Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
NSP - New Sportcar Prototyp -08
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (24736 totalt)
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297


Trådstartare
Nu äntligen har jag fått tummen ur och lägga upp mitt projekt, med lite tjat ifrån vissa .
Projektet startade i nov -05 och chassit började byggas i slutet av januari och var "klart" till slutet av mars. Då jag bytte jobb och har inte haft tid med projektet sedan dess. Stcc tog upp för mycket tid. Nu har säsongen varit över ett tag och jag jobbar nu med projektet igen. Den mesta tiden har gott åt till att leta material, tillverka saker, beställa delar och kolla vart man ska sätta vad och hur. Men de flesta bitarna börjar falla på plats nu och jag har konstruktionen klar för mig nu. Så nu ska det "bara" tillverkas också.

Så här är lite fakta om projektet.... Har inte kommit upp med nått namn är så den får heta NSP så länge (New Sportcar Prototyp)

Bilen
Det kommer att bli en sportbil/sportvagn främst för bana men ska försöka regga in det också.
Bilen kommer vara baserad på en Honda NSX.
Chassit är en egen konstruktion. Lika så med hjulupphängningen och karossen.

Chassit
Chassit är en rör konstruktion av 45x2.5, 40x2 och 30x2.
Hjulupphängningen är med dubbla A-armar med pushrods och en egen tillverkad upright.

Karossen:
Egen tillverkad design i glasfiber/kolfiber. Med insperation av LMP 600/900 och dess airodynamik.

Drivlina
Mittmotor, tvärställd 3L V6a, 5 växlad låda med diff.

Hjul
25/64-18" fram och 28/68-18" bak slicks (Dunlop) på banan.
fälgar inte klart än men kollar på 18x9" fram ET:50 och 18x11" bak ET:25

Bromsar
Inte riktigt klart än men verkar som att det blir 6kolvs ok fram med 355x32 skivor fram och
4kolvs ok bak med 345x32 skivor bak

Data
Längd: ca 4200mm
Höjd: ca 1000mm
Bredd: ca 1950mm
Hjulbas: ca 2500mm
Spårvidd
fram: ca 1600mm bak: ca 1650mm
Vikt: ca 700kg

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Trevligt att se herr'n har klivit fram ur garderoben . Skall bli kul att följa denna tråd thumbs up

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Hallå Niklas!
Upp med lite bilder nu.. Måste ju hänt en del sen jag var och kollade sist..?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297


Trådstartare
Här är två bilder:



Men ska ta och lägga upp bilder ifrån början ev. imorn...

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



hur ska du göra med vindrutan?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297


Trådstartare
Turbo² skrev:
hur ska du göra med vindrutan?


Hehe har givetvis en spretans ny ruta ligger hemma, den där är bara en formruta som tyvärr har spruckigt. Det är därför den är ihop tejpad.

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



är det en ruta som är från en bil som finns eller har du fått den tillverkad?
All information kring detta vore tacksamt.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Ser spännande ut! Kör hårt! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Turbo² skrev:
är det en ruta som är från en bil som finns eller har du fått den tillverkad?
All information kring detta vore tacksamt.


Ser väldigt likt ut en Koenigsegg ruta?
och med tanke på att bygget befinner sig i Ängelholm...

Mycket intressant projekt! thumbs up
Hur mycket ska användas från NSX:n förutom motorn?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297


Trådstartare
TPR skrev:
Turbo² skrev:
är det en ruta som är från en bil som finns eller har du fått den tillverkad?
All information kring detta vore tacksamt.


Ser väldigt likt ut en Koenigsegg ruta?
och med tanke på att bygget befinner sig i Ängelholm...

Mycket intressant projekt! thumbs up
Hur mycket ska användas från NSX:n förutom motorn?


Japp det är en Koenigsegg ruta.

Det som ska användas ifrån NSXen är som sagt Drivlinan, styrväxel, rattstång, växelmekanism, hjullagren, delar av elsystemet och lite annat smått.

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Riktigt tufft bygge! : D

Finns det månne några skisser eller så på hur karossen kommer se ut?

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
Jim Profit
STHLM
Här sen Nov 2003
Inlägg: 179



Spännande, vill också se eventuella skisser.

_________________
Jimmy Pedersen
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297


Trådstartare
Lite bilder ifrån byggets gång.

Så här började jag, en massa rör över allt











Så var nedre delen klar!

Lyfta i motorn och kolla så allt verkar passa som de ska och sen fortsatt byggande på chassit.




Kolla så styrväxeln och rattstången kommer passa in, fick modifiera ena röret lite för att få det och passa

SÅ var det bara att riva isär allt och göra ordning för svetsning av den övredelen.



Så var det färdig svetsat.

Fast sättning av styrväxeln och rattstången.


Så här ser det ut nu.

En "mall" av bärarmarna.

Svarvat lite svetsändar

Hjulnavet fram ifrån NSXen.

Växelmekanismen.

Så de va en hel del bilder och mer lär det komma

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



thumbs up Tjenare Lilja!!! Snyggt jobbat!! Kul att du "efter lite påtryckningar" gjorde det rätta och la ut projektet här på rejsa!!! Du verkar ha kommit en bra bit på väg sen sist vi snackade.
När kommer skisserna på karosseriet? thumbs up

Denna tråg kommer jag att följa, så enkelt är det!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



Riktigt läckert! Det här blir spännande!

en liten fråga bara... jag ser förmodligen fel, men sticker inte stolen upp ovanför huvudbågen?

... jobba på, så vi får mer bilder framöver!!

thumbs up

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297


Trådstartare
Yaskin skrev:
Riktigt läckert! Det här blir spännande!

en liten fråga bara... jag ser förmodligen fel, men sticker inte stolen upp ovanför huvudbågen?

... jobba på, så vi får mer bilder framöver!!

thumbs up


Helt rätt den sticker ovanför huvudbågen Tyckte de kan va coolt att känna vinden i håret . Nä skämt och sido det kommer ett par nya stolar vilken dag som helt. Kan inte ha "vanliga (racing stolar)" stolar för dom är för höga så har beställt ett par som är lägre av annat format.


Har en modell som ser ut så här: Men det är mycket som kommer ändras på den hålet på sidan kommer inte vara så, hålet på sidan i fronten kommer inte vara där. Men ja ett litet humm är det iaf.






Vet inte vilken sorts fälg jag ska välja än

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Jag vill också ha en planskiva...

Men har du svetsat fast grejer i planskivan??

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297


Trådstartare
MaZ skrev:
Jag vill också ha en planskiva...

Men har du svetsat fast grejer i planskivan??


Ja dom små fyrkanterna har jag punktat fast men dom är bara att slå den. Är ju en 10mm plåt så behövs ganska mycket värme om punkterna ska fasna i skivan . Så va lugn jag har inte förstört planskivan

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Tydligen har olika personer olika uppfattningar om vad förstöra innebär, en firma jag jobbade för var det strikt förbjudet att ens slipa med smärjelduk på skivan pga att den då är skev.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297


Trådstartare
MaZ skrev:
Tydligen har olika personer olika uppfattningar om vad förstöra innebär, en firma jag jobbade för var det strikt förbjudet att ens slipa med smärjelduk på skivan pga att den då är skev.


okej, ja men då kan dom ju inte ställa nått på den heller för då blir den ju skev bara för det eller??
Det behöver ju inte vara på tusendelen de jag bygger heller så för mig gör det inget.

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Kul att du använt dig av en av de mest hatade rörbockarna någonsin
för att bygga det där grymma chassit : ) Fast man ser iaf på ett ställe
att det blivit lite bock-knas (övre vänster hörn);
 https://rejsa.nu/im/_garage/496-new_2006-11-16-pict2670.jpg

Tycker att du borde korta av kupéutrymmet lite. Det blir så himla
lång taklinje annars. Känns lite oproportionerligt. Tänker först o
främst på sidobilden på modellen. Hade gärna sett en lite mindre
"svacka" på karossen på mitten av bilen också... : )

Bakdelen på bilen påminner lite smått om Factory Fives GTM prototyp:


Måste bara flika in också att jag gillar Maseratis luftkanaler över huven:


Det känns lite "gropigt" när en så stor del av "huven" sänks ner på det
viset som du gjort på modellen. Hoppas att du inte tar det som kritik.
Smaken är som baken - och detta är vad jag tycker. Så jag
hoppas att ingen kommer och "bashar" mig som nån designpolis.

Jag kunde naturligtvis inte låta bli att kladda lite i photoshop heller

original; naturell.


original; färglagd och med OZ super leggera-fälgar



Moddad; ändrad taklinje och uppflyttad "midja"


Moddad; nu färggladare ...


Keep it up, som de säger : )

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
NSP - New Sportcar Prototyp -08
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (24736 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande