Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 Coupè -1993 (ev. framtida BMW cup) "SÅLD" | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10529 totalt) |
Nu tänkte jag att det är dax att lägga ut lite info på rejsa.
Eftersom jag gillar utseendet på E36-coupè så kunde jag inte motstå den när jag såg annonsen på Blocket. E21 och E30 maffian finns ju redan i BMW cup, så varför inte en till E36 i standardklassen framöver?? Först gick funderingarna på en E30-325 Touring mest för det hade varit kul, men det blev en E36 tillslut! I princip standard än så länge, gula koni med H&R fjädrar, brembo skivor, 17" motorsportfälgar med 225-45-17 samt 17" OZ racing superturismo fälgar på banan, än så länge utan R-däck. Fjäderbensstag fram & bak samt KN filter monterades för en tid sedan. Nästa uppdatering är att mecka dit ljusterbara topplagringar fram för att få till lite bättre camber/caster inställningar samt byta bakre lagringen. Detta samt en rejäl 4-hjulsinställning skall vara klart tills den 8 April då jag tänkte ta banlicens på Knutstorp! _________________ Patrik Skoog |
||||
En Sparco stol, ett gammalt stol underrede (för att montera sparcostolen) samt Sabelt 6p bälte har inhandlats! Emma (blivande medhjälpare) vaktar stolen och gör det svårt att hinna med att uppdatera bilen...
Imorgon bär det av till Falkenberg (hoppas att snön är borta) för att gå en 2-dagars M3 kurs med BMW/Förarutveckling. Kanske en bra grej inför den kommande banåka säsongen! http://www.forarutveckling.se/ _________________ Patrik Skoog |
||||
Mycket trevlig bilval och kul att ngn vågar göra ngt nytt i Cupen!
Lite tung är den kanske men med en fin motor så...klubbracing handlar ju så mkt om att ha kul med ngt man gillar och inte bara om att vinna. Ska bli kul att följa. |
||||
Håkan hade väl inga bekymmer att hänga med när han åkte 320 väl? _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Inte direkt va? Men den mannen är inte som alla vi andra på att köra bil ska vi veta. Detta sagt utan att ranka övriga Cupåkare som kass...finns en del riiiiktigt snabba piloter i Cupens historia. Utmärkande skulle jag säga är Jörgen Hansson, Håkan Johansson och Magnus Jasund. Utöver dessa finns det en bunt snabba piloter...de nämnda är på ngt sätt alltid 2 tiondelar, minst, snabbare än alla andra oavsett om det är samma material...eller hur Johan? Sorry för lite OT. |
||||
Nu är 4-hjulsinställningen gjord och det fungerade riktigt bra, både på vått&tort på Knutstorp. Inte det mest extrema, utan funkar på gatan också!
Fram: Camber=1.7` Caster=6.2` Toe=0.02 Bak: Camber=1.5` Toe=0.05 Licenskursen är också klar, bara att gasa! _________________ Patrik Skoog |
||||
Hej mauritz,
Det är Samuel Lindqvist [mailto:samuel@essell.se] här på rejsa forumet som har gjort dem. Om jag inte har fel för mig så finns fler på "hyllan". Det är fin-fina grejer, dock så hade bussningen till de främre topplagringarna för liten diameter eller så var mina kolvar i stötdämparna för grova, hur man nu ser det så jag fick borra upp bussningarna. För övrigt så är det som sagt 100%. _________________ Patrik Skoog |
||||
Idag passade jag på att göra en snabb corner weight koll på bilen när min bror ändå skulle ställa in sin BMW cup bil och vågarna var på plats!
Med mig i och ca 15l bensin i tanken så blev resultatet: VF: 395kg HF: 364kg VB: 358kg HB: 351kg Tot: 1468kg, fy vad mycket! Utan mig, 1355kg=banta! Nu var visserligen krängningshämmarna inte släppta så resultaten blir missvisande förutom totalvikten. Har någon en uppfattning vad en "race klar" E36 coupé kan väga, dvs, hur mycket kan det onödiga väga? _________________ Patrik Skoog |
||||
[döm om min förvåning när jag helt plötsligt ser en bild på min gamla bil! Hoppas du får glädje av den Patrik!]
Tjena Roberto, kul att se dig här! -jo jag börjar få styr på din gamla bil nu. Hoppas du kommer och visar upp ditt turbo bygge på ngn kvällsträning på tex Sturup så skall du få rast! _________________ Patrik Skoog |
||||
Stols underrede slaktat i omgångar, till sist så blev endast de längstgående bitarna kvar pga att sparcon kom för högt upp.
6 fästpunkter till bälte monterat. Äntligen kan man sitta still!! Investerat i lite kläder också, skorna kommer om en vecka. _________________ Patrik Skoog |
||||
Tjena Callek,
Vet faktiskt inte, men det låter inte omöjligt. Jag har dragit ett rör från spoilern som slutar framför filtret+att jag behållt det gamla luftröret, men skall komplettera med värmesköld också inom kort. Det är nog lätt att lura sig på det fräckare ljudet i tron om att det går fortare _________________ Patrik Skoog |
||||
Jag vägde en 325 E36 som går BMW Cup i sommras...den hade bur och 100kg barlast...tror den gick in på 1400 kg ungefär...med pilot då vill jag minnas. Minnet är för kass. Så dra bort ca 80kg förare, 100kg barlast, 40 kg bur så har du ca 1180 kg...på en höft. Minns dock inte om denna bil hade skrapat underrede osv. |
||||
Andreas hade nästan rätt. E36:orna i detta fallet går båda i BMW Cup standard. (OBS 2006 års reglemente)
BMW Cup Kontrollvägning efter delt. 3, Gelleråsen 9/7 2005 Nr. Förare Bil Effekt (Vikt) Kg/hk VF HF VB HB Korr. vikt "Övervikt" 4 Hans G osbeck E30 318is 136 1014.00 7.46 307.00 268.00 232.00 207.00 1014.00 +21.20 37 Alexander Eklöw E30 318is 136 1121.50 8.24 335.00 288.50 258.00 239.50 1121.00 +128.20 18 Peter Gunnarsson E21 323i 143 1102.00 7.71 325.00 297.00 248.50 231.50 1102.00 +58.10 83 Maggan Hagman E30 318is 136 1015.00 7.48 310.00 253.00 229.00 225.00 1017.00 +22.20 19 Martin Skoog E21 323i 143 1148.00 8.02 350.50 296.00 266.50 234.50 1147.50 +103.60 60 Per-ola Mattsson E21 323i 143 1148.00 8.05 340.00 310.00 265.00 236.00 1151.00 +107.10 28 John Bergström E30 318is 136 1141.00 8.43 347.00 295.00 257.00 247.00 1146.00 +153.20 21 Ingmar Linde E21 323i 143 1100.00 7.70 321.50 298.50 257.50 223.00 1100.50 +56.60 76 Johan Andersson E36 325i 192 1362.00 7.09 360.50 351.50 335.00 314.50 1361.50 -40.10 15 Jeff Steinmetz E36 320i 150 1134.00 7.56 304.50 286.50 283.00 260.00 1134.00 +39.00 72 Hasse Siggesson 2002 ti 130 1073.00 8.27 325.00 283.00 239.00 228.00 1075.00 +126.00 Noteringar: Viktindex i BMW Cup är 7.3kg/hk. Vikten mäts med förare i bilen. Kolumnen "(Vikt)" är den total vikt vågen angav. Om bilen stod något snett på plattorna kan viss felvisning ges. Se nedan notering. Kolumnen "Korr. vikt" anger summan av de olika mätpunkternas vikt (VF+HF+VB+HB) och är den vikt som använts vid uträkning av viktindex. Kolumnen "Övervikt" anger diff från ideal vikt. _________________ Patrik Skoog |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 Coupè -1993 (ev. framtida BMW cup) "SÅLD" | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10529 totalt) |