Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 TURBO 92
3 besök senaste veckan (1412 totalt)
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235


Trådstartare
Min gamla projekttråd var så dåligt uppdaterad att den inte längre finns kvar
Jag har skyndat långsamt, har kommit andra roliga projekt imellan. Men nu blev det dags för superstage i sommar och jag har fått lite eld i baken.
Bilen är en mr2 turbo. 204 hk orginal, mittmotor. Motorn relativt lättrimmad till 240hk.

Drivlina:
2liters 4a. twincam, 4valve blablabla samma som står på alla japsars bakluckor. Allt i motorn är bytt förutom block, vev, stakar och topp. Programerbart sprut. IC är ej bestämt, sitter orginal på sidan av motorutrymmet, inte så gott om plats. Antingen blir det vätskekyld IC eller en monterad i skuffen, ej bestämt. Turbon är en liten rackare med intern WG gt3071r heter den, ska klara 400hk på veven. Dock är spridarna 550cc och sidomatade men ska matas från båda sidor i railen med retur på mitten, inte snygaste lösningen på jorden men det funkar. Effekten läggs där spridarna vill vara med att leka.
Växellådan är från nyare mr2 turbo med 25% diff i. Kopplingen är RPS delsinter med fjädrat centrum 6pucks.

Chassie:
Gula koni, eibach fjädrar. Bussningar är gamla men inte dåliga, ska väl bytas inom kort. Ska laborera en del med hjulinställningen i vår för att få fram vinklar som passar mig. Haft den inne på hjulinställning 2ggr en av dem så blev bilen livsfarlig att köra.

Bromsar:
Än sålänge orginal. Har alternativ.
1 suprabormsar. stora 4kolvs aluok. stora tunga skivor. Lär aldrig mattas men hög ofjädrad vikt.
2 mr2 bromsar från 93 framåt. Inga jättebromsar men duger gott och väl. Passar rakt på bilen. Dock lär jag få"byta huvudbromscylindern enligt de som testat.
3 4kolvs aluok från en formula renault V6. vet ej hur stora skivorna kan vara men tror 280mm. Perfekt alternativ då oken väger lite och skivorna inte är för stora. Dock är detta en gatbil och oken har inga damskydd

Fälgar är OZ superleggera med yokohamadäck. Då bilen är diffad och inte kommer att ha löjligt mkt effekt nöjde jag mig med 235 40 17 däck bak. Fälgarna är 8" breda.
Bilen har även baklampor frontläpp från 94ans mr2. Ingen superstyling men ser lite roligare ut än orginalutförandet på 92an.
Bilen är röd idag. Men ska lackas om då den är smårepig i lacken. Lutar åt att ha den röd igen, men visst har tanken på annan färg slagit mig.

Mer uppdateringar och bilder följer i veckan

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nog finns den gamla tråden kvar alltid

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9207

EDIT: Eller nä, det är kanske inte samma bil. Sorry för detta.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Nog finns den gamla tråden kvar alltid

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9207

EDIT: Eller nä, det är kanske inte samma bil. Sorry för detta.


Jo det är rätt grejer. Men karossen är numera en mr2 turbo.
Letade efter den, men hittade inte den.. Jaja. vi kan fortsätta i denna tråd då den är mer aktuell..

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 TURBO 92
3 besök senaste veckan (1412 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande