Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 3,6S/M -72
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
9 besök senaste veckan (22873 totalt)
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
I ett försök att stilla min gasarabstinens så slängde jag nu ihop en liten sprättebil.
En nyinförskaffad BMW 3,0S -72 har begåvats med en BMW M5 3,6 motor.
Väghållningsmässigt så har jag pillat dit bilstein sprint fjäderben bak samt lite hårdare fjädrar fram.
Klurar lite på ifall eventuellt E24/28 bilsteinbenen går att pilla dit framtill, dock så tänkte jag behålla 4-kolvsoken som fungerar ypperligt.
Tänker i vinter se om det går att byta till E28 bakvagn för då kan jag byta bakaxlar lite hursom.
Har redan skjutit en E3 axel och har bara en i reserv som sitter på nu. Ska försöka undvika att burna så mycket med R-däcken
Eftersom tråget ser lite annorlunda ut på M5 motorn, så får jag även förmånen att få bygga en ny främre krängningshämmare utav CrMo rör
Baktill har jag hittat en krängare i verkstan som verkar kunna passa rätt bra
Bilen körs mest på gatan, men den får eventuellt åka lite drifting och självklart på gatbils banträffar.

Lite obligatoriska bilder då..




obs! fel auspuff på bilden ovan, nu med den nya motorn så sitter det 2x2,5" hela vägen.




_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 363





Riktigt fräckt!

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



thumbs up

_________________
Henrik Andersson
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



thumbs up

_________________
Henrik Andersson
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Trenoll med för mycket motor är det bästa som finns. Kanonläcker! Vad har du för låda i bilen?

om du akut skulle behöva bli av med bilen, så ska du inte ringa mig. För jag kommer att köpa den och min fru kommer att strypa mig.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
Kraniel skrev:
Trenoll med för mycket motor är det bästa som finns. Kanonläcker! Vad har du för låda i bilen?

om du akut skulle behöva bli av med bilen, så ska du inte ringa mig. För jag kommer att köpa den och min fru kommer att strypa mig.


Just nu original E3 4-petad låda hehe
Varvar gött tillsammans med 3,45 utväxlingen

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162



Skithårig kärra!!
Citera
Kim Frederiksen
Skurup
Här sen Feb 2006
Inlägg: 392



den bilen var ju på MECA Raceway i malmö igår (lördag)

rent bilporr!!!

_________________
Kim Frederiksen

Nissan S14a -97 2.2 Mazworx

BMW 325iM Touring <--- Saknat..

Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car...
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Alltid lika kul att kolla in dina projekt.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Mattias B
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 234



Grymt fräck thumbs up
Vad får du allt ifrån...

Detta måste vara helrätt, istället för en vanlig M5 3.6
med dyra försäkringar, skatt osv så har man helt plötsligt
en billig och ovanlig veteranbil som är lika snabb o ännu tuffare.

_________________
Mattias Bengtsson
911 -78
Lotus Elise -97
Lådbil
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
Mattias B skrev:
Grymt fräck thumbs up
Vad får du allt ifrån...

Detta måste vara helrätt, istället för en vanlig M5 3.6
med dyra försäkringar, skatt osv så har man helt plötsligt
en billig och ovanlig veteranbil som är lika snabb o ännu tuffare.


Fel..
Den är faktiskt bra mycket snabbare än en original M5 3,6
Körde nämligen mot en sådan igår i hamnen i helsingborg.
Dock hade jag lite problem att växla från ettan till tvåan med min hedenhöslåda, så vi kom överens om att köra rullande start i tvåan. När jag lade i trean så var han redan ca 10 meter bakom trots hans kortare slutväxel (tidiga M5= 3,73 mot E3 3,45)
Så mos i maskinen är det gott om. Motorn som sitter i min bil gjorde jag vid åt en kund i vintras. Dock blev den bilen rejält smälld av senare ägare, så jag köpte helt sonika skrotet
Det som är gjort i motorn är följande:
Balanserad botten
Blästrade insugskanaler
Polerade avgaskanaler
ombygda extractorrör med borttagen EGR samt 2,5" kollektorer
2x2,5" system hela vägen
Köhler race kammar
Köhler chip 8200rpm

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
Gustav Uhlander skrev:
Alltid lika kul att kolla in dina projekt.


och till skillnad från ferrarin så går faktiskt denna att köra med
Till 635 bygger jag kompressormotor, så det dröjer ett litet tag tills den kommer ut på vägen igen

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
Kim Frederiksen skrev:
den bilen var ju på MECA Raceway i malmö igår (lördag)

rent bilporr!!!


Jupps
om det är fint väder på onsdag så tänkte jag köra några repor

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
tisu001 skrev:
Skithårig kärra!!


Den var hårigare när jag fick hem den


_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
En liten burnis får jag ju bjuda på också


_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Kraniel skrev:
Trenoll med för mycket motor är det bästa som finns. Kanonläcker! Vad har du för låda i bilen?

om du akut skulle behöva bli av med bilen, så ska du inte ringa mig. För jag kommer att köpa den och min fru kommer att strypa mig.


Jag, däremot, saknar hustru. Så jag är öppen för sjuka förslag...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
Johan så här ser det ut:



Tack på förhand

MVH

Krille

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Brutalt, la du ner v8 projektet?

Jag funderar själv på att "slänga" i en 3,6 alt 3,8 i min 2800 så småningom. Passade allt rakt av?
tar tex grenrören i karossen? Jag har tänkt att inte använda orginal insugsburk isf får det plats utan större modifieringar då?

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
E3-otto skrev:
Brutalt, la du ner v8 projektet?

Jag funderar själv på att "slänga" i en 3,6 alt 3,8 i min 2800 så småningom. Passade allt rakt av?
tar tex grenrören i karossen? Jag har tänkt att inte använda orginal insugsburk isf får det plats utan större modifieringar då?

/otto


Detta är trenolla nr 2.
och nej, motorn passar inte "bolt-on", man får modda en hel del. Motorn är för lång, för bred och för hög.
V8 projektet var på -74 an. Den motorn ska dock in i vanen istället innan vintern kommer, jag måste ha en transportbil att köra delar i samt något att köra till vardags och på vintern. -74 an får agera reservdelsbil.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Fram krängare:
Tar du om sätter länken till krängarn i fjäderbenet och tar röret med någon form av plattjärnhävarmar så kommer fram krängar bli lite hårdare än std krängarn.

De 100mm som du var tvungen att lägga på hävermen gör massor på krängarn fjäderkonstant.

Hur hårda är framfjädrana???
Vad väger skrotet fram och bak?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
fuling skrev:
Fram krängare:
Tar du om sätter länken till krängarn i fjäderbenet och tar röret med någon form av plattjärnhävarmar så kommer fram krängar bli lite hårdare än std krängarn.

De 100mm som du var tvungen att lägga på hävermen gör massor på krängarn fjäderkonstant.

Hur hårda är framfjädrana???
Vad väger skrotet fram och bak?


Vad händer om jag sätter rör som hävarmar?
Den väger ca 1500 totalvikt, gissningsvis 800fram/700bak
Fjäderkonstanterna är 45N/mm både fram och bak. dvs mjuka som faaaan..
Men det gör inget, den sätter sig bra vid starterna
Tack

Krille

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 3,6S/M -72
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
9 besök senaste veckan (22873 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande