Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster TURBO -05
1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (23495 totalt)
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107


Trådstartare
Hejsan!

Här kommer en tråd om min nyinköpta leksak. Har under 4 års tid intalat mig själv att jag inte skulle ha en egen bil som funkar på bana, blir alldeles för dyrt och tar för mycket tid. Visst är det så men samtidigt är det förbaskat roligt och intressant så jag bestämde mig för att nu får det vara nog, en bil skulle jag ha. Ville bara ha en bil och som funkade bra på gata med bra körglädje och samtidigt skulle tålas att ta ut på bana några gånger om året. Tittade på Porsche, BMW M3 E46 vilket var mycket nära att det blev men jag snuvades precis på en mycket fin . En del andra modeller snurrade även runt i huvudet.

Så dök en Speedster Turbo upp, hade varit inne på Speedster ett tag men effekten och användbarheten var det som talade emot. Med en Turbo så är i alla fall ett av problemen löst så det vart köp samt att jag behöll bruksbilen, det här blir en ren nöjesmaskin. Bilen har komfortpaket med mattor, stereo och lite skinninredning så jag kommer väl bli lynchad av hardcore Speedster fantasterna . Både en tung motor samt onödig vikt inuti bilen.




Körde med bilen en vecka innan den åkte in i garaget för vintern. Den är underbara att köra och fungerar bra på gata, längtar till våren.

2009 spec
Chassi
ATS DTC 7 1/2 och 9 tum fälgar
205/40-17 och 235/40-17 Kuhmo och Toyo
AP Racing bromskit fram med 4 kolvs ok och större 304x26 skivor
Carbon Lorraine belägg, RC 6 fram och RC 5 bak.
Öhlins TTX40 4 vägsjusterade dämpare
Fjädrar 92.5 fram 130 N/mm bak.
Eibach k-hämmare, 10-13 N/mm.
Bearbetade styrarmar för mer camber fram, 2.4 grader. Bak 2.8 grader.
2 mm toe out fram och 4 mm in bak.
Zupin bussningskit vilket ger mer caster.
Spitfire toe stag och förstärkningsstag
Höjder, inte helt symmetrisk pga corner w, ca 103 fram och 107 bak.

Motor och växellåda
Klasen steg 2, ca 250 hk med avgassystem.
Chip
Större IC
Extra oljekyl
Milltek avgassystem
Shortbelt kit, dvs tar bort ett antal onödiga rullar och använder en kortare generatorrem.
Borttagna balansaxlar
Quife diff
Lättat svänghjul
Sachs förstärkt koppling
Styvare motorfästen

Övrigt
Lättare batteri
Moog racing kolfiberstol
Willians 6 punkt bälte
Stereo borttagen

Vikt
885 kg utan bränsle

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
jimm_y
klippan
Här sen Jan 2005
Inlägg: 62



Verkar va en trevlig bil thumbs up dom gånger man sett sånna på bana har dom gåttt fort

_________________
Jimmy Friberg

bmw 320is-89
bmw 318 touring-96
bmw 325 cab-93(sommaren)
bmw 325 m50 kompressor (TURBO)-88
bmw 325 TURBO -89
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



Grattis till en trevlig bil, även om turbon är lite baktung

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Grattis!

Stereo o skinninrednaing har vi allihop, nästan iaf.

Lite mer effekt kan du väl chippa fram, typ 240 hk för småpengar, typ 4-5000 kr?

Ska du åtgärda vevhusventilationen, är det en turbo-mod? På N/A åtgärdar vi växellådsventilationen.

Lågbudget för att ordna R-däck är 4 bakfälgar och Toyo R888 från goagubbarracing.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237



Grattis!
Hoppas att du är nöjd.
Ska bli kul att se dig i den i sommar.
Jag såg din bil utanför ditt jobb.

MVH
Eric Lycke

_________________
Eric Lycke
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



Grattis till ett mycket bra bilval thumbs up

Ser att det är en scorpions-speedster du har köpt.
Hyllningsmodellen tillängnad de gamla Hannover rockarna, tillverkad i 60ex!



Håller med Apex, att lite ny mjukvara kan vara att föredra, för orginal har en tråkig svacka i registret,
Det är bra vrid på riktigt låååga varv, sedan händer det inte mycket alls förrän över ca:5000varv.
sedan är det problem med gashäng vid hård körning på endel turbospeedstrar. som förmodligen beror på mjukvaran,
om du har det problemet, så märker du det garanterat efter en dag på racerbanan

En sak till som inte är så imponerande, är väghållningen i hög fart,
man får dödsångest och hysterisk handsvett vid 200km/h, då bilen helt enkelt inte går att hålla på rak kurs.
Detta beror antagligen på att caster vinkeln på turbomodellen är väldigt låg. läs mer här:
http://www.vx220.org.uk/forums/index.php?showtopic=44281&hl=caster . . . .
Men efter att jag satt på öhlins och andra fälgar och däck, så går det stadigt upp till 250km/h utan att ha ändrat på castern.

Det var det negativa om turbon det,
det possitiva skulle ta så mycket plats och tid att skriva ned, att jag inte orkar
/Erik

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107


Trådstartare
Tackar för alla kommentarer och tips, har en del forum att fortsätta läsa för att hitta information. Tar säkert upp frågor som diskuterats på dessa men jag skall leta även där.

Chiptrim, så ni tycker jag redan skall börja spåra ur. Kommer bli djupa hål i plånboken av det här. Har tänk mig högre trimmningsgrad än enbart chip i framtiden. Har sett att det finns flera steg på tex VX-Performance där de senare bygger på det tidigare, dvs behöver inte köpa allt nytt varje gång. Någon som har erfarenhet från dessa eller rekommenderar ni någon annan? Såg att de kommenterade att de löst "gashänget" vid uppsläpp. Kan nog ge ganska otrevliga upplevelser om man bromsar lite sent.

Högfartsinstabiliteten har jag märkt av, hoppades på att det berodde på den spåriga vägen. Skiljer spindlarna mellan N/A-Turbo eller varför skiljer caster? Går det att justera genom att shimsa länkarmarna? Tyvärr står bilen 40 mil bort och kommer stå där tills i April och jag har inte hunnit ta en ordentlig titt på hjulupphängningen. Nya däck och stötdämpare blir det men det känns mer som om man maskerar problemet, inte löser det.

Har fått tips och sett att många startar med 340R track set up. Är inte så vanligt med så mycket mer camber bak jämfört med fram på en bakhjulsdriven bil. Någon som vet vad detta beror på? Mer camberkompensering fram? Dåligt bromsgrepp fram? Problem med sidogrepp bak men inte med traction? Vore intressant att höra kommentarer från er som kört på bana. Är temperaturfördelningen ok med denna set up även på Speedstern? Beror givetvis på höjd/fjädrar/dämapre osv men är intressant med kommentarer/erfarenheter.

Sliparn, schysst bild du hittade på edition modellen. Klart att jag ville ha en sådan, är ju en rocker .

/Johan

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Sliparn skrev:
Ser att det är en scorpions-speedster du har köpt.
Hyllningsmodellen tillängnad de gamla Hannover rockarna, tillverkad i 60ex!



Riiispect!! Underbar bil för övrigt - har dreglat över den (men inte på den).

Med det nakna chassi vi har i garaget i minnet, har jag svårt att tänka mig att det skulle gå att shimsa länkarmarna. Men med excenterbussningar borde det väl gå att lösa? och i mina lite lekmannamässiga öron låter jättecamber på bakhjulen som en rädsla för överstyrning med mycket vikt över akterpartiet.

om Turbon är lika larvigt kul på bana som n/a kommer du knappast att ångra dig. Om du ändå gör det, hör av dig...

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det sitter Casterschims att fibbla med. Dock har jag inte hur mkt det ger.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Toe-in fram gör bilen stabilare...och tråkigare!!

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



När det gäller trim, så kan jag rekomendera www.klasen-motors.com
Köpte mina grejer där, och är helnöjd med resultatet
men hemsidan är inte direkt komlett, men allt du behöver finns där!
han har förnärvarande JUL-REA på mjukvara förresten Men känn dej inte tvingad nu,
det kanske är bättre att köra orginal ett tag, så du verkligen uppskattar effekthöjningen senare......
.........eller....
Gashäng problemet är lite mysko faktiskt, vissa drabbas, andra inte
klasen hävdar att det är mjukvaran som är problemet, men för endel försvinner inte problemet trots ny mjukvara!
och vx-performans menar att lösningen är en extra dump!
vilket kanske inte är helt fel då det visst finns en återkallning på orginal dumpmembranet från Opel. vad ska man tro
jag har för säkerhets skull antagit bägge lösningarna och har inte märkt av något gashäng sedan dess.

fick rådet av klasen att sätta dit oljecatchtank med öppen vevhusvenilation,
för att slippa oljestänk på luftmassemätaren som sitter lite illa till mellan luftfilutret och turbon
nära där vevhusventilationen går in, den är visst väldigt kännslig för olja och smuts, och går lätt söder.

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107


Trådstartare
Nja Daniel, tror väl inte att jag kommer ångra mig. Däremot ser jag fram emot en sommar med bilträffar och banmöten.

Får ta en titt på det där med castershimsen. Ingen som vet om det är samma spindlar? Toe går ju att justera inför banträffarna om den blir för nervös till vardags, vill inte dra ner på körglädjen på bana för högfartsstabilitet på landsväg. Är på banan den skall vara snabb.

Kollade på Klasen sidan, överkomligt pris på chip. Tyvärr är jag ingen fena på tyska trots ett antal års harvande i skolan . Får skicka mail och höra med honom.

Ett stort behov av garage i Stockholmsstrakten infinner sig. Jobbigt med bilen ståendes så långt bort.

/Johan

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Nice!
Mitt tips är att köra en säsong med original effekt. Dels hinner du lära känna bilen och sen, som Sliparn säger, uppskattar du effekthöjningen mer sedan.
Jag har också satt en oljecatch-tank på min för vevhusventilationen, men min luftmängdsmätare har gått sönder i alla fall. Vad jag har hört, så skakar de sönder. I mitt fall kan det också bero på att jag körde 500 mil med K/N Sportluftfilter som antagligen släppte igenom lite för stora partiklar. Strunta i "effekthöjande sportluftfilter". Byt original för 130 kr lite oftare istället.
Ny luftmängdsmätare kostar 2273 kr. Inte hela världen, men det är 1,5 R-däck av hyfsad kvalité

Jag är inte säker, men jag tror inte att det går att få 340-track setup med original chassi. Det gick inte på min i alla fall, gick inte att få så mycket negativ camber. Men det löser sig med nya stötdämpare.

Kör försiktigt!

_________________
Lasse Alfons
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107


Trådstartare
Var länge sedan det hände något här på sidan. Bilen står i tryggt vinterförvar och jag själv går och väntar på våren. Under tiden funderar jag på vad som ger mest prestanda per krona till den här bilen. Nu har i alla fall en första leverans kommit.


Tur att jag inte gick på det bredare alternativet, då hade de aldrig fått plats i servicebilen .
Kuhmo Ecsta V70 Medium vart det, bredd 205/235. Fick bra tips och snabb service av Martin på Wheelbase.

Fälgar till dessa är på g men det paketet ligger och väntar i Tyskland på påfyllning. Mer info när delarna dyker upp.

/Johan

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Jarl skrev:

Tur att jag inte gick på det bredare alternativet, då hade de aldrig fått plats i servicebilen .

/Johan


Jag tror du hade tjuvättmätt innan!
Var säkert därför du valde bort 245:orna...

//Martin
Wheelbase KB

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



Tjena Jalle ! hade missat att du fanns här.

går själv in på alu spindlar i sommar om allt går som det skall, skall ge fina hjul vinklar + den säkning man vill ha. ( men det ha jag för mig jag redan berättat det live)

Znygg är den ialla fall.
(skall bli en glädje att köra ifrån dig på kullen med den motorn som bara suuuger)

föresten den som INTE suger starta i lördags för första gången

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107


Trådstartare
Hej Tobias!

Japp, du nämde spindlarna. Hade ju vart trevligt men ryms inte inom årets budget, den är överskriden för länge sedan. Får ta en titt på dem till sommaren. Fast det är klart, kör du 8 runt mig på Kullen så kanske .

Så räsern börjar vakna till liv. Bara börja riva väggen nu då så du får ut den. Hade det inte varit schysst att slänga på ett par fulldubb och ta en tur på isen. Fast det är klart, isen är väl i tunnaste laget nu. Om inte hoppas jag att jag får en titt på den till sommaren på någon banträff. Tar du Speedstern som dragbil då ?

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107


Trådstartare
Sommaren närmar sig med stormsteg och jag har många modifieringar som skall hinnas med. Dags att få tag på garage och få hit bilen med andra ord.

Fick en liten leverans i brevlådan idag , distansshims till stryväxeln.

Har tänkt att mäta upp hjulupphängningen för att se hur geometrin ändras av sänkningen och sedan mata in alla parametrar i datorn. Såg bilderna på Badsterns spindlar, fina saker och till ett bra pris men kanske kan man komma undan med billigare modifieringar. Vi får se.

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107


Trådstartare
Nu har det trillat in lite mer roliga delar. Väghållning är vad som prioriteras för tillfället.

Fälgar till r-däcken. ATS DTC vart det, tyvärr inte superlight versionen. Vet att det är många som har dem men jag tycker de är grymt snygga.


Justerbar styvare k-hämmare med tillhörande länkar, bussningar och block.


Zupins bussningskit för länkarmarna. Har pratat en del med Gerhard på Zupin, han har varit inblandad i alla de riktigt snabba tyska bilarna och vet vad som krävs för att locka fram potentialen i bilen. Jag kommer jobba ganska mycket med inställningarna på bilen och då är bussningarna en stor fördel. Dämpar, k-hämmare och fjäderjusteringar blir tydligare med minskad friktion och förändringar i hjulvinklarna blir tydligare med mindre flex. Med dessa kan man också uppnå något mer caster om så önskas.

Dröjer tyvärr ytterligare en månad innan bilen får ut på grönbete men tills dess skall dessa delar på.

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3993



Får gratulera till vad jag tror är en mycket trevlig vagn! thumbs up

Ska bli intressant att följa dina chassieuppgraderingar.

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



Jarl skrev:

Zupins bussningskit för länkarmarna. Har pratat en del med Gerhard på Zupin, han har varit inblandad i alla de riktigt snabba tyska bilarna och vet vad som krävs för att locka fram potentialen i bilen. Jag kommer jobba ganska mycket med inställningarna på bilen och då är bussningarna en stor fördel. Dämpar, k-hämmare och fjäderjusteringar blir tydligare med minskad friktion och förändringar i hjulvinklarna blir tydligare med mindre flex. Med dessa kan man också uppnå något mer caster om så önskas.


Det här ser intressant ut, skall bli kul att se hur detta framskrider.

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster TURBO -05
1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (23495 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande