Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 16V -91
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (13774 totalt)
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195


Trådstartare
Jag har precis blivit ägare till en Clio 16V som jag tänkte ut och köra lite bana med i sommar. Egentligen har jag redan en R5:a som snart är färdig men denna dök upp till ett bra pris så det vara bara att slå till. Fördelen med denna är att jag kan använda den både på gata och bana vilket underlättar mycket.

Detta är min andra Clio 16V och jag måste säga att man får mycket körglädje för pengarna med de här bilarna, dessutom är "sport"-delar ganska billiga till dem. Perfekt för en fattig student

Planen är för det första att fixa lite saker för att kunna besikta den, inga stora grejer förutom för högt lambdavärde som kan vara lite knepigt, har jag tur beror det bara på läckage.

Lite saker som ska uppgraderas:
- Brembo Max skivor fram
- Ferodo DS2500 belägg fram
- Nya belägg och skivor bak och renovera bromsok runt om
- Clio Cup stötdämparsats (deCarbon) med sänkfjädrar fram (35mm)
- Sänkning bak m.h.a torsionsstavarna
- Ev. sportluftfilter om jag kan hitta på något sätt att avskärma det

Jag har även 15" alufälgar med vanliga däck som ska på tills jag har råd med r-däck, har även en OMP-stol liggandes som kanske åker in.

Motor kommer att behållas original än så länge.

Så här såg den ut när jag hämtade den, komplett med rejsiga fälgsidor och himpa-jimpa galler i fronten



Lite övrig info om Clio 16V och vad som skiljer den från vanliga modeller:
- Skärmbreddad både fram och bak, plastskärmar fram
- Luftintag på motorhuv
- 1.8 16V-motor med 135hk, rödmarkering 7000 v/min
- Större bromsar (259x20 fram)
- Mätare för oljetryck, oljetemp och oljenivå
- Speciell klädsel och sportratt
- Min är Williams-blåmetallic

Fanns även en Clio Williams som hade en 2.0 16V-motor på 150hk men den tillverkades i väldigt begränsad upplaga och det finns bara en i Sverige vad jag vet.

_________________
Peter Vighagen
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1753



Riktigt Fräck. Den ser breddad ut på bilderna?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Babbe skrev:
Riktigt Fräck. Den ser breddad ut på bilderna?


16V är breddar orginal med plats skärmar fram =)

_________________
// Jani Hast
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



En 16 v skulle jag vilja ha igen...har saknat min ända sen jag sålde den (den hette MMX 090, nästan som din )
Men att åka clio Sport duger det med.
Ser ut att vara fin din 16 V

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195


Trådstartare
Magnus Janard skrev:
En 16 v skulle jag vilja ha igen...har saknat min ända sen jag sålde den (den hette MMX 090, nästan som din )
Men att åka clio Sport duger det med.
Ser ut att vara fin din 16 V


Clio Sport är ju inte fel det heller, lite mer hästar

Babbe: Den är som Jani skriver breddad original, har lagt till lite info om modellen i första inlägget.

_________________
Peter Vighagen
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195


Trådstartare
Nu har jag beställt/köpt följande:

Brembo MAX-skivor fram + Ferodo DS2500-belägg
Brembo original skivor bak + Ferodo original belägg
Kamrem, spännrulle och en massa andra servicedelar och annat fix

Dessutom hade Micro kampanj på Mobil1 5W-50 helsyntetisk olja så jag tänkte prova att köra med den.

_________________
Peter Vighagen
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348



Ser mkt fin ut den där

Min egen har tyvär chanserat en aning nu under min studietid, har haft svårt att täcka så mycket mer än service och absolut nödvändiga reparationer.

Har samma upplägg på min med decarbonestötdämparna och sänkfjädrar, var dock tvungen att kapa nästan två varv på de fjädrar som jag fick till dom(från sam) för att överhuvudtaget få dit dom.
Tror inte det är nyttigt med en fjäder som är förkomprimerad till en 3e del av ursprungslängden.

om den ska gå lite vinterväg sen så kan det vara ett tips att se över rostskyddet(fast din ser så fin ut att det nog redan är gjort) åtminstonde min har inte ett spår av skyddsmedel ngnstans i balkar och hålrum.

Appropå bakskivor, om du har abs så brukar inte triggerringen följa med vi d köp av bara skiva.
men om du köper bakskivor hos volvo så följer både lager och ring med. har för mig att det kostade ung 2-300 mer än bara en ren skiva från mekonomen.

Mvh John

_________________
John Nilson
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195


Trådstartare
Hmm, det låter ju skumt med fjädrarna, får nog snacka med SAM om det innan jag beställer. Känns ju inte riktigt rätt att man ska behöva kapa dem det första man gör!

Tyvärr är bilen inte lika fin om man tittar närmare på vissa ställen, men den är helt ok. Finns en del rost på dörrarna och bakskärmarna men underredet ser ok ut såvitt jag har sett än så länge. Ska nog inte köra med denna på vintern så det är nog ganska lugnt. De är inte berömda för sitt rostskydd direkt

Bakskivorna är redan fixade, ej abs, kostade 160:-/st på Autoexperten för Brembo! Måste blivit fel när de satte det priset... brukar kosta 500-600:-/st. Men jag klagar inte!

Tack för tipsen John!

_________________
Peter Vighagen
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Ska jag ha en fransk bil nån gång så ska det vara en sån här thumbs up
Hoppas att de andra fälgarna du har är originalfälgarna, för de är verkligen pricken över i !!

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195


Trådstartare
Jag fick originalfälgarna till och visst är de fina men tyvärr hade ägaren slarvat bort centrumkåporna Får hoppas han hittar dem i framtiden...

Kommer inte att använda dem än i alla fall, ska slita ut däcken på en annan uppsättning först.

_________________
Peter Vighagen
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Får man fråga hur mycket du gav för den?
Jag var tvungen att kolla en sväng på blocket, och de ligger ju faktiskt ganska vettigt i pris!

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195


Trådstartare
Folxam skrev:
Får man fråga hur mycket du gav för den?
Jag var tvungen att kolla en sväng på blocket, och de ligger ju faktiskt ganska vettigt i pris!


Jag kan säga att den var bra mycket billigare än "normalpriset" tack vare att där är körförbud på den nu och att den måste in på en helt ny besiktning. Om det är ett fynd eller inte vågar jag inte säga förrän den har gått igenom besiktningen, det kan bli dyrare än man tror :/

Nu vet jag inte vilken prisklass du tänker på men man får en fin Clio 16V för runt 25000:-, då ganska standard, det springer snabbt upp i pris med större fälgar och lite trim. Kan man tänka sig att fixa lite själv så dyker där upp lämpliga objekt till bra priser då och då.

_________________
Peter Vighagen
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Jag tittade på Cliosar för max 20 papp, och det verkade finnas rätt så justa objekt för de pengarna ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195


Trådstartare
Lite uppdatering:

Har bytt bromsskivor, belägg, hjullager och några bromsrör bak. Oken verkade ganska ok så de klarar sig nog med lite allmän smörjning vilket är skönt för de är inte billiga.

Provade mina nyinköpta fälgar också som jag tänkte ha R-däck på när det blir ekonomi till det. Blev lite förvånad när de tog i bygeln till beläggen men man kan ta bort ett par mm med vinkelslipen utan problem (på bygeln). Eventuellt löser jag det med spacers istället då de ändå har ganska högt ET (43, org 35).



Nu blir det till att ta tag i framvagnen med bromsar och fjäderben. Har köpt sänkfjädrar från Lesjöfors som ska sänka 35 mm och ett Clio Cup-stötdämparkit ska inhandlas. Jag tyckte den var väldigt låg när jag köpte den och här är förklaringen till det:



Fjädrarna var helt av på båda sidorna, fattar inte hur de har kunnat gå igenom besiktningen som gjordes i januari?!

_________________
Peter Vighagen
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195


Trådstartare
Bilder på dämparna och fjädrarna som skall monteras:



En hög med grejer som ska bytas:




Nu kommer det tyvärr inte att hända mycket på två veckor pga tentor men efter det så är det fullt ös!

Behöver bara r-däck också och det lutar åt Toyo R888 195/50-15 som jag tycker verkar prisvärda.

_________________
Peter Vighagen
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195


Trådstartare
Jahapp då har det hänt lite, mest tråkigheter tyvärr

R-däcken som jag hade beställt för två månader sedan kom aldrig pga något fel med beställningen och tydligen går det inte att få tag på Toyo R888 195/50-15 förrän till hösten. Nu gör inte detta så mycket eftersom jag har upptäckt att det blir föroreningar i kylvattnet så jag måste ändå lägga ner ganska mycket jobb framöver på att lyfta och kolla toppen, renovera osv. Lika bra att göra det ordentligt när man ändå lyfter. Jag hoppas bara att toppen inte har spruckit eller liknande.

Detta lär jag inte hinna med innan säsongen är slut så det är lite tråkigt men jag får se till att vara färdig i god tid till nästa istället.

För övrigt är det mesta fixat, fick också kapa sänkfjädrarna nästan två varv för att överhuvudtaget få på dem och när jag frågade SAM om detta hade de inte något bra svar, konstigt nog.

_________________
Peter Vighagen
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195


Trådstartare
Äntligen börjar det hända lite grejer, har inte haft mycket tid pga skola och bruksbilar som strulat men nu lever den i alla fall.

Fick tag i diverse motordelar i höstas av vilka jag skruvat ihop en motor, den är standard än så länge men jag har andra kammar liggande som eventuellt ska på. Troligtvis kommer jag att försöka få ihop en 2-liters motor senare eftersom jag har en Williams-topp men jag behöver en bottendel också och de växer tyvärr inte på träd.

Första gången jag sätter ihop en motor (iofs bara topp och bottendel) men ändå riktigt glad att den startade direkt och verkar funka som den ska! Först så knackade den lite oroväckande på tomgång men när termostaten öppnade och kylvattnet kom in i alla kanaler så blev den tyst!

En hel del kvar att fixa innan den är klar att besiktas men det här var ett stort steg i rätt riktning så nu känns det helt klart möjligt att få den färdig till sommaren. Fick mina R-däck i höstas också.

Dec


Jan


Nu

_________________
Peter Vighagen
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



schysst kärra ! En sådan skulle jag faktiskt kunna tänka mig att ha istället för min r5a när den dör. Du skulle läst senaste "http://www.performancegti.com/". En tidning som jag av någon anledning får gratis. Där är det två stycken banmodifierade 16 valve bilar som är i ett reportage. Verkar som det finns mycket kul grejer och trimm till dom bilarna. Dom hade runt 200 hästar. Tydligen är det nåt 2 liters meganeblock som passar rakt på. Kul bygge hur som helst !

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Kul läsning!

Jag förstår inte det där med kapa fjädrarna?

Fjäderkompressor brukar ju behövas med allt som ite är rejs/ toksänkt.

Är det olika fjädrar mellan vanliga Clio och 16V?

Blev det stollehårt (det är väl det bra med att kapa - det blir hårdare)?

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195


Trådstartare
Cédric skrev:
schysst kärra ! En sådan skulle jag faktiskt kunna tänka mig att ha istället för min r5a när den dör. Du skulle läst senaste "http://www.performancegti.com/". En tidning som jag av någon anledning får gratis. Där är det två stycken banmodifierade 16 valve bilar som är i ett reportage. Verkar som det finns mycket kul grejer och trimm till dom bilarna. Dom hade runt 200 hästar. Tydligen är det nåt 2 liters meganeblock som passar rakt på. Kul bygge hur som helst !


Kan varmt rekommendera en Clio, de börjar dessutom bli riktigt billiga om man är beredd att fixa lite själv!

Det är just ett sådant block jag ska försöka få tag, eventuellt se om jag kan renovera ett som jag redan har där en kolv har pajat. Får jag ihop det så blir det betydligt mer pulver i alla fall!

Tack för tipset, ska försöka få tag på den tidningen!

_________________
Peter Vighagen
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195


Trådstartare
Kristoffer R skrev:
Kul läsning!

Jag förstår inte det där med kapa fjädrarna?

Fjäderkompressor brukar ju behövas med allt som ite är rejs/ toksänkt.

Är det olika fjädrar mellan vanliga Clio och 16V?

Blev det stollehårt (det är väl det bra med att kapa - det blir hårdare)?


Jovisst måste man komprimera fjädrarna men i detta fallet fick man pressa ihop dem så mycket att de inte var långt ifrån helt komprimerade, väldigt märkligt att SAM säljer dessa till dämparna men jag har hört fler som har haft samma problem. Jag fick tag i en äldre uppsättning Clio Cup dämpare för ett tag sedan och där ser fjädrarna helt annorlunda ut. Mindre varv och grövre fjäder så det är säkert Renault Sport original som egentligen ska höra till dämparna.

Det enda jag kan tänka mig är att SAM inte har några såna fjädrar kvar och säljer med vanliga sänkfjädrar istället.

Clio 16V samt RSi (90hk) har samma fjädrar som är lägre och antagligen hårdare än till de mindre modellerna.

_________________
Peter Vighagen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 16V -91
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (13774 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande