Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 1989
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (27154 totalt)
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890


Trådstartare
Jaha då var det väl dags att skapa en tråd om mitt lilla bygge jag håller på med.
Jag är som ni kanske sett en av grabbarna i Picnic racing.
Vi är tre glada och skruvtokiga killar som hyvlar på varsitt projekt.
Var och en med olika intensitet, men det är ju det som är charmen med en sådan hobby.

Det hela började för ett par tre år sedan, jag skulle sälja min 318is E36 och var tvungen att ha en vinterbil.
Så min kompis i Ljungby fick den prikära uppgiften att titta på en E30 som jag funnit i samma stad.
Han bedömde den vara fin och fullt duglig som vinterbil med orden "Den är kanske lite låg", vilket jag naturligtvis omgående proklamerade för.
BMW skall vara låga för då är dom häftigare. (Yeah right).

En dag fick jag och min sambo för oss att vi var tvungna att ha en lite stabilare bil, en som inte skrapade i varenda fartgupp, en som inte tjöt i bakaxeln... En som var lite mer representativ.
Det blev en Suzuki Vitara från... nä jag driver med er.
Det blev en BMW 328 i Touring -96.
En mycket rolig maskin.

Helt plötsligt fick jag helt vanföreställda ideér och tankar om min låga, röda E30.
Jag och min kompis Björn(en av oss på Picnic) hyrde in oss i ett garage och började skruva och riva besinningslöst.
Han i sin Volvo 480 och jag i min E30.
Detta gjorde vi i 2 år och jag fattar inte vad vi höll på med men roligt hade vi uppenbarligen.
Jag kom ingenstans alls på min BMW och han kom en liten bit på väg.

När dessa två år förflutit tröttnade vi på vår mindre seriösa hyresvärd och beslöt oss för att flytta till en större lokal.

Ja det där var lite historia hur jag hamnade där jag är idag med min fina E30.

Nu vill ju ni även veta vad jag har för mål med mitt bygge.

Det är ju rejsbana eller brékörning som hägrar.

Jag vill att min E30 skall vara fullständigt hel överallt, den skall var mycket lättare än original.
Motoreffekten skall ökas markant och stabiliteten i chassiet och om möjligt karossen skall förbättras avsevärt.
Alla dåliga lösningar som finns på bilen skall ersättas med bra lösningar.
Det som BMW inte klarade av 1989 får väl jag fixa nu istället.

Min tanke är att köpa så få delar som möjligt "i färgglada kartonger" från mer kända bling-bling firmor, utan istället tillverka delarna eller utföra jobben själv i möjligaste mån.

Mycket information på en gång kan tyckas, men så blir det ju ibland.

En bild på härket kanske?


_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Var inne på hemsidan för några dagar sedan och fick åter klart för mig att jag är en slarver när jag bygger bilar. Mkt prydligt och genomtänkt thumbs up

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890


Trådstartare
Tackar tackar!

Ambitionen är ju som sagt att få sakerna i lite bättre skick och funktion än original.
Sen får vi väl se hur det blir med det.


Jag brukar leva efter mottot, "om det är värt att göra det, så är det värt att göra det väl".

Annars blir det ju hammarlack på rosten och igenspacklade rosthål med tidningspapper.
Ståltråd som håller uppe avgassystemet och konsistensfett i motorn för att få bort knackandet.

_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890


Trådstartare
Fick ju börja lite lätt med att lyfta på alla mattor och lister för att se om bilen genomgått någon självlättning med åren.
och det hade den ju.
Alla vet ju att bilarna inte vill väga så mycket som dom gör egentligen.







Ny frisk plåt på plats och ett bekymmer mindre.
Så här har det varit på många ställen.

Men jag är lätt förvånad över att det inte var mer rost på den.
Den har trots allt rullat 23000 mil på västkusten och däromkring.

_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890


Trådstartare
Hela underredet är renskrapat från underredsmassa och skit.
(Nåja, nästan hela då)
Kan för övrigt tipsa er om att inte ge er på ett sådant jobb om ni absolut inte måste.
och om ni verkligen måste så se till att alla era kompisar kommer och hjälper till så att ni får det ur världen direkt.
thumbs down

Jag har sparat på allt jag skrapat bort i en mindre flyttkartong, så att eftervärlden får veta hur mycket det vägde.


Har dessutom punktat alla karosskarvar, tror nämligen att den blir aningen stabilare på det viset.
Har dock inte gjort någon matematisk uträkning i något datorprogram i 400.000 kronorsklassen, utan använde sunt förnuft och en sömnlös natt istället.

_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890


Trådstartare
Alla ingående delar till hjulupphängning och där tillhörande prylar lades i en stålkulebläster.
och ja... allt var sjukt rostigt.

Det blev såhär sen.



och när Björn lackat klart allt med Epoxy-primer blev det såhär.




_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Brutalt rent!! En sån omgång hade min hjulupphängning mått bra av....



_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890


Trådstartare
Hehe!

Ja rent blev det.

Var lite lyhörd och luska reda på någon firma i din närhet ellerom du har npgon kompis som kanske jobbar någonstans där dom har en stålkulebläster.
Det är nog det mest effektiva jag har blästrat med iallafall.
6 minuter i trumman och det är soprent.
Skulle nog kunna sätta en liten peng på att den väger aningen mindre efter den behandligen oxå.
Det tär ju bort en del material rent generellt på hela detaljen.

Det finns dock stålkuleblästrar som är lite väl aggresiva.
om jag hade kört mina detaljer i en sådan hade jag bara kunna vika ihop grejorna till skräp.
Använd inte en sådan.

_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890


Trådstartare
Måste ju visa lite closeup hur fint det faktiskt blir.

Det här är Björns Subframe som sitter under motorn på hans löjligt coola 480.



_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2242



Se där, ja! Det var verkligen på tiden! Men prydligt blir det!

Du vet inte om det än men snart kommer det sitta en fullbur i bilen så du kan vara med Jeppe och mig i BMW Cup...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Flute
Skövde
Här sen Nov 2005
Inlägg: 14



Stiligt stiligt.

Skulle du inte kunna berätta lite mer ingående om vad du ska ha i motor etc

_________________
Erik Flöjt
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890


Trådstartare
Flute skrev:
Stiligt stiligt.

Skulle du inte kunna berätta lite mer ingående om vad du ska ha i motor etc


Självklart kan jag berätta om det.
Men jag hade tänkt göra det lite senare i tråden.
Det är nämligen så att jag ligger efter en hel del i mitt berättande om bygget då jag redan kommit en ganska bra bit på väg.
Det är bara ett fåtal prylar kvar som skall inhandlas för att den skall bli rullduglig.
Stolar, lite avgasgrejor och en uppsättning schyssta femekrade 16" fälgar.

Men jag kan väl avslöja att det hänger en M50B25 från en BMW 325i -92 E36 i motorstativet.
Den skall bara fräschas upp i det yttre och få ett annat grenrör och ett svänghjul från en M20.
Sedan är den redo att passas ner i motorrummet när det är klart.
Men till det tänker jag komma lite senare.
Då har jag nya, färska bilder på grejorna.

om ni kan hålla er till tåls tills dess.

_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890


Trådstartare
När allt är på sin plats och ser ut att fungera som det måste det till ett avgassystem.
Det blir ett extraktorgrenrör från en BMW M5 3,6 som inköptes alldeles nyligen.
Det måste troligen moddas lite för att passa M50 toppen, men det ingår i utbildningen.

Efter grenröret blir det ett 2,3" rostfritt rör till en spurt eller rejskatalysator.
Därifrån snirklar sig röret eller rören vidare till en 2-1 kollektor som tar sig ut i varsin åka-fort-ljuddämpare.
Hade tänkt ha sånna där japanska motorcykelljuddämpare med brända slutpipor på 9 tum...Ehh... nä.

Det blir väl två rostfria burkar med fördelaktig akustik.

Extraktorgrenrören:



Det tänkta "look-alike" utseendet med slutpiporna:


_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890


Trådstartare
Då har jag varit nere i garaget och brötat lite med grejorna igen.
Fick med mig några bilder på färdigställda och iordninggjorda delar.

Motorblocket M50B25.


Startmotorn M50.


Svänghjulen, M20 till vänster och M50 till höger, M50 hjulet är nog nästan dubbelt så tungt.


Bromsok E30.


Egentillverkade bromskolvar, kostar tydligen 1400:-/st på BMW. *huja!*


Bakre länkarmsbussning fram M3E30.


Styrstag för servostyrningen E30.


Glasblästrade aluminiumdelar till motorn.


oblästrade delar, bara för att se kontrasterna.



_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Seriöst hantverkande!

Det vore intressant att på något sätt veta vad alla punktsvetsar gör för stabiliteten. Min lekmannagissning är att det gör väldigt mycket.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890


Trådstartare
Hmm, ja du... Jag har faktiskt aldrig provat förut med att svetsa upp en kaross.
Detta är jungfruresan.
Det kanske inte gör ett skvatt, det kanske blir helt grymt.

Men vi lär bli visare efter några testrundor när bilen är klar. (om 100 år eller så)

_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890


Trådstartare
Jag har lite funderingar kring hjulupphängningen fram.
Valet av dämpare och fjädrar kommer troligen "fuling" att få tipsa mig om.

Men innan vi kommer dit måste jag ju ha något att haka fast grejorna på.

Min plan är att bygga egna hembyggda coilovers av mina original fjäderben.
Jag har redan kapat bort de där svintunga och klumpiga fjädertallrikarna.
Vet att Samson gjort detta på sin 325:a.

Skulle vilja ha lite tips och råd om var jag köper sådana här kit och hur jag går tillväga med montaget.
Lite prisuppgifter och leveranstid vore trevligt oxå.
om det är någon som har ett sådant kit liggandes så är jag spekulant givetvis!





En rätt smidig lösning av coilovers bak, den här killen har helt enkelt limmat fast ett gängat rör på sin dämpare.

_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890


Trådstartare
Så ja!
Fick mina grejor ikväll från Adolfssons.
Huv och baklucka i supertunn glasfiber.
Snuskigt lätt, sjuk finish och dessutom körde han hem grejorna till mig.



Jag var länge skeptisk och hade nästan gett upp hoppet.
Men det finns några kvar som är serviceminded och som verkligen värderar kunden högt.
Givetvis tog han betalt, men som kund betalar jag mer än gärna för att få något vettigt ufört åt mig.
I övriga sammanhang där vi talar om kund-säljare så suger säljaren ut absolut maximala beloppet mot absolut minsta möjliga utförda arbete/tjänst.
Det är sällan man ser att säljaren offrar lite och kör lite goodwill för att få fler kunder eller för att kanske behålla existerande kund.

Han var jävligt trevlig.

Jag kan bara rekommendera Adolfssons!

Det skall bli enormt kul att montera och passa in huv och baklucka.
Även om det kommer att dröja ett tag tills stylinggrejorna skall monteras!!

Funderar på att behålla bilen i samma färg som den är idag, men dra på sidenmatt klarlack.
Det borde bli hur jäkla rejsigt som helst.

_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890


Trådstartare
Jaha ja...
Det var ju ett tag sedan jag skrev något om bygget.
Det har inte inträffat speciellt mycket mer än det som förtäljts i tidigare inlägg under hösten/vintern.
Så här efter sjukdomar, barnafödande och i synnerhet allmän misär på de flesta plan hoppas jag kunna ta tag i de roliga bitarna igen nu under våren som nalkas.

De senaste nyheterna är väl att jag kommer att montera lätt motorhuv och baklucka.
Dessutom kommer en lätt front att förgylla de främre partierna på bilen.
Har läst att SBP inte gillar lexanrutor på en gatreggad bil?!??!, sådana skall iallfall få ersätta sidobakrutorna.

För tillfället håller jag på att träna på den relativt okända sporten "motorkonvertering" på en kamrats BMW.
Har änsålänge inte kommit upp i mer än gult bälte.
Det verkar gå bra, vi har en bra kontakt med AKG motorsport i USA som verkar göra detta i sömnen och till frukost.
AKG har tydligen gjort det jag skall göra med bilbygget ett par hundra gånger och det ser ut som att DET jobbet kommer att gå som en dans.
Något som kommer att bli lite klurigare är att få S38 grenrören att passa på min M50 topp.
En lösning är ju att någon hugad spekulant köper mina grenrör och att jag återinvesterar dessa väl placerade pengar i ett S50 grenrör.

För övrigt håller jag på som en vilde att försöka bli av med massa überfräscha delar till E30 och till M20 motorn.
Verkar vara rätt sval marknad så skrotbingen ser allt större och mer lockande ut.

Bis dann!

_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Franzén skrev:
För övrigt håller jag på som en vilde att försöka bli av med massa überfräscha delar till E30 och till M20 motorn.
Verkar vara rätt sval marknad så skrotbingen ser allt större och mer lockande ut.

Bis dann!


Jag hjälpte ju till att bli av med den fantastiska huven! Tittar man på den från sidan ser man att den hänger rätt gott både mitt på och på passagerarsidan, troligtvis för att det blivit lite varmt ovanför turbon...
Jag ska lura på om jag ska försöka göra något åt det, det lutar åt att jag inte gör det...
Nöjd är jag givetvis!
Ha det gott, hör av dig om du har något kul över!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462



Hur går det med detta projektet? Du är ju härligt seriös

Mvh Peter

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 1989
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (27154 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande