Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra FFR Mk3 427S/C -65 Replica
1, 2, 3, 4, 5   >>
11 besök senaste veckan (44815 totalt)
Pär Å
Ronneby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 89


Trådstartare
Håller på att bygga mig en liten leksak att piska runt med! Bygget kommer att uppdateras med bättre komponenter efter hand som det finns pengar att stoppa in men just nu satsar jag på att få ihop bilen för att kunna njuta av den på väg och bana innan man tröttnar och byter den mot någon färdig banracer.

Kittet är från Factory Five Racing och håller mycket bra kvalite. Delarna till bygget plockar man från mustang 87-04.
















_________________
Pär Åkesson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Överfet

427

_________________
Daniel Steiner
Citera
Pär Å
Ronneby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 89


Trådstartare
Tackar!

Det ska bli kul att se vad den går för när den bli färdig. Det ska inte bli någon utställningsbil iallafall!

Pär

_________________
Pär Åkesson
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Blanksvart och jättelåg?

Jävla fet iallafall!

/oliver

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Härlig bil, men lite synd måste jag säga att du bygger med stel bakaxel när du ändå bygger från grunden.

MVH

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Pär Å
Ronneby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 89


Trådstartare
Med en 3-länks upphängning från Factory Five racing så ska det inte skilja så mycket på väghållningen mellan delad och stel bakaxel.

Den stela bakaxlen är tålig och billig för framtida härjningar men som du säger så hade det varit bättre med en delad men tyckte att det skiljde för mycket i pris för min budget.

Kollar du in på FactoryFive.com så ser du att på deras Spec racer använder de just denna upphängningen på en stel axel vilket fungerar utmärkt för tävlingsbruk.

Mvh Pär

_________________
Pär Åkesson
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Åh guuud!

AC Cobra är en fruktansvärt hårig bil va...

Säg att det blir en übertrimmad 427:a i den.

Jag ryser när jag ser den!


_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Pär Å
Ronneby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 89


Trådstartare
Där finns iallafall plats för en 427:a men jag börjar nog med en kompressormatad 302Ho. Om det inte är någon som har en 427 liggandes som tycker att den skulle passa bra i min cobra

_________________
Pär Åkesson
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Pär Å skrev:
Med en 3-länks upphängning från Factory Five racing så ska det inte skilja så mycket på väghållningen mellan delad och stel bakaxel.

Den stela bakaxlen är tålig och billig för framtida härjningar men som du säger så hade det varit bättre med en delad men tyckte att det skiljde för mycket i pris för min budget.

Kollar du in på FactoryFive.com så ser du att på deras Spec racer använder de just denna upphängningen på en stel axel vilket fungerar utmärkt för tävlingsbruk.

Mvh Pär



oki doki

Kompisen bygger nämligen en cobra med Corvette hjulupphängningar, därför jag undrade lite

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Sjukt fet bil

Stort habegär väcks!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Pär Å
Ronneby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 89


Trådstartare
Snart är det dax att lyfta i motorn! Jag behöver bara byta till rätt sprängkåpa. Motorn är en 302Ho från en Mustang LX -90, växellådan är en T-5 world class och mellan dessa sitter en King Cobra koppling. Planerna jag har för motorn är, alu toppar, GT40 insug eller annat eftermarknads insug, större spridare och en kompressor(Vortech,Kenn Bell eller Powerdyne)



gammaldags raydot mirrors gör sig nog bra på en banracer

_________________
Pär Åkesson
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Härligt bygge! thumbs up thumbs up thumbs up Har själv kollat åt FFR hållet och har ett par frågor! Åkte du dit och handlade eller skötes det via telefon? Vad gick frakten på? Hur kom kittet packat? Vilken vikt bedömmer du att bygget har när allt är klart med den vald drivlinan? Lycka till!!!

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Pär Å
Ronneby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 89


Trådstartare
Jag beställde Factory fives DVD och informations blad och började kolla vad det skulle kosta i frakt. Allt skötes över telefon och gick hur bra som helst. Jag kommer inte ihåg alla fraktkostnader men att skicka kittet från FFR till närmaste hamn gick på 800$ från hamnen till Sverige tror jag kostade 7000kr. tull och moms ca 20000kr så totalt gick det på 147000kr tills jag hade kittet hemma i garaget. Kittet är packat i en kraftig trälåda vilket man får betala lite extra för. Vikten kommer nog ligga runt 1000kg, lite tyngre när den ska besiktigas

Jag kan skicka DVD:n till dig om du är intresserad

_________________
Pär Åkesson
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Underbart bygge thumbs up (FFR kittet är så långt ifrån mitt Cobrabygge man kan komma )

Jag beställde deras katalog med DVD för ett par veckor sedan för att kanske få lite tips för mitt bygge och det fans mycket mumma på den DVD:n
Dom pratade ganska mycket om bakaxlar på DVD:n och när det gällde rejsing så verkar den stela fungera mycket bra.

Det ska bli roligt att följa detta bygge.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Pär Å skrev:
Jag beställde Factory fives DVD och informations blad och började kolla vad det skulle kosta i frakt. Allt skötes över telefon och gick hur bra som helst. Jag kommer inte ihåg alla fraktkostnader men att skicka kittet från FFR till närmaste hamn gick på 800$ från hamnen till Sverige tror jag kostade 7000kr. tull och moms ca 20000kr så totalt gick det på 147000kr tills jag hade kittet hemma i garaget. Kittet är packat i en kraftig trälåda vilket man får betala lite extra för. Vikten kommer nog ligga runt 1000kg, lite tyngre när den ska besiktigas

Jag kan skicka DVD:n till dig om du är intresserad


Tack, men jag ska ringa och snacka med grabbarna over there! Jag siktar på en Daytona coupe
Följer med intresse ditt fina bygge under tiden. Kör hårt!

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Pär Å
Ronneby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 89


Trådstartare
Jag var och provåkte en Daytona Coupe från FFR i Lördags! Du lär inte bli missnöjd om du bygger en sådan

_________________
Pär Åkesson
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Har det hänt något på byggfronten? Gärna lite byggbilder! Hur många timmar kommer det att ta för att få klart bygget, tror du?

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Pär Å skrev:
Jag var och provåkte en Daytona Coupe från FFR i Lördags! Du lär inte bli missnöjd om du bygger en sådan


Finns det någon sådan här i landet, eller var du på andra sidan pölen?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Pär Å
Ronneby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 89


Trådstartare
torque skrev:
Har det hänt något på byggfronten? Gärna lite byggbilder! Hur många timmar kommer det att ta för att få klart bygget, tror du?
Jag ska fixa lite mer bilder, just nu håller jag på att reda ut elsystemet som ser ut som ett skatbo .
Tiden det tar att bygga färdigt beror på hur mycket pengar man kan pumpa in och vilka delar man använder. Jag har samlat på mig nästan allt jag behöver och hoppas få den färdig till våren! Det är väldigt få modifieringar man behöver göra så det går förhållandevis snabbt att bygga ihop en Factory Five bil om man har alla delar man behöver.

_________________
Pär Åkesson
Citera
Pär Å
Ronneby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 89


Trådstartare
P.P. skrev:
Pär Å skrev:
Jag var och provåkte en Daytona Coupe från FFR i Lördags! Du lär inte bli missnöjd om du bygger en sådan


Finns det någon sådan här i landet, eller var du på andra sidan pölen?


Det finns en i Malmö.

Kolla på www.ffrog.se där finns lite byggbilder på Peters Coupe. Jag tror inte att han lagt in några bilder på den nu när den är körbar men det kommer nog

_________________
Pär Åkesson
Citera
Pär Å
Ronneby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 89


Trådstartare

hoppas att man inte klipper av fel kablar nu när man ska banta ner elsystemet

Det blir inte mycket till kardanaxel kvar.

Headers.

Borrar och poppnitar fast aluminium plåtar.

Sidepipes.

Jag ska beställa tid för första besiktningen imorgon så vi får väl se hur det går

_________________
Pär Åkesson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra FFR Mk3 427S/C -65 Replica
1, 2, 3, 4, 5   >>
11 besök senaste veckan (44815 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande