Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 -79, kompressor. SÅLD
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
16 besök idag (99087 totalt)
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Mitt namn är Henrik Fries och jag tänkte här passa på att dokumentera för eftervärlden mitt rullande laboratorie/arbetsplats och hobby - En Porsche 928 från 1979 utrustad med skruvkompressor.
Jag arbetar nämligen på Civinco, som just arbetar med att utveckla motorstyrning för eftermarknaden.

Arbetet påbörjades våren 2004 i och med ett billigt inköp från en gravid kollega...
och nu har det blivit en banracer som är mycket skön att åka även till och från banan.


Resultatet blev så här:




Men vi tar det från början:
Det första som hände var att riva isär K-jetronic och utrusta den med Civinco's stand alone. Bilen fick sedan gå orörd på några Porscheklubbsbanträffar under sommaren, samtidigt som större planer smiddes.
-SKRUVKOMPRESSOR- Det fanns flera kit i USA till senare årsmodeller, men till 16-ventilersmotorn fanns inget. Jag fick därför lyfta ur motorn och börja ta mått, med målsättning att få ihop något som inte krävde andra verktyg än de jag har, svarv och fräs.












Förra året åkte vi iväg och körde lite på Gotland, Gelleråsen och Kinnekulle. En och annan högfartsrondell hanns också med...


Ett annat projekt var att jag hela 2005 körde på etanol fram tills dess att jag skulle tanka på Gotland...Fick mappa om till 98-oktan på väg från macken tillbaka till banan.


Vintern 05/06 bestämde jag att det minst sagt var dags för en uppgradering av väghållningen.
R-däck, Justerbara röda Konidämpare, Coil over fjädrar, S4 bromsar och rejäl koppling. Fick också byta bränslepump som inte riktigt hängde med.




la också lite krut på stolar och bälte.


och som sagt. Alltid ett rullande laboratorie


I våras gick bilen som mest på 1.1 bars laddtryck, med oöppnad motor. Den är öppnad nu... Och jag kör på 0.7 bar och med ombyggt insug för att få in kallare luft.


Vintern 06/07 ligger fokus på diffbroms, bussningar och vem vet - lättning. Är mycket sugen på att plocka bort 400kg onödig dövikt vilket inte ska vara helt omöjligt från mina 1600kg. Kan ju alltid börja med stereon eller någon av datorerna...

Vi syns
/Henrik

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Hej Henrik,

Kul att du också har hittat hit, skriv lite om bilen kan vara kul för andra att läsa.

_________________
Rehan Mirza
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Coolt!

Uppmanar dig att genast kasta dig in på 944Sverige.com och skriva lite om din bil där också! Finns en del där som funderar på kompressor på sina bilar och det skrivs en del om 928 också på det forumet. Vore kanon att få läsa mer om din bil! thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
billb
Göteborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Kan inte göra annat än att hålla med Patand. Vill veta
mycket mer om bygget! Imponerande!

_________________
bill bövik
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Välkommen hit

Kul å se att fler 928a ägare dyker upp här..

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 549



Nice! Jag vill se och läsa mer om den här besten. Seså, fram med det. thumbs up

_________________
Alexander Widell
BMW E82 135 -12
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



FETT BYGGE!! thumbs up

Ser riktigt grymt ut. Kul med räser-928!

Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Med diffbroms ohc 400kg så lär du bli snabb, dax för mig att masa mig ut till garaget och hitta några kilon jag med...

_________________
Rehan Mirza
Citera
Mats Jacobsson
Linköping
Här sen Nov 2005
Inlägg: 24



Mycket intresant bygge

_________________
Mats Jacobsson
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Hej Henrik.

Kul att det är fler som kör med skruvkompressor!
Vad är det för modell du använder dig av? MX426?
Har du fler bilder på hur insuget är byggt? Kör du med någon form av ic?

Mvh Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Såg nu när lite mer info kommit upp att du ersatt K-jetronicen med ett system från Civinco. Letade mig in på hemsidan eran och blev väldigt intresserad av standalone systemet. Har nämligen en nästan komplett extra motor till min 931a liggandes som jag tänkte jag skulle göra något extra roligt av vartefter det finns tid och pengar.

Vad krävs förutom standalone systemet från er för att installera det på t.ex en 931a som ju också har k-jet?

Antar att man först och främst slänger ut spridare och ersätter med elektroniskt styrda sådana?

Man måste också byta till LMM/MAF?

Vilka givare behöver man montera som normalt inte finns på en K-jet bil?

Vad uppskattar du merkostnaden i delar till utöver Civincos standalone system?

Förstår om det är knepigt svara 100%igt på mina frågor, men all info jag kan få är uppskattad! thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Hej igen,
Kul med intresset!
I väntan på att jag lägger upp fler bilder så finns denna site med alla bilder, men tyvärr ligger den ofta nere: http://my928.kicks-ass.org/Fries/index.php

I år uppgraderade jag insugsröret (låda) med att montera mellanväggar (runners) i lådan, samtidigt som jag satte rörstumpar ovanför varje insugsrör att skapa lite venturieffekt runt spridaren. Förra året hade jag enorma problem med att motorn vid snabba gaspådrag lokalt magrade och baktände luften i insugsröret. Denna brasa underhölls då länge tack vare att det alltid var någon spridare öppen, och gott om luft. Allt detta är som bortblåst nu.


Nytt för i år, en remspännare som är ett måste för att ta upp temperatur och varvtalsvariationer.



Motorn är inuti en helt original 4.5 lit, 240 hk V8.
Min kompressor är en Autorotor MX424, vilken är onödigt stor men ska räcka till bortåt 800 hk (dubbelt upp mot vad jag tar ut idag). Jag har köpt den av grabbarna på JMTech i Stockholm som varit med och utveckla den. Vill man veta något om kompressorer så ska man prata med dem.


För att ersätta K-jetronic så tog jag bort det mesta i motorn som hade med bränslet att göra (spridare, bränsletryckregulator och MAF), men behöll gasspjället. Ersatte med MAP-sensor=500kr, vanliga spridare=600kr/st, bränsletrycksregulator=900kr och fuel rails=1000 kr, plus lite slang och kopplingar. (Första fuelrailsen lödde jag av VVS-kopparrör=100 kr) För att sedan få bättre koll på motorn, så byggde jag in en trottelpositionssensor i spjället =30kr.

För att få igång tändningen behövs vevsensorsignal och eventuellt kamsensor, vilket gjorde att jag till slut monterade ett 60-2 triggerhjul och en optisk sensor och filat hack i kamhjulet =tot kanske 1000kr. (Från början tog jag bara signalen från fördelaren som gav 8 pulser per motorvarv) Moderna bilar har kam och vev så det var lite special för mig.



I övrigt är jag inkopplad på original vattentemperatur, lufttemperatur, bränsletryck, 2xlambda, avgastemperatur. Smalbandslambda finns för 300 kr/st, men man behöver bredbandslambda medans man mappar.

Civincos system bryr sig inte om vilken "last-signal" som man väljer att mappa på. Själv mappar jag på MAP (insugstryck), men med vassare motorer mappar man kanske hellre på trottelposition (typ MC-motorer, BMW M-motorer etc). MAF-sensorer sitter oftast ivägen och går sönder.


Rehan, jag försöker lätta och öka motoreffekten för att kompensera min körförmåga. Du ska helst sitta kvar i soffan och inte gå ut i garaget. Syns vi på Anderstorp till helgen?



Tänkte också köra lite slalom i Skara på lördag.



Vi hörs
/Henrik

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Fries skrev:
För att ersätta K-jetronic så tog jag bort det mesta i motorn som hade med bränslet att göra (spridare, bränsletryckregulator och MAF), men behöll gasspjället. Ersatte med MAP-sensor=500kr, vanliga spridare=600kr/st, bränsletrycksregulator=900kr och fuel rails=1000 kr, plus lite slang och kopplingar. (Första fuelrailsen lödde jag av VVS-kopparrör=100 kr) För att sedan få bättre koll på motorn, så byggde jag in en trottelpositionssensor i spjället =30kr.

För att få igång tändningen behövs vevsensorsignal och eventuellt kamsensor, vilket gjorde att jag till slut monterade ett 60-2 triggerhjul och en optisk sensor och filat hack i kamhjulet =tot kanske 1000kr. (Från början tog jag bara signalen från fördelaren som gav 8 pulser per motorvarv) Moderna bilar har kam och vev så det var lite special för mig.

I övrigt är jag inkopplad på original vattentemperatur, lufttemperatur, bränsletryck, 2xlambda, avgastemperatur. Smalbandslambda finns för 300 kr/st, men man behöver bredbandslambda medans man mappar.


Tack för infon! om jag räknar hyfsat rätt så får jag det till runt 5000-6000kr för en 4-cylindrig K-jet bil som min utöver kostnaden för motorstyrningen då. Hyfsat överkomligt iaf... thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Henrik, det kommer att skruvas lite på min bil i vinter, frågan är hur långt man vågar gå utan att "förstöra" bilen då den trots allt går på gatan också (mest till och från banmöten iofs)

Anderstorp, funderar på det inte helt omöjligt skulle vara kul och köra där någon gång, passar nog vår biltyp ganska bra.

_________________
Rehan Mirza
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Rehan skrev:


Anderstorp, funderar på det inte helt omöjligt skulle vara kul och köra där någon gång, passar nog vår biltyp ganska bra.


15 september med SLC/Motorklubben är det Advanced driving med racerförar-instruktörer och allt.... för gatbilar.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
jober
Easthammer
Här sen Dec 2004
Inlägg: 157



Häftigt bygge!!! thumbs up thumbs up

_________________
Johan Berg
Såld! =( Porsche 993 C2 -94
Porsche 996 TT -01
Porsche 928 S -84
Audi A6 2,4 -98
PCS 5810
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Fredric,
Vart hittar man mer info om SLC banracing för gatbilar? Anmälning? Bana?

/H

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fries skrev:
Fredric,
Vart hittar man mer info om SLC banracing för gatbilar? Anmälning? Bana?

/H


Tror inte detaljinfon finns där än men snart borde den finnas iaf på http://motorklubben.expressen.se/members/default.aspx

Anmäler dig gör du över den sidan (har du problem kan du alltid slå mig en signal, min kontaktinfo finns på www.slc.se )

Det är då hela fredagen den 15 sept med ca 4 timmar effektiv körtid möjligt.

och det är Långa versionen av Anderstorp som vi använder.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
dan winberg
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 73



denna bilen är grym!

_________________
Dan Winberg
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Min ljuddämpare var helt slut och alla infästningar mellan rör och dämpare hade spruckit. Ringde runt lite och kollade om det fanns en ljuddämpare någon stans i Götet, men utan resultat. Åkte till Biltema 18:45, köpte en 51 mm rörkrök för 90 kr och gick loss med kap, hammare och svets.



Klockan 23 hade även jag det som kallas Y-pipe...


Vi får se hur det låter.

/H

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Nu kan man kanske säga att vinterns ombyggnad har smygstartat lite med en invägning.
Resultat med ca 35 lit bränsle och 80 kg förare.

Fram: 820 kg
Bak: 700 kg
Totalt: 1520kg

VF: 410kg HF: 410kg
VB: 340kg HB: 360kg

/Henrik

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 -79, kompressor. SÅLD
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
16 besök idag (99087 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande