Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 E36 TURBO. Sväng och pulver
1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (31007 totalt)
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Hejsan.
Lite information om mig kanske? Jag är en 20 år gammal kille uppfostrad i Stockholms södra förort Huddinge. Vid ung ålder tävlade jag radiostyrd bil ute i Skarpnäck. Var väll då motorintresset började. I början av tonåren tog jag avstånd till motorer och bilar helt tills det blev dax för moppe. Sen dess har intresset bara blivit större och större.

Tänkte visa min bil och lite projektbilder etc här.
Bilen är alltså en BMW 325i från 1992. Uttagen 1993 i Stockholm och körd här hela tiden. Totalt 8st ägare inkl mig. En eller två bilfirmor inkluderat. Jag köpte bilen våren 2003. Den har tyvärr blivit ganska misskött av tidigare ägare och har/hade en del rost. Mest ytlig sådan. Bland annat det jag håller på att fixa nu i vinter.
Den är mest tänkt som busbil, men kommer även användas ganska ofta att åka till jobbet med och köra lite ärenden. För tillfället har jag budgetstötdämpare och stylingfjädrar. Hoppas jag inte blir hatad för det

Det jag har gjort hittills i vinter är:
Kastat ut det mesta onödigt. Dvs baksäte, golvmatta, dörrsidor bak och skrapat asfaltsmattor
Bussningsbyte i bakvagn, nu har jag powerflex
Renoverat bakvagn
Monterat lamelldiff 25%

Slipat rost >

Renoverat bromsar
Bytt hardyskiva
Monterat en Toora moccaratt i äkta rallystil

Byggt om växelspak för kortare lägen

Byggt avgassystem, enkelt 3" (inte klart än)

Monterat en Toora project 2 glasfiberstol (inte klart än, fick den igår)


Det som ska göras till sommaren är att lacka på all rost jag slipat bort och lacka lite annat, byta bromsvätska, lacka fälgar och maassa småpill.
Målet med bilen är att ha roligt. Jag är ingen höginkomsttagare, så det blir en hel del kompromisser.

Jag kommer troligen köra lite konbana och kanske nått försök på riktig bana i sommar.
Är väll ungefär det som är gjort just nu. Hoppas jag inte blir helt utskrattad Jag tar gärna mot tips och synpunkter!
Mvh
Peter Dan Öberg

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
En bild på bilen innan avställning. Inget vidare bra skick.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



välkommen peter


lär väl jaga dig oxå i sommar på slingriga vägar om det bara blir lite fler timmar på dygnet och snön smälterbort.. (alternativt att skiten ligger kvar, jag skottar och det inte kommer mer snö.. men det har kommit mer varje gång ja har skottat.. hehe..)

//Björne

ps. blir det några ballare stötdämpare?

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Välkommen!

Vitt är ju oerhört rejsigt! om du läser runt under denna forumsdel så hittar du nog flera andra som kör på rena budgetlösningar! Det behöver inte bli så mycket sämre för det..
Har man bara viljan och tiden så löser sig det mesta=)
Så du behöver absolut inte skämmas för att du lägger ner mer hjärta än pengar i ditt projekt!

Det minsta du kan göra i bromsväg innan du tar ut bilen och pressar den på någon konbana är ju iallafall att byta ut bromsvätskan. Det brukar faktiskt räcka ganska långt.
www.quattro.se kan du beställa billig Motul RBF600 bromsvätska.
Bromsar och chassie är det viktigaste har man kommit fram till när man kört på bana!
Motorn kommer långt i efterhand.. Även om det kan vara trevligt det med

Lycka till!

_________________
Rachid Rachid
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Tackar! Man känner sig verkligen välkommen

Rash: Jag har varit inne och tittat på Quattro.se och RBF600'an. Den är billig, synd att det blir frakt på priset bara
Kan någon berätta hur mycket bromsvätska det går i systemet? Jag har inte bytt vätskan nån gång förut

Stingray: Det där med tiden känner man igen!
Det blir inga nya stötdämpare inom närmaste framtiden iaf!
Jag monterade dessa i höstas och kört dom ~100mil. Så jag har ju knappt testat dom än. Säger det, även om du var ironisk

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Är väl någonstans mellan 0.5-1l tror jag. Lite olika på olika bilar iofs. Och sedan ska man ju ha en del i framtiden för att lufta osv.. Onödigt att byta allt varje år. Anser jag iallafall.
Så 1.5-2l är nog bra att inhandla iallafall.

Har du nära till någon mc-affär så kan du säkert köpa Motulen där också. Fast då kostar det lite mer än 144kr/liter tror jag..

_________________
Rachid Rachid
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306




_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Tjena, trevlig bil, nästa gång ska jag nog bygga på en E36 jag med


Ang bromsvätskan så går det i styvt 1/2 liter plus att det blir lite spill också, en liter räcker gott och väl, jag skulle nog vilja rekomendera dig att byta all vätska inför varje "säsong" !!

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



jopp ja va ironisk... hade för mig miche sa att du hade halvnya dämpare och fjädrar...


du ska väl med till lazzats konbana 22april? jag siktar på att iaf besiktat då.. sen om h&r kittet och powerflexbussningarna är monterade ja det ser vi då

ps. har sålt gamla blåa bmwn.. nu blir det en mattsvart istället..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Rash: okay. Ska ta en sväng förbi några mc-affärer i veckan.
BTG: Jo, jag tänkte bli medlem där snart!
Bistec: Tycker jag absolut du ska göra. Har följt ditt E30 bygge ett bra tag nu. Blir fint som snor
Stingray: Planeringer säger att bilen ska vara klar den 20de April. Jag får se om jag ska svänga på konbana direkt.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 203



Nice bil, precis lagom utseende mässigt sett. Om du ska lacka fälgarn vill jag ge ett förslag, lacka centrum i guld å polera fälg kanten. Hade varit riktigt snyggt tror jag. Lycka till med vidare utvecklingen.

mvh Tobias

_________________
Tobias Gunnarsson
Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900



Kul med E36... Körde själv en förra året, men det slutade inget vidare så bilen såldes... thumbs down

Lycka till! Vi lär ses på banorna !

_________________
Johan Dahl
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
TGR: Precis det jag tänkt att göra. Vi verkar ha samma smak!
Johan Dahl: Jag har tittat en del på ditt/dina byggen också. Riktigt tuffa racebilar!

Idag har jag pulat med underredet till stolen. Jag kommer köra stummonterad stol.
I förmiddags åkte jag till lokala järnhandlarn och köpte två 8mm tjocka plattjärn, som ska agera fästen. Dom är kanske lite väl tjocka/tunga. Men för mig som väger 120 stadiga så är det nog lagom. Köpte också fyra stycken M8 skruv/brickor och låsmuttrar, som fäster stolen i plattjärnen. Två M10x20 Insex med försänkning för bultning i orginalhålen för skenorna. Måste ha nersänkt då stolen kommer stå precis över dom skruvarna.


Borrade sedan dom fyra hålen för bultning i golvet. Tyvärr har jag ingen försänkningsborr så jag får fixa en sådan imorgon.
Ungefär så mycket har jag hunnit med idag.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Kul med ännu en E36 på banan! Ska bli spännande att följa denna tråden. Kanske kan man ta lite lärdom och idéer från denna också.

Lycka till med bilen och åkandet!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Kul med ännu en E36 på banan! Ska bli spännande att följa denna tråden. Kanske kan man ta lite lärdom och idéer från denna också.

Lycka till med bilen och åkandet!


Tycker det är alldeles för lite E36or på banan i Sverige. Verkar väldigt populär i USA. Varför är det så?
Tack så mycket




Nu är stolsunderredet färdigt. 430x50x8mm plattjärn. Två hål i varje för orginalinfästning i golvet. Den bakre nersänkt M10 in6, då stolen står rakt över den.

Två gängade M8 hål för stolen. Sitter stenhårt nu.
Det var ganska knepigt att få stolen rätt i alla hålen samtidigt. Trångt som attans på kardantunnelsidan.

Köpte en voltmätare också. Från ............ Biltema. Säkert tillräckligt bra. 70kr, en VDo eller Autometer går väll på 400 åtminstånde.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Nu har jag blivit medlem i BMW Sport Club också. Får se om det blir någon banåkning i sommar.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



PhobiE skrev:
Nu har jag blivit medlem i BMW Sport Club också. Får se om det blir någon banåkning i sommar.


Klart det blir...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Inhandlat diverse vätskor.
Motul RBF600 bromsvätska med hög kokpunkt och Castrol SAF-XJ diffolja.


Har även pratat en del med Pean Sweden angående bromsbelägg och bestämt mig för BSP Carbopad GT. Jag kommer bli en av dom första som kör med dessa belägg och kommer raportera tillbaka till Pean hur beläggen fungerar. Han har lagt undan dom åt mig till slutet på April.

Bestämt mig för att åka ner till Mantorp den 6 Maj med BMW SC. Titta på BMW CUP och eventuellt köra lite själv.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Har gjort en del dom senaste dagarna.
Fyllt på diffolja, bytt bromsvätska, lackat på lite ex rost på förardörren, byggt om mittkonsollen och pulat med påliggande bakbromsar (jag är nog snabbast i sverige på att demontera bromsar vid det här laget )


Har byggt om avgassystemet också. Svetsade fast lambdamuttern. Placerade dämparen i mitten och monterade en rostfri dämpare i slutet. Sedan lackade jag det med kallgalv, så det inte rostar sönder dom första månaderna.

Startade den nyss och fick ett smile från öra till öra. Låter verkligen skönt!

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Uppdatering kanske är på sin plats.

Jag har lyckats med den fina bedriften att rulla ut bilen ur garaget med öppen dörr. Knäckte dörrstoppet och en trevlig buckla i dörren blev resultatet. Ska lämnas in för riktning på onsdag. Får prisförslag på "halvlack" då också. (framskärmar, dörrar, front och bakskärmar). Hoppas det är inom min budget.
Utöver det har jag svetsat igen rosthålet bakom vänster framskärm, helsvetsat avgassystemet, Monterat bälte och beställt nya däck.

Rosthålet borta



Trevligt att meka på pappas fordonsskola..


Effektiv lättning


Bucklan slipad


Bältesinfästning (Sitter i stolsunderredet från fabrik)


Klar för hemfärd från skolan


Däcken som blev beställda, är det "r-däck" eller inte?

Dunlop super sport race 225/45 runt om. Förhoppningsvis är dom inte helt torra.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

PhobiE skrev:
Claes Haglund skrev:
Kul med ännu en E36 på banan! Ska bli spännande att följa denna tråden. Kanske kan man ta lite lärdom och idéer från denna också.

Lycka till med bilen och åkandet!


Tycker det är alldeles för lite E36or på banan i Sverige. Verkar väldigt populär i USA. Varför är det så?
Tack så mycket




Vi Svenskar är för fattiga för att köra E36 som banbil

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 E36 TURBO. Sväng och pulver
1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (31007 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande