|
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998
Namndispens
07 Aug 2010 02:42
om jag ser rätt, dvs sista bilden, så har ni ju ingen som helst ducting eller något som pressar luft genom kylen och således har ni inte heller någon tryckskillnad att tala om över kylpaketet då luft lika gärna kan gå runt det.
Visst är det ett undertryck bakom bilen som man kan nyttja (antar att det är tanken) men ni verkar inte nyttja fartvinden alls?
_________________ Mvh // Niklas L
|
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430
07 Aug 2010 15:23
Ser ut som ett fån? Inte då - Kurtz är tillbaka och ser återigen hur en snigel kryper längs en rakbladsegg...
_________________ Pontus Welin
Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
|
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998
Namndispens
07 Aug 2010 15:31
Lite för filosofiskt för att jag ska fatta inlägget ovan, men det ser ut som att det sitter en IC framför och en vattenkyl bakom motorn och ser jag rätt så kan luften gå runt vattenkylen och ut i hjulhusen utan att bygga tryck framför kylpaketet, dvs fläkt är allt som bygger övertryck framför kylen och undertrycket bakom bilen är allt som skapar undertryck på baksidan av kylpaketet.
Men som sagt, jag kan se helt fel.
_________________ Mvh // Niklas L
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641
07 Aug 2010 15:57
Cobolt skrev: | Lite för filosofiskt för att jag ska fatta inlägget ovan, men det ser ut som att det sitter en IC framför och en vattenkyl bakom motorn och ser jag rätt så kan luften gå runt vattenkylen och ut i hjulhusen utan att bygga tryck framför kylpaketet, dvs fläkt är allt som bygger övertryck framför kylen och undertrycket bakom bilen är allt som skapar undertryck på baksidan av kylpaketet.
Men som sagt, jag kan se helt fel. |
AKA "Den Brittiska approachen"
Håller med Cobolt, bygg luftstyrningar till/från kylet så kommer ni öka effektiviteten på kylet mängder.
Ang. att kylfläkten går hela tiden, det är väl ändå en Saab 900 motor vi pratar om?
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680
06 Okt 2010 14:37
Kul med lite projekt i trakten, Inget dåligt sådant heller!
_________________
|
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444
06 Feb 2011 07:24
Tjena
Följt ert proj till och från.
Såg att jag frågat tidigare men ?
Hur fick ni till "plexi" kupan över framlysen?
Hur placerade ni framåt blinkers?
Egna kluringar i ämnet, /H
_________________ Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
|
Christer Olsson
Lilla Edet
Här sen Okt 2006
Inlägg: 4
07 Feb 2011 01:09
Här kommer en uppdatering från LCR-stallet. Hoppas det kan sprida lite ljus över vissa frågor ;-)
Lampkuporna är gjorda av någon plast som heter Polystyrol. Det är lite seg plast. Jag använde 2mm tjocklek. Plasten formades över pluggar gjorda av originalpluggens lamphus.
Här är höger och vänster lamphus avsågade från originalpluggen och fyllda med skum.
Här är höger lamphus spacklat och slipat.
Plugg och plast förvärms i ugnen. Ja, ugnen i köket ;-) Ca 50 grader. När man inte vågar ha den i ugnen längre tar man ut den och försöker "dra" plasten ner över pluggen. Man får hjälpa till med varmluftspistol och man måste vara ganska envis. Man kan med fördel ha kvar skyddsfilmen på plasten tills man är klar.
Färdig. Det fungerar men det är ingen smidig process.
På denna bild kan man se blinkersinstallationen ganska tydligt. 21W E-märkat rektangulära blinkers.
Här har lampinstallationen "mognat" lite.
Det var längesedan Fredrik eller jag postade upp något här i tråden så det har hänt en del sedan sist. Här är lite bilder.
Sönderkokad motor.
"Ny" motor.
Nytt kyl och dubbla fläktar, också nya.
Motorbyte
Har också haft lite "grundkänning" under sommaren. Här är främre hjälpramen böjd.
Vipparmsfästena blev krökta.
Nya vipparmsfästen insvetsade och förstärkta.
Ja vad skall man säga, inte helt roligt men sådant här händer...
