Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEiW 03 SÅLD
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8336 totalt)
Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 208


Trådstartare
Jag tar min lilla tid på mig att bli färdig men här kommer i alla fall en beskrivning på vad jag bygger!

Westfield SEiW (Westfield Racing Green)
aeroscreen, huv utan scoop, cykelskärmar
Motor: Ford Zetec 2.0 -96a
Växellåda: Ford Sierra Typ-9
Diff: Ford Sierra 4wd(med diffspärr)
Stående pedaler
13'x6' fälgar
Willwood fyrkolvsok fram
Ford tvåkolvsok bak

Iden med bilen är att det ska bli så mycket racing jag har råd med men ändå gat reggat!

_________________
Birath Albin

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 208


Trådstartare
Bilder kommer asap!!!

_________________
Birath Albin

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 208


Trådstartare

Så här ser bygget ut och det jag jobbar på för tillfället är Kylsystemet (lite slangar kvar), bromsarna (behöver bara bromsvätska), generator (saknar infästning), elsystem (har alla kablar behöver bara lista ut var allt ska sitta), startmotor (ej inköpt), när dessa prylarna är fixade så är det uppstart av motorn som gäller!!!

_________________
Birath Albin

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 208


Trådstartare
Lite uppdatering på mekandet!!

Tempmätare för reglering av kylfläckten monterad.

Påfyllning och luftning av bromsar gick inte helt enligt plan då
willwood oken fram har en luftningsnippel som kräver en nyckel på 6,1mm
och man kommer inte åt med en liten skiftnyckel.
Min kompis mikael dök upp med en 6mm nyckel jag
filade lite på men även efter mycket luftande så har
jag mycket luft kvar vore taksam för tipps!!

Jag gick igenom motorkablaget för att lista ut vad
som skall kopplas in och var. Det är svårt ibland och
veta vad man skall göra med funktioner man inte
kommer att använda till exempel puls air, kan man
bara strunta i att koppla in kablarna utan att ECU'n får frispel!!?

och så vill jag tacka min kompis Jonas för all hjälp med
mekandet, ideer, logestik och insperation!!!

_________________
Birath Albin

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Sniper skrev:
...men även efter mycket luftande så har
jag mycket luft kvar vore taksam för tipps!!


Enklaste är att köpa en bit genomskinlig PVC slang och sätta på luftnippeln. Andra änden stoppar du i överflödesbehållaren. Öppna luftnippeln och sätt dig i lugn och ro och pumpa. Börja med änden som har längst bromsrör. Har du bromsvåg måste du ha två slangar och parallellt lufta båda kretsarna. Man ser när det inte är luft kvar för då blir det inga bubblor i slangen. Pumpa ej heller för fort då det liksom blir mjölkigt då (små luftbubblor). thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 208


Trådstartare
Tack för tippset Mikael ska pröva det så fort jag hittar en lämplig slang!
Willwoodokens luftnippel är väldigt liten så tunn slang krävs!!

_________________
Birath Albin

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Sniper skrev:
Tack för tippset Mikael ska pröva det så fort jag hittar en lämplig slang!
Willwoodokens luftnippel är väldigt liten så tunn slang krävs!!


För att lossa skruvarna använder jag hylsan som man sätter bits i, har jag för mig. Den är nämnligen precis rätt storlek. Glöm inte att lufta båda sidor av oken!

Slangen har jag köpt på OKQ8 i flera år. superbillig typ sådär 7kr/metern. Det är väl 4mms om jag inte minns fel.

Jag brukar kasta mina efter lyckad luftning eftersom det rinner bromsvätska efteråt i flera månader/år och blir slabbigt och äckligt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Westfield skrev:
Jag brukar kasta mina efter lyckad luftning eftersom det rinner bromsvätska efteråt i flera månader/år och blir slabbigt och äckligt.

Normal bromsvätska är ju ganska vattenlöslig, iofs, så det är inte så svårt att bli av med det otrevliga, lackätande kletet om man vill...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 208


Trådstartare

Fått hem mina baklampor nu!!!
Det är lampir från Landrover och de är E-märkta!
Köpte dem på:
Kastells bil o lantbruksservice
T:0346-93017
Mob:070-3478934

_________________
Birath Albin

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Sniper skrev:
https://rejsa.nu/im/_garage/4071-new_2006-09-01-20060901.jpg
Fått hem mina baklampor nu!!!
Det är lampir från Landrover och de är E-märkta!
Köpte dem på:
Kastells bil o lantbruksservice
T:0346-93017
Mob:070-3478934


Det blir jäkligt spännande att se hur dom kommer se ut på bilen!
Jag är inte helt nöjd med mina släpvagnslampor från den lokala bildelsbutiken...

Snyggt byggt i övrigt! Samma färg som min, även huv utan scoop
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Den här tråden hade jag bommat . Lycka till thumbs up
Jag såg att du hade problem med luftning av bromsarna , men du kanske har fått till det . Annars så brukar ford oken (bak) trilskas lite , man brukar kunna lossa dom och vika upp dom lite så att luftnippeln kommer lite till uppåt .

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 208


Trådstartare
Tack för luftnings tippsen mina bromsar är nu stenhårda!!

När jag fått till generatorfästet och kylslangarna så är det dags för provstart!!!

_________________
Birath Albin

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Sniper skrev:
Tack för luftnings tippsen mina bromsar är nu stenhårda!!


thumbs up Använde du slang så som jag föreslog?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 208


Trådstartare
Jag tänkte använda en lång tunn slang men där jag letade hadde de ingen så tunn genomskinlig slang....

Jag lät det stå ett tag(några dagar) och luftade sedan igen och då blev jag av med den sista luften!

_________________
Birath Albin

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 208


Trådstartare
Lite uppdatering:
Jag hadde ignorerat problemet med 2,0:ans vattenpump som roterar åt fel håll med tanke på bra plasering av generatorn och dragning av remmen! Men nu har jag köpt en pump från en 1,8Zetec Eskort. Mondeo och Eskort Zetec har samma pump men med spegelvända impelrar så de roterar åt olika håll!! Jag handlade även ett litet batteri(tror det är ett Nissan micra batteri) polerna är mycket små och jag fick leta länge innan jag hittade polskor som passade(EUblidelar Mölndal). Sedan tog jag en sväng förbi skroten och hämtade två sidoblinkers från Mondeo.
Jag har cadat upp ett generatorfäste för min lilla Honda civic generator som jag låter en bekant tillverka. Om det finns intersse så kan jag säkert få flera tillverkade för någon rimlig summa.
Startmotorn får jag om två veckor så första provstarten närmar sig med stormsteg!! Det som jag saknar till motorn är småsaker som kablage mellan startmotor och batteri, jordkablar och remhjul till vattenpumpen. Om det är någon som har ett remhjul över från en Eskort med Zetec motor är jag mycket intreserad!

_________________
Birath Albin

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 208


Trådstartare
Så nu sitter den nya vattenpumpen på plats och så monterade jag förarstolen(Westfields racinstol som verkar lite vek i sidled). Jag kommer senare köpa bättre stol och sätta den gamla som passagerarstol!

_________________
Birath Albin

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Sniper skrev:
Så nu sitter den nya vattenpumpen på plats och så monterade jag förarstolen(Westfields racinstol som verkar lite vek i sidled). Jag kommer senare köpa bättre stol och sätta den gamla som passagerarstol!


Eller staga upp den i ryggen. thumbs up Vekt = lätt , stag är lättare än en stark stol.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Sniper skrev:
Så nu sitter den nya vattenpumpen på plats och så monterade jag förarstolen(Westfields racinstol som verkar lite vek i sidled). Jag kommer senare köpa bättre stol och sätta den gamla som passagerarstol!


Rekommenderar starkt Tillett's B3 stol , den är "stum"

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Libell skrev:
Sniper skrev:
Så nu sitter den nya vattenpumpen på plats och så monterade jag förarstolen(Westfields racinstol som verkar lite vek i sidled). Jag kommer senare köpa bättre stol och sätta den gamla som passagerarstol!


Rekommenderar starkt Tillett's B3 stol , den är "stum"


Jo thumbs up

...nästa gång man vinner på Triss...


_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 208


Trådstartare
Tja Mikael

Jag funderar på sådana stolar som du monterat! Dom ser styva och bra ut och eftersom du har dem så passar de i bilen! Har du något bra eller dåligt att säga om dem?

/A

_________________
Birath Albin

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Sniper skrev:
Tja Mikael

Jag funderar på sådana stolar som du monterat! Dom ser styva och bra ut och eftersom du har dem så passar de i bilen! Har du något bra eller dåligt att säga om dem?

/A


Du menar de jag köpte från Motordrive?

Styva? skämtar du. Vekaste stolarna man kan hitta, sånär som på stoppningen i soffan hemma. Kräver stagning på minst ett ställe på ryggen. Helst vill man även staga sidorna. Men de var billiga

Jag skulle satsa på de från MK - de är smala och bra men ser ut att vara gjorda i två delar till ryggen, dvs borde bli styvare. Har dock inte sett dem i verkligheten.

Mina kanske hamnar till salu om ett år eller så...då kanske det är lagom till att du behöver dem, givet din byggfart...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEiW 03 SÅLD
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8336 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande