Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar NSP - New Sportcar Prototyp -08 | 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (24736 totalt) |
Nu äntligen har jag fått tummen ur och lägga upp mitt projekt, med lite tjat ifrån vissa .
Projektet startade i nov -05 och chassit började byggas i slutet av januari och var "klart" till slutet av mars. Då jag bytte jobb och har inte haft tid med projektet sedan dess. Stcc tog upp för mycket tid. Nu har säsongen varit över ett tag och jag jobbar nu med projektet igen. Den mesta tiden har gott åt till att leta material, tillverka saker, beställa delar och kolla vart man ska sätta vad och hur. Men de flesta bitarna börjar falla på plats nu och jag har konstruktionen klar för mig nu. Så nu ska det "bara" tillverkas också. Så här är lite fakta om projektet.... Har inte kommit upp med nått namn är så den får heta NSP så länge (New Sportcar Prototyp) Bilen Det kommer att bli en sportbil/sportvagn främst för bana men ska försöka regga in det också. Bilen kommer vara baserad på en Honda NSX. Chassit är en egen konstruktion. Lika så med hjulupphängningen och karossen. Chassit Chassit är en rör konstruktion av 45x2.5, 40x2 och 30x2. Hjulupphängningen är med dubbla A-armar med pushrods och en egen tillverkad upright. Karossen: Egen tillverkad design i glasfiber/kolfiber. Med insperation av LMP 600/900 och dess airodynamik. Drivlina Mittmotor, tvärställd 3L V6a, 5 växlad låda med diff. Hjul 25/64-18" fram och 28/68-18" bak slicks (Dunlop) på banan. fälgar inte klart än men kollar på 18x9" fram ET:50 och 18x11" bak ET:25 Bromsar Inte riktigt klart än men verkar som att det blir 6kolvs ok fram med 355x32 skivor fram och 4kolvs ok bak med 345x32 skivor bak Data Längd: ca 4200mm Höjd: ca 1000mm Bredd: ca 1950mm Hjulbas: ca 2500mm Spårvidd fram: ca 1600mm bak: ca 1650mm Vikt: ca 700kg _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
Trevligt att se herr'n har klivit fram ur garderoben . Skall bli kul att följa denna tråd
|
||||
_________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
Hehe har givetvis en spretans ny ruta ligger hemma, den där är bara en formruta som tyvärr har spruckigt. Det är därför den är ihop tejpad. _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
|
||||
Ser väldigt likt ut en Koenigsegg ruta? och med tanke på att bygget befinner sig i Ängelholm... Mycket intressant projekt! Hur mycket ska användas från NSX:n förutom motorn? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Japp det är en Koenigsegg ruta. Det som ska användas ifrån NSXen är som sagt Drivlinan, styrväxel, rattstång, växelmekanism, hjullagren, delar av elsystemet och lite annat smått. _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
Riktigt tufft bygge! : D
Finns det månne några skisser eller så på hur karossen kommer se ut? _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||
Lite bilder ifrån byggets gång.
Så här började jag, en massa rör över allt Så var nedre delen klar! Lyfta i motorn och kolla så allt verkar passa som de ska och sen fortsatt byggande på chassit. Kolla så styrväxeln och rattstången kommer passa in, fick modifiera ena röret lite för att få det och passa SÅ var det bara att riva isär allt och göra ordning för svetsning av den övredelen. Så var det färdig svetsat. Fast sättning av styrväxeln och rattstången. Så här ser det ut nu. En "mall" av bärarmarna. Svarvat lite svetsändar Hjulnavet fram ifrån NSXen. Växelmekanismen. Så de va en hel del bilder och mer lär det komma _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
Tjenare Lilja!!! Snyggt jobbat!! Kul att du "efter lite påtryckningar" gjorde det rätta och la ut projektet här på rejsa!!! Du verkar ha kommit en bra bit på väg sen sist vi snackade.
När kommer skisserna på karosseriet? Denna tråg kommer jag att följa, så enkelt är det! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Riktigt läckert! Det här blir spännande!
en liten fråga bara... jag ser förmodligen fel, men sticker inte stolen upp ovanför huvudbågen? ... jobba på, så vi får mer bilder framöver!! _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
Helt rätt den sticker ovanför huvudbågen Tyckte de kan va coolt att känna vinden i håret . Nä skämt och sido det kommer ett par nya stolar vilken dag som helt. Kan inte ha "vanliga (racing stolar)" stolar för dom är för höga så har beställt ett par som är lägre av annat format. Har en modell som ser ut så här: Men det är mycket som kommer ändras på den hålet på sidan kommer inte vara så, hålet på sidan i fronten kommer inte vara där. Men ja ett litet humm är det iaf. Vet inte vilken sorts fälg jag ska välja än _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
Ja dom små fyrkanterna har jag punktat fast men dom är bara att slå den. Är ju en 10mm plåt så behövs ganska mycket värme om punkterna ska fasna i skivan . Så va lugn jag har inte förstört planskivan _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
Tydligen har olika personer olika uppfattningar om vad förstöra innebär, en firma jag jobbade för var det strikt förbjudet att ens slipa med smärjelduk på skivan pga att den då är skev.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
okej, ja men då kan dom ju inte ställa nått på den heller för då blir den ju skev bara för det eller?? Det behöver ju inte vara på tusendelen de jag bygger heller så för mig gör det inget. _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
Kul att du använt dig av en av de mest hatade rörbockarna någonsin
för att bygga det där grymma chassit : ) Fast man ser iaf på ett ställe att det blivit lite bock-knas (övre vänster hörn); https://rejsa.nu/im/_garage/496-new_ Tycker att du borde korta av kupéutrymmet lite. Det blir så himla lång taklinje annars. Känns lite oproportionerligt. Tänker först o främst på sidobilden på modellen. Hade gärna sett en lite mindre "svacka" på karossen på mitten av bilen också... : ) Bakdelen på bilen påminner lite smått om Factory Fives GTM prototyp: Måste bara flika in också att jag gillar Maseratis luftkanaler över huven: Det känns lite "gropigt" när en så stor del av "huven" sänks ner på det viset som du gjort på modellen. Hoppas att du inte tar det som kritik. Smaken är som baken - och detta är vad jag tycker. Så jag hoppas att ingen kommer och "bashar" mig som nån designpolis. Jag kunde naturligtvis inte låta bli att kladda lite i photoshop heller original; naturell. original; färglagd och med OZ super leggera-fälgar Moddad; ändrad taklinje och uppflyttad "midja" Moddad; nu färggladare ... Keep it up, som de säger : ) _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||
Våra race- och banåkarbilar NSP - New Sportcar Prototyp -08 | 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (24736 totalt) |