_________________ Christer Olsson
Jaguar XJ 4.0 // LCR 2.0 TURBO
|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493
07 Feb 2011 05:06
Hoppsan hejsan.
Vad grymt snygg den blivit
|
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444
07 Feb 2011 07:06
Christer olsson skrev: | Lampkuporna är gjorda av någon plast som heter Polystyrol. Det är lite seg plast. Jag använde 2mm tjocklek. Plasten formades över pluggar gjorda av originalpluggens lamphus.
Har också haft lite "grundkänning" under sommaren. Här är främre hjälpramen böjd.
|
Tack för infon.
Antar att "storblinkersen" var för ev besiktning?
och vissa "parkeringsskador" får man väl räkna med skulle jag tro.
Edit / Kom på en grej till, hur upplever ni höjden ifrån backen / gatbil /rejsbil.
Funkar den höjd ni har eller? Min Alfa är väl runt 7,5 cm till grenröret där det passerar styrväxeln.
Det är möjligt men lågt, hade varit bättre om det var närmre ett hjul och inte mitt under bilen.
Kör hårt och laga på. / H
_________________ Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
|
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336
07 Feb 2011 20:26
Grymt projekt och grymt resultat!
Tråkigt att se den sista bilden, hur gör ni nu, har ni gjutit fler fronter för att ha reserv eller har ni kvar pluggen?
_________________ Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
|
Christer Olsson
Lilla Edet
Här sen Okt 2006
Inlägg: 4
08 Feb 2011 00:12
Tack för vänliga kommentarer!
Håkan "hox", höjden är lite lurig. Under konstruktionsfasen höjde vi frigången från 10cm till 12cm för att vara säkra på att kunna hantera max in och ut fjädring utan att skrapa i. Sen har jag justerat min LCR så många gånger att jag just nu inte vet vad bilen har. Men jag skulle gissa på 8-9cm längst fram i nosen och ca 10-12cm bak. LCR'en behöver ganska brant rake. Lägre än 8cm i fronten på LCR'en är inte körbart på vanliga vägar. Jag skrapar ofta i nosen på vägbulor, i p-däck och järnvägsöverfarter mm.
Pär "brewmaster", ja riktigt tråkigt med fronten! Men vi har kvar formarna så det är "bara" att plasta fram en ny front.
_________________ Christer Olsson
Jaguar XJ 4.0 // LCR 2.0 TURBO
|
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444
08 Feb 2011 16:08
Dom höjder du presenterar och anledning är i linje ed våra tankar, bra att höra.
Ronny the cad man har byggt en "seven" och jag har "lätt" modifierat en Bertone coupe'.
Kan ni inte komma och kräma skiten ur bitarna på något Alfa möte?
Vi avancerar emot en riktig start men här kommer en situationsbild.
_________________ Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
|
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224
08 Feb 2011 20:09
Lite komfunderad över kylsvårigheterna ni har. Har ni sett ordentligt på bilar som byggts med bakkyl? Flödet går ju ofta helt tvärtom man tror...
I gamla Renault R8 har jag för mig att luften om jag minns rätt gick vägen "bakifrån-framåt" genom kylet t ex. Beroende på lokala tryck/undertryckzoner.
Känns som någon seriös aero-djuping borde tycka till och ge synpunkter.
En annan bil med kylstrul var Lamborghini Countach som i original skulle haft längdställda kylare på bilens bägge sidor och med aktiva "flaps" som öppnades en bit vid körning. Fungerade ej, det blev till slut dubbla tvärstående kyl med stora scoop på bägge sidorna.
Men min magkänsla säger att enbart låta stor kylare stora kylfläktar göra jobbet känns lite avigt. Då bilen körs snabbt i högfart så skapas ju av bilen själv precis de aero-övertryck/undertryck-zoner som de sedan kan få svårt kämpa mot. Och det är ju då motorn behöver kylas...
_________________ Jan-Erling Rydquist
|
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178
Trådstartare
08 Feb 2011 22:18
Efter att vi stället kylet upp(lite oklart vad som ledde oss fram till iden att det inte skulle stå upp från början men iaf) så fick vi någorlunda funktion på kylsystemet.
Vi har kört ett antal last/rpm punkter och mätte tempar på ett antal olika punkter i systemet och vid körning vid relativt stabila farter och väglast så kyler vi av motorn under drift. Men så fort man börjar köra något mera aktivt, dvs låter turbon arbeta så sticker temperaturerna tämligen omgående.
Att tex försöka köra på bana i nuvarande utförande skulle sluta med ordentliga problem...
Vi installerade provisoriska täckskärmar för att undvika att luften smiter ut vid hjulhusen och detta borde ha en positiv inverkan. Vi kom inte så mycket längre med dessa mätningar pga en incident i samband med transporten till vår 'provbana'.
Vi har även diskuterat om man skulle försöka få in ett extra kyl framför IC:n men det är ganska trångt. Ett annat alternativ som vi funderar på är att montera ett kylscoop på sidan. Vi har även funderat på att ta in luft ovanför motorn och försöka leda ned mot befinlitg kylinstallation. Det har även diskuterats att sätta ett kyl i fronten men det kräver en ordentligt stor ombyggnad av både ram och front inte helt självklart att få till på ett bra sätt som det känns fn.
Förmodligen blir första skottet en installation på sidopanelen, det tar emot att såga upp i huven om det inte visar sig fungera, en sidopanel kan man relativt lätt plasta en till av.
Vi har även haft ett par killar som kört ett par basic CFD körningar men vi blev inte så mycket klokare på detta, skall se om vi kan lägga upp några bilder på detta för att ev få lite synpunkter.
_________________ Fredrik Tholander
|
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224
10 Feb 2011 18:10
En aktuell bil med rejäl bakre charge cooler är ju Lotus Exige.
Variant på installation som stör mindre av utseendet finns i 2-Eleven.
Finns många aftermarketladdkylare till Exigen.
Men det är rejäla system med övre luftsccop.
Ett exempel här. Men tar ju luft i scoop uppe på taket.
Men era fina linjer påverkas då förstås....
Hade inte en gammal Ferrari 288 GTo mittmotorbil med dubbelturbo små snygga laddkylare bak?
Liggande men vet inte hur deras aerodynamik var map luftflöde.
Men deras vattenkylare var ju framtill.
Men problemet måste gå att lösa.
Självklart ska era kanonfina byggen fungera bra också på bankörning!
_________________ Jan-Erling Rydquist
|
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178
Trådstartare
13 Mar 2011 04:28
Här kommer ett par bilder tagna från beräkningar med SW i ett par olika lastfall. Ger en ide om vilka tryck som finns över ytorna på bilen.
Baserat på div diskussioner så är planerna fn att montera en primärkylare bakom IC:n, dvs vertikalt framför motorn. Bör innebära bra flöden igenom oavsett fart jmf med nuvarande installation,plats finnes för minst 1 kylfläkt. Som steg 2 om steg 1 inte visar sig tillräckligt så står ett separat kyl efter turbon som en åtgärd. Ev så skulle detta kräva en pump för att driva flödet, lite oklart fn, vi får se vad det tar vägen efter lite provkörningar.
Flödesimulering vid 200km/h 0,5 graders rake:
Toppvy samma som ovan:
Vy undersida samma som ovan:
Mao så är de simulerade resultaten sisådär vad gäller undertryck över fordonet, det finns där i vissa avseende men är långtifrån självklart. Som synes så finns det förmodligen en del att göra map karossdesignen men givet den ganska godtyckliga filsofin bakom designen så får man kanske känna sig rätt nöjd trots allt?
Farter på 200+ är lite utanför normal körfallet även för oss som gärna pendlar med ett offensivt mindset ;-) Mer normalt är väl i spannet 90-150 skulle jag säga, fast LCR:n ger ju hyfsade möjligheter till att nå 200km/h på relativt kort tid jmf med en normal bil vilket gör problemet mer aktuellt...
Vi har även kört ett par beräkningar på modifieringar av fronten och aktern samt rake och inte sett några jätteskillnader map trycknivåer. Om detta sedan beror på fel input till beräkningarna eller om designen redan är optimal skall vi låta vara osagt ;-)
Vi kommer som det ser ut fn att försöka klämma in ett motorkyl bakom IC:n, dvs bakom sätena vilket bör ge bättre kyleffekt i de flesta driftsfall jmf med nuvarande konstruktion. Med lite tur så räcker detta för att ge designen en visst mått av robusthet mot offensiv körning....
Avslutar med en ytterligare bild som visar Christers kärra innan vi fick en närkontakt med ett mitträcke i Trollhättan. Tråkigt nog hade bilen vi detta tillfälle begåvats med diverse dekaler och vi skulle vid det aktuellla tillfället bara transportera oss till en hamburgeria för ett näringstag. Är trots detta aldrig fel attt få en feedback på att man faktiskt inte är odödlig ;-) Min fru hävdar bestämt att jag kommer att A) köra ihjäl mig eller B) få körkortet indraget(ingen jätteöverraskning här inte) när jag väl får igång min bil, kusligt att se hur nära jag ligger utfall A) i hennes förutsägelser så långt, hoppas detta inte indikerar någon typ av trend för då liggger jag pyrt till...
Post krasch, shaken not stirred sammanfattar väl de ombordvarandes sinnestämning ganska väl så långt ;-)
_________________ Fredrik Tholander
|
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178
Trådstartare
23 Mar 2011 23:09
Efter diverse diskuterande kring hur bli av med kylproblemen som bilarna verkar dras med så är tanken att åtminstonde på min bil prova följande installation.
IC:n har enligt våra mätningar bra kylning av fartvinden och om kylet placeras på samma position så ger det förhoppningsvis bättre funktion än nuvarande placering i aktern. Även problemen med eventuella luftläckage från hjulhus etc borde minimeras med denna placering. Enda frågetecknet är väl om kylarean blir tillräcklig men prover får utvisa detta längre fram. Tanken är att täta luckan mellan de båda kylen på 3 sidor och även täta mellan IC och plastintaget så all luft som går till IC:n också passerar kylet.
Kylet är till en Golf 2 och var bland det minsta som gick att uppbåda från Biltema. Installationsmässigt är det tight men det verkar fungera om än med små marginaler.
Har även köpt en 4 växlad låda med 3,67 i slutväxel vilket i kombination med 7:ans primär bör ge möjligheter till bra prestanda. Även en bromsvåg och lite andra grejer har inhandlats, förhoppningsvis kan man få möjlighet att knepa vidare med bygget nu när temparna börjar bli lite mer angenäma igen.
Till sist så har vi har lagt ut arbetet med skriva kod till vår uppdaterade förarinformations/loggningssystem på ett par examensarbetare
Vi hoppas att de skall komma tillbaks med en uppdaterad systembeskrivning, funktionsbeskrivningar samt kod för vårt CAN baserade multiprocessor system. Systemet skall ge oss möjlighet att kunna presentera mer eller mindre väsentlig information om bilen, motorn och lite annat smått och gott med en färgpekskärm som huvudinstrument.
_________________ Fredrik Tholander
|
Joaba
Väröbacka
Här sen Aug 2010
Inlägg: 1
Ny på att skriva inlägg i forumet
26 Sep 2011 18:41
Hur går d? Dags att uppdatera:)
_________________ Joakim Backman
|
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350
04 Dec 2011 22:08
Gott jobbat, grymt imponerad.
Men vi behöver lite uppdateringar
_________________ Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels
Portugal, Ourique
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641
23 Maj 2012 22:24
Blev lite förvånad i morse då jag mötte en låg sak med Jägermeisterdekaler och #15 på Romelandavägen.
I eftermiddags blev jag inte lika förvånad när jag mötte samma bil åt andra hållet och hann kika lite och kände igen lite designfeatures. Såg bra ut men inte helt superkul att ligga i pendlarkö som i morse kanske...
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979
24 Maj 2012 05:43
Men den är i alla fall öppen så det drar lite. Kan säga att det var sådär att köra hem min TVR igår i värmen. Jag kände mig väl kokt när jag var framme.
Hade nämligen varit på samma ställe som denna....
Kul att se den i verkligheten.
_________________ Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
|
|