Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A -75
5 besök senaste veckan (11660 totalt)
MartinN
Uddevalla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
Hej!

Tänkte presentera mitt lilla projekt, en Opel Manta A -75. Den ska göras i ordning, lackas om, chassiet ska få sig en uppgradering och under huven ska det sitta en Volvo b230FK motor. Detta är ju knappast ett nyskapande koncept i det här sällskapet, men det här projektet är något jag funderat på ett tag men inte haft möjlighet att genomföra tidigare. Detta är mitt första projekt.
Tanken är att bilen så småningom ska registreras med denna motor och användas som hobbybil både på väg och bana. Förhoppningsvis ska bilen efter lite modifiering kunna bli hyfsat underhållande på bana.

Bilen köptes i april 2005 och under hösten började arbetet med svetsning och rostlagning av karossen.

Motorn och växellådan kommer från en Volvo 940 -96. Valet av motor beror på att jag ville ha en billig och förhoppningsvis driftsäker turbomotor med ett brett utbud av delar.
Sedan så kunde jag köpa motorfästen och ett modifierat oljetråg passande en Volvomotor, från Henrik Carlsson här på forumet, vilket var en liten genväg.
Det största frågetecknet med motorn är hur viktfördelningen blir, förhoppningsvis blir den inte alltför framtung.

Jag har tänkt skaffa en bakaxel med diffbroms från en Manta B GSI. Den ska förhoppningsvis hålla ett tag då jag inte har tänkt mig några större effektuttag.

Angående väghållningen så är planen att byta fjädrar och dämpare, till vad vet jag inte än, men det är ett tag kvar innan bilen ska ut och rulla. Utbudet är ju inte det största till den här bilen.

Även bromsarna ska uppgraderas. Det ska bli skivor bak och större skivor fram. Exakt vad det blir är inte heller bestämt.





Bilen precis inköpt.



Här står bilen i min provisoriska verkstad, en gammal maskinhall. Inte helt optimalt men det funkar.



Motorn ilyft



Växellådan behövde lite mer plats

_________________
Martin Nilsson
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Kul att du kommit igång! thumbs up
Ser ut som ett bra utgångsobjekt att bygga på.

Tycker kardan/växellådstunneln ser bred ut, är det en automat från början? (kanske bara är en synvilla )

Ännu ett roligt projekt att följa här på rejsa, bygg så det ryker!

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
MartinN
Uddevalla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
Det är gott att kommit igång med projektet

Jodå, utgångobjektet är väl rätt okej. De ställen där det behövs svetsas är i motorummet och i bagaget. Utanpå karossen är plåten i rätt bra skick.

Bilen är allt manuell. Att växellådstunneln ser lite bred ut beror på att jag bankade upp den lite grann i tron att det skulle räcka för att få plats med växellådan.

Det räckte dock inte.

_________________
Martin Nilsson
Citera
pluppen
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 7



Hej Martin. Jag håller på med ett manta a bygge som har ballat ur så jag har en manta a bakaxel med 3:67 och diff över, länkarmar bak,framvagns delar,bromskivor fram volvo v40 turbo, stötdämpare,turbogrenrör,fälgar,mm, Du kan skicka ett mail till mig om något är av intresse pluppen454ss@gmail.com // Pluppen
MartinN skrev:
Hej!

Tänkte presentera mitt lilla projekt, en Opel Manta A -75. Den ska göras i ordning, lackas om, chassiet ska få sig en uppgradering och under huven ska det sitta en Volvo b230FK motor. Detta är ju knappast ett nyskapande koncept i det här sällskapet, men det här projektet är något jag funderat på ett tag men inte haft möjlighet att genomföra tidigare. Detta är mitt första projekt.
Tanken är att bilen så småningom ska registreras med denna motor och användas som hobbybil både på väg och bana. Förhoppningsvis ska bilen efter lite modifiering kunna bli hyfsat underhållande på bana.

Bilen köptes i april 2005 och under hösten började arbetet med svetsning och rostlagning av karossen.

Motorn och växellådan kommer från en Volvo 940 -96. Valet av motor beror på att jag ville ha en billig och förhoppningsvis driftsäker turbomotor med ett brett utbud av delar.
Sedan så kunde jag köpa motorfästen och ett modifierat oljetråg passande en Volvomotor, från Henrik Carlsson här på forumet, vilket var en liten genväg.
Det största frågetecknet med motorn är hur viktfördelningen blir, förhoppningsvis blir den inte alltför framtung.

Jag har tänkt skaffa en bakaxel med diffbroms från en Manta B GSI. Den ska förhoppningsvis hålla ett tag då jag inte har tänkt mig några större effektuttag.

Angående väghållningen så är planen att byta fjädrar och dämpare, till vad vet jag inte än, men det är ett tag kvar innan bilen ska ut och rulla. Utbudet är ju inte det största till den här bilen.

Även bromsarna ska uppgraderas. Det ska bli skivor bak och större skivor fram. Exakt vad det blir är inte heller bestämt.





Bilen precis inköpt.



Här står bilen i min provisoriska verkstad, en gammal maskinhall. Inte helt optimalt men det funkar.



Motorn ilyft



Växellådan behövde lite mer plats

_________________
Robert Flysjö
Citera
MartinN
Uddevalla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
Jah har inte uppdaterat på ett tag då jag inte har några nya bilder, projektet har hur som helst rört sig lite framåt.

Motor och växellåda är nu inpassade och fästen till växellådsbalken är tillverkade och svetsade i golvet.
En kardanaxel av lämplig längd är införskaffad och knutkorset mellan kardan och medbringaren på bakaxeln är på plats med hjälp av två distanshylsor. Drivlinan är alltså i princip klar.

Nu försöker jag hitta en lämplig elfläkt och en intercooler av rätt storlek. Originalgrejerna till 940 var bara att glömma p.g.a platsbrist. Kylare har jag tagit från en 240, den är lagom stor och anslutningarna passar nästan rakt på.

Samtidigt håller jag på att flytta huvudbromscylindern då den är i vägen för insuget och gassjället. Alternativet till att flytta huvudbromscylinderna hade varit att bygga ett eget insug, men det känns som ett större projekt.

mer bilder är på gång

mvh Martin

_________________
Martin Nilsson
Citera
MartinN
Uddevalla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
Det var ett tag sedan senaste uppdateringen men projektet lever faktiskt fortfarande. Efter att ha pluggat klart, flyttat, blivit av med garaget, börjat jobba så har bilen stått undanställd. För 1.5 år sedan fick jag dock ett nytt garage så då tog projektet så sakta fart igen.




Så här såg bilen ut när den flyttades in i det nya garaget. Tanken var då att inte lägga så mycket energi på karossen utan mest få ihop allt. Så blev det inte.....

[img]

Efter att ha pratat med en lackerare som förklarat fasorna med gamla lagningar och sprutspackel från 80-talet så togs beslutet att slipa karossen plåtren. Jag insåg då inte hur bucklig karossen faktiskt var och hur mycket jobb det skulle vara att få till formen igen.

[/img]

Efter många timmar och en del experthjälp ser bilen ut så här. Det dök även upp lite svetsarbete när alla gamla lagningar försvann vilket visade att det var en bra ide att göra om allt ordentligt.

Målet med projektet är i princip samma som tidigare även om ambitionsnivån höjts lite. Det är samma motor och växellåda dock så ska det i en volvo 240 1031 bakaxel istället.

Just nu funderas det på bakvagnsupphängning, 3-link eller momentstag? Flytta fjäderskålar från Opelaxeln eller bygga egna fästen för coilovers ?
Hur mycket bör man förstärka fjädertornen om man byter ut fjädrarna mot coilovers? Bilen har ingen bur och det har jag helst inte tänkt bygga heller.

mvh Martin

_________________
Martin Nilsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2755



Tornen bak är inte jätteklena original, men att lägga en förstärkningsplåt runt skadar ju inte! Du kommer ju få kapa bort toppen på std tornet och ersätta det med nått som lämnar lite mer plats! (Ett tips är Coilovers till escort mk2 bak från t ex GAZ, har jag till min Kadett från 76, dom är lite kortare så att korta ner std tornet ett par cm är inget som skadar! Sen får du leva med att ha låg markfrigång men det kanske var planen redan från början? )

Hade jag byggt ny upphängning bak hade jag helt klart satsat på 3 länk! Det känns som den enklaste och bästa kompromissen. Sök lite på forumet så finns det ett par varianter som diskuterats, bl a denna: http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/_3link_iso_view.jpg

Ska du bygga om fram till coilovers också? Det är ju oerhört enkelt att göra på A Mantans framvagn! Här är ett exempel: https://rejsa.nu/im/_annat/3326-new_2009-12-18-coiloverfaste_1_.jpg

Har du funderat ut vilka bromsar fram du ska använda än? SFRo gillar ju kompletta bromssystem tagna från valfri bil, ska du köra 240 bakaxel vore ju då 240 4 kolvsok fram kanske vettigt? Volvo 740 har en främre bromsskiva som är 287x24mm som fungerar ihop med 240ins ok och har rätt höjd för att användas på Mantans nav! (Annars har jag 246x24mm skivor som är nya och nyrenoverade ok från Rekord 2.2 som passar direkt som jag ska sälja )

Ett till tips skulle vara att sätta dit en till kränghämnare fram då dom är hellre mjuka tydligen, ofta används Ascona/Manta B som monteras framför hjulaxeln i kombination med originalet i rallysvängen, Kadett C kan säkert också fungera! (Detta ska jag prova få dit) bak skulle Manta B GSi fungera som uppgraderin (18 istället för 14mm) om du bygger dit fästen för den på Volvo axeln!

Kul med fler Mantor! Har en SR från 71 själv!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
MartinN
Uddevalla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
Jag funderar på att förstärka med några stag enligt skissen nedan:

[img]

Det borde ju styva upp tornen och fördela lasterna på ett större område. Man borde förövrigt ta reda på vad SFRo har för åsikt om detta.

Alternativet är ju att flytta över fjäderskålarna från Opelbakaxeln och använda konventionella fjädrar och dämpare men det känns lite roligare att köra med ställbara coilovers, speciellt om det inte är direkt dyrare. Jag har också kollat på coilvoers från GAZ, de finns i en mängd storlekar och är inte jättedyra heller.
Är du nöjd med dina GAZ?

Angående bakvagnsupphängningen så har jag inte exakt förstått vilka skillnader som kan förväntas mellan 3-länk och momentstag. Jag är med på den principiella skillnaden på hur axeln rör sig vid fjädringrörelser men är inte riktigt med på vilka skillader som kan förväntas i hur bilen beter sig?

Jag har tänkt vänta med att modifiera framvagnen till fas 2. Första prioritet är att få ihop allt och besikta bilen. Det du visade var en snygg lösning! Jag har funderat lite på att fixa en "vanlig" undre A-arm som är ställbar men jag har inte riktigt tänkt igen allt än.

Bromssystemet är tänkt att plockas från volvo 240. Jag har redan anpassat för att använda en huvudbromscylinder från 240 men jag har inte skaffat några främre ok eller skivor än. Min tanke var att köra med 240-ok och 298X22mm skivor från någon Mercedes som jag hittat ritningar på. Jag har dock inte köpt några delar ännu


mvh Martin

[/img]

_________________
Martin Nilsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2755



Jag har inte kört med mina coilisar än, men vad man läst till sig på nätet verkar alla vara nöjda! Priset är ju svårslaget.

Det jag fått för mig vara skillnaden mot Opels std bakvagn med 3 länken jag visade är att du inte får samma typ av karosslyft som med Opels, sen kan man dividera fram och tillbaka i oändlighet om vad som är bäst och hit å dit

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
MartinN
Uddevalla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
Det känns ju som man har fler inställningsmöjligheter med 3-länk om man bygger fästen som är justerbara i höjdled.
Det låter intressant att kunna justera över och understyrning med den undre länkarmarnas vinkel. Det gäller väl bara att kunna förstå och kontrollera det.

Hur gjorde du för att välja egenskaper på dina coilovers förresten?

mvh

_________________
Martin Nilsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2755



MartinN skrev:
Det känns ju som man har fler inställningsmöjligheter med 3-länk om man bygger fästen som är justerbara i höjdled.
Det låter intressant att kunna justera över och understyrning med den undre länkarmarnas vinkel. Det gäller väl bara att kunna förstå och kontrollera det.

Hur gjorde du för att välja egenskaper på dina coilovers förresten?

mvh


Jag gick på rekomendationer och räknar med att jag får byta fjädrar senare! Laddade hem fulings excelblad om väghållning (som finns under sparade trådar här på rejsa) och matade in all info jag har om bilen, justerade fjäderkonstanterna tills jag fick ett Hz tal jag gillade (Hz kan lätt översättas till hårdhet, drygt 1 för en std bil, jag la mig runt 2 som är en mix av gatvänligt och banvänligt) Bak blev MR=1 så där stämmer den fjäderkonstant jag provade ut, fram fick jag räkna om den med mr (fjäderkonstan/(mr^2)) för att få fram hur hård fjäder jag behöver

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
MartinN
Uddevalla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
Jag laddade också ner hans Excelblad igår och började fylla i mina värden. Jag antar att mr är utväxlingen mellan vertikalled och fjädern position och att man korrigerar det själv? Jag funderar också på vart däckens styvhet kommer in. Den första egenfrekvensen borde ju bero på systemet: däckstyvhet - ofjädrad vikt - fjäder - bilvikt. Den ofjädrade massan är ju med men har inte förstått var den används.
Jag får nog fundera en stund till... :-)

Sedan så är ju frågan om att dimensionera dämparna men det kanske inte igår i den beräkningen. Dämpegenskaper fanns för övrigt inte angivet på GAZ dämparna på WWW.rallydesign.co.uk men de kanske är ställbara inom ett väldigt stort intervall?

_________________
Martin Nilsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2755



Dom jag har gick ställa från soppigt svampiga till riktigt hårt med samma fjädrar i alla fall Mailar du GAZ kan du säkert få dämparkurvor.

Att räkna med däckets egenskaper kräver rätt mycke info om själva däcket så det kanske Fuling utelämnat? Excelbladet är väl mer en fingervisning för att man ska komma så nära som möjligt utan att testa nått i verkligheten, sen får man köra finliret "live" så att säga

MR är hävarmen ja, om vinkeln från en plan bärarm till centrumlinjen för fjädern är V (på Mantan A tror jag den är ca 75 grader). Avståndet från inrebärarms infästning till infästningen för fjädern (c-c) är A och avståndet mellan inrebärarms infästning till nedre spindelled (c-c) är B blir formeln Sin V * (A/B)

Jag har för mig att MR för Mantans framvagn är i krokarna av 0,55 ca... Det finns en tråd om en ljusblå Ascona A där MR räknades ut i "Skruva Banåkabil" delen på forumet

Det är egentligen det enda felet med den framvagnen, annars är den riktigt bra! Jag blev tvungen är flytta ut mina nav så jag kommer bygga om Kadettens uppsättning till mer likt Mantans och flytta ut nedre infästningen maximalt, då kom jag upp i MR 0,75ca.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
MartinN
Uddevalla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
Lite uppdateringar:

Jag har limkittat och punktsvetsat ihop huven med förstärkningbalkarna på undersidan. Det hade lossat helt. För att kunna få rätt form på det spände jag in huven pån ovansidan och tryckte underifrån när jag svetsade. Samtidigt höll jag koll på att gliporna såg okej ut. Det var lite bökigt med resultat blev bra

Inspänd

Efteråt blev den betydligt styvare.

Sedan så har jag skaffat en 1031-från 240 med utväxling 3.73. Just nu funderar jag på hur de nya länkarmar och infästningar ska konstrueras. Jag ska nog använda bussningar och jag har tänkt göra länkarmarna justerbara. Detaljerna är dock inte klara än...


_________________
Martin Nilsson
Citera
Burje

Här sen Feb 2009
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


http://www.garaget.org/?car=23379&image=767132
Tjena detta kanske kan hjälpa dig? blir smidigt då allt är volvo grejer.

_________________
Dennis Hammenstig
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A -75
5 besök senaste veckan (11660 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande