Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster 2003
4 besök senaste veckan (12400 totalt)
-LL-
Uppsala
Här sen Jun 2005
Inlägg: 43


Trådstartare
Hej,

Fick en uppmaning om presentation så här är den...ännu en Speedster.
Den är i stort sett original fortfarande. Jag har nu kört den under 2 säsonger
eller ca. 15 bandagar. Förbättrar den i små steg efter vad plånboken
tillåter.

Moddar:
- Div. 'standardmoddar' från www.vx220.org.uk.
- R888
- Kylluft från dimljushålen
- Pagidbelägg
- Sittastillstol



/LL

_________________
Lars Lindqvist
Citera
-LL-
Uppsala
Här sen Jun 2005
Inlägg: 43


Trådstartare
Introduktion

Jag har under vintern gjutit en stol i glasfiber till min Opel Speedster. Det mitt första bygge i glasfiber och jag är nöjd med resultatet. Jag har också gjort ett antal misstag som kanske kan vara till hjälp för andra med liknande planer. Eftersom det är mitt första bygge har jag också medvetet försökt att inte lägga för mycket tid på enkla men tidsödande moment som tex slipning ifall något skulle gå snett. Det är inte roligt om man lagt 10-tals timmar på slipning om formen fördärvas vid första gjutningen (nybörjare som man är).

Efter att ha testat stolen vid några banträffar är jag i stort sett nöjd med resultatet. Några problem är att den lackerade ytan är för glatt mot overallen. Måste kläs med mocka eller något liknande. Behöver mer stöd för svanken och kommer att montera ett stöd med kardborreband (tror jag).

Arbetet kan indelas i 4 faser

1. Konstruktion av plugg
2. Gjutning av form
3. Gjutning av stol
4. Diverse bearbetning av stol

Möjligtvis kan man lägga till en fas

0. Planering av projektet

Denna fas 0 karaktäriseras av naiva uppskattningar av tids och materialåtgång, inköp av utrustning m.m.. Ibland är det bra att vara naiv annars hade detta aldrig blivit gjort.

Referenser

A. Glasfiber handbok för nybörjare

Material

1. Konstruktion av plugg

Började med att mäta vinklar och längder på sittbrunnen i bilen. Fortsatte med att rigga upp plankor mm i sittbrunnen för att hitta en bra sittställning som utgångsläge. Mätte sedan upp vinklar och position på armar, ben, axlar mm

Med dessa mätvärden som grund fixade jag ett första utkast i form av en modell i kartong. Denna gick förstås inte att provsitta men jag kom till insikt i hur pluggen skulle konstrueras i masonit. Syns i bakgrunden på bild 1.1 nedan.

Sedan börkade jag med att sätta samman en ram för pluggen. Jag gjorde den stabil eftersom pluggen skulle komma att bearbetas mycket (böja masonit, slipa, borra mm). Se bild 1.1.


Bild 1.1 Ram att konstruera plugg på

Med kartongmodellen som mall sågade jag till masonitbitar som jag skruvade och limmade fast på pluggramen med epoxylim. För att få sidorna styva på stolen limmade jag fast kanter av trälist.


Bild 1.2 Plugg av masonitskivor.


Bild 1.3 Kantlist för att styva upp stolen.

Efter provsittning så var det bara att spackla (polyesterspackel), slipa och sprutlacka med tvåkomponentsfärg. Jag använde här en tvåkomponentsprimer (uretanepoxy) inköpt på Biltema.


Bild 1.4 Plugg innan lackering.

2. Gjutning av form

Efter att ha läst många olika trådar i olika forum kände jag mig fortfarande osäker på hur pluggen skulle förberedas inför gjutningen av formen. Förslagen är många, bilvax, bara släppmedel mm. Eftersom jag redan lagt 10-tals timmar på detta projekt ville jag inte riskera pluggen utan köpte ett silikonfritt karnaubavax (NORPOL WAX W-70) avsett för just plastgjutning från en båtverkstad. Sedan vaxade jag formen 4 ggr och väntade 1 dygn mellan lagren. Sedan lade jag på 2 lager släppmedel (polyvinylalkohol) som fick torka 1 timme var.

När släppmedlet torkat penslade jag på ett lager gelcoat (Biltema) och lät det stelna för kort tid innan jag lade på polyester och glasfiber. I någon tråd hade jag läst att 2 timmar räcker men så var det inte i mitt fall utan ytan blev skrovlig pga glasfibrer. Jag pratade senare med båtreparatör och han sade 6 timmar. Rumstemp var 20 grader.

Dessutom ville inte gelcoaten från Biltema stelna helt. När jag bände loss formen från pluggen efter flera dygns härdning så var gelcoaten fortfarande klibbig på några fläckar. Polyestern från Biltema var det inget problem med. Se bild 2.1 och 2.2.


Bild 2.1 Problem med gelcoat.


Bild 2.2 Problem med gelcoat.

Jag lade 3 lager glasfiber (300g/m2 från Biltema) och polyester (Biltema). Inget problem med detta. Styvade upp formen med några spant. Se bild 2.3.


Bild 2.3 Form efter härdning.

Innan jag bände loss formen från pluggen friserade jag till kanten med en handslip (typ Dreml) med en liten diamantkapskiva (20mm diameter). Perfekt verktyg att jobba i glasfiber med. Se bild 2.3 och 2.4.


Bild 2.4 Frisering av kant.


Bild 2.5 Bra glasfiberverktyg.

Sedan var det bara att spackla (polyesterspackel), slipa och sprutlacka med tvåkomponentsprimer (uretanepoxy). Se bild 2.6.


Bild 2.6

3. Gjutning av stol

Vaxade formen pss som pluggen, dvs 4 lager under en vecka. Sedan 2 lager släppmedel.

Efter problemen med gelcoaten på pluggen köpte jag en annan typ hos båtverkstaden (NORPOL tror jag) och den har fungerat bättre. Inga problem med att lossa stolen från formen.

På stolen använde jag ett lager gelcoat och 3-5 lager glasfiber. För att styva upp stolen lade jag ett kors på ryggen i divinycell. Springorna mellan divinycellbitarna spacklade jag igen med spackel gjort av polyester och microballonger. Se bild 3.1-4. Beläggningen som syns på stolytan är släppmedel. Detta tvättades bort med dush, rotborste, tvål och vatten.


Bild 3.1 Kors av divinycell.


Bild 3.2 Första stol och form.


Bild 3.3 Första stol.


Bild 3.4 Första stol och original Opel Speedster stol

4. Diverse bearbetning av stol

Jah valde att använda 6 fästpunkter för stolen. Sågade till plattor i 3mm aluminium och limmade fast dessa med expoy. Se bild 4.1


Bild 4.1 Fästpunkter.

Tog sedan upp hål för 5-p bälte mha sliprullar och sprutlackade med topcoat (Biltema). Detta är en blank färg och bristerna (se Indroduktionen) i spackling och slipning syns alltför tydligt. Det hade varit bättre med en matt färg. Se bild 4.2 och 4.3.


Bild 4.2 Lackerad stol

_________________
Lars Lindqvist
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Intressant! thumbs up

Även en matt färg blir snabbt blank om man gnuggar på den med sin bak!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
-LL-
Uppsala
Här sen Jun 2005
Inlägg: 43


Trådstartare
Hej,

Nu förtiden har ju var och varannan handdator och mobil som säljs GPS. Jag har tillverkat en enkel laptimer av min handdator som jag normalt använder som kalender mm. Den har GPS och det är den jag använder.



GPS mottagaren i handdatorn samplar tid och position med frekvensen 1 pos/s ungefär. Dvs GPS mottagaren genererar förenklat en sekvens av par:

,,,,...osv

Start och mål definieras av en position G.



Kortfattat så fungerar laptimern såhär:

1. För varje ny sample så projicerar jag vektorn (G - Pn) på vektorn (Pn+1 - Pn).

2. Om projektionen P hamnar mellan Pn och Pn+1 har mållinjen passerats. Det gäller då att räkna ut tidpunkten T då mållinjen passerades. Denna interpolerar jag på följande sätt:

T = Tn + ((Tn+1 - Tn) * (d1 / d2))

3. Varvtiden blir då T - T' där T' är tidpunkten då mållinjen passerades förra varvet.

Eftersom nogrannheten på en GPS är ungefär +/- 5m får man nogrannheten +/- 0.1s vid 50 m/s (180 km/h).

Jag har bara testat med stoppur än så länge men det verkar ok.

/LL

_________________
Lars Lindqvist
Citera
-LL-
Uppsala
Här sen Jun 2005
Inlägg: 43


Trådstartare
Länge sedan jag uppdaterade min tråd här. Har under vintern monterat
- kompressor Lysholm 1600AX med laminova-stavar
- växellåda med annan slutväxel och Quaife-diff
- svetsat avgassystem 100cell
Själva motorbygget har tagit ett par vintrar eftersom det mesta är tillverkat hemma vid fräsen. Tar mer tid än man tror... Målet var 0.8 bars överladdning, men har nått max 0.72 enligt loggarna. Motorstyr är MS2.

Klicka för större bilder!


/LL

_________________
Lars Lindqvist
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858



Fin bil, ser diskret ut och farlig på samma gång.

Har 2 frågor, vilken storlek har du på däcken
och har du någon bild mer framifrån på bilen, dina lampor ser skumma ut?!

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1051



Coolt.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
-LL-
Uppsala
Här sen Jun 2005
Inlägg: 43


Trådstartare
Däcken är 17 tum 235 bak och 215 fram, 45 profil. Framlyktorna är ganska grovt tillyxade saker. Originalljusen är ju ganska dyra
/LL

_________________
Lars Lindqvist
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Hejs ! Du ser ut att ha koll Ang. laminovostavarna. Inne på nåt liknande spår i en annan vagn, tror du att man kan komma undan kylningen (laminovorna) med befintligt kompförhållande samt E85 isf bensin. Alltså hitta kylningen ifrån bränslet istället ? Eller kör du det med (E85)?

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
-LL-
Uppsala
Här sen Jun 2005
Inlägg: 43


Trådstartare
Kör på 95 oktan. Har ingen koll på bränslets kylande effekt. Men jag har loggar med och utan ic inkopplad. Loggen utan är från Gelleråsen den med från Tierp förra helgen (ca 12-13 min körning i loggen). Utan ic så får man medeltemp på ca 103 och med ca 79, så stavarna sänker ca 24 grader.

Utan ic (röd är insugsluft, grön kylarvätska):


Med ic:


/LL

_________________
Lars Lindqvist
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Tjena Lars och tack för senast!

Hur mycket effekt tror du att motorn ger med kompressorn?
Har du viktat bilen?

Kör hårt!
Charlie

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858



Vad är det jag ser på bilden, ett stag från gaspedalen.
Staget ser nästan ut att låsa pedalen.

http://www.rejsa.com/im/user/4966/2013-05-28-18-15-33_18.jpg

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
-LL-
Uppsala
Här sen Jun 2005
Inlägg: 43


Trådstartare
torque skrev:
Tjena Lars och tack för senast!

Hur mycket effekt tror du att motorn ger med kompressorn?
Har du viktat bilen?

Kör hårt!
Charlie


Hej, ja det var en bra dag. Skoj att se att det går att köra en Viper så snabbt runt en knixig konbana. Misstänker att den inte är helt lättkörd med den motorn...

Jag vet inte hur mycket effekt jag har, har inte bromsat den. Antagligen 200 - 250 någonstans...
Bilen väger runt 970 kg med förare och halvtank.

/LL

_________________
Lars Lindqvist
Citera
-LL-
Uppsala
Här sen Jun 2005
Inlägg: 43


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Vad är det jag ser på bilden, ett stag från gaspedalen.
Staget ser nästan ut att låsa pedalen.

http://www.rejsa.com/im/user/4966/2013-05-28-18-15-33_18.jpg

Med vänlig hälsning, Per


Hej, jag använder en standard gasvajer från tidiga Lotus Elise. Gasvajern fästs på passagerarsidan och armen ger en lagom utväxling till spjället. Verkar fungera bra. Ska plocka isär i höst och inspektera vajern efter slitage. Gashäng vill man inte ha...

/LL

_________________
Lars Lindqvist
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858



Har du någon bild med stolen monterad i bilen? Och även på dina framlampor?

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster 2003
4 besök senaste veckan (12400 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande