Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 T16-70 "Nu med liten film"
4 besök senaste veckan (12303 totalt)
NS
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 144


Trådstartare
Lägger upp en liten tråd på min älskling.
Saab 99-70:a m T16 motor.
Bilen byggdes för ca 6 år sedan av en kille i Årsunda. Jag köpte den i september och då hade den inte rullat så mycket dom sista två åren pga el fel. El fixades till lite sporadiskt på den, så just nu ser härvan ut som ett ormbo (ska fixas i vinter).
Jag kommer att fixa m inredningen, elen, byta topp och insug nu under vinterdvalan
Kommer att använda den till banträffar och bara ha kul i.

Specs:
T16 motor från en 86:a m en topp från 90
Trim60 agg
Moddad APC
LH chip
3" battböj och bakåt
3 bars BTR
De carbon dämpare
Hårdare fjädrar
Recaro stolar
4" varvräknare m shiftlight
Laddtrycksmätare
oljetrycksmätare
Vattentemp.mätare
orginal instrumentbräda
Saab sport och rallyratt

Vad som står högt på listan är att byta till en kokillåda (4 vxl) eftersom den fem petade som sitter i nu
sjunger på sista versen.

Så dom obligatoriska bilderna.



_________________
Niclas Söderlindh
Golf mk2
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Superskönt stuk på bilen , gillar blandningen med moderna SAAB fälgar. Fler bilder, vi vill se inredning och motorrum oxå

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Konrad
Långnäs (Pite dragway)
Här sen Jul 2005
Inlägg: 59



Denna bilen är SÅÅÅÅÅ CoOL!!!!!!!!!
tycker stuket är helt undrbart!!

_________________
Konrad Söderholm.
Citera
NS
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 144


Trådstartare
Jesper L skrev:
Superskönt stuk på bilen , gillar blandningen med moderna SAAB fälgar. Fler bilder, vi vill se inredning och motorrum oxå


Fälgarna är sålda men jag kommer att använda mig av 16" aero på gatan och plåtfälgar
m R däck på bana.
Här kommer en halvtaskig bild på inredningen och två st på motorn (ventilkåpan ska poleras)



_________________
Niclas Söderlindh
Golf mk2
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8107



Den bilen känner man igen...
Som sagt trevligt stuk på bilen. thumbs up

/Tim

Lite OT men jag var intressent på den bilen för ett tag sedan.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
NS
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 144


Trådstartare
Här kommer en kortfilm på den, är en liten repa med orginal APC box (Ladd 1,0 bar) och meskörning
http://www.youtube.com/watch?v=AsC4sjHt7kk

_________________
Niclas Söderlindh
Golf mk2
Citera
Kungmackan
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 16



Blir bra det där Niclas! Härligt ljud.

Kanske dags för en fikaträff snart igen?

_________________
Marcus Lundqvist
Citera
NS
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 144


Trådstartare
Kungmackan skrev:
Blir bra det där Niclas! Härligt ljud.

Kanske dags för en fikaträff snart igen?


Ja det var ju ett tag sen nu, jag hinner inte nu med alla julbord vi har. Kanske sikta på en i
början av januari?

_________________
Niclas Söderlindh
Golf mk2
Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 117



Nicko Piazza skrev:
Här kommer en kortfilm på den, är en liten repa med orginal APC box (Ladd 1,0 bar) och meskörning
http://www.youtube.com/watch?v=AsC4sjHt7kk


Du det där ser ju väldigt mycket ut som infarten till Arboga ifrån Köpingshållet. Är det det?
Citera
NS
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 144


Trådstartare
vanMould skrev:
Nicko Piazza skrev:
Här kommer en kortfilm på den, är en liten repa med orginal APC box (Ladd 1,0 bar) och meskörning
http://www.youtube.com/watch?v=AsC4sjHt7kk


Du det där ser ju väldigt mycket ut som infarten till Arboga ifrån Köpingshållet. Är det det?


Japp det är det nog, inte Avesta som det står.

_________________
Niclas Söderlindh
Golf mk2
Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 117



Nicko Piazza skrev:
Japp det är det nog, inte Avesta som det står.


Så trevligt! Får man fråga varför du var i trakterna, och om det finns några möjligheter att se bilen där igen? Ett riktigt snyggbygge är det nämligen
Citera
NS
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 144


Trådstartare
vanMould skrev:
Nicko Piazza skrev:
Japp det är det nog, inte Avesta som det står.


Så trevligt! Får man fråga varför du var i trakterna, och om det finns några möjligheter att se bilen där igen? Ett riktigt snyggbygge är det nämligen


Kommer inte vara där tyvärr, bilens förra ägare bor där. Du får komma på nån banträff i sommar, kommer åka på så många som möjligt 2007.

_________________
Niclas Söderlindh
Golf mk2
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8107



Nicko Piazza skrev:
vanMould skrev:
Nicko Piazza skrev:
Japp det är det nog, inte Avesta som det står.


Så trevligt! Får man fråga varför du var i trakterna, och om det finns några möjligheter att se bilen där igen? Ett riktigt snyggbygge är det nämligen


Kommer inte vara där tyvärr, bilens förra ägare bor där. Du får komma på nån banträff i sommar, kommer åka på så många som möjligt 2007.

OT Varning!
Jag var skapligt nära att köpa den där 99:an men jag råkade på en Golf GTI Mk1 istället till riktigt bra pengar.
Därav mitt val, trots att jag är en saabtok. Ville testa på nåt nytt också.
Min gamla 99T16 gick som ett troll och då var den helt original i motorn (175hk).

Kommer du att dyka upp på STCS banträffar också?
Tänkte att man kunde ta sig en närmare titt på pärlan...

