Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda RX-7 FD3S -95 | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (10791 totalt) |
Har jag gjort det officellt på ett forum så måste jag väl göra det här med.
Bilen är en 95a med nya inredningen och har gått 11500mil. Bilen är utrustad med en sportstol med skadad klädsel, air intake lyktkåpa, Volk racing fälgar med Yokohama däck -18", Personal ratt, Apexi filter och sportavgassystem. Motormässigt är den en helt vanlig 1.3a med dubbelturbo Planerna för bilen är att byta ut den trasiga stolen mot den Sparco Evo jag har liggande hemma. Om 3" 6 punktsbältet åker i har jag inte bestämt mig för ännu. Dock blir det efter att bilen har varit på Ringen... Lite inredning åker nog ur med, mest för känslans skull Motornmässigt så skall toppen portas och planas och det ska beställas lågkompressions kolvar från Uganda. Nä, allvarligt så får jag se lite hur den ser ut i motorn och så där. Men över 300 hk är i vartfall planen. Hade tänkt att göra lite egna bussningar i nån spännande plast. Bilen står i en hamn i Japan nu. _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Tack tack. Ja köra på banträffar är vad jag skall ha den till. och åka till Ringen med såklart. _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Tack! Men jag köpte inte den för utseendet utan för att den är potent. Hade lååånga funderingar på att köpa en Porsche 951a, men denna är ju bättre. _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Jorå den har anlänt... Det var verkligen längesedan jag var inne på rejsa märker jag. Den 10 dec skrev jag på ett annat forum:
Lite bilder på bilen på släpvagn. Sen bara några dagar efter åkte jag på lite långsemester till Afrika så det har inte blivit så mycket mekande. Dock har jag kompmätt och konstaterat att det verkar rätt. Att bränslepumpen pumpar har jag också kollat. Ska försöka att kolla upp tändningen så snart jag hinner. Det sitter lite grejer från HKS under huven som man kan anta är till tändningen. Det går en massa kablar in i dem i alla fall... Har köpt mig ett Apexi Power FC styrsystem som jag tänkte koppla in nån gång sen när bilskrället startar Att bilen inte skulle starta visste jag när jag köpte den, däremot inte vad som var fel. Så ligger det till och jag får väl vara lite bättre på att uppdatera i fortsättningen... _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
De kan vara svårstartade när de stått ett tag.
Efter förra vinterns stora projekt fick vi kämpa i säkert 15 min innan den tände till och det som var hemligheten var STRÖM. Bruksbilen fick stå med 2000 varv medans startmotorn fick bekänna färg. Hoppas det funkar! Fin bil btw helt rätt val! _________________ Anders Herbner |
||||
Hej igen rejsa. Det var länge sedan.
Denna bilen finns fortfarande kvar i min ägo men statusen är ungefär den samma. Men det har hänt lite i alla fall... Efter en hel del felsökande och bytande av diverse grejer (spjällhus, styrbox, tryckgivare, m.m) så tröttnade jag och trailade upp bilen till polcirklen där Martin (Gzon) bor. Det var ju ändå hans "fel" att jag köpte en Rx7a. Han kopplade in sin magi och upptäckte att kabelstammen var helt kass och gav alla möjligt spänningar på diverse ställen. Inte konstigt att bilen inte startade. Martin meckar lite och får igång eländet , då läcker den olja som inget annat. Jaha, renovering blir det då. Statusen är just nu att motorn är ur och hos (eller på väg till) herr Blennow. Förövrigt har jag köpt 16"are till R-däcken och sportsystemet på bilen visade sig vara ett MazdaSpeed-system ända framifrån inkl. grenrör. För att ha nåt att åka med så köpte jag mig en Miata. Det är inte det sämsta jag har gjort. Turistbild framför ett stängt Ringen Alla borde ha en Miata. _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Stopp, det är så höööög uppdateringsfrekvens på denna topic att jag inte hinner med!
Eller den uppdateras så sällan att man hinner glömma bort den mellan varven. Får la hoppas att brorsan fixar till motorn snabbt. Har det beställts standardrenovering eller har det bockats i en lista på modifikationer? _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||
Nån gång i banåkarlivet skadar det inte att prova, det ger ju om inte annat lite referensram. Lycka till med FD'n, de har ju lite unik utstrålning. |
||||
Det har ju inte hänt så mycket så det fanns ju ingen anledning att uppdatera. Den iblockade listan är inte så lång.
Ja det är ett måste. Att inte fler fattar det. Tack tack _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Har inte fått nån inu men den är kanske på väg Bara o höra av dig om du vill ha lite extra extra _________________ Jörgen Blennow 0708-145580 |
||||
Nu är bilen igång!
Det var en hel del som var trasigt på den här bilen Så kan det gå när man köper sushi i säcken Jörgen renoverade själva motorn och bytte: Det vanliga -Tätningar och fjädrar -Packningar -Sen fräser man upp apexspåren till 3mm Lite mer ovanliga kanske: -Vevaxel -Båda rotorhusen Gzon som skruvade ihop motorn och satte igång den bytte: -Motorkabelstammar -Massor av vakuumslang -Solenoid turbo control -Solenoid Wastegate/prespool -Generator De fetade där var ju inte så roliga men men, nu går han ju igen och det är stooor lycka att puttra omkring i bilen. Jag håller på att köra in motorn så man måste ju köra försiktigt. Handbromsen hade hängt sig men det lagade jag igårkväll så nu går bilen rakt med Lite bilder: Skojbilen och bruksbilen. 90tals-Mazdor FTW! _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda RX-7 FD3S -95 | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (10791 totalt) |