Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 77:a - blivande 74:rs replica | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (22256 totalt) |
Hej
Tänkte att jag ska presentera mitt långtids projekt en porsche 911 som jag började plocka ner i små bitar för 2 år sedan Den har stått i garaget hos mina föräldrar i 2 år nu utan att jag har rört den och dom tröttnade på att den var i vägen så jag fick släpa den till garaget här på jobbet istället. Tanken är att fixa till den lite över vintern så att det går att använda den till nästa sommar då bilen fyller 30 år Har rätt mycket dokumentation om bilen. Har ett papper där det står följande: 1:a 1986 i sportvagnsserien 3:a 1987 och en andra plats 1988. ombyggd 1986 av Perrys motor. Kaross ombyggd till turbo med porsche orginaldelar. Matter hel bur Recaro kevlarstol Rensad å lättad inredning med RS-matta Lättade dörrar med K-glas bakruta å sido rutor är åså K-glas Ruf frontspoiler (gräslig) Zirkelbach's backspeglar Motor Turboblock med 3,2 liters cylindrar, höjt kompförhållande,moddat K-jettronic, extraktor grenrör med avstämt rallyauspuff ca 250hk Växellåda modell 915 som ombyggde med annan utväxling och 80% diffbroms Chassie Turbo torrisionsstavar Röda ställbara koni bak Bilstein fram omsvetsade svingar bak med 917/turbo Bromsar från turbo modellen Plast bussningar. Fast den är lite moddad sedan 86 men den måste varit seriöst snabb på den tiden. Har hur mycket verkstadskvitto som helst i pärmen,antal hundratusen kr :eek2:Har besiktningspapper sedan 1987 vilket är kul. 2 bilder från tiden då det begav sig Så här såg den ut när min far köpte den för 5-6 år sedan,ingen större skillnad Sen köpte jag den av farsgubben för 2-3 år sedan å började givetvis å klabba å dona Köpte 964turbo stötfångare och kjolar lite kul att man kan ta grejer från årsmodell 1990 och skruva på en årsmodell 1977 utan att behöva modifiera något nämvärt, göra det på en volvo eller bmw är ju inte så lätt Uppgraderade även bromsarna till "Bigred" fram och satte i ett par nya Sparco evo stolar i samma veva. Tanken var att här ska det djäklas köra bana och tävla i roadsport.Körde för övrigt en tävling på knutstorp fast då pajjade växellådan så det gick inget vidare Sen var det alltid något som gick sönder varje gång man körde en sväng, så den ställdes in i garaget i Juni 2004 å har inte rullat för egen maskin mer. I dagsläget ser det ut så här.Har börjat demontera hela bilen för den planerade omlacken. Motorn gick otroligt smidigt att plocka ur Som ni ser på bilderna är karossen rätt fräch för att vara 29 år gammal Finns ingen rost överhuvudtaget på bilen. Motorn verkar vara i gott skick och enligt papperna så har den gått ca7000mil sedan den byggdes av Perrysmotor och den verkar enligt verkstadskvittorna vara tämligen välservad Dom senaste 6åren så har bilen bara gått 116mil och 3 kilometer Växellådan renoverades 2003 å har rullat ca15 mil sedan dess Ryser när jag tänker på att jag måste reda upp alla kablar å bygga en ny kabelhärva för det är glapp överallt å skarvat hej hopp över allt. Bättre att göra om allt så man vet var man har å i vilket skick allt är i. Tänker ägna hösten till att så sakteligen demontera hela bilen till molekyler när det finns lite tid över för jag har ett hus som jag renoverar och ska flytta in i så fort det är färdigt.men sen djäklar Planen är att se över karossen och byta färg,har inte bestämt vilken ännu. Hjulupphängningarna ska få nya glappfria bussningar,nya stötdämpare,kränghämmare och justerbara topplagringar med ledlager. Motorn ska renoveras och förses med Ett modernt sprut/tändning Ny kabelhärva Sen vet ju alla som håller på att skruva att det inte blir som man planerar ändå vi får väl se hur det går men nu har jag ju iallafall börjat lite smått. Hej så länge _________________ Jan Ekehage |
||
Hej Janne,
vilket klockrent utgångsmaterial! Den varkar ju som sagt vara i ett riktigt fint skick. Eftersom du har planer på att riva i både kaross och göra en omlackering så kommer jag här med ett förslag Det här är nog den coolaste RS jag någonsin sett! 964 stuk i all ära men en redan turbobreddad oldschool elva utan taklucka med den setup din har är ju som klippt och skuren för en RS 3,0 kopia. Fixa FIA papper på den (jag vet inte hur svårt det är), så har du dessutom gjort dig en mindre förmögenhet i samma veva _________________ D a v i d B r a n t m o Nu: 951 Cup 3,0 16v Då: 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||
Någon som läser mina tankar här verkar det som
Vet inte hur många timmar jag suttit å dreglat över den här lilla bilden Fast då måste jag köpa nya framskärmar,motorhuv,stötfångare å fälgarna Ingen som vill köpa mitt 964kitt _________________ Jan Ekehage |
||
ok, 73:an är ju inte helt fel den heller
Jag föreslog en 3,0 kopia eftersom du inte behöver byta skärmar fram då. Men med dina planer blir den ju ännu lättare med mer plast i kaross (framskärmar) och mindre "överhäng"/vingar. En "svår" nöt att knäcka i projektet blir väl att hitta rätt fälgar. Själv skulle jag försöka hitta en uppsättning 8x9x16" Fuchs och bredda bakfälgarna till 10" - och nöja mig med att köra på 225 fram och 245 bak. Då blir det inte så svårt att hitta däck. Det ska bli kul att följa det här, det kommer säkert bli riktigt bra - lycka till! _________________ D a v i d B r a n t m o Nu: 951 Cup 3,0 16v Då: 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||
d_b, du menar alltså man kan tjäna pengar på att göra en replika?
Jag skulle byggt om bilen till den stil jag vill ha, jag kommer att ha kvar den smala karossen och köra på breda däck. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||
Hej!
Kul projekt! Hur exakt är motorn byggd? Det finns lite olika kombinationer när det gäller motor. Den mest åtråvärda är 3.0 turboblock (egentligen samma block som för 3.0 Carrera). Denna har vev med 70.4 mm slaglängd och är poppis då man kan varva mycket med den. Man kan t.o.m. stoppa in en 66mm vev i den och få en mycket varvvillig och kortslagig motor. 74.4mm vev passar inte i denna. Sen finns det ett "turboblock" till...egentligen samma block sitter i 3.3L turbo och 3.2 Carrera. Den har 74.4mm slaglängd. 3.2 Carrera cylindrar är 95mm i diameter, samma som för Carrera 3.0. Jag antar att detta är en Carrera 3.0 eller 3.0 Turbo motor där enda skillnaden är att kolvar och cylindrar kommer från en 3.2 Carrera. Detta ger samma volym (3.0) men högre kompförhållande. Det finns relativt billigt MegaSquirt konverteringskit att köpa från USA som innehåller färdiga spridare, ECU och fuel-rails osv. Eller så skaffar du MegaSquirt II och kör både sprut och tändning. Har du funderat på coilovers bak och bli kvitt torsionsstavar? _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Allt beror ju på hur man bygger och vilka ambitioner man har. Har man byggt på ett sätt så att man kan få FIA handlingar på bilen tror jag helt klart att det betingar ett högt värde internationellt. Dom här bilarna finns på mobile.de. Vet inte om dom har vad som krävs för att få köra inom historisk racing på internationell nivå. Men det borde gå att bygga en bil billigare än så här: 500 000 SEK 1 000 000 SEK Den blå är i grunde en 77:a och den röda en 74:a (ej RS). /David _________________ D a v i d B r a n t m o Nu: 951 Cup 3,0 16v Då: 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||
Jag håller med David!
Dessutom bygger ju alla -73 RS look-alike. -74 3.0 var ju betydligt mer ovanlig. Har du kvar de gamla stötfångarna som du fick till bilen så är det ju "enkelt". Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
GRYM BIL SOM E PÅ G ATT BLI ÄNNU GRYMMARE Har du kvar stötfångaren fram o vill sälja kan du PM:a mig Mvh Joakim _________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
||
ÅÅÅÅ vad ni håller på,jag som bara skulle lacka om den Nu är jag ju tvungen att bygga en 74:a 3,0 rs replica
Känns helrätt att göra så för det är ju inte lika vanligt + att det är ju plättlätt för mig att få karossen att bli på pricken likt en 3,0rs Tack för råden å synpunkter än så länge Motorn verkar vara en liten hybrid med 70,4 vev och 98mm cylindrar i ett turboblock. kammarna vet jag inte så mycket om men dom är omslipade av Enem för det är ristat Enem i ändarna, får väl ta å mäta upp dem sen. Sitter ett svänghjul som väger "ingenting" för den svarade otroligt rappt på gasen. Rappade man till på gasen från tomgång så flyg varvräknaren upp till 6000+ varv på ingenting Kan man varva den 8000rpm utan att den flyger i bitar? Vilken störfångare menar du Joakim? _________________ Jan Ekehage |
||
Fram om du vill sälja kan jag vara intresserad och om du har dom gamla turbo bromsarna kvar
mvh Joakim _________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
||
_________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
||
Dom gamla turbobromsarna kommer Janne behöva Men du är kanske intresserad av Big Red fram istället - - byta mot dina Fuchs? ok, nu ska jag och följa det här med intresse. _________________ D a v i d B r a n t m o Nu: 951 Cup 3,0 16v Då: 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||
En hel rätt bil
Med rätt förutsättningar,ännu mer hel rätt . Tycker personligen att den vit röda carreran är en otroligt snygg bil. Hade jag haft tid och stålar hade jag sattsat på en sån Kommer att bli kul att följa ännu en 911a här på Rejsa _________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
||
Rolig läsning, och klockrent projekt (rs-74) håll oss uppdaterade
Beträffande motorn, om den inte låter / går dåligt / ger dåliga komp / leakdown värde eller är extremt trimmad hade jag inte rört den, 7000 mil borde inte vara några problem, min hade gått 20000 mil och lagerna såg fortfarande mycket bra ut, pinnbultarna är en annan historia _________________ Anders Olsson |
||
På tal om coola gamla Porschar, denna gillar jag skarpt:
Mer bilder: http://www.motorcities.com/contents/ _________________ Anders Olsson |
||
Woohaaa, den är ju bara så fräck. Måste varit den som var med på omslaget till porsche forum nångång i vintras, då hade den även en uppsättning hjul på takräcket . Janne z3,denna tråd kommer att följas med stor nyfikenhet. Lycka till. _________________ Jocke Rydell |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 77:a - blivande 74:rs replica | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (22256 totalt) |