Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C City -76 [såld] | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 28 besök senaste veckan (66066 totalt) |
Ny bil .
En City, en av de absolut tuffaste karosser som rullat av Opels band. Spårvidd och hjulbas är endast ca 2cm mindre/kortare än manta/ascona A. Tjänstevikten är 900kg , effekten är whooping 43kW. Bilen är fräsh, 4st rostskador inräknade (längst ned längst fram i bakre skärmkanterna, vid en av förstärkningsplåtarna till förarstolens infästning, framkant av höger sparklåda (ytrost där bara)). Det som ska göras är följande, i kronologisk ordning: Riva inredning. 1. Svetsa i en bur. [x] 2. Laga rostskadan i golvet. [x] 3. Regbes med bur. [x] 4. Frambromsar, ventilerade rekord eller volvo-ok + probe-skivor. [ ] 5. 2.0 16 GSI + Getrag [x] 6. diffad bakaxel. (manta A-axel, ger större baktrummor än kadettens) [x] 7. Skalstolar, 6p bäldte [.] 8. KÖRA fanskapet. [.] (kört en konbandedag iaf) Har liggandes sen förra bygget: Bakaxel med lsd. MIM 15" Skalstolar. Frambromsar (av lite olika modell). Manta A-kylare med nästan nytt cellpaket. Kardan med rekordhardy i ena änden och manta-kors i andra. Kanske passar, Manta A och Kadett C har ju samma hjulbas sånär som på 2cm. Bransläckare. Hjulupphägningarna skjuts på framtiden. Viktiga är att den är race-klar till nästa sessong. Ett lite hägrande mål är en c20xe eller tom en LET (eller kanske någon lättare pigg motor av annat slag), passande coilovers runt om, hårda bussningar och en startvikt på mindre än 900kg. _________________ Markus Ålind |
||||
ohhhh!
Du ska veta att jag letat länge efter en sådan bil! Där har du en fiiiin grund att bygga något potent! Den jag har provat hade en bmw 323'a rova i nosen... den gick bra! Tyvärr gick den i graven för många år sedan... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
Härligt värre! Såg ju riktigt fräsch ut den där med.
Skönt att du har något att skruva på, så att man får se dig på nån konbaneträff eller bana nästa sommar. Satsa på en C20XE-motor (2 liter 16 ventiler Opel GSi motor för icke frälsta), mer "bang for the buck" kan du nog inte få samtidigt som den där borde väl kunna bli laglig med motorn _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Naturligtvis vore XE'n bäst, men känns som att det är en del mindre jobb att få dit en cih, och en 2.2i med låda är ju _billig_ (och jag har en del erfarenhet av de också), en XE och en r25:a kostar ju en några tusen (4-7 borde man väl få räkna med iaf?).
Har ca 10k kvar av budget, så det är ju lite tight med pengar (och så ska man ju ha något att uppgradera med också ). Men vem vet, dyker det upp en r25-låda och en xe för lagom pengar så är jag väl inte den som är den... . _________________ Markus Ålind |
||||
Åh, man blir lycklig av specifikationer som dessa. Måste erkäna min svaghet för småsvala skolsköterskebilar som masseras lite under skalet tills de kan uträtta stordåd. |
||||
Första reaktionen: oh! En city!
Tuffa bilar det där. Blir ju inte sämre av att du ska köra med CIH. Kommer bli kalas det. Får man fresta med en liten bild? Breddarna kommer från Graef. Säg till om den ska bort. _________________ Alexander Widell BMW E82 135 -12 BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Schysst med flera c kadetter på rejsa , att det dessutom är en city gör det inte sämre...
|
||||
Dom är ju för himla tuffa Citysarna!
Låter som ett bra projekt det här, det verkar ju finnas plåt kvar i karossen och så vilket alltid är trevligt. Denna tråden ska följas med stort intresse av mig. Lycka till. _________________ Peter Karlsson |
||||
Jahapp, då var det klart! Markus ska beställa breddare /garagebruschan _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Helrätt bil!
Men skippa 15 tummarna och smacka dit en uppsättning 9x13"! Tyskstukade City är så tuffa! En 2,2 med låda kan du nog få för 1500 spänn och då följer det säkert med en komplett Rekord också. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
heeeta grejer. Synd att det inte blev nåt av v8 mantan. Men detta verkar ju jäkligt kul det med ! Dom där breddarna var ju inte lite håriga. Ska sådana på gäller det bara att matcha prestandan också
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Nog för att tysk-stuk är nice, men jag gillar lite större fälgar, med mer för fälgen passande däcksbredd mer. Kul att ny också gillar city'n . Megabreddarna passar nog bättre om den skulle få för sig och bli snabb på riktigt någon gång (men jävlar vad fet den var). Testade 15":arna idag, me like : _________________ Markus Ålind |
||||
_________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
Erm. Hjulen är alltså bara dit-gimpade. Sitter 23mil från bilen så jag kan inte testa på riktigt. Passade på att sänka den lite också. Är något såntdär jag tänkt att den ska se ut i sommar (ifram lär säkningen lösa sig själv iochmed cih-motor ).
_________________ Markus Ålind |
||||
ok, jag ger mig, 15" passar bra det med. Jag har ju 17" på Rekorden, 13" original... Ang. sänkning fram, så jättetung är inte en CIH, men den är ju betydligt tyngre än en 1,2S! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Nej inte lacka om och förstöra patinan! Qaz: Hur bolt-on är mantaaxeln -> kadett? Har fantasier om att bygga en snabb rakt fram bil av en Kadett C och då måste man ju ha diffad axel om man ska komma iväg |
||||
Axeln är helt bolt on har jag för mig. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Det är inte helt bolt on. Panhardstaget sitter på fel sida. Dessutom kan stötdämparinfästningen vara anorlunda om den kadetten är en city eller caravan.
Tror manta A-axeln är 2cm bredare och manta B ytterligare ett antal cm bredare. _________________ Markus Ålind |
||||
Låter som bagateller egentligen, passar huvudinfästningarna bara så är det lungt. Så en vanlig Kadett C sedan med Manta B axel är mao inga jätteproblem |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C City -76 [såld] | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 28 besök senaste veckan (66066 totalt) |