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
NS
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 144


Trådstartare
jurkko skrev:
Nicko Piazza skrev:
vanMould skrev:
Nicko Piazza skrev:
Japp det är det nog, inte Avesta som det står.


Så trevligt! Får man fråga varför du var i trakterna, och om det finns några möjligheter att se bilen där igen? Ett riktigt snyggbygge är det nämligen


Kommer inte vara där tyvärr, bilens förra ägare bor där. Du får komma på nån banträff i sommar, kommer åka på så många som möjligt 2007.

OT Varning!
Jag var skapligt nära att köpa den där 99:an men jag råkade på en Golf GTI Mk1 istället till riktigt bra pengar.
Därav mitt val, trots att jag är en saabtok. Ville testa på nåt nytt också.
Min gamla 99T16 gick som ett troll och då var den helt original i motorn (175hk).

Kommer du att dyka upp på STCS banträffar också?
Tänkte att man kunde ta sig en närmare titt på pärlan...


Första banåka blir på Knutan (STCS), såg att du hade lagt ut lite krokar att du var ute efter en 99:a.

Kommer att hända lite mer med bilen än jag tänkt från början, blir lite saker i glasfiber och kanske
en ny färg på bilen.

_________________
Niclas Söderlindh
Golf mk2
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



jurkko skrev:
OT Varning!
Jag var skapligt nära att köpa den där 99:an men jag råkade på en Golf GTI Mk1 istället till riktigt bra pengar.
Därav mitt val, trots att jag är en saabtok. Ville testa på nåt nytt också.
Min gamla 99T16 gick som ett troll och då var den helt original i motorn (175hk)

OT-varning 2
Var någonstans var denna bil utannonserad? Missade annonsen.
99T16 är koolt, denna speciellt. Mycket nöje. Eftersom det är en 70:a kan du ju byta sprut- och tändsystem på den utan att SBP klagar
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1433



Riktigt härligt 99 du skaffat dig! Har sett den där på bilder redan för några år sedan och tyckte redan då att den var tuff med det retromoderna stuket med 3spoke double fälgarna.

Motorrummet får du allt snygga till, annars är den ju kanon!


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454



jurkko skrev:

Var någonstans var denna bil utannonserad? Missade annonsen.
99T16 är koolt, denna speciellt. Mycket nöje. Eftersom det är en 70:a kan du ju byta sprut- och tändsystem på den utan att SBP klagar



hör med han som sålde den här.. han har en 99a med 2st t16 i 4wd

_________________
e r i k e r i k s s o n
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hej!

En liten fråga: fälgarna på bilden verkar komma från en 9-5:a eller så (i och med att dom är 5-bultade). Jag har en 900 S -90 som jag gärna skulle vilja montera 9-5 bromsar och fälgar på. Frågan är:

Vad måste man göra för att kunna montera 9-5 spindlar och bromsar? Vad är gjort på denna bil? Är det bara 9-5 spindlar och adapter för bromsok eller måste man göra mer jobb?

Tacksam för svar.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
DannyMk1
Kvidinge (Skånela)
Här sen Mar 2005
Inlägg: 247



Finns spacer (hubbar) att köpa, minns inte var nu bara.
Hade sådana på min 9000T.

/Danne


beepbeep skrev:
Hej!

En liten fråga: fälgarna på bilden verkar komma från en 9-5:a eller så (i och med att dom är 5-bultade). Jag har en 900 S -90 som jag gärna skulle vilja montera 9-5 bromsar och fälgar på. Frågan är:

Vad måste man göra för att kunna montera 9-5 spindlar och bromsar? Vad är gjort på denna bil? Är det bara 9-5 spindlar och adapter för bromsok eller måste man göra mer jobb?

Tacksam för svar.

_________________
Danny Svensson

Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan)
Bmw M535i -87 Diamantsvart
Bmw 323i sport -79 (samlaråk)
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8107



DannyMk1 skrev:
Finns spacer (hubbar) att köpa, minns inte var nu bara.
Hade sådana på min 9000T.

/Danne

Speedparts har haft spacers som fixar bultdelningen.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
NS
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 144


Trådstartare
beepbeep skrev:
Hej!

En liten fråga: fälgarna på bilden verkar komma från en 9-5:a eller så (i och med att dom är 5-bultade). Jag har en 900 S -90 som jag gärna skulle vilja montera 9-5 bromsar och fälgar på. Frågan är:

Vad måste man göra för att kunna montera 9-5 spindlar och bromsar? Vad är gjort på denna bil? Är det bara 9-5 spindlar och adapter för bromsok eller måste man göra mer jobb?

Tacksam för svar.



Jag har hemgjorda adaptrar och ändrat bultmönster på skivorna (omborrat) inga konstigheter alls. Du måste isf anv dig av längre hjulbultar eftersom själva adaptern gör att dom hamnar längre in. Iom att
jag har adaptern som är lätt och ta bort så kan jag anv mig av orginal bultmönster också. Kan fota hur det ser ut om du vill det?


Har ändrat mig för sjunde gången nu när det gäller fälgval, var ju inne på silverspoke, fotbollsfälgar mm
eftersom jag ville ha lite klassiktstuk på den. Bilen är ju ändå ljusår från en orginalbil så jag kommer
fortsätta på det retromoderna stuket, på gatan blir det 16" aero och bana 16" Viking aero m nån typ av
R-däck. Kommer också tillverka stöttor ("Fjäderbenstorn" mot torped och en stötta i bagaget) för att
få lite mer stadga i bitarna. Helst skulle jag vilja ha bur också men vi får se hur det blir med det.
Eftersom det bara är jag som åker i bilen i vår familj så kommer baksäte och div mattor mm åka ur bilen
vill ju spara lite vikt .

_________________
Niclas Söderlindh
Golf mk2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 T16-70 "Nu med liten film"
4 besök senaste veckan (12303 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande