Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 16V -92 (SÅLD)
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (6961 totalt)
Andreas Allard
Katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
Tänkte berätta lite om min banåkarbil då jag själv tycker att det är så kul att läsa om andras.

Clion är en fd. Cliocup bil som är besiktigad och godkänd med bla. bur och ändrad spårvidd. Ca 900kg.

Den har gått ca. 2900 mil och motorn är renoverad vid ca. 600 mil.
Motorn har lättade kolvar, extraktor och databoxen har optimerats.
Bilen har bromsats till 137 hk. på hjulen ca 165 i motorn. Motorfästen från Renault Sport.

Växellådan är förstärkt med bla. skiftgafflar i stål, förstärkt ingående axel, 2:ans och 3:ans drev förstärkta ändrad utväxling på växelarmen.

Grp.N koppling från K-tec racing.

Stötdämparna är DeCarbon CliOCup dämpare och torsionstavarna är utbytta mot kraftigare och mer vridstyva. Länkarmar från Renault 19. Ändrade hjulvinklar.

Framskivorna är orginal med Ferodo belägg och bakskivorna är CliOCup skivor med orginalbelägg. Dimljushålen ersatta med CliOCup kyltunnlar/luftintag.

OZ fälgar 15" med Yokohama 048R 195/55.

Förarstolen är utbytt mot en MOMo Start.

Hade för avsikt att sälja den i våras men hittade ingen seriöst intreserad så jag har nu tänkt att fixa lite saker och få den som jag verkligen vill ha den.



_________________
Andreas Allard
Mitsubishi Lancer EVO X
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84



Vilken pärla! Var själv inne på en med liknande spec förra året. Var t om och provkörde den, varvade till 7800rpm och låg som ett styrkjärn. Tyvärr var nog styrväxlen dålig för den var extremt spårkänslig och känslan i ratten dålig.

Hur som helst, kör hårt - alltid kul med fransoser som visar vart skåpet ska stå!

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Trevligt att den blir kvar i Katrineholm thumbs up ! Den är ju as läcker .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2913



Kul med fler Renault Clio 16v thumbs up

Hade jag köpt bil att bygga på idag så hade det nog blivit en sådan. De var lite dyra för några år sedan så det blev en 5:a GTE istället.

Är naturligtvis lite nyfiken på vissa av delarna som sitter på din bil. Alltid intressant med uppgraderingar och Clion och 5:an är ju i princip identiska under karossen.
Är alla 4:a torsionsstavarna bytta eller är de bara de främre som är bytta mot grövre? om du kunde mäta vilken diameter de har så vore det kalas.
(De främre motsvarar i princip en vanlig fjäder och de bakre i princip en kränghämmare)
Vad är fördelen med R19 länkarmar?

Hur skiljer sig Clio Cup bromsskivorna bak mot orginal?

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Allard
Katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
Krängarstavarna är 24mm och fjädringstavarna är 23,2mm.
Bakvagnen är specifik för "Cup-versionen", med ökad toe-out vinkel och ökad negativ camber.

Fördelen med R19 länkarmarna är att de är längre och ger därmed bredare spårvidd och ändrar cambervinkeln.

Bromsskivorna bak är tunnare (8mm) än orginalskivorna, men borde väl vara lika stora. Dessa är i varje fall 238mm, finns som resdel. artnr:770079522

_________________
Andreas Allard
Mitsubishi Lancer EVO X
Citera
Chris Ter

Här sen Jul 2004
Inlägg: 291

Namndispens
Namndispens

Kul att du har kvar bilen!
Ska du sälga den så ring mig..kanske köper tillbaka den av dig.

Den gisk ju mycket fint när det svänger...för att inte tala om ljudet från motorn...fruktansvärt gott

Håller du den i samma fina skick som när du köpte den?

Kör du något på bana med den?

En liten bild på bilen när jag köpte den;


Mvh

_________________
Chris Ter
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195



Trevligt med fler Clio 16V, din är verkligen läcker och den lär ju gå riktigt bra på bana!

Är det bara lättade kolvar, extraktorgrenrör och databox som har fixats för att få 165 hk? Vem är det som har optimerat boxen?

Kanske dum fråga men är Clio Cup-buren svetsad eller bultad? Jag skulle vilja ha en bur som bultas för att enkelt kunna demontera den.

Mvh Peter

_________________
Peter Vighagen
Citera
Andreas Allard
Katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
Christer:

Vist är bilen fortfarande i bra skick, har nu rullat 2900 mil.
Jag sålde 17" till fördel av r-däck och en sittastillstol.
Allt är till salu brukar man ju säga och det gäller väl även Clion antar jag. det är lite som ska fixas i nuläget tex. kamremsbyte för det antar jag gjordes inte under din ägo heller så den börjar få några år på nacken, byte av avgassystem och skaffa ett bälte bättre lämpat för stolen.

Förra året var jag ganska flitig med banåkat bla. Gelleråsen, Kinnekulle och Sviestad, men i år har det bara blivit ett tillfälle med tanke på kamremmen.

Du får väl höra av dig om Cliosuget blir för stort.

Peter:

Ang. effekten så finns det ju ett Cupchip att köpa på Sam, om det är det enda tillsammans med de andra modifikationerna som är gjort eller om den är mer mappad vid bromsningen vet jag inte.
Buren är för övrigt bultad men har man väl fått in den så känner jag att det knappast är värt jobbet att baxa ut den igen. Då är det bättre att åka och reg.bes.


MVH/

_________________
Andreas Allard
Mitsubishi Lancer EVO X
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Tjoa om du o Sven M åker ner till Sviestad nått. Jag är sugen på att hänga på thumbs up.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195



Andreas Allard skrev:


Ang. effekten så finns det ju ett Cupchip att köpa på Sam, om det är det enda tillsammans med de andra modifikationerna som är gjort eller om den är mer mappad vid bromsningen vet jag inte.
Buren är för övrigt bultad men har man väl fått in den så känner jag att det knappast är värt jobbet att baxa ut den igen. Då är det bättre att åka och reg.bes.

MVH/


ok det är ju bara bra om det ger så mycket om man ska trimma i framtiden. Trodde det skulle vara enklare med bultad bur men det är kanske marginellt.

Kamremmen är tyvärr inte rolig att byta på Clion, har gjort det två gånger och det är riktigt trångt med motorn i bilen. Möjligtvis kan man vinkla upp motorn en del om man tar loss avgaset från grenröret, har aldrig provat det, det går ju ändå men tar bara ganska lång tid.

_________________
Peter Vighagen
Citera
timolo
Olofström
Här sen Jun 2004
Inlägg: 142



motorn som sitter i cupbilarna är viktad och balanserad samt de lättare kolvar och ändringen i programvara som sagts tidigare

_________________
Tim Olofsson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2913



Andreas Allard skrev:
Krängarstavarna är 24mm och fjädringstavarna är 23,2mm.
Bakvagnen är specifik för "Cup-versionen", med ökad toe-out vinkel och ökad negativ camber.

Fördelen med R19 länkarmarna är att de är längre och ger därmed bredare spårvidd och ändrar cambervinkeln.

Bromsskivorna bak är tunnare (8mm) än orginalskivorna, men borde väl vara lika stora. Dessa är i varje fall 238mm, finns som resdel. artnr:770079522


På min bil är fjädringsstavarna 21mm, tror att det är samma på vanliga Clio 16v. Krängarstaven har jag för mig är grövre men jag är inte säker. Fjädringstavarna finns i att köpa i 23.2mm och kränghämmarstavarna finns i 25.5mm och 26.5mm. Inte billigt dock

Vad jag kan se är bakskivorna 238*8mm på R5, Clio mm???

Måste nog byta fjädringstavar bak på min då de inte matchar framfjädrarna speciellt bra. Vad har man för fjädrar till Clio Cup benen? Finns det någon som vet ungefärlig fjäderkonstant?

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Allard
Katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
Tänkte dela med mig av vårens uppdateringar på Clion.

Ny kamrem på plats efter några skrapade knogar. Släppte bara på undre och högra motorfästet och justerade för att få plats genom att höja och sänka motorn.
Upptäckte vid nollställning av motorn att både insug och avgaskammarna stog två kugg sena mot TDC
Är det nån som har en fundering varför det är gjort på det viset? Kan det vara kammarna som är omslipade?

[/img]

På bromssidan uppdaterade jag med Tar-oxskivor och blå Pagidbelägg, ett stort tack till Tomas Ursin på Forza!


Det gamla Cupsystemet hade gjort sitt så det fick bli ett nytt lika samma.


Jag har också beställt 4 st. Toyo Proxes R888 195/50-15 från Wheelbase där vi som Rejsa-användare får mycket fina priser, däcken ska jag ha hemma om ca. två veckor.

_________________
Andreas Allard
Mitsubishi Lancer EVO X
Citera
Andreas Allard
Katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
Har efter många om och men fått till en rätt grynig som ligger på Youtube.
Den är från Gelleråsen den 14/8 -05.
Då den inte är direkt aktuell så lägger jag den här i min banåkarbiltråd.

Jag kommer ut på banan efter varit strax utanför bankanten och kollat läget.
Därav allt rassel från grus i skärmarna de första svängarna.

FILM

_________________
Andreas Allard
Mitsubishi Lancer EVO X
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Dimljushålen ersatta med CliOCup kyltunnlar/luftintag.

Har du nån bild på hur dessa ser ut?

Måste säga att din Clio ser riktigt bra ut. thumbs up thumbs up

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Andreas Allard
Katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
Tackar Johnny!

Jag ska ta några bilder på kyltunnlarna/luftintag vid närmaste tillfälle och lägga upp dom.

_________________
Andreas Allard
Mitsubishi Lancer EVO X
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Det låter jättebussigt. thumbs up thumbs up

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
OLLERIXON
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 178



Andreas, jag ser din bil på mornarna när jag åker bussen till skolan, och fascineras lika mycket varje gång av din Clio. Tyvärr går det ju inte att be chaffisen sakta ner så man hinner se mer av den heller...
Får räcka med att läsa om den.

Kepp up the good work partner!

_________________
Olle Erixon
Citera
Andreas Allard
Katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
Här kommer några utlovade bilder på kyltunnel/luftintag.

Framifrån:



Bakifrån (på den vänstra sidan finns det även ett hål i sidan av tunneln för lufttillförsel till motorn, men
vid fototillfället var det lite taskigt med ljus på den sidan):



Sköld som leder in luften mot nav/bromsskiva:


_________________
Andreas Allard
Mitsubishi Lancer EVO X
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Fin bil!
Verkar gå mycket fint på banan med! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Jag tackar så mycket för bilderna.
Det ger alltid inspiration när man ser andras bilar och ideer.
Kanske blir nåt liknande sånt på min med sen då jag ändå saknar dimljusen på min.

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 16V -92 (SÅLD)
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (6961 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande