Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 SC -83 "Silverfisken" | 1, 2, 3 ... 24, 25, 26 >> 71 besök senaste veckan (185614 totalt) |
Nu känns det som det är läge att göra en tråd om bilen efter att ett bra tag kollat in vad många gör med sina bilar både under sommaren och under vinterhalvåret. Planerna föddes förra året att komma ut på bana, först och främst med PCS, men diverse saker gjorde att det inte blev av (lathet en av dem...). Att jag sedan varit den som tjatat på FLAT-SIX att han skulle ordna en banbil och hänga på gjorde ju inte saken roligare för mig när han lyckades köra ett antal varv på bana i somras med sin Gevalia...
Under de månader som är kvar till "sommaren" skall diverse detaljer bytas på bilen för att den skall bli "behagligare" att hantera vid lite aktivare körning . Jag börjar med att kasta in några bilder jag tog för någon sommar sedan när jag fått på lite trevligare fälgar än de gamla cookie cutters som satt på tidigare. Dessa har tidigare visats i anols tråd, men nu hamnar de på rätt ställe Jag skall fylla på här i tråden med lite komponentbilder och förhoppningsvis även lite byggbilder. Själv vet man ju hur skitig man brukar bli i garaget och tidigare hade jag aldrig tänkt tanken på att ha en kamera i den miljön, men nu är man själv tacksam för alla tips man själv lärt sig när man sett bra bilder från folks byggtrådar, så kameran får nog följa med så ofta jag kommer ihåg den. Edit 2008-10-02 Lite trådnavigering: Framvagnsjobb Bakvagnsjobb Chassimätning med lasergrejor Extra kupékylning RS-baksäte á la snålvarg Högt tredje bromsljus VW-framglas Kamerafäste V2.0 oljekylning (senare bromskylning, hehe) Byte av spolartank och förberedelse för bromskylning Egenmålade fälgcentrum Snabblagnig av odometer Montering av quick shift från Weltmeister Kamerafäste V2.2 Montering av fästen för sexpunktsbälten Installation av bältessträva Kamerafäste två V1.0 Justerbar adapter för att förlänga ratten Bromskylning V1.0 Lättare att stänga dörren inifrån Stålhjulmuttrar Glasfiberlucka hemma Nya huvlås hemma Ny draganordning Nytt huvstag Ny mugghållare monterad En egen variant på Elephant racings 935 strut brace, demonterbar Glasfiberinnerdörrsidor _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Lite bilder från gårdagens varmkörning och diverse detaljer .
Här står bilen i det liiilla tvåbilsgaraget som egentligen inte är något jättebra ställe att arbeta på, men jag har ju sett personer här som mekar utomhus så jag klagar inte... Man ser att det är ganska mycket grejor i garaget redan så det får röjas lite varje gång man skall göra något arbete på något hörn av bilen. Som tur är har garagegrannen bara sin garagedel som uppställning under vintern (och större delen av resterande året) så jag sprider ut mig lite extra . Trevligt med en bakdel på en elva och fina snöflingor. Man fick ju backa ut bilen lite under varmkörningen. Vingen åkte på för några år sedan då jag tyckte att bilen ser lite sportigare ut med. Många åsikter går ju i sär om detta, men för mig ser den bättre ut nu. Några mail på en till-salu-annons och några telefonsamtal tog mig till ett garage i Stockholmstrakten där jag stod en stund och diskuterade diverse bilrelaterade saker som bränsleförbrukning, aerodynamik, coast down och chassi med dåvarande spoilerägaren Jonas. På senare tid har man förstått att han visste vad han pratade om . Jag var nog lite snål när jag var uppe i Stockholm för ett antal år sedan och inhandlade mig en sportigare stol... Jag skulle köpt paret istället för bara förarstolen. Nu skulle det vara kul att få tag på "grannen". Kamraten FLAT-SIX var faktiskt så snäll att han skänkte mig denna ratt (om jag inte minns fel) och den sitter på en bra plats just nu. (jag skulle tagit växelspaksknoppen också som du erbjöd dig kasta med i dealen, hehe) Av någon anledning tyckte jag det var besvärligt att ta mig i och ur bilen med sportstolen så jag tog och införskaffade en Snap-off. Jag lärde mig iof snart ta mig ur bilen utan ratten borta, så den fyller inte stor funktion just nu. Hastighetsmätaren blev lite tiltad så jag kan tala om för polisen att jag höll exakt 119 km/h om jag blir stoppad . Här kommer lite bussningar som skall uppdatera chassi så småningom. Lite grövre torsionsstavar bak åkte med när någon kamrat beställde grejor till sig.... Dämpare är inte fel att uppdatera. Runt om. Under en bilresa upplyste FLAT-SIX mig om Dahlbäcks rea-rea och det blev en beställning av däck. Vajrar till solluckan som för tillfället inte drar på ena sidan. Och så skall det göras ventiljustering innan sommaren. Den genomskinliga rullen är en hemmagjord mall för att få på spoilern på bakluckan. Lite overheadfilm och overheadpenna funkade bra. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Maskinellt är den helt standard, alltså en 3.0 l-motor på 204 hk med K-Jetronic.
Nu när vi ändå kom in på motorn och dess omgivning kom jag på att jag tyvärr hörde lite skrammel från fläkten/generatorn vid varmkörningen, så det är nog ett lager som inte mår helt bra i den regionen... _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
GA stolar kan du köpa lite billigare direkt från Tyskland, se:
http://www.ga-racing.de/shop/start.h Dock hittar jag ingen Safari KC, verkar till att ha utgått, men Race KC är kanske lik? Beträffande generatorn så malde min också när jag köpte bilen. Jag lämnade in generatorn hos en lokal kille och fick nya lager, kollektorn svarvad, och nya dioder Mekonomen tar ca 4500:- för en utbytes. Demontering och montering var ganska rakt fram. Dock glömde jag såklart att koppla in en sladd Blev till att montera ner hela fläktpaketet en gång till och koppla på den _________________ Anders Olsson |
||
Kunde inte ha sagt det bättre själv! Med tanke på skicket på Gevalia just nu, lär jag väl få åka med DIG i år... _________________ Daniel Stenberg 3.2 Carrera -84 GEVALIA, ett snabbkaffe |
||
Framvagnen ligger lös i garaget så delar av grejorna hinner garanterat på bilen till Gelleråsen. Tyvärr är datorn kass hemma fortfarande så jag har bara tillgång till webben via jobbet. Därav dålig text- och bilduppdatering. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Tackar! De första korten är tagna vid olidens kraftstation nedanför fallen i Trollhättan. På tredje bilden ser man i bakgrunden bron man brukar stå på för att se vattnet i fallen. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Så! Bussningarna fixade på framvagnen och även byte av dämpare fram avklarat. Som vanligt blir det utdraget i tid när något krånglar och/eller det saknas verktyg i det lilla garaget.
Jag hade också tänkt byta bakre dämparna idag, men märkte att jag fick alltför litet moment liggande under bilen för att få loss de undre bultarna så det får jag ta någon annan dag på någon bättre plats. Bilen har fått lite prioritet över datorn, så den är fortfarande nere vilket gör att jag inte får in de bilder jag tagit på jobbet. Men de kommer så småningom. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
I brist på dator och möjlighet att uppdatera bilder får jag väl i alla fall meddela att jag fixat lite med min vinterbil, Saab 900 Vinga Edition.... Den är numera helt vit från att ha varit grå runt hjulhusen efter en transplantation innan min ägo...
I morgon skall jag parkera Porschen med baken in i garaget så jag får lite manöverutrymme för att byta bussningar bak samt stavar... _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Nu har jag äntligen löst så bilderna ligger på en dator.
När jag lyfte upp bilen i framändan såg jag att plåten som täcker styrväxel och bränslepump hade sett sina bästa dagar. Den fick sig en genomgång hos en grannes verkstad och är numera mer lik ursprungsformen. Sedan gick man på armarna för att få ner dem. oljan som finns på ovanstående bild kommer från ett läckage på oljeslangarna till kylet i främre högra hjulhuset. Dessa slangar är numera utbytta, men det är fortfarande lite grisigt på vissa ställen. När bussningarna var nåbara kom varmluftspistolen fram för att mjuka upp bussningarna lite och få dem att lossna. Det gick mycket smidigare än jag trodde efter att ha läst en del personers strul. Dags att montera de nya bussningarna i överfallen och på armarna. Avsatte lite tid att spana in torsionsstavarna. När armarna åter satt på plats var det dags att byta dämparna fram. Ut med det gamla... ... Och in med det nya. Med lite gastryck ville bilen sticka iväg i höjden... ... så det fick man justera lite. Höjden fram är inte mer ställd än att det är lika. Skall göra lite mer justering runt om på bilen när jag är klar med bakändan. Några småinköp har det blivit under vintern. Hjälmen fanns tidigare men skärmen blev bytt. Inte exakt rätt skärm för min gamla hjälm, men den gick att få dit i alla fall . _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Jag ser att du använt både SONAX flytande hårdvax och regn-avvisare vid demonteringen.
Det var nog detta som saknades när jag kämpade... Själv polerade jag mina fälgkanter igår. Jätteviktigt ju... _________________ Daniel Stenberg 3.2 Carrera -84 GEVALIA, ett snabbkaffe |
||
Va f*n! Garaget är ju så litet så man får ju kliva över allt som finns där inne precis hela tiden . Du såg väl förresten att "Porsche"-texten blev bra på visiret . _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Är detta tur eller otur?
oljan fick nästan precis plats, men det läcker ut lite ur behållaren från pipen... Jag fick offra en tras-t-shirt för att fånga upp överflödig olja, hehe. Det är i alla fall skönt att ha något sådant här uppsamlingskärl när man byter olja på en Porsche. Det blir snabbt stora oljevolymer och det är svårt att byta kärl under tiden . _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Hehe, en sån måste jag skaffa mig. Den här http://www.biltema.se/products/produ
har jag nu. Funkar inte så bra för dessa oljevolymer. _________________ Jocke Rydell |
||
Den funkar absolut inte när det kommer i den volymen som det är i våra motorer...
Jag använde en sådan när grannen bytte olja på sin motorcykel, och det räckte för att det skulle rinna över. Iof hade jag nog gjort ett lite för litet hål, men jag insåg snabbt att det inte skulle funka på Porschen. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Finns på Micro: http://www.micro.se/index.asp?jump=http%3A//www.micro.se/template/produkter.asp%3Fitemid%3D75339 _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 SC -83 "Silverfisken" | 1, 2, 3 ... 24, 25, 26 >> 71 besök senaste veckan (185614 totalt) |