Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra Cosworth Chicane.
1, 2, 3, 4   >>
13 besök senaste veckan (18066 totalt)
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
spec kommer att fyllas på/ändras i denna post varteftersom delar bytes, köpes eller bygges...
spec som står nedan är det som gäller i dagsläget!
Modell: Ford Sierra Cosworth 4X4 Evolution IV

Motor: Cosworth YB.
Bottendel:Nytt 200 block (org dimention) från Cosworth, org slipad vev balanserad, org kulpeenade viktade slipade stakar med nya bussningar, CP kolvar TG Racing spec viktade, org svarvat svänghjul balanserad, skvättplåt till veven/överfallen, ARP vevstaks bultar, ny högtrycksoljepump, ny vattenpump och borrat termostat, org nya lager, byggt och specat av TG racing.
Cylindertopp: Portad av BSR-Patrik, org ventiler, org fjädrar, org styrningar, org tätningar, ARP topplocksbultar, gpr A topplockspackning, alla andra packningar från Cometic, grp A kamrem med spännare, TG Racing lackad ventilkåpa Custom.
Turbo och ladd styrning: T03 ar48 med 360 lager/ T34 ar63 270 lager, Turbosmart blödventil med fjäderbelastad kula.
Insug: Av mig modifierade runners med vägledning av SBR-Patrik.
Avgas: Peter G grenrör, Scorpion 3".
Luft-trycksystem/kylsystem: orginal med Baley dubbelkolvs dumpventil på kallsidan av IC och Baley dubbelkolvs dumpventil på varmsidan av IC. 4x4 IC med omdragen luftevakuering. Vattenspray av IC.
Styrsystem: Weber/Marelli L8, val av chipp eller mappning inte bestämt.
Bränslesystem: Får se när behov av ombygge skapas.
Tändsystem: Magnecore 10mm tändkablar, MSD Blaster 2 spole.
Vatten-kylsystem: Får se när behov av ombygge skapas. Möjlighet till tvångsstyrning av fläktar.
oljesystem: Högtryckskitt i oljepump, 16 raders Setrab oljekylare, oljefiltershållare, tremostat till oljekylare. ca 1,5 liter mer i systemet än orginal.


Transmission: Sasch värsta organiska lamell med orginal tryckplatta. Oljekylare och oljepump till bakre diffen.

Effekt & Vridmoment: Gissa får andra göra. ev sker rotortest eller rullande landsväg nästa sommar.

Prestanda: Skall mätas upp.

Färg: -

Fälgar: OZ Superlegera 17"x7" 6.89 Kg, OZ Superturismo 17"x7" 9.39 Kg, Borbet six spoke 16"x6,5".

Däck: Dunlop Direzza 02G, Bridgestone RE540S, Michelin Pilot Sport, Goodgear Eagle F1 gen1.

Hjulupphängningar: -

Bromsar: fram: Bremsport 4-kolvsok med 330mm alcon skivor och Redstuff ceramic alt. Preformance friction. Använder även orginal ok med EBC skivor och Greenstuff. Stålomspunna bromsslangar. Vätska ej klart.

Utvändigt: Ny Custom frontspoler med splitter. Ny Custom Bakspoiler med Venturi och difusor. Ny vinge med två Custom vingblad. Ny Custom huv med effektiv värme evakuering. Custom Skärmbrädare. Combat sidokjolar. Äkta M3 speglar med Custom hållare.

Invändigt: 6 punkters svettsad bur och vissa förstärkningar i karross.

Bil ljud: Huvudenhet ej klart. Tre vägs framsystem; diskant Scan-Speak D2904/6001, mellanregister Audioart Slimline 5,25", midbas orion Intense 6,5". Bas; TC sound 12". Slutsteg: Audio Art 50.2 & Audio Art 340.6. Allt modul uppbyggt för att kunna tas ur på under 1 min inför bankörning och lek i roslagen.

Koncept: Baninriktad bil som skall funka på gata och semester me.

Övrigt: -

Framtiden: Bygga vidare. Optimera vidare.

Tack till: Tomas Gustavsson TG Racing, BSR-Patrik, Fredrik S, Lizzie (sambon som meckar!)

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
eftersom detta bygge pågått till och från i väldigt långsam tackt i ca ett år så börjar jag från början med bilderna. det hela började med att ettans kolv smälte vid 8000 RPM på fyrans växel. det va ca 3 år sedan idag och för drygt ett år sedan fick jag för mig att nu skulle det byggas på allvar. här kommer ni kunna se historien fram tills idag och även vad som händer framöver. siktet år inställt på isåka i vinter och sedan köra absolut hela sesången 2007 med ett ringen besök inkluderat. målet är under 10 min (vilket mina bilburna vänner säger är helt sjukt fel siktat, de anser att jag ska sikta på under 9 min, men sådan e jag)

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
de första bilderna visar hur bilen stod somamren 2005. provmonterade även de nya bromsoken fram.







mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
justja! ska man börja från första början så:

jag byggde denna bil under en hektisk försommar för en mängd år sedan (tror det va år2000) från en sd sierra cossie, körde med ca 300 Hk, koni, EBC, i ett par år. då såg den ut såhär:









och nej, den va inte en styling bil, tro mig jag nyttjade den hårt, dock inte övervägande mycket på bana den vändan.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
lite av delarna som ska på bilen:

En T34, en T3:a.


Magnecor R100 Racing 10mm tändkablar


Fördelare & rotor, 2 bar och 3 bars mappsensorer, MSD Blaster 2 spole

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
såhär såg det ut under motorhuven en salig röra minst sagt.











jag ville ha bur i bilen (just nu så är det lagt på hyllan men delarna e kvar, att få ihop bilen går före, blir kanske i vinter?) så jag började riva inredningen totalt.










_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
det va faktiskt väldigt mycket ljudisolering i bilen. Orginal sådan, den vägde rätt mycket kan man säga
en liten del av ljudisoleringen:


huvudbågen på platts för första gången:


främmre delarna på platts:








stoora vinkelkapen


att notcha är ett rent hel#"e faktiskt.. speciellt då det e 27 grader ute


bakre stag

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
bruren ska inte sitta ihop med maskeringstape, jag vet







_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
provning av fälgar, se om man räknat rätt på att de ska gå över oken.




hur man tycker ner bilen så den inte ser ut som en monster truck utan motorn i


superleggera fälgarna


tyvärr med ca 3mm fel ET på fälgarna, hade inte räknat rätt mao.





_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
så, här har ni superleggera fälgarna med rätt däck.





vidare så skaffade jag bussningar till bakaxelbalken för infästningen i bilen i nylon.


mina stolar (Momo) är lite väl hårda så jag införskaffade lite matieral, tempur, för att sitta lite skönare de milen man kör till och från banorna. kan även behövas om man ska till ringen va?





_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
lite trevliga delar till motorn. CP kolvar med TG Racings spec har kommit hem. Sjuk kvalite och grymt mycket extra på kolvarna

































_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
mitt flång nya Cosworth Motorsport YB 200 block, nymålat.




sedan kom ett trevligt "paket" med posten oxå:


dessa är enbart till för min ringen tripp sommaren 2007.



_________________
Christian Lange
458
Citera
Nicklas
Wickford
Här sen Maj 2004
Inlägg: 15



"mumma" vilka härliga bilder
Körde långlopp en gång i tiden med en sierra med sugkonverterat cosworth hjärta, grymt mycket potential med rätt delar thumbs up

_________________
Nicklas Silfverlin
Div. Fordar
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006
Inlägg: 308



Kan bli bra fart i den!

_________________
Bertil Hedlund, Cortinist
Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den.
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
tack för de vänliga orden

köppte faktiskt en till sierra cossie 4x4 idag för att ha som substitut för denna detta år och sedan som bruksbil. meckar som en idiot inför FMCS banträff på gelleråsen på lördag den 12:e agusti.. mycket å göra!

den e lite halv dålig på ytan men innehåller mycket godis och mycket nytt! dock ska den ca 380 Hk mappningen bytas ut mot 330 bayjoo kitt istället, med lättkört och då klarar bromsarna sig lite bättre.

så här ser den ut:






_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
då fortsätter vi resan med den blåe bilen

en ny knopp införskaffades, hela 40g lättare än den förra









den nya blocket som va i sd borr dim honat ytterligare 13 hundradelar (tror jag att det va iallafall , ska kolla upp det!)


ser inte så bra ut när man fotar nära

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
två nya kamdrev och ett mellanaxeldrev från sbr mange:













hur lite rost kan det vara på en sierra tillverkad 1991 som inte är rostskyddsbehandlad? denna borde vara topp tio i sverige iallafall


märk väl hur bra de "lättade" bilarna redan från fabrik med borr eller stans som hjälpmedel





_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
styrväxeln ren och fin (säkert för första gången i bilens historia)







köppte en pump för att se till att man kan använda oljekylare på tex bakre diffen (tror den hamnar där iallafall)







bilen på pallbockar på nytt! lite stabilare denna gången än förra









va lite duktig och gjorde en pall för att transportera motorn hem från TG Racing när den sitter ihop igen.









_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
fick hem ett trevligt paket i mitten på denna sommaren:
toppen är portad och matchportat insugsrör, optimerat för 350-450 Hk. min lilla åsikt är att ska man köra bana med en trevlig karaktär och brett register i motorn så ska man inte ha mer än sa 420-430 hk & ca 550 nm i en cossie 4x4.


fick toppen planad av en klant, han tog 4 tiondelar trotts att jag önskade att det bara skulle bli 2 tiondelar. sedan körde han över den två ggr utan mellanrum vilket gjorde att det "smetade" ut oxå. nu gör inte det senare någonting för jag ska köra med en GRP A topplocks packning (som inte är en metallpackning alltså) så det kommer att funka prima endå. men man blir lite sur om folk inte sköter det de har betalt för att göra bra.

styrningarna klarar sig en vända till, kanske 2 år eller så, likaså avgasventilerna har nog bara två år kvar. insugsventilerna är fortf som nya tätningarna bytta såklart!

för att gå vidare: ville grada av överallt där toppen blev planad:


vid insugsventil i förbränningsrummet före


vid insugsventil i förbränningsrummet efter


vid avgasventil i förbränningsrummet före


vid avgassventil i förbränningsrummet efter


vattenkanal före


vattenkanal efter


sedan va det dax å stoppa i allt.
borstade av ventilerna en sista gång


dax å stoppa i allt i toppen


grymt trevligt å slipa in ventiler med trycklufts hjälp! rekomenderar det starkt över den vanliga "pinnen"












fick byta ut tre knaster som jag tyckte hade lite "spår" i sig som man kunde känna med nageln




åsså åkte ventilerna i. klart!



en liten design som jag har fått hjälp av aerodynamiskt kunniga personer med. detta vart inte den färdiga versionen, den är ändrad på nu 3 ggr innan den vart slutgiltig.

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
nu börjar vi närma oss dagens datum i bilder faktiskt (drygt ett års resa går fort ibland )

garage äntligen fixat! yippi! avfärd för kärran på en kärra


i sitt nya "hem", eller va det mitt nya "hem"? sambon följer faktiskt med och meckar lika mycket som jag så det gnälls faktiskt inte hemma trotts att man besöker nästan vaje dag


apropå sambo: vad händer om man ger sin sambo insugningsrör från en YB motor och "fria händer"? jo;

















självklart e det bara polerat ner till spridarens hål.

vart lite förbannad i förrgår så jag åkte ut och rev ner tanken (japp det vart blött, va ca 4 L kvar som jag inte fick ur innan.) och så revs soppapump och filter ner i samma veva.


snacka om att det vart utrymme över under bilen. lite tankar väcktes.. ska man inte ta fram vinkellapen och... ska man bygga en ny tank i alu och ha innuti bilen? hmmm... vi får se vad jag bestämmer mig för. nu har jag hela vintern på mig iallafall. allt e möjligt!












så fom nu så kommer bilderna i denna tråden att läggas upp "live" dvs samma dag eller bara någon dag efter att de togs. hoppas ni gillar denna tråden! kul att få dela med sig av det man brinner för!

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10195



Kul projekt och verkligen väldokumenterat!

_________________
Anders Hansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra Cosworth Chicane.
1, 2, 3, 4   >>
13 besök senaste veckan (18066 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande