Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (9762 totalt)
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Eftersom jag själv har haft mkt glädje av alla andras biltrådar tänkte jag att min också kanske skulle kunna bidra med något?

Utgångsobjekt:
Renault Clio Sport -01
6900 mil, svartmetallic. 100% original. 2 tidigare ägare, den förste var sonen till en Renault-återförsäljare och den andre hans kusin. Alltid servad på märkesverkstad. Kamrem bytt för 500 mil sedan. Inköpt i början av maj 2006.

Bakgrund:
Som extremt bilintresserad person, därtill Nürburgring-fanatiker, har jag med denna Clio äntligen tagit första klivet mot en någorlunda lämpad bil för bankörning. Tidigare har man harvat enstaka varv runt Ringen på semesterresor med VW Polo L -77, Ford Escort 1.6 LX-84, Renault 5 TXE -90, Volvo 460 -94 och diverse hyrbilar, men nu när jag flyttat till Köln ville jag bestämt att det skulle bli ändring på den saken. Jag sökte efter en bil som inte sprängde vare sig inköps- eller ägandebudgeten, passade för lite mer inspirerad körning, kunde fungera som utgångsbas för diverse modifieringar, funkade som bruksbil och inte var alltför gammal. Jag fann att en piggare framhjulsdriven bil troligen skulle passa in ganska bra och framför allt Clion framstod som ett mkt intressant val. Ända sedan Clio 16v-tiden har Renaults sportigare modeller fått fin kritik för sin fina väghållning och sina neutrala förlåtande vägegenskaper. Det sistnämnda var en viktig faktor för mig, som relativ bankörningsnovis ville jag inte gå direkt på en bil med samma hanterbarhet som en äldre 911!

Erfarenheter hittills:
Hittills har jag kört ca 150 mil med bilen, varav ca 14 av dem har avverkats i form av 7 varv på Ringen. Bromsskivorna fram var väldigt slitna vid köpet och nu är de i princip färdiga för byte. Sålunda kan jag inte uttala mig om standardbromsarnas förträfflighet och just nu står jag i valet och kvalet med vad jag ska ta mig till. Ska jag gå på standarddelar och eventuellt riskera att bli besviken eller ska jag direkt börja uppgradera bilen via andra skivor/belägg? Info kommer senare här i tråden när jag bestämt mig!

I övrigt kan jag bara bekräfta vad motorjournalisterna skrev när det begav sig: Mkt hanterbar, inget konstigt beteende ens vid grövre manövrer i lite högre farter utan precis så snäll som jag hoppats. Neutral till svagt understyrd, understyrningen tilltar dock ju varmare däcken blir så däck är också ett område som ska ses över framöver. Bakre stötdämparna är bytta relativt nyligen, det kanske gör bilen ännu snällare? I så fall kanske ett byte av framdämparna gör den än mer neutral? Frågan är om jag bara ska byta framdämpare eller om det ändå på sikt ska bli en helt annan lösning i form av ett chassikit? Som sagt var, jag är ju ännu i inlärningsfasen och försöker lära känna bilen och dess egenskaper för att först i ett senare skede börja ändra på saker.

Det har på andra ställen här på forumet påpekats att ABS-bromsarna inte är optimalt anpassade för bankörning och det kan jag nog börja skriva under på. Har noterat att bromsverkan avtar samt att regelpulserna i pedalen kan bli ganska så hysteriska när man bromsar sig djupt in i en kurva med lite krängning.

I övrigt är det jättekul att köra bilen. På Autobahn är det helt OK att långfärdscruisa upp till 170-180 innan ljudnivån börjar bli lite för hög. Ligger man och gnor ett tag når mätarnålen 230 så de 220 som fabriken anger som toppfart verkar hyfsat realistiskt. Stabiliteten är bra hela vägen, man behöver inte passa bilen utan den tuffar på spikrakt upp över 200, även vid kraftigare sidvind. På landsväg är bilen mkt underhållande och alert, där är chassissättningen nästintill perfekt. I stan är den smidig som få, översiktlig som bara den så det går att kasta in den i vilken P-lucka som helst. Bränsleförbrukningen hittills har legat kring 0.84-0.87 l/mil med en hyfsat jämnt fördelad mix av Autobahn, Ringen, landsväg och stadskörning.

Målsättningar 2006:
Inför 2006 hade jag kört totalt 28 varv runt Ringen. Den siffran ska ökas markant under året som går.

Bilens egenskaper ska in i ryggmärgen och förbättringsbara områden ska identifieras genom mig själv och i dialog med kunnigt erfaret folk.

Exteriört kommer bilen att hållas 100% original för att bibehålla den sleeper-effekt bilen faktiskt har. Eventuellt kommer dock sport-emblemet att tas bort om det är ditklistrat och inte borrat bakom...

Jag vill fortsätta utvecklas som förare i allmänhet och på Ringen i synnerhet för att kunna omsätta bilens potential i praktiken på ett säkert och kontrollerat sätt.

Bild:
Har bara hunnit knäppa en bild än så länge, t.o.m innan jag fick de riktiga skyltarna...

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195



Kul med fler små Renaulter

Jag ska själv köra med Brembo Max-skivor och Ferodo DS2500-belägg, skivorna kostar samma som Brembos originalskivor och beläggen är inte speciellt dyra. Får se hur det funkar men jag har bara hört gott om beläggen i alla fall.

Hade varit roligt att köra ner till ringen, funderar på att göra det i sommar om det blir pengar till det. Måste vara gott att bo så nära som du gör

_________________
Peter Vighagen
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Grattis till bilköpet och ett trevligt bilval!

Abs:en verkar ju gå gå att få ordning på, har inte fått provat själv än men Aldebo här på forumet verkar ha fått provat med gott resultat. Jag kommer att testa inom kort också, om jag bara får tummen ur att montera isär kontakterna.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Tackar för de vänliga inläggen!

Första modifieringen är beslutad. Har pratat med diverse folk, bl.a. på Ring-Racing, och alla rekommenderar egentligen att fortsätta köra med originaldelar på bromssidan. Tillbehörsskivor och belägg, som även funkar till vardags, ska inte vara bättre än originalpryttlarna. En tid hos Renault-handlaren är bokad till den 31 maj, det enda utöver det vanliga är att jag tar med mig 1 liter Castrol SRF och ber dem byta bromsvätskan när de ändå byter skivor och belägg! Ett tips från Ring-Racing var dessutom att om bromsarna skulle bli för varma så kunde de åta sig att bygga luftkanaler med kylluftslangar, det borde ju räcka för turistkörning tycker man ju. Totalt kommer skivor och belägg fram samt vätska inkl. montering kosta runt 3500, kan ju vara intressant att jämföra med svenska priser. Kanske lönar sig att byta när man är i Sverige nästa gång?

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Peter V skrev:
Hade varit roligt att köra ner till ringen, funderar på att göra det i sommar om det blir pengar till det. Måste vara gott att bo så nära som du gör


Självklart rekommenderar jag varmt ett besök på Ringen! Hör gärna av dig om du gör slag i saken eller vill ha tips och råd!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Aaaah, nya skivor och belägg monterade! Det är en ren fröjd att trampa på pedalen nu! Beläggen var HELT slut de sista dagarna, metall mot metall...

Kruxet är att Ringen inte har öppet förrän 6 juni! Jag vill ju köra nu!!!

Nåväl, jag har i alla fall bestämt att ett årskort ska köpas vid nästa besök!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Citat:
Nåväl, jag har i alla fall bestämt att ett årskort ska köpas vid nästa besök!
[/quote]

Det blir det nog för mig också! thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Jaha, ett par veckor har gått men så där värst mycket körning har det inte blivit. Ett årskort på Ringen är i alla fall inköpt (Qvisfr, du får höra av dig nästa gång du är nere så kan vi köra lite!) och några varv därtill. Originalbromsarna hänger med bra, 2 raska varv på raken utan någon som helst mattning är inga problem och pedalkänslan är också bra.

Det som hände sista varvet jag körde var dock att ett lågfrekvent brummande med svaga rattvibrationer i högerkurvor uppstod, speciellt mot slutet av varvet när grejerna var varma. Jag misstänker att det bör vara hjullagren som är slitna, kan någon bekräfta mina misstankar kanske? Ett svagt knackande ibland när man kör iväg har också hörts, jag trodde först det var något bromsrelaterat, men efter bromsbytet kvarstod ljudet och även dylika knackningar kan ju bero på hjullager vill jag tro mig veta. I så fall står hjullagerbyte högst upp på listan!

I övrigt är det kul att notera att bilen verkligen klarar sig bra på Ringen, man överraskas hela tiden av att den ligger så bra som den gör. Trots slitna gamla GoodYear-puckar bettar det exceptionellt bra i kurvorna.

Uppför Kesselchen är det dock ingen idé att lägga i 5:an, då stannar mätaren på dryga 170. Om man däremot ligger kvar på 4:an och gnor kan man t.o.m. nå nästan 190. En lätt dutt på bromsen innan Angstkurve och 160 står kvar på mätaren även efter kurvan. Jag är ju van vid att mina tidigare bilar sackat genom kurvan trots fullgas annars...

Fastnade t.o.m. på bild när jag var där den 21 maj:

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Kul och se, Christian.
Var där i lördags och körde två varv, åkte med två varv och sen var det avstängt hela kvällen!!
Igår var mina kompisar kvar och hann 2 varv innan den omtalade och otäcka olycka i Fuchsröre, så var det färdigkört.
Vet inte när det blir av nästa gång, men jag hör av mig.
Lite körigt framöver på jobbet, och så lite semester i Sverige hoppas jag.

Ha det och kör försiktigt.

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Jaha, här har man gått och väntat på att få mkt körtid på Ringen och så händer följande:


Bilen stod parkerad på grusparkeringen vid Pflanzgarten och jag befann mig 30 m från bilen när jag hörde ett icke tillfredsställande ljud. En husbilsägare hade fått i backen istället för 1:an och släppt upp kopplingen, vilket ledde till att han backade rakt in i Clion. Efter dokumentering och utbyte av telefonnummer, försäkringsnummer etc körde jag ner till Adenau och lämnade bilen hos Kfz Bongard. Där fixas nu bilen till och på lördag kan jag hämta den. Under tiden har jag en Ford Escort -98 med 1.4-liters motor på 71 hk som lånebil så lördag kan inte komma fort nog...

Retligt när sådant händer, men jag slipper i alla fall betala en enda cent eftersom det var husbilsförarens fel. Dessutom passar de på att byta hjullager och kontrollera hjulinställningarna så fr.o.m. lördag är jag back in business!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Det var en lång vecka, men äntligen kunde jag hämta bilen i lördags hos Bongard i Adenau. Jag kan verkligen rekommendera Bongard som verkstad om ni skulle få problem med bilen när ni är nere på Ringen. Superservice och supertrevligt bemötande!

Här står den blank och fin i väntan på körning:


och här är jag i Wippermann-högern:



Nu hoppas jag bara att de värdelösa däcken tar slut snart så ett par vettiga sulor kan inköpas!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Skönt att bilen är fixad igen. Jaså du har också lite suspekta däck, vad åker du på för nåt märke/modell?

_________________
Peter Karlsson
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Barbapappa skrev:
Jaså du har också lite suspekta däck, vad åker du på för nåt märke/modell?


Det sitter Good Year NCT 5-däck på, de är ca 3 år gamla, har blivit ganska hårda och de skriker något överdjävulskt när det börjar gå undan lite i kurvorna. Är säkert minst 4 mm kvar och eftersom de är ganska hårda har i alla fall 20 varv på Ringen inte visat något som helst slitage, förutom att övre halvan av däcktexten på sidan är bortsliten... Trots 2.5-2.7 bar ringtryck tyder det ju på att stommen är vek, ett däck med styvare sidor skulle säkert förbättra bilens egenskaper en hel del.

Funderar på ett par mjukare "R-däcksliknande" däck till nästa gång, är inte mogen att ta steget fullt ut till R-däck än. Kumho Ecsta MX kanske? Har annars blivit rekommenderad Conti Sport Contact 2 och Michelin har alltid legat mig varmt om hjärtat. Vad kör du på själv?

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13187

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag hörde från Lars Aldebo att han var väldigt nöjd med sina nya Michelin. (är inte säker på vilken variant det är, Pilot Exalto nånting...) De var klart bättre än de de Toyo han körde på innan.
Eftersom jag alltid åker R-däck när det vankas slalom och bana med ShoppingClion valde vi lite komfortablare Goodyear Exellence 205/45x16 för gatan. Jag är helnöjd med dem på gatan. Bilen känns mindre understyrd med dem än med SportContacterna. Även om absolutgreppet kanske är någon fraktion sämre än med Contidäcken så blev bilen roligare att köra.
Det gäller förresten oxå R-däck kontra gatdäck. Det går att åka klart fortare med R-däck, men bilen känns bättre balanserad med gatdäck tycker jag...

_________________

Rice and shine
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Jag hörde från Lars Aldebo att han var väldigt nöjd med sina nya Michelin. (är inte säker på vilken variant det är, Pilot Exalto nånting...)


Hmm, träffade en engelsman med en Clio Sport 182 med Michelin Pilot Exalto 205/45-16 i lördags, han var nöjd hittills med vad däcken presterat.

Lars Falk skrev:
Det går att åka klart fortare med R-däck, men bilen känns bättre balanserad med gatdäck tycker jag...


När du säger balanserad, vad menar du specifikt? Mer konsekvent uppförande, mer eller mindre understyrt etc? Jag upplever Clion som understyrd och har svårt att få bett vid turn-in så att framvagnen greppar. Om det beror på däcken, bilen eller att jag gasar för mycket för tidigt i kurvan och/eller går för fort in och provocerar abuse-understeer har jag inte kommit underfund med än...

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13187

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Christian Eick skrev:
När du säger balanserad, vad menar du specifikt? Mer konsekvent uppförande, mer eller mindre understyrt etc? Jag upplever Clion som understyrd och har svårt att få bett vid turn-in så att framvagnen greppar. Om det beror på däcken, bilen eller att jag gasar för mycket för tidigt i kurvan och/eller går för fort in och provocerar abuse-understeer har jag inte kommit underfund med än...

Svårt att beskriva... Lite vimsiga tankar:
Med mer balanserad menar jag nog att den är mindre understyrd "mid-corner" dvs mer slipvinkel bak relativt fram, men ändå trygg på nå't vis...
Turn-in bett på bana har jag aldrig saknat (fast jag har bara åkt bana en gång med gatdäck, på ringen för 3 år sedan). Med R-däck är turn-in aldrig nåt problem för mig, men däremot kan det kasa (abuse-understyra) mid-corner, men det är nog kanske mest mitt fel. Med R-däck går det att åka fortare genom böjarna men med mer understyrning (mindre slip bak relativt fram) än med gatdäck.

Ungefär så menar jag...

Edit: Jag ändrade cambern lite fram. Jag inbillar mig att det gör lite skillnad. Ca -2° camber och en gnutta toe-out gjorde bilen en aning mindre understyrd, även om det är små skillnader...

_________________

Rice and shine
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Jag åker på nåt Continentals r-däck, detta är dock inte nåt jag rekommenderar nån efter helgens körningar, bättre än gatdäck är det ju fast sämre grepp överlag än de r-däck jag har testat och mycket mjukare stommar. Nu köpte jag ju dock stora däck och fälgar förra veckan för gatbruk, då blev det 215/35-17" Hankook K107 (nån ny variant) som av mönstret att döma verkar vara bättre än mina r-däck i blött väglag i.a.f. Men jag har inte kört dom tillräckligt mycket för att kunna säga hur bra dom funkar än, och bankörning kan jag inte tänka mig att dom är lämpade alls för.

Samtidigt så tycker jag att r-däck funkar väldigt bra till vardags så länge det finns mönster, det är väl om det regnar VÄLDIGT mycket som man får tänka sig för eller om man gillar att köra genom vattepölar.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Jaha, mekmässigt händer det inte så mkt med Clion. Jag har dock varit en hel del på Ringen och kört på sistone och lärt mig ännu mer om bilens uppförande och kunnat analysera fram en del förbättringsåtgärder. Även om bilen känns fast och fin på landsväg är den på tok för mjuk på bana, speciellt fram. Längtan efter ett nytt chassi börjar växa sig stor...

Här är 2 bilder från inbromsningen innan Hohenrain-chikanen.

Detta är första varvet för dagen, kör alltid ett lugnt varv först för att kolla läget.



Här är ett senare varv när tempot ökats betydligt. Det syns ju t.o.m. visuellt att den är på tok för mjuk, så här mkt ska den ju inte niga...



Var dessutom och slängde på 4 nya däck igår. De kassa GoodYear Eagle NCT 5-puckarna gick inte att köra på längre. Trots 2.8 bar var det så mkt bortslitet på däckssidorna att det blev obalans och hela stommen var troligtvis skadad. Jag valde ett par Kumho Ecsta MX efter att ha studerat R-däcksdatabasen så det ska bli kul att samla erfarenheter framöver. Först bär det iväg 1 vecka till Sverige så de blir ju inkörda i alla fall (), men när jag kommer tillbaka ska det testas hur de känns på Ringen!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Christian Eick skrev:
Det syns ju t.o.m. visuellt att den är på tok för mjuk, så här mkt ska den ju inte niga...

Den ser ut ungefär som min bil känns. Man tror att den ska välta och lägga sig på rygg nästan.
Dämpare är nästa inköp till min vagn också (hoppas jag)...

_________________
Peter Karlsson
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Har du nya däck igen?
Nya bromsar, nygjord TuV??

Imorgon landar 6 dosor GBG Rape Portion i HAhn!!




Kl 13.00 på måndag

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11884



Denna tråd hade jag missat Mer info behövs här tack thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (9762 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande