Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mride C42 TURBO -07
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
20 besök idag (73996 totalt)
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Hejsan! Tänkte att- Nu äntligen är det dags att växa upp och bygga om trehjulingen till en formelbils liknande sportbil!!
Då borde jag ju även kunna skaffa en ny tråd under "våra race/banåkarbilar" istället för allmänt banåka forum där trehjulingen blev förpassad. ÄNTLIGEN!!!!!!!!!! Hihi!!!

Projekt "C"42 handlar alltså om att bygga en "Car for two"

Så här ser planen ut:
- Jag tar en Mride T42 turbo trehjuling (läs mer- https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4971).
- Plockar sönder bakvagnen.
- Gör en ritning på en ny A-arms bakvagn med pushrod, Torsen diff och egna uprights baserade på Ford nav.
- Sen är det "bara" att sätta ihop skiten!! thumbs up

En inspirations skiss!!





Så här har jag hunnit än så länge:

- Torsen diffen börja ta form med ett nytt aluhus. http://www.c42.mride.se/images/c42/Diff/155-5522web_IMG.jpg
- Drev och kedja 48/16 införskaffat- blir toppfart på ca 237km/h istället för 290+km/h.
- Bakvagnen med swing och bakhjul/kåpor är demonterat.
- Protech justerbara coilover dämpare införskaffade.
- Ritningen påbörjad till bakram, A-armar, diff vagga och uprights.

Lite bilder från när jag kollar placeringen av hjul och diff.





Som ni ser är hjulbasen kortad från 312cm till 275cm, vilket är bra med tanke på viktfördelningen- lite mer vikt på bakvagnen thumbs up . Drivaxlarna kommer att sträva framåt utmot spindeln just för att uppnå detta. Tror inte det kommer att bli några problem då drivaxlarna kommer att bli väldigt långa.
Diffen kommer att placeras ungefär som på bilden fast lite lägre. Backväxeln kommer fortfarande att fungera som tidigare vilket också är bra.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Du e galen !


Ser ut att bli 3-4dm kortare hjulbas okså ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17370



KristianAE86 skrev:
Ser ut att bli 3-4dm kortare hjulbas okså ?


Micke Fredriksson skrev:
Som ni ser är hjulbasen kortad från 312cm till 275cm

Typ, dårå...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Kommer bli ännu häftigare som "bil". thumbs up
Går fort i svängarna när du jobbar på något.
Har du inget bättre för dig

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Jäklar vad läckert, fast den var riktigt läcker innan med, vet inte vad som blir bättre.. Men jag förmodar att den blir grymmare i det nyare utförandet, eftersom du gör just ett nytt utförande

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Kommer att bli kanon bra thumbs up och ge mej inspiration till mitt bygge

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Det är så vackert så jag vet inte vad

/erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Tackar allesammans!!! thumbs up Riktigt kul att även ni tror att den nya skepnaden blir kung!
Lillen: Hehe.... Nej tyvärr. Jag har faktiskt inget annat för mig på fritiden Jag är ju "som ni säkert redan har listat ut" inte riktigt som alla andra som har flera fritidsintressen- När andra far till krogen far jag till garaget
Blir nog en sväng dit idag med! thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



några skisser på bakskärmarna? eller blir det samma som fram?

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Tim skrev:
några skisser på bakskärmarna? eller blir det samma som fram?


Tjenare simsalaTim!! Kul att höra av dig!
Ja du, det där med bakskärmarna är ju ett dilemma.. En sak är iaf säker. Det blir inte exakt likadana som fram. Jag har funderingar på att antingen använda vanliga kortkapade "cykel"skärmar som går lägre fram än bak. Eller helt enkelt gjuta ett par framskärmar till fast kapa bort en stor del av baken - Bort med ankskjärten och den nedrebakdelen, så det blir som ett tak i bakkanten. Men den går fortfarande ner i framkant som framskärmarna.

Vet faktiskt inte än.. Men tips mottages tacksamt! thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
ladatarzan
Angered
Här sen Apr 2005
Inlägg: 5



Du har fått konkurrens: http://www.bilsport.se/news.php?id=41447


_________________
Anders Svensson
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
ladatarzan skrev:
Du har fått konkurrens: http://www.bilsport.se/news.php?id=41447




Ja men kolla!!! thumbs up Ibland är man en modeskapare! Att Rinspeed skulle APA efter var faktiskt lite oväntat- Dom brukar ju ha enorm fantasi själv.

Skämt å sido..
Nu är ritningarna i det närmaste färdiga gällande bakvagnen. thumbs up Ett STooORT tack till "Fuling" med ditt engagemang samt hållfasthetsberäkning!! thumbs up Nu kan jag sova sött om nätterna- då jag vet att både geometri och hållfasthet är mer än OK!!

Har hämtat hem allt material till upright:sen samt två 8mm tjocka ALU plåtar till upphägningen av diffen.
Rör, svetsändar och uniballs kommer att införskaffas så snart som möjligt troligen från www.snowball.se .
om någon vet av något ställe man kan köpa uniballs och svetsändar billigare så tipsa gärna!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5599



Micke Fredriksson skrev:
om någon vet av något ställe man kan köpa uniballs och svetsändar billigare så tipsa gärna!!

Tjena Micke
Slå dom här en signal http://www.mecmove.se/hem.asp

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3364



Har inte Snowball's länkhuvud rykte om sig att vara "billigare än bra"... Bit i det sura äpplet och skaffa prylar som håller lika hög klass som resten av bygget istället! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5093



Vågar man undra lite rörande geometrin?

Hur högt ligger RC fram och bak, tyndpunkter?

Körs det med någon antidive och/eller antisquat? Det ser inte riktigt ut så på ritningarna och bilderna men det vore spännande att ta del av

(bygget är ju inte helt olikt en formulastudentbil )

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Vågar man undra lite rörande geometrin?

Hur högt ligger RC fram och bak, tyndpunkter?

Körs det med någon antidive och/eller antisquat? Det ser inte riktigt ut så på ritningarna och bilderna men det vore spännande att ta del av

(bygget är ju inte helt olikt en formulastudentbil )


Tjenare!!
Visst går det bra att fråga............................. Men kommer du att få ett svar....????

Det är väl klart!

RC fram: 100mm
RC bak: 51mm
Antidive/squat: Nix, varken fram eller bak.
Camber komp fram: 80%
Camber komp bak: 25%

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
fuling + super7 skrev:
Fler förslag,
Tjena Micke
Slå dom här en signal http://www.mecmove.se/hem.asp

se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32358


Tackar för tipsen!! ska kolla upp det efter jul!! thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Har inte Snowball's länkhuvud rykte om sig att vara "billigare än bra"... Bit i det sura äpplet och skaffa prylar som håller lika hög klass som resten av bygget istället! thumbs up


Det vet jag inget om... Men jag är nöjd hittills med mina Snowball racing länklager som sitter i framvagnen förutom några SKF... Verkar funka bra för mig. Inget glapp mer än normalt tycker jag..

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5093



Micke Fredriksson skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Vågar man undra lite rörande geometrin?

Hur högt ligger RC fram och bak, tyndpunkter?

Körs det med någon antidive och/eller antisquat? Det ser inte riktigt ut så på ritningarna och bilderna men det vore spännande att ta del av

(bygget är ju inte helt olikt en formulastudentbil )


Tjenare!!
Visst går det bra att fråga............................. Men kommer du att få ett svar....????

Det är väl klart!

RC fram: 100mm
RC bak: 51mm
Antidive/squat: Nix, varken fram eller bak.
Camber komp fram: 80%
Camber komp bak: 25%


Hehehe

Ligger tyngpunkten något högre fram än bak? Några skillnader i spårvidd?

Hur mycket caster har du ungefär?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Micke Fredriksson skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Vågar man undra lite rörande geometrin?

Hur högt ligger RC fram och bak, tyndpunkter?

Körs det med någon antidive och/eller antisquat? Det ser inte riktigt ut så på ritningarna och bilderna men det vore spännande att ta del av

(bygget är ju inte helt olikt en formulastudentbil )


Tjenare!!
Visst går det bra att fråga............................. Men kommer du att få ett svar....????

Det är väl klart!

RC fram: 100mm
RC bak: 51mm
Antidive/squat: Nix, varken fram eller bak.
Camber komp fram: 80%
Camber komp bak: 25%


Hehehe

Ligger tyngpunkten något högre fram än bak? Några skillnader i spårvidd?

Hur mycket caster har du ungefär?




Caster fram: -12 gr "Går att justera ner till -8 gr.
KPI fram: 12,5 gr
Statisk camber fram: -0,5 gr
Caster bak: 0 gr
KPI bak: 0 gr


om tyngdpunkten ligger högre fram än bak... Tyvärr har jag inget helt säkert svar på det. Men pga av att föraren är en stor del i vikten fram så gissa jag att tyngdpunkten är högre fram än bak. Det är det jag har gått ut ifrån iaf. Sen om det stämmer har nog mindre betydelse, då det rör sig om några få cm.
Som trehjuling har den varit fram tung "inkl förare " ca F: 60% B: 40% beroende på vad jag har ätit . Men nu som räser-bil så räknar jag på ett mer 50/50 förhållande.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mride C42 TURBO -07
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
20 besök idag (73996 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande