Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 77:a - blivande 74:rs replica
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (22256 totalt)
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Hej
Tänkte att jag ska presentera mitt långtids projekt en porsche 911 som jag började plocka ner i små bitar för 2 år sedan
Den har stått i garaget hos mina föräldrar i 2 år nu utan att jag har rört den och dom tröttnade på att den var i vägen så jag fick släpa den till garaget här på jobbet istället.

Tanken är att fixa till den lite över vintern så att det går att använda den till nästa sommar då bilen fyller 30 år

Har rätt mycket dokumentation om bilen.
Har ett papper där det står följande:


1:a 1986 i sportvagnsserien 3:a 1987 och en andra plats 1988.

ombyggd 1986 av Perrys motor.
Kaross
ombyggd till turbo med porsche orginaldelar.
Matter hel bur
Recaro kevlarstol
Rensad å lättad inredning med RS-matta
Lättade dörrar med K-glas
bakruta å sido rutor är åså K-glas
Ruf frontspoiler (gräslig)
Zirkelbach's backspeglar

Motor
Turboblock med 3,2 liters cylindrar, höjt kompförhållande,moddat K-jettronic, extraktor grenrör med avstämt rallyauspuff ca 250hk

Växellåda
modell 915 som ombyggde med annan utväxling och 80% diffbroms

Chassie
Turbo torrisionsstavar
Röda ställbara koni bak
Bilstein fram
omsvetsade svingar bak med 917/turbo
Bromsar från turbo modellen
Plast bussningar.

Fast den är lite moddad sedan 86 men den måste varit seriöst snabb på den tiden. Har hur mycket verkstadskvitto som helst i pärmen,antal hundratusen kr :eek2:Har besiktningspapper sedan 1987 vilket är kul.
2 bilder från tiden då det begav sig



Så här såg den ut när min far köpte den för 5-6 år sedan,ingen större skillnad


Sen köpte jag den av farsgubben för 2-3 år sedan å började givetvis å klabba å dona
Köpte 964turbo stötfångare och kjolar lite kul att man kan ta grejer från årsmodell 1990 och skruva på en årsmodell 1977 utan att behöva modifiera något nämvärt, göra det på en volvo eller bmw är ju inte så lätt
Uppgraderade även bromsarna till "Bigred" fram och satte i ett par nya Sparco evo stolar i samma veva.
Tanken var att här ska det djäklas köra bana och tävla i roadsport.Körde för övrigt en tävling på knutstorp
fast då pajjade växellådan så det gick inget vidare Sen var det alltid något som gick sönder varje gång man körde en sväng, så den ställdes in i garaget i Juni 2004 å har inte rullat för egen maskin mer.







I dagsläget ser det ut så här.Har börjat demontera hela bilen för den planerade omlacken.

Motorn gick otroligt smidigt att plocka ur thumbs up

Som ni ser på bilderna är karossen rätt fräch för att vara 29 år gammal Finns ingen rost överhuvudtaget på bilen.





Motorn verkar vara i gott skick och enligt papperna så har den gått ca7000mil sedan den byggdes av Perrysmotor och den verkar enligt verkstadskvittorna vara tämligen välservad
Dom senaste 6åren så har bilen bara gått 116mil och 3 kilometer
Växellådan renoverades 2003 å har rullat ca15 mil sedan dess



Ryser när jag tänker på att jag måste reda upp alla kablar å bygga en ny kabelhärva för det är glapp överallt å skarvat hej hopp över allt.
Bättre att göra om allt så man vet var man har å i vilket skick allt är i.



Tänker ägna hösten till att så sakteligen demontera hela bilen till molekyler när det finns lite tid över för jag har ett hus som jag renoverar och ska flytta in i så fort det är färdigt.men sen djäklar

Planen är att se över karossen och byta färg,har inte bestämt vilken ännu.

Hjulupphängningarna ska få nya glappfria bussningar,nya stötdämpare,kränghämmare och justerbara topplagringar med ledlager.

Motorn ska renoveras och förses med Ett modernt sprut/tändning
Ny kabelhärva

Sen vet ju alla som håller på att skruva att det inte blir som man planerar ändå vi får väl se hur det går men nu har jag ju iallafall börjat lite smått.
Hej så länge

_________________
Jan Ekehage
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



Hej Janne,

vilket klockrent utgångsmaterial! Den varkar ju som sagt vara i ett riktigt fint skick.

Eftersom du har planer på att riva i både kaross och göra en omlackering så kommer jag här med ett förslag











Det här är nog den coolaste RS jag någonsin sett! 964 stuk i all ära men en redan turbobreddad oldschool elva utan taklucka med den setup din har är ju som klippt och skuren för en RS 3,0 kopia. Fixa FIA papper på den (jag vet inte hur svårt det är), så har du dessutom gjort dig en mindre förmögenhet i samma veva

_________________
D a v i d B r a n t m o
Nu:
951 Cup 3,0 16v
Då:
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
Widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 549



Neej, inte byta färg. Den gula är ju så snygg. Men det är ju förstås din bil. Vilket toppenskick den verkar vara i f.ö. thumbs up

_________________
Alexander Widell
BMW E82 135 -12
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Någon som läser mina tankar här verkar det som
Vet inte hur många timmar jag suttit å dreglat över den här lilla bilden
Fast då måste jag köpa nya framskärmar,motorhuv,stötfångare å fälgarna
Ingen som vill köpa mitt 964kitt


_________________
Jan Ekehage
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



ok, 73:an är ju inte helt fel den heller

Jag föreslog en 3,0 kopia eftersom du inte behöver byta skärmar fram då. Men med dina planer blir den ju ännu lättare med mer plast i kaross (framskärmar) och mindre "överhäng"/vingar.

En "svår" nöt att knäcka i projektet blir väl att hitta rätt fälgar. Själv skulle jag försöka hitta en uppsättning 8x9x16" Fuchs och bredda bakfälgarna till 10" - och nöja mig med att köra på 225 fram och 245 bak. Då blir det inte så svårt att hitta däck.

Det ska bli kul att följa det här, det kommer säkert bli riktigt bra - lycka till!

_________________
D a v i d B r a n t m o
Nu:
951 Cup 3,0 16v
Då:
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



d_b, du menar alltså man kan tjäna pengar på att göra en replika?

Jag skulle byggt om bilen till den stil jag vill ha, jag kommer att ha kvar den smala karossen och köra på breda däck.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hej!

Kul projekt!

Hur exakt är motorn byggd? Det finns lite olika kombinationer när det gäller motor.
Den mest åtråvärda är 3.0 turboblock (egentligen samma block som för 3.0 Carrera). Denna har vev med 70.4 mm slaglängd och är poppis då man kan varva mycket med den. Man kan t.o.m. stoppa in en 66mm vev i den och få en mycket varvvillig och kortslagig motor. 74.4mm vev passar inte i denna.
Sen finns det ett "turboblock" till...egentligen samma block sitter i 3.3L turbo och 3.2 Carrera. Den har 74.4mm slaglängd.

3.2 Carrera cylindrar är 95mm i diameter, samma som för Carrera 3.0.

Jag antar att detta är en Carrera 3.0 eller 3.0 Turbo motor där enda skillnaden är att kolvar och cylindrar kommer från en 3.2 Carrera. Detta ger samma volym (3.0) men högre kompförhållande.

Det finns relativt billigt MegaSquirt konverteringskit att köpa från USA som innehåller färdiga spridare, ECU och fuel-rails osv. Eller så skaffar du MegaSquirt II och kör både sprut och tändning.


Har du funderat på coilovers bak och bli kvitt torsionsstavar?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Jag röstar på d_bs förslag. Grymt häftig!

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



Mattias Hellöre skrev:
d_b, du menar alltså man kan tjäna pengar på att göra en replika?


Allt beror ju på hur man bygger och vilka ambitioner man har. Har man byggt på ett sätt så att man kan få FIA handlingar på bilen tror jag helt klart att det betingar ett högt värde internationellt. Dom här bilarna finns på mobile.de. Vet inte om dom har vad som krävs för att få köra inom historisk racing på internationell nivå. Men det borde gå att bygga en bil billigare än så här:

500 000 SEK


1 000 000 SEK


Den blå är i grunde en 77:a och den röda en 74:a (ej RS).

/David

_________________
D a v i d B r a n t m o
Nu:
951 Cup 3,0 16v
Då:
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Jag håller med David!

Dessutom bygger ju alla -73 RS look-alike. -74 3.0 var ju betydligt mer ovanlig. Har du kvar de gamla stötfångarna som du fick till bilen så är det ju "enkelt".

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 650





GRYM BIL SOM E PÅ G ATT BLI ÄNNU GRYMMARE

Har du kvar stötfångaren fram o vill sälja kan du PM:a mig


Mvh Joakim
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
ÅÅÅÅ vad ni håller på,jag som bara skulle lacka om den Nu är jag ju tvungen att bygga en 74:a 3,0 rs replica
Känns helrätt att göra så för det är ju inte lika vanligt + att det är ju plättlätt för mig att få karossen att bli på pricken likt en 3,0rs thumbs up

Tack för råden å synpunkter än så länge thumbs up

Motorn verkar vara en liten hybrid med 70,4 vev och 98mm cylindrar i ett turboblock.
kammarna vet jag inte så mycket om men dom är omslipade av Enem för det är ristat Enem i ändarna,
får väl ta å mäta upp dem sen.
Sitter ett svänghjul som väger "ingenting" för den svarade otroligt rappt på gasen.
Rappade man till på gasen från tomgång så flyg varvräknaren upp till 6000+ varv på ingenting
Kan man varva den 8000rpm utan att den flyger i bitar?

Vilken störfångare menar du Joakim?

_________________
Jan Ekehage
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 650



Fram om du vill sälja kan jag vara intresserad och om du har dom gamla turbo bromsarna kvar

mvh Joakim
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 650



RUF en fram menar jag Sorry
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



Joakim 911 skrev:
Fram om du vill sälja kan jag vara intresserad och om du har dom gamla turbo bromsarna kvar

mvh Joakim


Dom gamla turbobromsarna kommer Janne behöva Men du är kanske intresserad av Big Red fram istället - - byta mot dina Fuchs?

ok, nu ska jag och följa det här med intresse.

_________________
D a v i d B r a n t m o
Nu:
951 Cup 3,0 16v
Då:
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
tretjufemman
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 133



Kommer bli helfränt detta en tråd jag kommer följa .... thumbs up

Mvh
Robban
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429



En hel rätt bil thumbs up
Med rätt förutsättningar,ännu mer hel rätt thumbs up thumbs up .
Tycker personligen att den vit röda carreran är en otroligt snygg bil.
Hade jag haft tid och stålar hade jag sattsat på en sån thumbs up thumbs up thumbs up

Kommer att bli kul att följa ännu en 911a här på Rejsa
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Keep it yellow!

Skitfrän i gult tycker jag.

/oliver

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222



Rolig läsning, och klockrent projekt (rs-74) håll oss uppdaterade

Beträffande motorn, om den inte låter / går dåligt / ger dåliga komp / leakdown värde eller är
extremt trimmad hade jag inte rört den, 7000 mil borde inte vara några problem, min hade gått 20000 mil och lagerna såg fortfarande mycket bra ut, pinnbultarna är en annan historia

_________________
Anders Olsson
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222



På tal om coola gamla Porschar, denna gillar jag skarpt:



Mer bilder:

http://www.motorcities.com/contents/05/1972-Porsche-911-2.8-rsr-replic . . . .

_________________
Anders Olsson
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324



anol skrev:
På tal om coola gamla Porschar, denna gillar jag skarpt:



Mer bilder:

http://www.motorcities.com/contents/05/1972-Porsche-911-2.8-rsr-replic . . . .


Woohaaa, den är ju bara så fräck. Måste varit den som var med på omslaget till porsche forum nångång i vintras, då hade den även en uppsättning hjul på takräcket .

Janne z3,denna tråd kommer att följas med stor nyfikenhet.
Lycka till.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 77:a - blivande 74:rs replica
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (22256 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande