Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Subaru 1800 Touring 1984 R.I.P :( | 5445 besök totalt |
Här kommer en liten tråd om mitt och Robert's "no budget racing" projekt.
Vi fick i höstas två stycken mycket rostiga Subbor mot avhämtning, den ena var nästan körbar Målet då var egentligen bara att plocka reda på drivlinorna för andra projekt, men när vi skakat igång denna lilla kombikupe, för att leka lite på nån sjöis, var det dags att riva isär den andra, en Super station, och när vi nu egnat ett par dagar till att separera karossen från drivlinan började vi riva ut inredningen från den lilla, och uppteckte att rosten inte var så farlig, det mesta jobbet med rostlagningen är ju när inredningen skall ut och tillbaka utan att rivas isär. Status nu, körbar bil, utan inredning, mesta av asfaltsmattorna är borta, de är frysta så de spricker loss lätt. Kostnad hittils, 70:- (2X35:- registerhållningsavgift) Bilen är som rubriken säger en "Subaru 1800 4WD Touring" enligt regbeviset, vad de fått touring ifrån vet jag inte, det är en tredörrars combicupe modell liten. Längd: 4.10 m Bredd: 1.63 m Tjänstevikt: 1100 Kg Tottalvikt: 1380 Kg Max släpvagnsvikt: 1500 Kg (med E-kort, tänkte vi kunde dra nån sjua på släp bakom när vi skall till banan ) Hjulställ: Fram, McPershon med separata casterstag och krängfjäder. Bak, nästan rakt bakåtriktade bärarmar, torsionsfjädrar, krängfjäder. Motor: 4-cylindrig boxer En liten tvåstegsförgasare. Semiportade toppar, både på insug och avgas. vattenkyld ~1800cc 60 kW Placerad framför växellådan, och framaxeln. Växellåda: 4 växlad längsplacerad med integrerad framdiff och fördelningslåda. 4-hjulsdrift : i och urkopplingsbar bakhjulsdrift, ingen mellandiff. Bilder kommer förhoppningsvis under morgondagen. Nu är iallafall målet att laga upp rosten, få i en bur, och besikta den för att ha en lekbil som man inte behöver vara så rädd om. Tankar på framtiden innefattar lite pyssel med fjädringen, dämparna och någon 1800-turbomotor. |
||||
|
||||
Din bil hette när den presenterades 1983 - Subaru Touring X-Rally.
såldes nästan enbart som rallybil i Sverige. Tar du drivlinan, motor, elsystem rån en Legacy Turbo 2,2 så passar ALLT rakt på förutom att du måste korta kardanen - en kompis håller på at bygga en X-Rally med Legacy systemet liksom - han lköpte det komplett för 2200 kr. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
lite bilder på mitt och Magnus no budget racingprojekt
översnöad donator/reservdelsbil som ingick i priset 0 kr lite rostlagning att göra Stolen ska sitta fast i plåtvinkeln men den hade sjunkit genom golvet. _________________ Robert Eklund |
||||
turbo finns väl bara i 2.0l? eller menar du nån av de nyare? då kanske det inte blir "no-bujet-rejsing" _________________ Björn Forsberg |
||||
tja
det kan ha varit en Legacy 2,0 okså ja alla subaru 1982/3 till 1992 har samma motorfästen oavsett motor (enligt min kompis då) han bygge med rallybur 13" hjul m.m gör 13-tider på strippen - har kostat under 5000 kr totalt _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Tänkte evenuelt laga upp en tröskel imorgon, skall fota lite då isåfall.
Budgeten har hitiils blivit hyfsad. två bilar 0:- Registerhållningsavgift 35:- Diverse småpryttlar färg, penslar mm ca 150:- Gas till svetsen, en liten flaska mison 466:- Skrotpremie reservdelsbilen +500:- så nån hundring har ju gått åt, bilen går nu bra, ocvh jag brukskör den så skatt och försäkring räknar jag inte in i budgeten just nu Har bytt ut "remspennar-generatorn" en trasig valeo som inte passade riktigt, mot en Bosch från donatorsierran vi skrotade förra vintern för delar till Robbans(MrLynx) sjua. Efter modifiering av spennarmen passade den riktigt bra, och det är skönt att slippa köra med förlustsystem. Kvar att fixa, förutom rost, innan besiktning är nog bara att plocka bort tioliters båttanken som jag har i motorutrymmet och koppla in rätta tanken igen, lite kontroll av bränsleledningarna kan behövas. Sen behöver nog blandningen justeras ner lite, så den går mindre fett.... Grrymmt iallafall vad en sån liten subba skottar i snön, trots halvtaskiga sommardäck och snö upp så det skrapar i underredet. Har dessutom som lite projekt börjat borra om navplattorna och bromstrummorna från donnatorbilen, så kanske vi kan skruva på nå hjul vi har liggande... |
||||
Det blev ju en hel del köra med lillsubban, fick på fina 15" hjul, och sen rammlade jag med den under en bankörning o hörnefors, så det blev skrotning. R.I.P.
|
||||
Är du säker på detta? Legacy är ~idenisk med Impreza GT av tidiga år och Impreza GT av tidiga årgångar är ~idenisk med alla morderna Subaru. så om en legacy drivlina går i då går även en -07 wrx sti in... kul bil med 2,5l 6vxl å 300+ hk /ola _________________ Ola Gustavsson |
||||
Rätt så säker - skall dubblekolla med han ! _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Jodå, det går med lite pyssel, men de modernare spisarna (AJ) är relativt tunga. jämfört med EA81/EA82 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Subaru 1800 Touring 1984 R.I.P :( | 5445 besök totalt |