Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -76 [såld]
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
28 besök senaste veckan (66066 totalt)
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699


Trådstartare
Ny bil .

En City, en av de absolut tuffaste karosser som rullat av Opels band. Spårvidd och hjulbas är endast ca 2cm mindre/kortare än manta/ascona A. Tjänstevikten är 900kg , effekten är whooping 43kW.
Bilen är fräsh, 4st rostskador inräknade (längst ned längst fram i bakre skärmkanterna, vid en av förstärkningsplåtarna till förarstolens infästning, framkant av höger sparklåda (ytrost där bara)).

Det som ska göras är följande, i kronologisk ordning:

Riva inredning.
1. Svetsa i en bur. [x]
2. Laga rostskadan i golvet. [x]
3. Regbes med bur. [x]
4. Frambromsar, ventilerade rekord eller volvo-ok + probe-skivor. [ ]
5. 2.0 16 GSI + Getrag [x]
6. diffad bakaxel. (manta A-axel, ger större baktrummor än kadettens) [x]
7. Skalstolar, 6p bäldte [.]
8. KÖRA fanskapet. [.] (kört en konbandedag iaf)

Har liggandes sen förra bygget:
Bakaxel med lsd.
MIM 15"
Skalstolar.
Frambromsar (av lite olika modell).
Manta A-kylare med nästan nytt cellpaket.
Kardan med rekordhardy i ena änden och manta-kors i andra. Kanske passar, Manta A och Kadett C har ju samma hjulbas sånär som på 2cm.
Bransläckare.

Hjulupphägningarna skjuts på framtiden. Viktiga är att den är race-klar till nästa sessong. Ett lite hägrande mål är en c20xe eller tom en LET (eller kanske någon lättare pigg motor av annat slag), passande coilovers runt om, hårda bussningar och en startvikt på mindre än 900kg.




_________________
Markus Ålind
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



ohhhh!
Du ska veta att jag letat länge efter en sådan bil!
Där har du en fiiiin grund att bygga något potent!

Den jag har provat hade en bmw 323'a rova i nosen... den gick bra! Tyvärr gick den i graven för många år sedan...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6509



Härligt värre! Såg ju riktigt fräsch ut den där med.
Skönt att du har något att skruva på, så att man får se dig på nån konbaneträff eller bana nästa sommar.
Satsa på en C20XE-motor (2 liter 16 ventiler Opel GSi motor för icke frälsta), mer "bang for the buck" kan du nog inte få samtidigt som den där borde väl kunna bli laglig med motorn

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699


Trådstartare
Naturligtvis vore XE'n bäst, men känns som att det är en del mindre jobb att få dit en cih, och en 2.2i med låda är ju _billig_ (och jag har en del erfarenhet av de också), en XE och en r25:a kostar ju en några tusen (4-7 borde man väl få räkna med iaf?).

Har ca 10k kvar av budget, så det är ju lite tight med pengar (och så ska man ju ha något att uppgradera med också ).

Men vem vet, dyker det upp en r25-låda och en xe för lagom pengar så är jag väl inte den som är den... .

_________________
Markus Ålind
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Qaz skrev:
...en av de absolut tuffaste karosser som rullat av Opels band...
...Tjänstevikten är 900kg...
...effekten är whooping 43kW...


Åh, man blir lycklig av specifikationer som dessa. Måste erkäna min svaghet för småsvala skolsköterskebilar
som masseras lite under skalet tills de kan uträtta stordåd.

thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 549



Första reaktionen: oh! En city!
Tuffa bilar det där. Blir ju inte sämre av att du ska köra med CIH. Kommer bli kalas det.

Får man fresta med en liten bild? Breddarna kommer från Graef.

Säg till om den ska bort.

_________________
Alexander Widell
BMW E82 135 -12
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
backman
Jakobstad (Finland)
Här sen Jan 2005
Inlägg: 68



Schysst med flera c kadetter på rejsa , att det dessutom är en city gör det inte sämre...

_________________
Andreas Backman
Opel GT -69 | Kadett B LS -68 | ex. Kadett C coupé 2.0 16v -76
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Dom är ju för himla tuffa Citysarna!

Låter som ett bra projekt det här, det verkar ju finnas plåt kvar i karossen och så vilket alltid är trevligt. thumbs up Denna tråden ska följas med stort intresse av mig.

Lycka till.

_________________
Peter Karlsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Widell skrev:
Första reaktionen: oh! En city!
Tuffa bilar det där. Blir ju inte sämre av att du ska köra med CIH. Kommer bli kalas det.

Får man fresta med en liten bild? Breddarna kommer från Graef.

Säg till om den ska bort.


Jahapp, då var det klart!

Markus ska beställa breddare thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

/garagebruschan

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Helrätt bil! thumbs up
Men skippa 15 tummarna och smacka dit en uppsättning 9x13"! Tyskstukade City är så tuffa!
En 2,2 med låda kan du nog få för 1500 spänn och då följer det säkert med en komplett Rekord också.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



heeeta grejer. Synd att det inte blev nåt av v8 mantan. Men detta verkar ju jäkligt kul det med ! Dom där breddarna var ju inte lite håriga. Ska sådana på gäller det bara att matcha prestandan också

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Helrätt bil! thumbs up
Men skippa 15 tummarna och smacka dit en uppsättning 9x13"! Tyskstukade City är så tuffa!
En 2,2 med låda kan du nog få för 1500 spänn och då följer det säkert med en komplett Rekord också.


Nog för att tysk-stuk är nice, men jag gillar lite större fälgar, med mer för fälgen passande däcksbredd mer.

Kul att ny också gillar city'n . Megabreddarna passar nog bättre om den skulle få för sig och bli snabb på riktigt någon gång (men jävlar vad fet den var).

Testade 15":arna idag, me like :

_________________
Markus Ålind
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Snyggt.
Helrätt med 15"! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Ser ut att bli ett skoj projekt de där

och 15" satt juh som handen i handsken thumbs up

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699


Trådstartare
Erm. Hjulen är alltså bara dit-gimpade. Sitter 23mil från bilen så jag kan inte testa på riktigt. Passade på att sänka den lite också. Är något såntdär jag tänkt att den ska se ut i sommar (ifram lär säkningen lösa sig själv iochmed cih-motor ).

_________________
Markus Ålind
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Fan va tuff den blev mackan

Utseendemässigt ska du bara sänka och lacka den i samma originallack med yberfinish!

Vi hörs sen!

/oliver

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Qaz skrev:
Erm. Hjulen är alltså bara dit-gimpade. Sitter 23mil från bilen så jag kan inte testa på riktigt. Passade på att sänka den lite också. Är något såntdär jag tänkt att den ska se ut i sommar (ifram lär säkningen lösa sig själv iochmed cih-motor ).


ok, jag ger mig, 15" passar bra det med. Jag har ju 17" på Rekorden, 13" original...
Ang. sänkning fram, så jättetung är inte en CIH, men den är ju betydligt tyngre än en 1,2S!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006
Inlägg: 167



Pimplaren skrev:
Fan va tuff den blev mackan

Utseendemässigt ska du bara sänka och lacka den i samma originallack med yberfinish!

Vi hörs sen!

/oliver


Nej inte lacka om och förstöra patinan!

Qaz: Hur bolt-on är mantaaxeln -> kadett?
Har fantasier om att bygga en snabb rakt fram bil av en Kadett C och då måste man ju ha diffad axel om man ska komma iväg

_________________
Mvh//Tobbe Hellman
106 TURBO -92
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Dagger skrev:
Pimplaren skrev:
Fan va tuff den blev mackan

Utseendemässigt ska du bara sänka och lacka den i samma originallack med yberfinish!

Vi hörs sen!

/oliver


Nej inte lacka om och förstöra patinan!

Qaz: Hur bolt-on är mantaaxeln -> kadett?
Har fantasier om att bygga en snabb rakt fram bil av en Kadett C och då måste man ju ha diffad axel om man ska komma iväg


Axeln är helt bolt on har jag för mig.

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699


Trådstartare
Det är inte helt bolt on. Panhardstaget sitter på fel sida. Dessutom kan stötdämparinfästningen vara anorlunda om den kadetten är en city eller caravan.

Tror manta A-axeln är 2cm bredare och manta B ytterligare ett antal cm bredare.

_________________
Markus Ålind
Citera
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006
Inlägg: 167



Qaz skrev:
Det är inte helt bolt on. Panhardstaget sitter på fel sida. Dessutom kan stötdämparinfästningen vara anorlunda om den kadetten är en city eller caravan.

Tror manta A-axeln är 2cm bredare och manta B ytterligare ett antal cm bredare.


Låter som bagateller egentligen, passar huvudinfästningarna bara så är det lungt.
Så en vanlig Kadett C sedan med Manta B axel är mao inga jätteproblem

_________________
Mvh//Tobbe Hellman
106 TURBO -92
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -76 [såld]
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
28 besök senaste veckan (66066 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande