Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 TURBO16 1984 [Nu med bilder]
1 besök senaste veckan (10154 totalt)
Johan-99T16
Bäckefors, Dalsland
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Ska väl ta och presentera vad jag pysslar med i garaget.

Köpte en färdigreggad 99a med T16 motor och 17" hjul, mycket jobb var nedlagt och bilen var ju nästan färdig. Den var helt nybesiktigad så den fick gå med några mindre modifieringar från köpet på Saab Festivalen 2001 den sommaren. Vid köpet satt en nästan ny TD04HL-15g med #7 Volvos raka avgashus på.
Vintern ängnades åt en liten uppfräschning av vissa motordelar samt montering av en Intercooler ifrån en 9-3 Viggen. APC-boxen moddades och LH-boxen fick ett chip av Speedparts.
Bilen fick gå 2 sesånger men planerna smides i huvudet, motorn som satt i visste jag inget om. Föregående ägare hängde i stort sett bara ner maskinen i bilen så skicket var ovisst.

Så ett annat block inhandlades, likaså en 2,3 topp och ett 2,1 insug. Det blev mer grejer på hyllan som skulle monteras som 431 spridare med anpassat chip, kamaxlar, 9-5 oljekylare, 2x9000 ic, spal elfläkt, DI-tändning från en 9000CDT-88a...listan kan göras lång. Satsade bara på de bästa std grejerna för att inte hålet i plånboken skulle bli för stort.

Motorn är ihopmonterad och monterad i bilen, största jobbet som är kvar är att bygga gavlar till interccolern samt nya tryckrör i 60mm alu.

Lite info om bilen och den nybyggda motorn:

Motor:
B202 2.0l 16v, Viktjusterade kolvar med polerade kolvtoppar, Lättade, viktjusterade och polerade vevstakar, Lätt portad 2.3 Topp med polerade förbränningsrum och ventiler, Polerat 2.1 insug, isolerplatta mellan insugningsrör och topp, LH-Chip för 431"röda" spridare, Modifierad APC, DI tändsystem från 9000CDT-88a, Mitsubishi TD04HL-19t Turbo med #7 raka avgashus, 2x9000 intercooler (ihopsvetsade), Polerade 60mm tryckrör i aluminium, std 25mm avlastningsventil, Mann öppet pappluftfilter, 3" Batteriböj, 3"avgas med 2 ljuddämpare, spjällhusförvärmning bortkopplad, vevhusventilation ifrån 9-5 Aero, oljekylare ifrån 9-5, Tillbakaflyttad orginalkylare, Motul 6100 10W40 olja.

Transmission:
Std 4 vxl 900-79, drivklockor och drivaxlar 90-87, #7 primärutvxl, 228mm Svänghjul, 400Nm Sachs Tryckplatta, standard lamell, Stålomspunnen kopplingsslang, Spakställ 900-91, Motul HD 75W80W olja. Förstärkt 4vxl 99-78 växellåda på gång.

Hjulupphängning:
900 88-93, Krängningshämmare fram/bak, Rally Elit fjädrar, De Carbon Gasdämpare fram, Sachs Sporting Gasdämpare bak, EMS styrväxel (3.4 varv, original 4.1), Hjulupphängningar är blästrade och pulverlackerade.
Polyurethanbussningar runt om skall monteras.

Bromsar:
Fram 9000t 88-(57mm ok) med EBC skivor och Greenstuff belägg, bak 900 88-93 med std. hålborrade skivor bak med std. belägg, stålomspunna Goodridge slangar fram/bak, Motul RBF 600 Bromsvätska.

Fälgar & Däck:
MasItaly Manager 7x17 med Dunlop SP SportMaxx 205/40-17.
Saab Crosspoke 6x15 med Bridgestone RE540S 195/55-15.

Inredning:
Saab 900T16-86 inredning med Honda CRX framstolar samt Luisi Sportratt, Alu växelspaksknopp och OMP Alupedaler.

Vikt:
Cirka 1210 kg.

Så här ser bilen ut



Motorutrymmet vid köp



Motorutrymme efter en viss uppfräschning



Nya motorn på gång...





Motor i bilen


Cellpaket och fläkt får plats...


Stötfångaren modifierad för mer luft till kylarna

_________________
Johan Carlsson

Saab 99Turbo16
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1433



Välkommen hit! Det var på tiden det!

Vad jag tycker om bilen vet du redan.



Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Johan-99T16 skrev:
vevhusventilation ifrån 9-5 Aero


Först av allt, skittuff bil! Men angående det citerade, är det verkligen en bra idé? Har det inte varit lite bekymmer med 9-5's vevhusventilationer?
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8107



Tobias Lindell skrev:
Johan-99T16 skrev:
vevhusventilation ifrån 9-5 Aero


Först av allt, skittuff bil! Men angående det citerade, är det verkligen en bra idé? Har det inte varit lite bekymmer med 9-5's vevhusventilationer?

Fungerar fin-fint på gammelmotorerna...

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Johan-99T16
Bäckefors, Dalsland
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Tobias Lindell skrev:
Johan-99T16 skrev:
vevhusventilation ifrån 9-5 Aero


Först av allt, skittuff bil! Men angående det citerade, är det verkligen en bra idé? Har det inte varit lite bekymmer med 9-5's vevhusventilationer?


Jovisst, men som jag har den inkopplad så är det inga problem...kunde väl ha fått en aluburk byggd men detta blev billigare...

_________________
Johan Carlsson

Saab 99Turbo16
Citera
Johan-99T16
Bäckefors, Dalsland
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
jonka skrev:
Välkommen hit! Det var på tiden det!

Vad jag tycker om bilen vet du redan.



Mvh Jonathan


Tack!!

_________________
Johan Carlsson

Saab 99Turbo16
Citera
Johan-99T16
Bäckefors, Dalsland
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Såja, man har tillbringat några timmar i garaget igen, det går långsamt när jobbet, familjen och sova upptar nästan hela dygnets 24 timmar.
Håller på som bäst med att förbereda inför provstart, troligtvis efter påsk kan det bli av som tidigast och då utan intercooler & tryckrör som ej är färdiga.
Kommer ju ändå att köra in motorn på grundladd utan magnetventilen inkopplad och då skall det ju inte vara några problem att inte ha ic'n på plats.
Skall bli kul att höra när den hoppar igång....om den nu gör det...

_________________
Johan Carlsson

Saab 99Turbo16
Citera
Johan-99T16
Bäckefors, Dalsland
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Nu har jag uppdaterat med bilder, men det har ni nog redan märkt när ni kommit så här långt ner i tråden...

_________________
Johan Carlsson

Saab 99Turbo16
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



orginal grenrör på så mycket godis?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan-99T16
Bäckefors, Dalsland
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
MaZ skrev:
orginal grenrör på så mycket godis?


Ja, än så länge. Det skall allt bli ett extraktorrör men pengar saknas...

_________________
Johan Carlsson

Saab 99Turbo16
Citera
Johan-99T16
Bäckefors, Dalsland
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Så, provstarten har varit men inget liv i maskinen. Har hållit på att felsöka men ej hittat något fel, skall fortsätta med lite ohmmätning i kabelhärvorna samt kolla funktionen på vevaxelgivaren.
Eftersom stiften är helt torra så får den inte bränsle, så troligtvis får ej LH-sprutet inte varvtalssignal....

_________________
Johan Carlsson

Saab 99Turbo16
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



faan vad fint, får lite rysningar.
åkte4dörrars 99a som 18 åring sugtrimmad med kam extraktor och dubbla fuggar. vit var den oxå. kärlek.
Ser mkt bra ut.
//Niclas

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
Johan-99T16
Bäckefors, Dalsland
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Carnesköld skrev:
faan vad fint, får lite rysningar.
åkte4dörrars 99a som 18 åring sugtrimmad med kam extraktor och dubbla fuggar. vit var den oxå. kärlek.
Ser mkt bra ut.
//Niclas


Tack! Jo, kan tänka mig att det var sköna tider!

_________________
Johan Carlsson

Saab 99Turbo16
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1571



inte polerat insugsportarna hoppas ja ? med tanke på att allt annat blänkte så vacker thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Johan-99T16
Bäckefors, Dalsland
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Andreas T skrev:
inte polerat insugsportarna hoppas ja ? med tanke på att allt annat blänkte så vacker thumbs up


Nej, de är bara lite större. Ej polerade...

_________________
Johan Carlsson

Saab 99Turbo16
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1571



*ups dubbel post

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1571



Bra de liten annan fråga , va har du för ventilvinklar ? bredd ? btw jävligt fint bygge

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Johan-99T16
Bäckefors, Dalsland
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Andreas T skrev:
Bra de liten annan fråga , va har du för ventilvinklar ? bredd ? btw jävligt fint bygge


Jadu, det är std vinklar. Vet ej vinkeln. Tack för omdömmet!

_________________
Johan Carlsson

Saab 99Turbo16
Citera
Johan-99T16
Bäckefors, Dalsland
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Såja, nu kan jag andas ut lite. Motorn startade idag efter all felsökning av DI-systemet, gjorde en helomvändning och bytte bränslestyrenhet istället och vips startade motorn...
Helt underbart, men det som är problem nu är att styrenheten jag monterade har ett bränslechip för de större röda"431" spridarna så den går lite fett med std spridare och btr. Men skall montera i std chip istället och prova. Så nu blir det att göra iordning bilen inför besiktning och provköra lite mer innan jag puttrar mot besiktningen. Sedan väntar intercoolerbygge. Återkommer med rapport hur det går.

_________________
Johan Carlsson

Saab 99Turbo16
Citera
Johan-99T16
Bäckefors, Dalsland
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Nu var det mycket länge sedan jag uppdaterade min sida här.

Bilen kördes ca 200mil för inkörning på hösten 2006, besökte bla mina föräldrar och en sväng in på Saab99Klubbens träff, senare blev det en sväng till Karlskoga och Gelleråsen med STCS.
Körde bilen som en lättrycksturbo utan ic, och tänkte att det fixar jag över vintern 2006/2007....
Men så blev det inte, gavlarna till ic'n blev svetsade visserligen i februari 2007, men en del strul med plats gjorde att det drog ut på tiden. Fick ordna med andra drivaxlar, Saab 90 axlar från 87, stora knuten innåt och den gamla utåt, kostade på mig 2st nya yttre drivknutar.
Passade på att kosta på nya däck, Dunlop SP SportMaxx 205/40-17 för 3900kr monterat och balanserat inkl moms.
Men ut på vägen kom aldrig bilen...och den står kvar i garaget över denna vinter också.
Har idag hämtat tryckrören som blivit svetsade, skall nu montera dem och sedan prova in vart by-pass ventilen skall sitta. Sen skall ic och rören poleras.....

Så till nästa vår så skall bilen ut på vägen, det är bara så!!

_________________
Johan Carlsson

Saab 99Turbo16
Citera
Johan-99T16
Bäckefors, Dalsland
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Oj, här har det inte varit någon aktivitet på läääänge.
Mycket vatten har runnit under broarna men nu när min ena son blivit 16år har han börjat sparka på farsan att nu måste vi göra ett ryck att få igång bilen som stått alldeles för länge i dvala.

Så, fått lite mer inspiration nu att få igång bilen så har det inhandlats en universal intercooler från do.88, och sen blev det lite mer inköp av en og900 alu kylare från do.88 ihop med ett gäng silikon-slangar. Så nu är vi i full gång med att kapa plåt och bygga fästen till ic och kyl.

Ett Saab original jalusi i kanonskick köptes som skall monteras och sen till våren skall ett nytt batteri inhandlas.
Sen skall den startas igen och få till en besiktning.

_________________
Johan Carlsson

Saab 99Turbo16
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 TURBO16 1984 [Nu med bilder]
1 besök senaste veckan (10154 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande