Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco Scala 1988
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (11233 totalt)
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
VW Scirocco "Sondermodell Scala - White Cat" 1988
-Projektbil-







(Bilderna är fraan 2002...)

Ar 2001 sag jag denna Scirocco ute pa annons i Tyskland för 400 DM (ca. 2000 sek). 25000 mil, växelladan "är pa gang" enligt annonsen, men annars i bra skick.. Jag kom i kontakt med ägaren direkt i sommaren 2001. Jul 2001 fanns bilen kvar och akte jag när till Tyskland, tittade pa den och köpte den. Förra ägaren hade kört "lite Rally" med den innan, men faktisk fick jag väldig mycke bil för pengarna... Den var i bra skick förutom missljuded fran växelladan.



Bilen stodde ett tag i Tyskland i farfars garage, sen tog jag upp den till Sverige och reggade den här 2002. Jag körde bilen i ca. ett ar, men Februari 2003 rasade växelladan verkligen. Först gick det inte alls att faa i 1:an, sen inte heller 2:an och när 3:an började kranglar gick det inte köre bilen mer. Daa kastade jag ut motorn och växelladan och började tänka pa en G60 eller VR6 istället....




Fast först fick jag lagar lite rost... Bilen själv var ju fint, fast när jag tog bort original- skärmbreddarna etc. blev det ett taskig överraskning!! Tur att en snäll jobbarkompis hjälpte mig lite med svetsarbetet.... Mek- jobbet är ju okay för mig... men inte rosten!!!



Under sommar:n 2003 kom jag pa den lysande ideen att beställa Rieger's GTB spoiler-paket till bilen och fortsatt med platarbete, fast nu utan hjälp , för att den trevlige killen som hjälpte mig innan slutade jobba hos oss thumbs down . Saa det tog lite tid att far dit delarna... ( jag fick kapa bort en del plat i bakskärmarna för att fa dit Rieger's skärmbreddarna.... Och svetsar hjulhus efterat pa nytt....


(observera de fina 13" fälgar, de kommer fran min VW Diesel Jetta 1984 R.I.P.)


(Är det mera klister pa bilen eller pa min händer???)

Hösten 2003 gick bilen till lackningen och fick star där i ett ar, för dom hann inte med den riktig bland alla föräkringsjobb. Tillbaka kom en jättefint lackat kaross, fronten i vit och bakdelen i blatt! Tack till Lumbalia lack i Tranas!!! Resultatet blev precis som jag tänkte mig!

Under vintern 2004/2005 blev det inte mycket gjord, da jobbade jag med en annan jättefin bil som jag hade stora planer med, fast den är sald idag (tyvärr). Sen kom flytten fran Tranas till Hindas i Januari 2005 etc... Sciroccon blev lastat pa en kärra flyttat och till det nya garaget.



Under aret 2005 satt jag ihop karossen och spoilerpaketet, fast jobbade inte sa mycket med den, för den lilla bla Scirocco GTI dök upp, som jag körde pa banan i ar.

2006 blev det inte gjord nagot alls än sa länge, det blev bara jobba med GTI:n och vissa andra bil-projekt som inte tillhör hit...
Nagra manad sedan fick jag dessutom veta att den här Scalan är inte bara en Scirocco Scala, den är en väldigt special modell som kallas för "Scala White Cat" (vit inredning, bakljus, ratt osv.), fast nu är det ju för sent att rädda den, för den är redan omlackat! Det är bara att jobba pa och försöka far den ut till nästa racing- saison och rädda den blae Zender - Scirocco istället fran att bli sönderkört. Tydligen har jag nagot att dra "Specialmodeller" till mig utan att veta fran början....

Men jag hoppas att jag hitta tiden nu i vintern att jobba med Scalan. Far i motor och växellada att börja med... Den ska vara ute pa banan, det finns nagot med den bilen att den bara säger att den vill vara ute igen.

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



Varför har alla scirocco entusiaster här alltid minst 3 bilar

Verkar som ett kul projekt. klar till 2007 ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8052



Cédric skrev:
Varför har alla scirocco entusiaster här alltid minst 3 bilar

Verkar som ett kul projekt. klar till 2007 ?


Det är som ett gift, man kan juh inte sälja en Scirocco (även om jag lyckades en gång)... samma sorts sjukdom som Alfistiosis och Citroenitus.
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Har oxå lyckats med den svåra bedriften att sälja en scirocco, men har ändå tre i min ägo.

Ska bli intressant att följa projektet!

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Cédric skrev:
Varför har alla scirocco entusiaster här alltid minst 3 bilar

Verkar som ett kul projekt. klar till 2007 ?


Man blir helt enkelt galen i dom bilarna... Dom är ju sa go'!!!

Faktiskt salde även jag en silver Scirocco GTX för nagra ar sen. Fast det var inte lätt att släppa bilen!!! Bilen hamnade i ett seriekrock pa motorvägen och jag hade helt enkelt inte tiden att laga upp den igen. Han som köpte den av mig lagade bilen jättefint och idag ruller den igen pa svenska vägarna.

Malet är ju att far bilen klar till varen 07, helt klart, men... men... Man vet aldrig vad som händer och kranglar pa vägen...

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Hehe!

Känner igen det där fenomenet med många bilar.
Har en garagepolare som har en... nej jag menar tre Volvo 480...




_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Det är inte så att man behöver tre bilar för att hålla en rullande?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807



Roger Gustafsson skrev:
Det är inte så att man behöver tre bilar för att hålla en rullande?


Nej det är inte Ford vi pratar om här

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Raz skrev:

Nej det är inte Ford vi pratar om här


Snyggt sagt...
Det är saa att jag vill ju inte bli utan Scirocco under tiden man jobba paa projektet... Därför behövs det flera. Kunde ju bli saa illa att man fick aaka annat märke annars...

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Fina nya stolar staar i vardagsrummet nu...


GTI:n har aakt till sin vintergarageplats nu, saa äntligen finns det plats till projektet i min hemma-garage!! Ska hämta bilen hem imorgon och daa ska det jobbas!!!

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
Mikael Andrén
Tranås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 18



Men jag hoppas att jag hitta tiden nu i vintern att jobba med Scalan. Far i motor och växellada att börja med... Den ska vara ute pa banan, det finns nagot med den bilen att den bara säger att den vill vara ute igen.[/quote]

Hej Anne,
Kul att se att du har lite att stå i oxå

Skall bli kul att följa ditt projekt.

_________________
Mikael Andrén
Alias Silverpilen
Scirocco Mk2
- No Fear -
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Bilen staar hemma i garaget nu sen 2 veckor ...



...och jag har jobbat tufft paa karosseriet. Satt dit dörrar, rutor...




...och satt ihop bakpartiet...



Min kompis i Celle, Tyskland hittade en bak-krockat Corrado VR6 i Tyskland idag, som jag ska hämta till Sverige om tvaa veckor. Den kommer jag plockar Motor, Växellaada, bromsarna, elektroniken, bränslesystem etc. fraan...

Genom min plast-bror fick vi GTS i Tyskland att special-tillverka ett väghaalningsats till den här bilen, ställbara "skruvfjädrar" som passa till Sciroccos egenskaper men funkar ihop med Corrados hjulnav, etc... Det kommer att ta 4 veckor till de är klart... men det är värd väntetiden!

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8052



Wow, låter som du har fullt upp

Celle är juh en riktigt mysig liten stad, övernattade där i våras på väg hem från Wolfsburg. thumbs up
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Wow, låter som du har fullt upp

Celle är juh en riktigt mysig liten stad, övernattade där i våras på väg hem från Wolfsburg. thumbs up


Joda... nu känns det som det ÄNTLIGEN börja hända naagot... O jag har anledning att gömma mig i garaget... istället för traakiga kvällar framför TV:n...

Celle, synd att du inte kikade förbi Scirocco-klubben i Celle... de har en hel det fina bilar o roliga Scirocco- baserade bygge där. Jag köpte just den här bilen av kompisen i Celle... Celle är typ "scirocco-stan" i Tyskland!!

http://www.hallo-celle.de/scirocco/scirocco.html
titta under "Fotos"

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8052



Blir nog en resa ner nästa år också så då får man väl kolla upp det.
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Hallo!!!
Är det naagon där ute som ägar VITA BLINKERS FRAM till en Scirocco MK2 och kan tänka sig sälja de??? Verkar vara helt omöjligt att faa taag i de nya!!! Plockade ihop fronten innan helgen... men det är ju helt meningslös utan blinkersarna...!!! thumbs down


_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8052



Finns en del på tyska Ebay men priserna är väl kanske inte dom billigaste....

http://search.ebay.de/search/search.dll?sofocus=bs&sbrftog=1&f . . . .
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
TACK!!! thumbs up
... O skitsamma vad de kostar.... JAG VILL HA BLINKERS NU!!
(och du har nog rätt... de här maaste vara en "hon" liksom din... för hon har tömt hela min konto de sista maanad!!)

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Vänta lite nu? Ska du sätta i en VR6 morot i din Scirocco?
Scirrado!

Coolt!
Lycka till! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Finns en del på tyska Ebay men priserna är väl kanske inte dom billigaste...


Det var en ju skitbra bra idee... thumbs up
Nu saa kommer det vita blinkers (196 Euro ), en-arm torkare med motor o lite till som jag alltid ville ha till bilen... O jag faar äta makaroner resten av maanaden... men, men... andra tjejer köper skor o kläder för samma pengar o här handlar det ju faktiskt om vettigare grejor...

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



scirocco-girl skrev:
Nu saa kommer det vita blinkers (196 Euro ), en-arm torkare med motor o lite till som jag alltid ville ha till bilen... O jag faar äta makaroner resten av maanaden... men, men... andra tjejer köper skor o kläder för samma pengar o här handlar det ju faktiskt om vettigare grejor...


196eur för blinkers ???? var min första tanke, men det här med skor och kläder har du rätt i. klokt resonerad ! Bra investering !

Även det med VR6 spisen är en väldigt förnunftig lösning thumbs up
Jag har lite sammlade bilder och länk om såna byggen. Du kan får det via mail.

Lycka till!

PS: Bonrath Einarmwischer: Ein Muss !

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco Scala 1988
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (11233 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande