Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette Z06 -02 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 13 besök senaste veckan (31353 totalt) |
Tänkte att det var dags att visa upp min bil.
Det är en Corvette Z06 med smärre modifieringar. VaraRam luftfilter, long tube headers, Supertrapp ljuddämpare (öppna), LUK stage II koppling, T! krängningshämmare, CCW rejsfälgar med NITTo NT01 däck. Effekten, helt original, uppmättes till 373 hk på bakhjulen. Med Headers, öppna ljuddämpare och luftfilter tror jag att det ligger runt 400 hk på bakhjulen. Strävar efter att komma upp i 500 hk efter att ha monterat ny kam, insug och nya toppar, som alla ligger och väntar på inspiration i garaget. Jag har även VB&P Xtreme race fjädrar och Bilsteindämpare. Har inte så mycket tidsuppgifter, men Mantorps korta bana gick på 55 s. Vet inte om det är bra eller dåligt. _________________ Christer Arakangas Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002 7:56 BTG |
||||
Kul!
Jorå, det blåste till rätt bra när du körde om på gelleråsen, när Motorklubben hade sin körning där. Hade du headers och supertrapparna monterade då ? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Måste tänka... Jag tror att jag hade mina Supertrapps, men inte headers.
Din bil går ju också rätt så bra för att vara en gammeljänkare!!! Så här ser Supertrapparna ut: _________________ Christer Arakangas Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002 7:56 BTG |
||||
|
||||
Mmmmmmmums!
VBPfjädrar - bladfjädrar då eller? Köpte du till CCWfälgarna, eller satt de på när du köpte bilen? CCWfälgar är bara såååååå snygga! |
||||
Japp, bladfjädrar förstås! Glasfiberarmerade kompositfjädrar som ligger på tvären. En fjäder per hjulpar alltså. Funkar fantastiskt bra. Composite Monosprings låter mer Hi-Tec!
Men en del tror ju att det sitter en sån grej här grej i varje hörn, när man talar om bladfjädrar. CCW-fälgarna köpte jag i våras direkt från www.CCwheel.com i Florida. _________________ Christer Arakangas Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002 7:56 BTG |
||||
Nu är nya fjädrar och stötdämpare monterade!
Trots att Z06 har styvare fjädring än vanliga C5:an, så har fjäderstyvheten ökat från 526 lb/in till 1123 lb/in fram! Bak har det ökat från 714 till måttliga 775 lb/in. Får se om det blir stötigt eller inte. Jag ska ju kunna köra på gatan lite grann också. Det lustiga är att förhållandet mellan fram och bak har kastats om. original fram/bak: 526/714 lb/in VB&P Extreme: 1123/780 lb/in _________________ Christer Arakangas Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002 7:56 BTG |
||||
Trevlig bil!
Ett liten fundering runt detta med fjäderhårdhet på Corvetter eller andra bakhjulsdrivna bilar med mycket pulver... Det är faktiskt så att Corvette Racings C6R kör med mjukare fjädrar än vad Z06:an gör original. Dessutom kan jag av egen erfarenhet från vår ban-Corvette säga att man bör köra så mjukt det bara går utan att bilen välter... På det sättet kan man kliva på väldigt tidigt ut ur kurvan utan att få släpp och det är där stora delar av tiden sitter. Bilen känns mycket stabilare att köra när den är styv, men tittar man på tiderna brukar de ofta vara ganska trista. Vi hade styvat upp bilen inför säsongen 2006 och kom glada i hågen ner till Mantorp. Wow, vad bra det kändes, men ack så långsamt det gick... Hur vi än vred och fixade med krängare och dämpare så ville det inte bli bättre så till slut hade vi inget annat att göra än att backa och mjuka upp henne bak. Och, hokus pokus, tiderna sjönk med 3,5 sekunder per varv! Gott nytt racingår! _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||
Kul att höra andras erfarenheter. Jag tror att det kanske funkar bra med 775 bak/1123 fram, enligt amerikanska forum. Ska nog ta med de gamla fjädrarna när jag banåker i vår, och testa dem under likartade förhållanden. Får se om jag har lika dramatiskt förändrade tider som du. Har dock hört att stötdämparna är lite mjuka. Man kan tydligen kalibrera om dem, men jag vet inte vem som gör sånt med Bilstein. Kanske nån på detta forum kan tipsa om vem som kalibrerar om stötdämpare? _________________ Christer Arakangas Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002 7:56 BTG |
||||
_________________ BMW MC-klubben |
||||
Det där är inte jättehårda fjädrar. Dom ligger på samma nivå som min bil gjorde. Kanske inte översätningsbart rakt av....men som en fingervisning. Min bil....Nova -65....C4-hjulhäng... 900 kg fram och 760 kg bak....GMs ställbara Bilstein. Jag har mer utväxling på bakfjädrarna...så möjligtvis är din onödigt hård bak..?? Skulle jag fortsätta att tävla med bilen....så skulle jag styva upp den. Men i första hand skulle jag styva upp kränghämarna ordentligt. Med anndra ord. Jag tror det kommer att funka mycket bra. orginalfjädrarna kan du lämna hemma. EDIT: Bakfjädern skulle förståss vara möjlig att använda. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag ser inga kränghämare på bilden....betyder det att du åker med orginal..? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Nä, inte original. Jag har T1, som är betydligt styvare än original. Passar nog bra till de nya fjädrarna. Z06: Front 30mm diameter, 4.5mm wall thickness Rear 23.6mm diameter, 3.5mm wall thickness T1: Front = 38.1mm/1.49" diameter, wall thickness = 6.35mm Rear = 26.98mm/1.06" diameter, wall thickness = 6.35mm _________________ Christer Arakangas Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002 7:56 BTG |
||||
Ökingen i styvhet är ca 2,7ggr fram och ca 2,1ggr bak. Lite hugget ur luften bör bli understyrd om den var neutral förut. Men men man måste titta på alla parametar samtidigt för för att kunna gissa bättre. och ta i beaktan vad Michael Karpers skrev. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag monterade T1 hämmarna med de gamla fjädrarna i somras och då blev den något (för mycket) understyrd. Jag vet inte hur de nya hårdare fjädrarna kommer att förändra detta. _________________ Christer Arakangas Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002 7:56 BTG |
||||
fram 526-->1123 bak 714-->775 Hmm vi styvar upp aset ännu mera fram = mer understyring. Var är/var bilkräket understyrt? (ingången, utgången mitt i böjen) ps Ta inte vad jag skriver som en sanning utan som ett diskutionsunderlag. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ja, skulle jag välja nåt av detta, skulle jag säga mitt i böjen. Med tidigare uppsättning, så styrde den in bra, men började understyra en bit in i kurvan och sedan understyrt hela vägen ut ur kurvan. Mer gas gav bara mer understyrning. Du menar alltså att det kommer att bli ännu värre? Kanske ska jag sätta på bredare däck fram? Kör med 275/40-17 fram och 315/30-18 bak. Eller 18" fram kanske gör skillnad också? Jag antar att däckstrycket också spelar roll? Nä, gott nytt på er! Kl är 1930 på nyårsafton och det är snart dags att förbereda hummersupén! _________________ Christer Arakangas Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002 7:56 BTG |
||||
Japp, rent teoretiskt. Men fjädersättingen har tydligen andra åkt med, men vad åkte de med för krängre? I normalfallet brukar bilar vara satta rätt understyrad från fabrik. Hmm för att bota understyringen kan man som du är inne på bredare fram ostar eller mer krängre bak eller mindre krängre fram. Men mindre krängre fram känns inte bra då bilen krängre mer. Är din krängre justerbara???? Däcksättingen 275/315 käns rätt just på en 50/50 RWD bil, allså lite brädare puckar i drivändan. Hmm vad är det för däck du åker på? (gatdäck, R-däck eller?) Sen finns det en viktig parameter till, den jä... köttklumpen bakom kringlan. Gör den knasigt så kan man få en jä... lustigt satt bil för att kompensera den. Inte för jag säger att det nu är så, men det är väl så viktigt att tänka på. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Alltihop detta är ett spånande....då ingen av bilarna är lika. Jag åker en annan bakvagn....och SpeedLab åker väl stel bakaxel.? Jag har också mågot sorts option-kit-krängare på min bil.....och dom är åt helvete för mjuka. Men då har jag förmodligen lite högre RC än du har. Så till att börja med, måste du provköra...med båda bakfjädrarna. och sedan välja krängar eefter det. Jag styvade upp Novan med Coiloverfjädrar på dämparna....tillsammans med kompositfjädern. Det kan vara lösningen för att kunna åka vettigt på gatan. Man tar helt enkelt bort...eller justerar bort de extra fjädrarna när man åker på vägen. Vad är vikten på bilen ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Nu dyker jag upp igen med mina idéer...
Hoppas ert nyår var trevligt, förresten! Nej, vi kör faktiskt delad bakaxel. Ja, anledningen till de brutala tidskillnaderna när vi styvade upp rumpan var att så fort man försökte gasa ut ur kurvan släppte bakvagnen direkt vilket gjorde att man totalt tappade förtroendet för bilen. Inte kul... Dock fegade jag säkert mer än nödvändigt, men utan förtroende är det inte lätt... Naturligtvis skall inte bilen "välta" men en bra regel, enl. min uppfattning, är att hålla bilen åt det mjukare hållet. Detta ger en "sladdrigare" känsla som man måste vänja sig vid, men det går fort när man väl vågar gasa... De kompositfjädrar vi använde var också från VBP och de hade flyttbara inästningspunkter mot chassiet vilket var toppen. Detta gjorde det mycket enkelt att ändra fjäderkonstanten och prova sig fram till vilken inställning man trivs bäst med, eller rättare sagt, vilken inställning som gör bilen snabbast. Nu kanske Håkan blir vansinnig, men vi har mycket goda erfarenheter av att köra med väldigt lite krängare bak och en rejäl rackare fram. Detta hjälper också till att skapa grepp ut ur kurvorna. Dock får man passa sig fram så man inte får understyrt. Faktum är att vi faktiskt körde helt utan krängare bak när vi fick de bästa tiderna (1.22.4 på Mantorp och 1.41.1 på Anderstorp). Detta låter kanske lite speciellt, men faktum är enl. vår kanadensiske kontakt som byggt bilen, att det inte alls är ovanligt "over there" och han körde bilen på det sättet, mycket framgångsrikt. Detta stämmer också med våra empiriska slutsatser. Dessutom testkörde ju Alx Danielsson och han var mycket nöjd med balansen. Han menade att han i princip aldrig hade kört en bil där man kunde kliva på så tidigt ut ur kurvorna och samtidigt inte drabbas av understyrning. Enl. hans åsikt borde det chassie vi hade klarat av ett antal hundra häst till. Detta sätt att sätta upp bilen påverkades säkert av att vi körde med rejäla mackor fram (13" breda) vilket starkt motverkade understyrningen, precis som Fuling säger. Vår viktfördelning var 52% fram och 48% bak och däcksbredd + höjd var lika runt om. Jag sticker nog ut hakan en del när jag säger att jag tror att många kör sina bilar för hårda och därigenom tappar grepp. Bilen känns fast och trygg och "går som på räls". Men den går långsammare än vad den egentligen kan. Ha det så bra! _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette Z06 -02 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 13 besök senaste veckan (31353 totalt) |