Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC -83 "Silverfisken"
1, 2, 3 ... 24, 25, 26   >>
71 besök senaste veckan (185614 totalt)
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
Nu känns det som det är läge att göra en tråd om bilen efter att ett bra tag kollat in vad många gör med sina bilar både under sommaren och under vinterhalvåret. Planerna föddes förra året att komma ut på bana, först och främst med PCS, men diverse saker gjorde att det inte blev av (lathet en av dem...). Att jag sedan varit den som tjatat på FLAT-SIX att han skulle ordna en banbil och hänga på gjorde ju inte saken roligare för mig när han lyckades köra ett antal varv på bana i somras med sin Gevalia...
Under de månader som är kvar till "sommaren" skall diverse detaljer bytas på bilen för att den skall bli "behagligare" att hantera vid lite aktivare körning .
Jag börjar med att kasta in några bilder jag tog för någon sommar sedan när jag fått på lite trevligare fälgar än de gamla cookie cutters som satt på tidigare.






Dessa har tidigare visats i anols tråd, men nu hamnar de på rätt ställe

Jag skall fylla på här i tråden med lite komponentbilder och förhoppningsvis även lite byggbilder. Själv vet man ju hur skitig man brukar bli i garaget och tidigare hade jag aldrig tänkt tanken på att ha en kamera i den miljön, men nu är man själv tacksam för alla tips man själv lärt sig när man sett bra bilder från folks byggtrådar, så kameran får nog följa med så ofta jag kommer ihåg den.

Edit 2008-10-02
Lite trådnavigering:

Framvagnsjobb
Bakvagnsjobb
Chassimätning med lasergrejor
Extra kupékylning
RS-baksäte á la snålvarg
Högt tredje bromsljus
VW-framglas
Kamerafäste V2.0
oljekylning (senare bromskylning, hehe)
Byte av spolartank och förberedelse för bromskylning
Egenmålade fälgcentrum
Snabblagnig av odometer
Montering av quick shift från Weltmeister
Kamerafäste V2.2
Montering av fästen för sexpunktsbälten
Installation av bältessträva
Kamerafäste två V1.0
Justerbar adapter för att förlänga ratten
Bromskylning V1.0
Lättare att stänga dörren inifrån
Stålhjulmuttrar
Glasfiberlucka hemma
Nya huvlås hemma
Ny draganordning
Nytt huvstag
Ny mugghållare monterad
En egen variant på Elephant racings 935 strut brace, demonterbar
Glasfiberinnerdörrsidor

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222



Äntligen thumbs up

Vad innefattar "diverse detaljer"? Låter spännande

Jag har min gamla olympus 1,3 Mpixel i garaget, den tar lite korninga bilder men man behöver inte vara rädd om den iaf

_________________
Anders Olsson
Citera
NioElva
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 136



Det skall bli kul att få se dig på banorna i sommar.


Mvh

_________________
Stefan Lundin
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
Lite bilder från gårdagens varmkörning och diverse detaljer .

Här står bilen i det liiilla tvåbilsgaraget som egentligen inte är något jättebra ställe att arbeta på, men jag har ju sett personer här som mekar utomhus så jag klagar inte...

Man ser att det är ganska mycket grejor i garaget redan så det får röjas lite varje gång man skall göra något arbete på något hörn av bilen. Som tur är har garagegrannen bara sin garagedel som uppställning under vintern (och större delen av resterande året) så jag sprider ut mig lite extra .

Trevligt med en bakdel på en elva och fina snöflingor. Man fick ju backa ut bilen lite under varmkörningen. Vingen åkte på för några år sedan då jag tyckte att bilen ser lite sportigare ut med. Många åsikter går ju i sär om detta, men för mig ser den bättre ut nu.
Några mail på en till-salu-annons och några telefonsamtal tog mig till ett garage i Stockholmstrakten där jag stod en stund och diskuterade diverse bilrelaterade saker som bränsleförbrukning, aerodynamik, coast down och chassi med dåvarande spoilerägaren Jonas. På senare tid har man förstått att han visste vad han pratade om .

Jag var nog lite snål när jag var uppe i Stockholm för ett antal år sedan och inhandlade mig en sportigare stol... Jag skulle köpt paret istället för bara förarstolen. Nu skulle det vara kul att få tag på "grannen".


Kamraten FLAT-SIX var faktiskt så snäll att han skänkte mig denna ratt (om jag inte minns fel) och den sitter på en bra plats just nu. (jag skulle tagit växelspaksknoppen också som du erbjöd dig kasta med i dealen, hehe)

Av någon anledning tyckte jag det var besvärligt att ta mig i och ur bilen med sportstolen så jag tog och införskaffade en Snap-off. Jag lärde mig iof snart ta mig ur bilen utan ratten borta, så den fyller inte stor funktion just nu. Hastighetsmätaren blev lite tiltad så jag kan tala om för polisen att jag höll exakt 119 km/h om jag blir stoppad .

Här kommer lite bussningar som skall uppdatera chassi så småningom.

Lite grövre torsionsstavar bak åkte med när någon kamrat beställde grejor till sig....

Dämpare är inte fel att uppdatera. Runt om.

Under en bilresa upplyste FLAT-SIX mig om Dahlbäcks rea-rea och det blev en beställning av däck.

Vajrar till solluckan som för tillfället inte drar på ena sidan. Och så skall det göras ventiljustering innan sommaren. Den genomskinliga rullen är en hemmagjord mall för att få på spoilern på bakluckan. Lite overheadfilm och overheadpenna funkade bra.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Trevlig bil
Vad sitter det för motor i och vad är det för insprutningssystem?
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
Maskinellt är den helt standard, alltså en 3.0 l-motor på 204 hk med K-Jetronic.

Nu när vi ändå kom in på motorn och dess omgivning kom jag på att jag tyvärr hörde lite skrammel från fläkten/generatorn vid varmkörningen, så det är nog ett lager som inte mår helt bra i den regionen...

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222



GA stolar kan du köpa lite billigare direkt från Tyskland, se:

http://www.ga-racing.de/shop/start.html

Dock hittar jag ingen Safari KC, verkar till att ha utgått, men Race KC är kanske lik?


Beträffande generatorn så malde min också när jag köpte bilen.
Jag lämnade in generatorn hos en lokal kille och fick nya lager, kollektorn svarvad, och nya dioder
Mekonomen tar ca 4500:- för en utbytes.

Demontering och montering var ganska rakt fram.
Dock glömde jag såklart att koppla in en sladd
Blev till att montera ner hela fläktpaketet en gång till och koppla på den

_________________
Anders Olsson
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480



NiOElva skrev:
Det skall bli kul att få se dig på banorna i sommar.


Mvh


Kunde inte ha sagt det bättre själv! Med tanke på skicket på Gevalia just nu, lär
jag väl få åka med DIG i år...

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480



Ligger dina rejs-pryttlar också kvar på golvet i plastpåsar? Hur går det med
premiären 14e maj? Hinner du?

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Mycket fin bil, gillar färgen skarpt. Var är dom första korten tagna?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
FLAT-SIX skrev:
Ligger dina rejs-pryttlar också kvar på golvet i plastpåsar? Hur går det med
premiären 14e maj? Hinner du?

Framvagnen ligger lös i garaget så delar av grejorna hinner garanterat på bilen till Gelleråsen. Tyvärr är datorn kass hemma fortfarande så jag har bara tillgång till webben via jobbet. Därav dålig text- och bilduppdatering.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
RS 1800 skrev:
Mycket fin bil, gillar färgen skarpt. Var är dom första korten tagna?

Tackar!
De första korten är tagna vid olidens kraftstation nedanför fallen i Trollhättan. På tredje bilden ser man i bakgrunden bron man brukar stå på för att se vattnet i fallen.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
Så! Bussningarna fixade på framvagnen och även byte av dämpare fram avklarat. Som vanligt blir det utdraget i tid när något krånglar och/eller det saknas verktyg i det lilla garaget.
Jag hade också tänkt byta bakre dämparna idag, men märkte att jag fick alltför litet moment liggande under bilen för att få loss de undre bultarna så det får jag ta någon annan dag på någon bättre plats.

Bilen har fått lite prioritet över datorn, så den är fortfarande nere vilket gör att jag inte får in de bilder jag tagit på jobbet. Men de kommer så småningom.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
I brist på dator och möjlighet att uppdatera bilder får jag väl i alla fall meddela att jag fixat lite med min vinterbil, Saab 900 Vinga Edition.... Den är numera helt vit från att ha varit grå runt hjulhusen efter en transplantation innan min ägo...
I morgon skall jag parkera Porschen med baken in i garaget så jag får lite manöverutrymme för att byta bussningar bak samt stavar...

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
Nu har jag äntligen löst så bilderna ligger på en dator.
När jag lyfte upp bilen i framändan såg jag att plåten som täcker styrväxel och bränslepump hade sett sina bästa dagar.

Den fick sig en genomgång hos en grannes verkstad och är numera mer lik ursprungsformen.
Sedan gick man på armarna för att få ner dem.


oljan som finns på ovanstående bild kommer från ett läckage på oljeslangarna till kylet i främre högra hjulhuset. Dessa slangar är numera utbytta, men det är fortfarande lite grisigt på vissa ställen.


När bussningarna var nåbara kom varmluftspistolen fram för att mjuka upp bussningarna lite och få dem att lossna. Det gick mycket smidigare än jag trodde efter att ha läst en del personers strul.



Dags att montera de nya bussningarna i överfallen och på armarna.


Avsatte lite tid att spana in torsionsstavarna.


När armarna åter satt på plats var det dags att byta dämparna fram.
Ut med det gamla...

... Och in med det nya.

Med lite gastryck ville bilen sticka iväg i höjden...

... så det fick man justera lite. Höjden fram är inte mer ställd än att det är lika. Skall göra lite mer justering runt om på bilen när jag är klar med bakändan.


Några småinköp har det blivit under vintern.

Hjälmen fanns tidigare men skärmen blev bytt.


Inte exakt rätt skärm för min gamla hjälm, men den gick att få dit i alla fall .

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480



Jag ser att du använt både SONAX flytande hårdvax och regn-avvisare vid demonteringen.
Det var nog detta som saknades när jag kämpade...

Själv polerade jag mina fälgkanter igår. Jätteviktigt ju...

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
FLAT-SIX skrev:
Jag ser att du använt både SONAX flytande hårdvax och regn-avvisare vid demonteringen.
Det var nog detta som saknades när jag kämpade...

Va f*n! Garaget är ju så litet så man får ju kliva över allt som finns där inne precis hela tiden .

Du såg väl förresten att "Porsche"-texten blev bra på visiret .

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
Är detta tur eller otur?
oljan fick nästan precis plats, men det läcker ut lite ur behållaren från pipen...


Jag fick offra en tras-t-shirt för att fånga upp överflödig olja, hehe.

Det är i alla fall skönt att ha något sådant här uppsamlingskärl när man byter olja på en Porsche. Det blir snabbt stora oljevolymer och det är svårt att byta kärl under tiden .

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324



Hehe, en sån måste jag skaffa mig. Den här http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=487&iItemId=8277 . . . .
har jag nu. Funkar inte så bra för dessa oljevolymer.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
Den funkar absolut inte när det kommer i den volymen som det är i våra motorer...
Jag använde en sådan när grannen bytte olja på sin motorcykel, och det räckte för att det skulle rinna över. Iof hade jag nog gjort ett lite för litet hål, men jag insåg snabbt att det inte skulle funka på Porschen.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
Jocke Rydell skrev:
Hehe, en sån måste jag skaffa mig.

Finns på Micro: http://www.micro.se/index.asp?jump=http%3A//www.micro.se/template/produkter.asp%3Fitemid%3D75339

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC -83 "Silverfisken"
1, 2, 3 ... 24, 25, 26   >>
71 besök senaste veckan (185614 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande