Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -94 [SÅLD] | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (9619 totalt) |
Ny sommar ny bil . Nu föll turen på ett litet rött "lingon" vid benämning Mazda Miata. Bilen är en långmilare, men är i gott skick trots sina snart 140k miles. Ägarhistoria är inget jag utforskat närmare, men den verkar redan skum, efter någon månad i sverige .
Det jag föll för var egentligen två saker, fungerandes AC och stora motorn. Stor motor när man pratar Miata är ju tyvärr inte så stort, utan det handlar om en 1,8 liters 16 ventilare på modiga 131 hkr. AC är ju inte så banracing, men det är trevligt då man åker till glasskiosken, eller fastnar i trafiken (vilket iofs aldrig händer i Linköping ) Kollade på bilen för någon månad sedan men då var läckande avgassystem, tvärslut stötdämpare samt lite småbulor i plåten avskräckande. Men när jag vann en billig auktion på ett coiloverkitt på ebay.de (noname, men ställbara dämpare iaf), så blev bilen intressant igen... ja jag har alltid varit sådan att snålheten bedrar visheten så lägst pris på blocket.se fick man ju inte gå miste om . Så nytt avgassystem och invänta leveransen av coiloverkittet så kommer "lingonet" vara back in business igen. BBS RS fälgarna med R-däck testades tidigt och domen blev tyvärr negativ, de passar inte utan kraftig massage av skärmkanter, så andra 15"-fälgar behöver införskaffas. Cobra Monaco stolen i rött ska också testas och se om den passar, sedan blir det införskaffning av störtbåge. Fronten är något som jag skulle vilja åtgärda, likaså "grodögonen", helt och hållet p.g.a att utseendeskäl, men det ligger längre fram i planeringen. Sedan måste jag funder lite kring bristen på effekt, men det finns som sagt lite annat att fixa med först. BBS RS, 15x7", ET16 - testmontering _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Grattis till nya bilen!
Sommarträning med löpning och skotträning borde väl gå före mekning??? |
||||
Bortrest en vecka och försökt få mina ebayauktioner att få iväg grejorna till mig... men det tar ju alltid längre tid när man VERKLIGEN behöver grejorna. Så nu blir det att provisoriskt laga avgassystemet och invänta extraktorgrenröret och om svar på frakten för cat-back systemet. Jaaa och kontouppgifter så jag kan betala för coiloverserna så grejorna lär väl inte dyka upp under kommande vecka ens.
Fälgar är iaf införskaffade, blev det mest prisvärda jag kunde hitta på blocket, så vikt blev inte prioriterat vid det inköpet iaf. Ska bara hämtas hos min bror och sedan skos med R-däcken. Angående trimning så lutar det starkt åt Jackson racing kompressorkit, speciellt nu när jag redan betalat för ett extraktorgrenrör. Men nu gäller det bara att motivera sig själv att det är vad bilen OCH plånboken behöver .
Tackar. Har faktiskt varit ute och löpt 5 gånger redan under sommaren ..... måste ju få plats i bilen oxå . _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Är det en flyttgodsbil? Dvs står det "F97B Införts tullfritt" gäller:
-årsmodell 1997- Flyttsak Co-halt lägre än 4,55 vol % -årsmodell -1996 Flyttsak Co-halt lägre än 7,05 vol % Generellt accepteras en effektökning på 20% och en vridmomentsökning på 10% av basmodellen. Vid större ändring krävs intyg från fabrikant/generalagent. Står det dock "T31S" kan man inte göra något med motorn. Dvs en väldigt lågt laddande turbo borde vara möjligt att få igenom besiktningen. Kanske, med lite tur. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Lite godis har nu kommit hem iaf:
Ett styck fjäderbensstag Bling-bling extraktor som förhoppningsvis gör lite nytta också . Sedan blev det även införskaffning av begagnade fälgar som R-däcken monterades över på. Pris före funktion och utseende, men de duger tycker jag iaf. Nu är väntan mest olidlig på de coilovers som skulle ha skickats i torsdags... ännu inget i sikte. Men som man säger "den som väntar på något gott"... väntar oftast för länge Joo och ett cat-back system ska förhoppningsvis vara på väg hitåt. Likaså en stereo... skönt med lite pavarotti på racerbanan . Westfield: Bilen har tyvärr inte de bokstavskombinationerna i reg.beviset. Den har tagit den långa vägen från Japan till USA, vidare till Tyskland och nu senast Sverige . _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Jepp www.ebay.de, jag fick ge 2090:- inkl frakt. Köpte även med fjäderbensstaget på impuls från samma säljare så det blev strax över 2500:- inkl frakt för båda grejorna. Men det är väldigt bra finish iaf... passformen får jag återkomma med när jag kommit så långt. Tappade lite tempo när jag en av bultarna till värmeskölden blev runddragen... givetvis den som sitter mest tajt till. _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Mer godis har dykt upp och blivit monterat
Skruvfjäderbenen kom i en KW kartong märkt med Inox Mazda Miata... Ebay auktionen nämnde aldrig något namn så mitt hjärta tog ett skutt, men tyvärr inga KW... De som låg i hade heller inte mkt till namn på sig . Gissningsvis har säljaren bytt upp sig till KW och hade kartongen till övers. De har iaf justerbara dämpare i 15 lägen. På mjukaste så var det mkt god komfort.. nu är de uppskruvade till läge 5 vilket inte gav så märkbart stor skillnad, men det funkar bra på gata än så länge. Blir väl att skruva upp allt eftersom och se vad som händer. Vad betyder dessa siffror? Lite för lågt fram och lite för högt bak. Men gigantisk skillnad mot hur de helt tvärslut bakstötdämparna fick bilen att bete sig . Sedan blev det lite annat som kanske inte lämpar sig att ta upp här stereo . Men det blev också här en ebayinköp. För 2500:- fick jag en ny DVD/MP3/MPEG4/TV-tuner(analog)-stereo med ingångar och diverse utgångar, fjärrkontroll m.m. samt en liten 3,5" skärm som förvisso påminde en vilket pris man betalt . _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
TJA!
hörrö, sista bilden kan du lägga på Z A T Z Y Nu är det allstå bara ut o gasa, kanske prova vägarna mot Grensholm...krokiga o fina! ...ut på Ebay och ropa hem kompressorkitten nu mä! /Andreas _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
Jaha här lite sedan jag skrev något här sist, bl.a. har krängningshämmarna blivit uppgraderade med ett kit från Jackson Racing, gjorde verkligen susen på väghållningen. Den begagnade R-stolen som köptes in till en Golf GTI mk1, behöll jag och den har nu kommit ner i bilen. Lite kosmetiskt blingbling har fixats på mätartavlorna så de nu tydligare visar Km/h istället för MPH.... såå lätt att köra för fort annars .
Men den viktigaste uppgraderingen blev klar för någon vecka sedan, nämligen monteringen av en störtbåge. Den ska iofs monteras ur nästa vecka igen för att bli pulverlackad, men nu kan man volta friskt hela sommaren . Från Mantorp den 1 maj. Idag har ett 4p bälte beställts och sedan har jag lite funderingar på en mer greppvänlig ratt. Men det som hela tiden ligger och gnager i bakhuvudet är "investeringen" i ett kompressorkit så man kan ge fler lite motstånd på rakorna _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Riktigt fin miata! Man blir sååå sugen när man tittar i dessa trådar
Skoj att de är fler som bygger sina bilar med delar från ebay, så skoj att allt är halvapriset om inte mer utomlands och då äre med frakt inkluderat. Ditt ex verkar vara i riktigt fint skick så upp med mer bilder ur andra vinklar nu! Lycka till. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Håller med, ser ut att vara en fin bil. Blir också riktigt sugen på en när man ser dessa trådar
Funkar det grenröret du köpt med de "vanliga" kompressorkitten eller måste du ha ett coldside? Det kanske man skulle satsat på i vilket fall... Än engång, snygg bil _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||
Det bör fungera med de kompressorkit som finns tillgängliga. Tackar för kommentarerna . Lite uppdateringar på de senaste investeringarna... Nya "gokartratten"... riktigt kul att ratta med, nackdelen är att mätartavlorna blir skymda en del. Nya bältena som jag redan nu ångrar att jag inte tog FIA-godkända och då också fått 3" axelremmar, men visst de kostade inte speciellt mycket å andra sidan. Störtbågen pulverlackad och installerad 1/4 av tröskeln nerlackad p.g.a tidigare fuskreparation av rostskada så där fick jag byta ut plåt . Högersidan lider tyvärr av samma fuskreparation. Över en gammal rostskada hade man bara lagt på en plåtpit och punktat dit för att sedan måla på med gummiartad tröskelskyddsfärg. Nu är det ordentligt rostskyddat och helsvetsat . Framifrån _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Ratten heter Sparco 300 och är just 300 mm..... funkar kanon så länge man har servo, skippar man den är det nog tungstyrt. _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
|
||||
Länge sedan det var någon uppdatering här, men det har mest berott på att jag mest kört med bilen . Har dock uppdaterat fälgarna (kostade 800:- inkl lagliga däck) som jag garagemålat svarta (finishen lämnar mkt att önska ) och precis slängt på en uppsättning nya Toyo 888 195/50-15.
Den stora grejen är dock dagens installation och provstart av Megasquirtet som funkade finfint Grundmapp från DIYautotune och med deras Plug n play box så var det plättlätt att få igång det hela. Det som tog tid var att få genom vaccumslangen genom torpedväggen till boxen . Kunde tyvärr inte göra tändinställningen då lampan i tändinställningsverktyget var kaputt. Kvar att installera bredbandslambdan sedan kan man börja med mappning på allvar.... se om det går att plocka ut kännbar effekt ur en sugmotorinstallation... Om inte så förhoppningsvis med e85 i tanken iaf _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Har varit extremt dålig på att uppdatera här... hänt en massa, men nu ska bilen säljas till förmån för ett delägarskap i ett långloppsteam
Jag inbillar mig att det blir billigare, men i sett i totalt antal timmar körda med "banbil" så blir det mindre. Tittar man istället på antalet banåkatimmar så lär det bli mer, förutsatt att långloppan håller och man själv kan vara med vid varje tillfälle. _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -94 [SÅLD] | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (9619 totalt) |