla fall:


Så långt orkade jag med asfaltsmattorna:


och slutligen en bild på instrumentpanelen, ditmonterad igen:


Nästa gång har jag förhoppningsvis inte glömt nya bultar till stolen, så då blir den monterad. Hoppas (hoppas hoppas) att jag orkar ta bort alla asfaltsmattor på förarsidan, och om jag har helt sjukt mycket tid över så ska även högra dörrsidan snyggas till.

over and out :chinese:

_________________
Simon Aunér
Honda Accord 2.3i SR
Norrköping
Citera
NitraM
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Så ja mannen, skönt att se lite bilder på den i dagsläget, länge sen jag va nere och kollade på den ju.

får la ta en titt på den någon dag igen. ska bli kul att se hur hondan kommer bli när den är klar.

mvh Martin

_________________
Martin Augustsson
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Trevligt att se lite arbetsglädje i dessa mörka & trista tider, skicka gärna över en påse arbetsglädje till mig med.. Asfaltsmatta är inte de roligaste att skrapa ur, men man känner sig nöjd när den är väck

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
forever_skyline
Norrköping
Här sen Feb 2006
Inlägg: 46



ser bra ut simon!



(PS. Har en filmsnutt från konbanan, om du vill så kan ja lägga upp den...DS)

_________________
Mvh
Martin Nilsson
Mazda 6 MPS
Citera
Auner
Norrköping
Här sen Apr 2006
Inlägg: 29


Trådstartare
Tack grabbar, alltid kul med lite respons och påhejningar

Martin: Ja, film vore skoj!

Här kommer lite mer uppdateringar:

Har varit nere i garaget nu idag och använt torr-is för resten av mattorna, det gick förvånadsvärt fort på vissa delar av asfaltsmattorna, blev jäkla förvånad första vändan jag tog i bagaget. Ändå kom jag inte hem förrän runt 20, kom till garaget strax efter 10. Skippade mattorna som sitter på bakre hjulhusen, kom inte på något smart sätt att få isen att ligga kvar där, plus att jag hellre ville få bort det som var på golvet.

Har även ryckt ur tyget i taket (innertaket?), takluckan ska bort var det tänkt.

Det blir nog även att bygga egna fästen till Cobrastolen, de som jag köpte är givetvis både för korta och för smala, så jag har inte en chans att få på dem på originalskenorna utan att riskera att få för tunt gods i fästena, då jag måste borra nya hål. Då känns det säkrare att göra sig ett par egna rejäla fästen.

Borta var tyget i taket:


En bild på bagaget, innan jag gick loss på mattorna:


Aha, weapon of choice (tackar Pappous på HPC för en fin guide):


Den där första klicken tog inte ens tio minuter, trodde jag skulle bli klar med hela bilen innan lunch:D (men så blev det inte) :


Ja, en liten hög börjar det bli:


och så blev det:


orkade inte ta mattorna under fotstöden och ECU:n, började få ont om is:


Nåt ska det väl göra får man hoppas, om inte annat kanske jag får nedsatt hörsel i alla fall (bilen lät ganska mycket när mattorna fortfarande var kvar)!


Hur får man bort allt asfaltsskrap som sitter kvar i plåten? Läste något om bensin, men det känns ju livsfarligt och inte så hälsosamt, något annat, som man kan köpa i en vanlig bildelsbutik kanske?

Nästa gång tror jag att jag hissar upp bilen och börjar gå loss på framvagnens bussningar eller den bakre krängningshämmaren, får se hur det går

_________________
Simon Aunér
Honda Accord 2.3i SR
Norrköping
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Accord 2.3 1994
2318 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande