Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328is -84 BMW Cup #50 | 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 >> 13 besök idag (204140 totalt) |
Bilen köptes in 2006 & blev stående i garaget ända till 2010 innan den hittade ut på
banan & gick de 6 sista deltävlingarna i BMW Cup 2010. Här inför tävlingen på Gotland Ring 2010 Kinnekulle 2012 <<<<< Säsongen 2010 >>>>> Varvtider 2010: Gelleråsen 1.17.09 Knutstorp 1.11.2 Gotland Ring 1.37.969 Resultat 2010 Knutstorp: 5:a & 6:a 11p Gotland Ring 2st 4:e platser 16p Gelleråsen 6:e plats & DNF 6p (avåkning) Summa 2010 33p Plats 9 i klassen. <<<<< Säsongen 2011 >>>>> Varvtider 2011 Mantorp 1.34.855 Falkenberg 53.194 Resultat 2011 Mantorp 3:a & DNF 10p (rasad diff) Falkenberg 3:a & 4:a 18p Summa 2011 28p Plats 5 i klassen <<<<< Säsongen 2012 >>>>> Varvtider 2012 Kinnekulle 1.02.738 Anderstorp 1.58.546 Knutstorp 1.10.366 Gelleråsen 1.21.615 Mantorp 1.34.199 Resultat 2012 Kinnekulle 3:a & 4:a 18P Anderstorp 5:a & 4:a 14p Knutstorp 3:a & DNS 10p (ventil ras) Gelleråsen 5:a & 3:a 16p Mantorp 3:a & DNF 10p (Trasig förpump) Summa 2012 68p Plats 4 i klassen. <<<<< Säsongen 2013 >>>>> Varvtider 2013 Mantorp 1.32.848 Kinnekulle 1.03.577 Mantorp 1.33.004 Resultat 2013 Mantorp 4:a & DNF 8p (Trasig gaswire) Kinnekulle 6:a & 5:a 11p Mantorp DNF & 5:a 8p (Trasig förpump) Summa 2013 27p Plats 10 i klassen <<<<< Säsongen 2014 >>>>> Inget tävlande eller träning. S<<<<< Säsongen 2015 >>>>> Inget tävlande eller träning. <<<<< Säsongen 2016 >>>>> Inget tävlande eller träning. <<<<< Säsongen 2017 >>>>> Inget tävlande eller träning. <<<<< Säsongen 2018 >>>>> Inget tävlande eller träning. Arbetslista säsong 2019: 01: Byta ut växellådan från en S5D320Z till en S5D250G. 02: Byta bussningar i länkaget till växelföraren. 03: Byta ut original svänghjul-koppling 17kg mot Tiltonkoppling-4kg svänghjul (7,2kg tot) 04: Byta lameller i diffklumparna. 05: Se över drivaxlarna knutar & damasker. 06: Kontroll av samtliga hjullager. 07: Montera nya bromsbelägg Carbotech XP20 fram XP8 bak 08: Byta ut pedalstället mot ett golvmonterat med nya cylindrar. 09: Montera ny styrväxel med servo 10: Montera rollcenterkit till framvagnen 11: Juster genometri & infästning av bakvagnen 12: Förstärkning av länkarmar i bakvagnen. 13: Modifiera tanken för bättre frigång. 14: Ny förpump monterad i tanken. 15: Ändra anslutningen för bränsletrycksgivare 16: Rensa upp motorkabelhärvan 17: Rensa upp i elsystemet 18: Byta bakrutan mot polycarbonat 19: Ny luftstyrning till kylaren 20: Ny luftfilterbox samt friskluftsintag 21: Få igång krånglande vindrutetorkare 22: Byta knapp på ratten till vänster blinkers 23: Bättringsmålning av motorrummet 24: Bättringsmålning kupén. 25: Bättringsmålning av underredet. 26: Bättringsmålning bagageutrymmet. 27: ommålning av diffklumpar 28: Ommålning av framvagnsbrygga 29: Ommålning av bakaxelbalk & länkarmar 30: Byte av generator till mindre -3kg 31: Bygga om avgassystemet för att få det tystare. 32: Genomgång av dämpare, fjädrar samt krängningshämmare. 33: Ny splitter enligt nya reglementet ink omarbetade fästen. 34: Ny vingfästen till vingen. 35: Nytt tanklock 36: Dra om tankventilationen. 37: Flytta huvfästen i bakkant för att få tätt mot bakkanten 38: Byta till ny vindruta 39: Nytt bälte Schroth Endurace 40: Nytt batteri ev flytta batteriet beroende på vikt. 41: Se över motorn spridare & ventillyftare. Arbetslista inför säsongen 2013: 1:Renovera 2st diffklumpar 3.91 & 4.10 2:Montera lättare svänghjul 4,5kg & Tilton 2-skivig 184mm koppling. 3:Bygga om till "DTM" bakvagn med uniballs. KLART 4:Ny databox utan ews & höjt varvstopp KLART 5:Ny kylarstyrning 6:Byte av framskärmar 7:Tätning av frontens övre del. 8:Ny vindrutetorkardrivning 9:Lack av cupén 10:Ny varvräknare KLART 11:Ny front något modifierad 12:Ny luftburk & insugssystem 13:Nytt ventilationssystem 14:Nytt tanklock 15:Nya fästen front & splitter 16:Trösklar & luftsyring för bakhjulen 17:Flytt av förarplatsen bakåt. 18:Mindre generator & flytt av generator 19:Byta ut bakrutan mot en i polycarbonat 20:Byta till större HBC fram & bak 21:Staga upp bromsvågsboxen så den ej rör på sig 22: Byta shiftlight KLART Arbetslista inför säsongen 2012: 1:Renovera 2st diffklumpar med 40% bromsverkan 3.91/3,73 & 3.46 2:Montera lättare svänghjul 4,5kg & Tilton 2-skivig 184mm koppling. 3:Bygga om till "DTM" bakvagn med uniballs. 4:298*32mm skivor fram med Wilwood 4-kolvsok, Carbotech XP20 belägg. 5:Ny bromskylning till frambromsarna 6:298*21mm skivor bak med Wilwood 4-kolvsok, Ferodo RS23 7:Mappa motorn & flytta varvstoppet 8:Div plåtarbete. 9:Nya spacers med pinnbultar i 10:Ny kylarstyrning 11:Ny front något modifierad 12:Ny luftburk & insugssystem 13:Tätning av frontens övre del. 14:Lack av cupén 15:Ny vindrutetorkardrivning 16:Nytt ventilationssystem 17:Flytt av förarplatsen bakåt. 18:Nya fästen front & splitter 19:Trösklar & luftsyring för bakhjulen 20:Elvattenpump 21:Mindre generator & flytt av generator 22:Vaccumsystem till motorn 23:Byte av slangar till stålomspunna & riktiga kopplingar. 24:Modifierat fäste för diffen 25:ombyggt avgasystem flytt av dämpare 26:Mittkonsol & instrumentplatta i kolfiber 27:Instrumentbräda i glasfiber 28:Lutfutsläpp framskärmar 29:Knivkrängare Fram & bak 30:Sänka motorn ca 30mm 31:Byta ut bakrutan mot en i polycarbonat. 32:Plocka bort vänster helljusinsats 33:Ny brytare till halvljuset 34:Ny logger DL1 & Dash2 35:Mod av vingfästet bak 36:Ny splitter 37:Tillverka nytt kamerafäste. 38:optimera vikten då den är 20kg för tung idag. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Spec av vad bilen är uppbyggd av.
Karosseri: Kaross: 323i -84 med certbur från svets & smide. Sömsvetsad, Slipad & lackad undertill. Bakre hjulhusen förstärkta för coilovermontage med svetsade stag mellan tornen & golvet. Förardörr: Orginal olättad insida i 1mm alu, borttagen fönsterhiss Passagerardörr: Urkapat innehåll dörrsida 1mm alu, borttagen fönsterhiss. Huv: Racehuv i glasfiber från acm-ab modifierad med luftutsläpp monterad med 4st huvlås i alu. Baklucka: Racebaklucka från acm.ab monterad med 4st huvlås i alu. Front/stötfångare: Racefront från acm-ab modifierad för montage med splitter, monterad med 4st Dzuz lås Bakstötfångare: Stötfångare i plast från 318is lättad & med luftutsläpp monterad med lätta plåtfästen. Framruta: Orginalruta Övriga rutor: 3mm safirbelagd polycarbonat. Monterade utan lister med popnit. Dörrutorna monterad i list med låsskruv. Framvagn: Framvagnbalk: Orginal från 323i -84 Länkarmar: M3 E30 i alu. Rollcenter Rollcenter kit för länkarmar & styrändar från Ground Control. Bakre länkarmsfäse: Excentriska i delrin från specialsvarv.se Fjäderben: Orginal modifierade ny svetsat stötdämparrör för xyz-racedämpare. Svestade fästen för droplinks Dämpare: Justerbara xyz-racedämpare Fjädrar: 140N/mm 62mm 140mm Topplager: Millway justerbara topplager(Gen1). Krängningshämmare: E30 21mm justerbar i 2steg droplinks vinkelänkar & M10 gängstång. Bakvagn: Bakvagnsbalk: Orginal från 323i-84 med delrinbussningar från specialsvarv.se Länkarmar: Orginal modierade med ledlager typ DTM justerbar camber & toe. Dämpare: Ombyggd till coilverben bak dämpare xyz-racedämpare. Fjäder: 75N/mm 60mm 140mm. Topplager: xyz-topplager i alu med ledlager. Krängningshämmare: Z3M 19m krängningshämmare med kapade armar. Monterad i skuffen infäst i hydralklämmor. Droplinks: Droplinks av vinkellänkar & M10 gängstång. Steglöst justerbar. Styrning: Styrväxel: E36 från 318i p-ändar & inre styrleder från E30 justerad för minskad bumpsteer. Nedre styrled: E30 med servo modifierad utan gummikopplingen. Rattstång: 318is -90 modefierad med borttaget tändningslås. Monterad 80mm sänkt. Ratt: OMP WRC Mockaratt modefierad med knappar för blinkers,ljus,logger & torkare. Monterad på lättat rattnav. Bromsar: Fram: Skivor: Wilwood 298*32 bells i alu. Bromsok: Wilwood superlight 4-kolvs 44,5 mm kolvar Bromsbelägg: Carbotech XP20 Kylning: Trattar i fronten 63mm slang till specialtillverkade bromssköldar Bak: Skivor: Wilwood 298*21 bells i alu. Bromsok: Wilwood superlight 4-kolvs 35mm kolvar. Bromsbelägg: Carbotech XP8 Bromsslangar: stålomspunna teflonslangar. Pedalställ: Golvmonterat stående pedalställ med justerbar bromsvåg. Huvudbromscylinder: Främre 0,625 Bakre 0,750 Handbroms: Handbromsspak, handbromswire, bromssköldar samt bromsbackar demonterat. Motor: Motor: M52B28 -97 2,8L sexa bromsad till 222hk & 280Nm Insug: M50B25 från E36 Grenrör: S50B30 från M3 E36 Oljetråg: M50B25 från E34 med sumpen framtill. Avgassystem: Dubbelt 2" till enkelt 2,5" Apple Slimlong dämpare & racekatalysator. Svänghjul: M40B18 svänghjul lättat till 4,5kg modifierat för 184mm Tilton koppling. Koppling: Tilton 184mm tryckplatta 2-skivig, Cerametallic lameller klarar ca 1100Nm Kylsystem: 325i E36 kylare, demonterad kylfläkt, Luftkylning till kylaren i alu. Motorfästen: E36 motorfästen motorkuddar i stålprofil. Styrbox: Box mappad för M50 insug & M3 grenrör borttagen EWS varvstopp 7200rpm Övrigt: Öppen vevhusventilation, neddrevad vattenpump & generator. Övrigt: Friskluftsmatning till skärmat öppet filter. Bränslesystem: Bränsletank: Orginal bränsletank modifierad vänster tankhalva borttagen, pickuperna är växlade genemot orginal. Bränslepumpar: Högtycks & lågtryckspumpar, dubbla filter samt catchtank Kraftöverförning: Växellåda: S5D320Z från 328 -97, Specialgjord växellådsbalk med kuddar i stålprofil. Växellänkage: E34 växelstag, z3 växelspak, Växelspak stumt monterad i växelkonsol för montage närmare ratten Kardan: 328i -97 modifierat stödlagerfäste för e30 Diff: Lamelldiffar 168 & 188 utv 3.73, 3.91 & 4,10 diffbussning i delrin Drivaxlar: 318is -90 Hjul: Fälgar: Hartge 16*7,5 Däck: Kumho V70A K60 225/45-16 Spacers: Maton Racing Bolt on fram 27mm bak 22mm Inredning: Stol: Sparco Corsa Stolsfäste: omp i alu modifierat för frigång. Bälte: Sahtler 6-punktbälte Instrumetpanel: Orginal instrumetpanel lättad,borttagna luftkanaler, borttaget handskfack ny mittkonsolpanel. Växelkonsol: Egentillverkad växelkonsol med plats för huvudbrytare. Instrument: Egentillverkad panel med instrument för varvtal(shiftlight,vattentemp,oljetemp,oljetryck,bränsletryck,växelådstemp,difftemp) Elsystem: Elsystem: Helt nydraget elsystem med egentillverkat relä/säkringsbox. Belysning: All belysning demonterad utom baklampor,halvljus & höger heljus Batteri: 18Ah biltema gel batteri vikt 6,2kg monterad i tät alulåda. Huvudbrytare: Brytare monterad i växelkonsolen styrd av wire monterad framför vindrutan Torkare: Lättad mekanism samt ombyggd till singeltorkare Aerodynamik: Splitter: Splitter i 9mm plyfa fäst med 5st fästen i karossen skyddar samtidigt oljetråget. Vinge: Airforce 120cm vinge med egna fästen & endplates. Fronten Tätad förutom luftintag till kylning, bromsar & motor. Framskärmar: Luftursläpp bakom hjulen för evakuering av hjulhus & motorum. Huven: Luftutsläpp för att minska tycket under huven tätad i bakkant. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Jag tycker det börjar bli lite av en epidemi med att bilarna hamnar på pallbockar. _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||
Då har arbetet börjat.
Bortmontering av det lilla som sitter i bilen. Håller på att plocka rent i motorrummet & under. Ska förstärkningssvetsa karossen & måla om den invändigt & under. Bilder kommer snart. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Hej martin. Nepp inte för i år. Så djup e inte plånboken. Till nästa år är siktet inställt på en 2,7:a med 10,5 - 11,5 i komp vettig tändning & sprut. Fixat insug & avgas. Putsad topp. & vassare kam. mmmm. Har du fått igång din motor än ? Inte mycket mönster på dina ny däck Hur hårt är det nya chassit du skaffat _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Inte startat ännu...väntar på ny oljekylare bara....hoppas den är startad till helgen !! Nya chassit är riktigt stumt faktiskt Låter spännande med ditt motorkoncept _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Då var hela bilen demonterad.
Bra framruta bakruta pedalställ & rattstång kvar annars helt tom. Har vägt alla prylar ink karossen. Det pekar på en vikt tom på 850 kg. (utan vätskor,bensin & förare). Startklar på 960 kg. Inte så illa bantat bort 250 kg. Detta är med allt i plåt ink riktiga rutor Så det borde gå att få bort ca 25 kg till _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Det låter lite optimistiskt. Vår långloppa var ganska lättad samt med plastrutor och den låg närmre 880-890kg i tomvikt (med M10 motor) _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
hmmm
Har ju faktiskt vägt varenda pinal som ska in i bilen igen. & då fick jag fram vikten. Sen la jag till 15 kilo för motorolja & vatten. 30 klio för bensin (vad tanken rymmer) 75 kilo för förare kanske har missat nåt _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Här kommer lite vikter
kaross ink bur 305 kg (ink fram & bakruta,pedalställ,rattstång & vindrutetorkare) framskärmar 6,4 kg/par dörrar 28,8 kg/par utan ruta motorhuv 16,5 kg bagage lucka 10,1 kg främre sidorutor 7,6 kg/par bakre sidorutor 9 kg /par (ink list) stötfångare bak 3,8 kg stötfångare fram 4,5 kg grill 1,3kg komplett framvagn 58,9kg (balk,styrväxel,2 kompletta fjäderben med bromsar & krängare,länkarmar) komplett bakvagn 92 kg (balk,fjädrar,stötar,bärarmar,bromsar,krängare,drivaxlar & diffklump) motor vx-låda & kardan 180 kg värmepaket 5,1 instrumentpanel 7,6 stolar, bälte,sidomontering & orginalbälte 23,6kg elsystem,lampor,batteri 18,3 kg tank,bromsservo&bränslepump& filer 11,9kg hjul 52,2 kg blev ju ca 845 kg Har jag glömt nått _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
||||
tänkte på lim
har faktiskt varit lite seriös & vägt bult mutter osv tillsammans med berörda delar. Så de finns med. Motorn borde det gå att lätta bort en 20-25 kg på svänghjul,generator,insug,grenrör,kolvar mmmm _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
SUCK
vad hittar man under den vita färgen undertill & i hjulhusen ju undersedsmassa. Trodde de hade varit vänliga & tagit bort sånt en gång i tiden så då blir det till Å skarpa igen > > _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328is -84 BMW Cup #50 | 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 >> 13 besök idag (204140 totalt) |