Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Venturitunnel, hur gör man? (bilder) | << 1, 2, 3, 4 >> 31 besök senaste veckan (35175 totalt) |
Jag har finkammat begagnat marknaden på kärnkraftverk....men hitils inte hittat ett enda.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Mycket intressant att följa dina försök Göran! Ska bli kul att se fortsättningen. Normalt sett ger ökad rake på en ground effects-bil mest resultat på framhjulen. Balans justeras sen med bakvinge. Diffusor bak är i huvudsak ett verktyg för att minska "drag" + lift i bakvagnen, eftersom hastighetsskillnaden mellan luften på undersidan resp. översidan är ganska stor i slutet av bilen och en diffusor hjälper till att jämna ut detta. I "CART"-sammanhang (förr) gjordes försök att avända avgaser som hjälp för att accelerera luften under bilen. Detta funkade skitbra, ända till föraren blev tvungen att lätta det minsta lilla på gasen in i böjarna, då försvann nämligen effekten av accelererad luft och det blev överstyrt direkt och baklängesåka in i murarna. Inget roligt att köra enl. de som körde testerna... *hua* |
||||||
Är inte Barsebäck 2 till salu billigt? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Det är rena test. Jag har en burk färgat vatten med häl i locket. Slangar till olika punkter i bilen kopplat till rör genom plåten till utsidan av bilen. Sedan jämnför jag tryck-vacum på olika platser i olika farter. Man ser hur det färgade vattnet stiger resp sjunker under vattenytan i plastslangarna. Referensen blir cupe luften. Vilket inte är det bästa, men skillnaderna runt bilen kan ju jämnföras. När det gällde bakvingen så hade jag tryckgivare mellan luckan och bilen. Då fick jag mekaninskt verkan av både vinge ock lucka. Iceman, Mer marktryck fram vad gäller golvet........ Det får bli fler mätpunkter efter golvlinjen. Man får kanske ta till lägessensorerna vid stötdämarna. Jag får kanske hjälp av ett polurethanföretag med material till kjolar efter bilsidorna. Samt nått arrangemang mellan framhjulen. Det är ju viktigt att själv veta att det jag skriver kan backas med nån form av verklighet. För att inte tala om hur kul det är att se om verkligheten visar samma sak som tanken bakom experimentet. Det kommer med.... Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
Så enkelt och så smart! |
||||||
Vi verkar ju alla vara helt överens om vad som händer i denna svartaste av svartkonster, frågan är bara lite orsak/verkan resonemang. Rake på bilen borde ju precis som Iceman säger ge mest downforcebidrag fram då du ju får högst fluidhastighet där du har minst markfrigång. När det gäller diffusorns effekt så undrar jag dock om hastighetsutjämningen är den primära orsaken/målet vid utformningen av diffusor/venturi. Målet med en groundeffektbil måste vara att få en så stor del som möjligt av en "oändligt" stor kontrollvolym framför bilen att passera under bilen, med så liten markfrigång som möjligt. För att uppnå detta så verkar det vara viktigt man inte får avlöst flöde/stall i diffusorn och att man så stor yta som möjligt där fluiden kan passera med maximal hastighet under bilen. Detta kommer beroende på var diffusorns framkant är placerad att ge en tryckfördelning under bilen med hyfsat konstant undertryck under den släta botten (0 Rake) som sedan stiger i expansionsdelen. denna Tryckfördelning kan sedan ses som en ekvivalent kraft som verkar någonstans under bilen, rimligtvis en bit framför där expansionsdelen börjar. Att man får minskat drag är ju en effekt av att man ser till att man inte avlöser/stallar i expansionsdelen. om man sätter rake på bilen så flyttar man med andra ord FRAM den ekvivalenta kraftens position. Om man sänker rideheight så ÖKAR(fram till gränsfallet att flödet under bilen minskar) total downforce, på bägge axlar. fördelningen på axlarna beror dock på den ekvivalenta kraftens position i längsriktningen. Med en vinge som hjälper till att driva diffusorn så kommer denna vinges AOA. att påverka flödesmängden genom diffusorn och därmed även total downforce. Med en vinge som har marginell effekt på diffusorflödet kommer enbart downforce bak att påverkas med ändrad AOA. om man sedan vill se underbody konstruktioner som liftsänkande eller downforceproducerande beror mest på hur effektiva de är. Det går ju absolut att skapa downforce enbart med en diffusorkonstruktion (i motsats till en spoiler som ju bara är liftreducerande) (Jag antar att du menade detta Iceman och bara förenklade lite)
_________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Hur har resultaten utfallit av dina Venturi tester? MVH Ulf _________________ / Ulf Krahn BMW 525 Touring 04 BMW 325 Cupé 08 Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil) |
||||||
Motorn på 944:an har tyvärr varit ett sorgebarn, så allt annat har fårr vänta. I kombination med mycket jobb (på jobbet) så ligger diffusordelarna och sover i garaget. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
ca 8 grader brukar rekomenderas som max i diffusorn, ev. 10-12 i slutet. Rake på hela bilen brukar dock ligga lite lägre, 1-2 grader _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
hur stor förlust får man med en rak kontra böjd tunnel. kan inte bestämma mig om det är värt att göra en böj på den _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Det här med vinkel, är inte det lite flummigt att räkna så? Borde det inte vara hur snabbt tvärsnittsarean ökar?
om man har en vinkel i horisontalplanet (blir det väl, sett uppifrån) så kanske man inte kan ha lika stor vinkel i vertikalplanet? Övergången från "rak" tunnel till diffusorn, skall den vara tvär eller mjuk, dvs kant eller radie? Edit: fixade bilderna i första posten också, tog ju inte lång tid alls... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
mjuka övergångar i längsriktningen och i konkava hörn. skarpa övergångar i konvexa hörn.
Man brukar kalla det diffusor om man har "samma" takhöjd på hela grejen och venturi tunnlar om man har"tunnlar" Enda anledningen till att ha tunnlar är för att få plats med t.ex. växellåda etc och fortfarande kunna ha maximalt "stor" diffusor/venturi. Utformning av mer än en enkel diffusor med max 8 graders lutning och v"anes" i längsriktningen kan man i stort sett glömma utan gedigna kunskaper inom aerodynamik, simuleringar, tester el. vindtunnel. Alternativet är att planka från befintlig bil, men det är sällan andra kritiska punkter stämmer, t.ex. placering av hjulhus etc. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Tänkte dela med mig av mitt "studiebesök" hos Sten Jarl i Kungshult som kör den extrema Z3:an med F1 motor i Modsport.
Venturi/diffusorn på denna bil är konstruerad precis som en upp och nedvänd vinge. Dvs. inte helt plant fram till dess att diffusorn börjar gå upp med ca 10` utan som en mjuk kurva med största höjd(minsta markfrigången) ungefär bakom motorn. Denna bottenplatta(vinge) var konstruerad i kolfiber. Den sista delen av diffusorn är just nu fortfarande i stål men kommer även den att byggas om med kolfiber. För att få plats med detta har man dragit avgasrören ut under dörrtrösklarna. Tror ni att detta kan vara en lösning för min 944:a? Vad säger bilprovningen om detta? och blir man hänvisad till att köra modsport om gör en sådan förändring på bilen? MVH Ulf _________________ / Ulf Krahn BMW 525 Touring 04 BMW 325 Cupé 08 Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil) |
||||||
Ur Roadsportreglementet (sid 13 av 16, http://www.sbf.se/pdf/regler/RA_Spor
"Inga aerodynamiska anordningar får eftermonteras på bilens undersida." Jag antar att det betyder att om bilen varit utrustad med venturifusor från fabrik, får denna sitta kvar, annars är det fy-fy. |
||||||
Bilprovningen skjuter dig i foten om du har sidepipes (j_a idioter, det är ju hur coolt som helst), om man inte LASTBILSREGISTRERAR bilen då är det (nog) OK. Dock massa nackdelar också (hög temp i kupé, svårt att dra rören etc etc.) Övergången mellan bottenplattta och diffusorbörjan SKA vara mjuk, så mjuk som möjligt (stor radie). Sedan skulle jag inte titta på just JARLS bil för aerodynamiska tips för de har nog inte riktigt 100% koll på just den biten. Var iofs ett tag sedan jag såg bilen men de har typiskt byggt efter vad andra gjort utan riktigt att förstå grunderna, iofs rätt OK bygge men, men, jag skulle kalla aerodynamiken för HPD (HopPlockadeDelar). Se t.ex. på dimensioneringen på utsläppen genom huven, enligt min mening alldeles för stora på denna typ av bil och bilgeometri. Lärdomen är egentligen att det är svårt=nästan omöjligt utan simulering/vindtunnel. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
okej...jag förstår F.n också...snyft snyft Jag som hade fåt venturi/diffusor bygge på hjärnan..snyft. Men är en aluplåt som man typ råkar sätta under bilen en "aerodynamisk anordning"? MVH Ulf _________________ / Ulf Krahn BMW 525 Touring 04 BMW 325 Cupé 08 Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil) |
||||||
Under bilen är ngnstans mellan hjulaxlarna, iaf om man frågar mig och tolkar som jag gör...
Sen kan man väl få göra både tank, avgassytem och fästelement lite hur man vill. Ska väl andra skita i om man har en tank som är lite lutande eller så. Hasskydd behöver den ju absolut i vilket fall. Mao säkerhetsdetalj... Säg den regelnisse som inte anser att höjd säkerhet är bra... Nu bjöd jag på alldeles för många gratistips... |
||||||
tips i min smak seså! avslöja inte alla bra tolkningar nu > _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Ångrar nästan redan detta lilla linlägg...men man är väl för snäll och blödig. Men visst är det kul. Tror vi får se tillo att ha ngn form av tolkningsseminarium i garaget en kväll...eller vecka...eller vad det kan ta...bara du och jag Anders... Skoghag skickar vi till andra breddgrader den tiden... |
||||||
Sparade trådar/FAQ Venturitunnel, hur gör man? (bilder) | << 1, 2, 3, 4 >> 31 besök senaste veckan (35175 totalt) |