Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort Mk2 -76 Projekt avslutat | 1, 2, 3 ... 26, 27, 28 >> 49 besök senaste veckan (80825 totalt) |
Tänkt för ett Sevenbygge men jag ångra mig och sålde 7-chassiet och påbörjade ett horribelt rostjobb som antagligen kommer att fortsätta i all evighet...
objektet: Ford Escort Mk2 -76 Motor/växellåda preliminärt... Motor: Pinto 2 liters Edit: Zetec 2 liter är genom old Blue ovals försorg nu inhandlat. Vxllåda: 4-växlad Ford Type F Edit:Ännu en gång genom HP:s försorg - så blir det femväxlad Typ/9 låda! Bakaxel: Toyota AE86 - odiffad (ännu) Framvagn: original länkarm, Capri fjäderben *länkarmsfäste upp och utflyttat 2,5cm* Bakvagn: Fyrlink med stående Coilovers - panhardstag (under byggnation - igen...) Bromsar fram: Capri original solid skiva AP tvåkolvs ok från Opel Speedster (ej monterat) *scrapped, blir Capriok* Bromsar bak: Ford Fiesta solida skivor Ford Scorpio bakre ok med mekanisk handbroms (ej monterat) Hjul: 14" Toyota AE86 original alufälg, alt Ford Escort RS 14" orginal alufälg(AE86:ans fälgar ser nog coolare ut svartlackade ) Kaross: (Under byggnation) Helt rensad, fullbur, breddad, rostig orange |
||
Fråga: Jag fick även option på en Granada 2.8 V6. Nån som vet om en motortransplantation är möjlig utan att byta hela drivlinan? Det ser väldigt likt ut Sierran på Granadan vid en snabb blick.
|
||
|
||
Jaha, efter en snabb överblick o faktiskt lyckats få igång stackaren( med mycket startgas) så kan jag konstatera minst följande saker som behöver åtgärdas:
1: Stötdämparfäste höger/vänster fram, de är så rostiga att de måste ersättas helt. 2: Nytt tändningslås/nytt lås till bagaglucka/dörrar... 3: Ny lack, nån klåpare har ju lackat den på ett ruttet underarbete, lacken släpper som dåligt klistermärke 4: Ny motor (okey, inte så nödvändigt men skoj) för här går det inte undan direkt... En tvåliters Pinto passar tydligen rakt på gamla fyrväxlade lådan. Hittat flera på skroten för 2000 kr... Nåt skoj får jag ju ha med på åtgärdaslistan! (Jag har en 2.8 liters Granadamotor, men det blir knepigt att få ner gissar jag. O lite framtungt kanske...) |
||
Hallå och grattis!
Pinto är nästan bara att trycka i, du behöver ett svänghjul från 1600 pinton (ingående axeln är mindre i std lådan)med 190mm koppling, sen behöver du ändra motorfästena... Annars kan du passa på att sätta i en 5vxl Typ 9 låda, när du är i gång. Men då behöver du flytta hålet för vxlspaken, ändra vxllåds fästet och skaffa en annan kardan... Jag har svänghjul och koppling om du är intresserad, maila isof på; hpmk1@ektv.nu _________________ Håkan Persson |
||
Du har mail! |
||
delar.. jag vet att det finns mycket fordfolk på http://www.fmcs.nu nån del luskar du nog fram där oxå:0) _________________ Johannes Reinfors _______________________________________ Sharan. 1.8 T-98 för familjebruk. Pappabus/glidarn S40 2.0T.-01 |
||
Hej
Slitdelar och "trimdelar" köper man oftast billigast från England, Burton och Rally Design är mina favoriter. En del plåt går att skaka fram i Sverige (kolla Mekonomen/motsvarande) annars har engelska firmor som Ex-Pressed panels *allt* men inte så billigt. 2.8 "går" att montera i Escort, om man vill. Ska bilen reggas med motorbyte? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Det blir inte V6... Min hyresvärd(pappa) uppskattar inte donatorbilar utanför verkstaden. Sen känns det onödigt krångligt. Jag har begärt in pris på 2 liters Pintomotor från en skrot istället. Behåller original låda eftersom jag gärna vill ha 4växlat o gillar känslan i spaken. Jag tänkte besiktiga med pinto motorn. Ska bygga om till fyrlänk bak. Hoppas detta går bra med SBP. Antar att du kan sånt?
|
||
Var inne på Ford i Halmstad. Han gilla idén men de hade tyvärr ingen plåt att sälja alls. Jag har köpt lite ströplåt från en plåtslagare som jag ska göra nya stötdämparfästen av. De gamla är så dåliga att stötdämparen tittar ut i motorrummet... Snacka om att mitt sevenprojekt blir lite försenat nu... Men bra att man kan variera om man tappar sugen på det ena... ;-)
|
||
Ska du regga bilen behöver du i praktiken använda en motor med katalysator, och för att klara effektökningen måste du regga som ombyggt fordon, och för att klassa in som ombyggt fordon måste du byta motor, låda, bakaxel och hela bromssystemet.
Ska man åka med kat är Pinto ingen höjdare, den är trist med katalysator (lägre kompression). Bättre med Zetec i så fall. Som du ser blir det rätt mycket jobb och kostnader i förhållande till vad du gav för bilen. Resultatet blir bra men det är kanske inte riktigt busnivå längre. Därför kan det vara klokt att fundera på trimning (som inte syns så väl) av en 1600 Kentmotor istället, som ju är "original" i bilen. Med rätt val av prylar är 100hk inte speciellt dyrt eller krångligt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Men om du inte säger något till någon så sänker jag ner en Pinto utan kat o liksom "take my chances" så kanske det går bra ändå?
|
||
HAHAHA! Du vet väl hur ombytlig jag är? Kommer du förbi o hjälper mig med gipsplattorna så kan du få hur mycket svetsövning som helst!
|
||
För att vara liiite allvarlig... jag har faktiskt fått tag på en Ford Granada till Sevenbygget. Jag bygger lite omlott eller vad man ska kalla det...
Uppdaterar med lite rostiga bilder. Känsliga tittare varnas... I övrigt så har jag inte upptäckt andra grova rostskador... Men det kommer väl... |
||
Jag kan skruva i a f. Bära är värre - jag har lyckats få en inflammation i min högra handled - efter att ha burit gips... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
och definitivt bilar som har roligare komponenter för en seven än vad gammla escorter har, så det är dubbelt bra, dels bevara en escort dels bygga sjua med roligare delar. |
||
Jag läste någonstans att nån möjligen hade ritningar på en fyrlänksupphängning? Vem var det? Jag samlar på mig lite jobb för vintern...
Det verkar svårt att sänka bilen speciellt mycket om man tittar under. Det går ju två längsgående balkar som just nu inte har mer än ca 5 cm tillgodo från genomslagsgummit. Det här får jag fundera på tror jag... |
||
Jag har en hel del skisser för fyrlänk om du behöver.
Det som brukar ta i för sänkning bak är difftunneln och hjulhusen, bygger man nytt där kommer man oftast tillräckligt lågt, med nya lägre genomslagsgummin. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort Mk2 -76 Projekt avslutat | 1, 2, 3 ... 26, 27, 28 >> 49 besök senaste veckan (80825 totalt) |