Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort RS 2000 Mk1 -75 | 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (16748 totalt) |
Hej på er!
Har börjat planera renoveringen av en Escort RS 2000 1975 och funderar på vad jag skall köra med den. Det blir nog bara en tävling/år (SSM) eftersom jag kör MGCC's KM med min Alfa. Frågan är vilken klass. Har bläddrat igenom Appendix K och kommit fram till att den hamnar i H1. Heter klassen Standard Ny/GT Ny på SSM - och är den sedan indelad i t.ex H1? eller finns det andra alternativ? Har kollat resultatlistan på SSM från förra året och det låter dyrt att köra på 1.13.7, som långsammaste Escorten ligger på (Anders Berger vann på 1.07). Slicks hjälper förståss. Livet hade blivit mycket enklare om den godkändes i MGCC! Christian _________________ Christian Almström Alfa Romeo Bertone 2000 1973 Ford Escort RS 2000 Mk1 1975 |
||
Hej Som jag förstår det körs standard gt ny blandat med g1 g2 h1 Vilket ger en ganska så tuff uppgift för äldre bilar (läs Marcos) Vad Berger kör på är ju kanske inte riktigt intressant med tanke på den extrema rutin de har + att materialet är i topp. Själv kör jag runt kullen på 1.05 så vill du fajtas med Marcos får du kanske trimma ner bilen ett annat alternativ kan ju vara att bygga om bertonen till AppK vips har du bara en bil att hålla i trim.. Vi ses _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Bilarna som berger kör med är ju inte direkt gratis! Dom flesta escorter som går i den klassen idag är ju med BDA motorer (inte billiga) En stålmotor kostar väl en 70-80 tusen att bygga till escorten, då landar man nog runt 160- 170hk ungefär 50hk mindre än BDA:orna SUMAN= DYRT _________________ Alexander rasmussen |
||
100hk räcker väl ! Nja, vi får väl se var det slutar.
Retroracing skall det iallafall bli! Tyvärr inget framsteg i renoveringen mer än att bilen numer står längst fram i garaget. Svängde dock in på skroten idag för att se om dom hade några fälgar. Hittade 13x5 och 13x5,5, kanske kan va nått? Ford Capri tror jag. C _________________ Christian Almström Alfa Romeo Bertone 2000 1973 Ford Escort RS 2000 Mk1 1975 |
||
Äntligen är vi igång. Jag började med ett av dom jobbiga ställena under höger A-stolpe. Jädrans med vinklar och vrår där är. Det kommer nog inte riktigt se ut som det gjorde från fabriken, men hur noga behöver man vara här under? Tid: 2,5 tim.
Kan någon moderator flytta denna tråd till "Våra Race- och banåkarbilar" så ändrar jag namnet på tråden till det rätta, tack. C _________________ Christian Almström Alfa Romeo Bertone 2000 1973 Ford Escort RS 2000 Mk1 1975 |
||
Grattis till en RS2000!
och lycka till med renoveringen. Men.." men hur noga behöver man vara här under?" Tja, för en bil som är (i bra skick!) värd en bit över 100000:- så hade jag skaffat så mkt ekonomiplåt som bara finns. Tex från www.steelpanels.co.uk. Klart avundsjuk! Jag har ju "bara" en Mexico.. CheeRS! /Hp _________________ Håkan Persson |
||
Håller med Håkan, en äkta RS2000 bör/skall/snälla renoveras från grunden. Det är en toksäker investering!
Har du inte lite fler bilder på den, inredning motor och lite mer karossbilder hade varit roligt. Förresten Håkan fick med en punkt för mycket i länken, ska vara www.steelpanels.co.uk _________________ Jesper Leidig Skoda Octavia 1,6 -99 Harley Davidsson Sportster 1200 Sport Vespa Touring 150cc 1961 |
||
Finns bilder här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Jag har lyckats starta 2 trådar på samma bil. Skall försöka fixa det. C _________________ Christian Almström Alfa Romeo Bertone 2000 1973 Ford Escort RS 2000 Mk1 1975 |
||
Jag förstår att det är "viktigt" att laga korrekt och skall också försöka göra detta. I detta fall handlar det om övre delen av inre A-stolpen som slutar "i luften". Den är inte fäst någonstans längst upp. Den är rostskadad där uppe och detta lagas inifrån och det får isåfall bli en senare fråga. Med det är endast en kosmetisk lagning eftersom det inte har någon funktion.
Tack för länken. C _________________ Christian Almström Alfa Romeo Bertone 2000 1973 Ford Escort RS 2000 Mk1 1975 |
||
5,5-tumsfälgarna från Capri eller Escort GL/Ghia passar fint. Jag har 3 timm som du får om du betalar frakten ;-)
Kul att se fler gammelfordar här, det behövs. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Denna modell fanns till Escort och Capri, Taunus hade en liknande men där var det svarta fält också. Stora skillnaden är dock att Taunusfälgen har annan inpressning vilket gör att det blir tajt mot fjäderbenet på Escort/Capri. Nu är det svårt att säkert se på bilden ovan, men det ser ut att vara rätt offset. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Ut med det onda:
In med det goda: Lite stökigt här nere men det skall snyggas till lite: Högersidan är färdigsvetsad förutom längst upp under rutan. Väntar med detta tills vi fått av skärmen på andra sidan så jag kan se hur det skall se ut. Tid: 3,5 tim, totalt 6 tim. Vad tycker ni är bäst att behandla den rena plåten med? _________________ Christian Almström Alfa Romeo Bertone 2000 1973 Ford Escort RS 2000 Mk1 1975 |
||
Det är väl i alla fall nära topic ;-) Taunus hade samma design men mindre djup, som standard - det är offseten som skiljer. I alla fall stämmer det för alla Taunus GXL (respektive Escort/Capri) jag stött på. Jag har också provat Taunusfälgen på Escort/Capri, med 165R13 är det någon millimeter tillgodo till fjäderbenet. Jag är inte så bra på rostlagning men en etsande grundfärg är väl en bra bas? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Helt klart var det inte höger fram. tid 2 tim, totalt 8 tim.
Kan förresten rekommendera er att inte slarva med skyddsglasögon när ni slipar. Då slipper ni kanske tillbringa4 timmar på sjukhus för att plocka bort metallflisa och skrapa rost ur ögat..... _________________ Christian Almström Alfa Romeo Bertone 2000 1973 Ford Escort RS 2000 Mk1 1975 |
||
Instämmer med föregående talare, jag skulle ju bara... Och sen satt jag på sjukhuset dan före nyårsafton. / P _________________ /Pär Nyman |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort RS 2000 Mk1 -75 | 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (16748 totalt) |