Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort RS 2000 Mk1 -75
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (16748 totalt)
DoHC
Bjärred
Här sen Apr 2005
Inlägg: 106


Trådstartare
Hej på er!
Har börjat planera renoveringen av en Escort RS 2000 1975 och funderar på vad jag skall köra med den. Det blir nog bara en tävling/år (SSM) eftersom jag kör MGCC's KM med min Alfa. Frågan är vilken klass. Har bläddrat igenom Appendix K och kommit fram till att den hamnar i H1. Heter klassen Standard Ny/GT Ny på SSM - och är den sedan indelad i t.ex H1? eller finns det andra alternativ?
Har kollat resultatlistan på SSM från förra året och det låter dyrt att köra på 1.13.7, som långsammaste Escorten ligger på (Anders Berger vann på 1.07). Slicks hjälper förståss.
Livet hade blivit mycket enklare om den godkändes i MGCC!
Christian

_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2366



DOHC skrev:
Hej på er!
Har börjat planera renoveringen av en Escort RS 2000 1975 och funderar på vad jag skall köra med den. Det blir nog bara en tävling/år (SSM) eftersom jag kör MGCC's KM med min Alfa. Frågan är vilken klass. Har bläddrat igenom Appendix K och kommit fram till att den hamnar i H1. Heter klassen Standard Ny/GT Ny på SSM - och är den sedan indelad i t.ex H1? eller finns det andra alternativ?
Har kollat resultatlistan på SSM från förra året och det låter dyrt att köra på 1.13.7, som långsammaste Escorten ligger på (Anders Berger vann på 1.07). Slicks hjälper förståss.
Livet hade blivit mycket enklare om den godkändes i MGCC!
Christian

Hej Som jag förstår det
körs standard gt ny blandat med g1 g2 h1 Vilket ger en ganska så tuff uppgift för äldre bilar (läs Marcos)
Vad Berger kör på är ju kanske inte riktigt intressant med tanke på den extrema rutin de har + att materialet är i topp.
Själv kör jag runt kullen på 1.05 så vill du fajtas med Marcos får du kanske trimma ner bilen
ett annat alternativ kan ju vara att bygga om bertonen till AppK vips har du bara en bil att hålla i trim..
Vi ses

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
jinnarp
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 11



DOHC skrev:
Hej på er!
Har börjat planera renoveringen av en Escort RS 2000 1975 och funderar på vad jag skall köra med den. Det blir nog bara en tävling/år (SSM) eftersom jag kör MGCC's KM med min Alfa. Frågan är vilken klass. Har bläddrat igenom Appendix K och kommit fram till att den hamnar i H1. Heter klassen Standard Ny/GT Ny på SSM - och är den sedan indelad i t.ex H1? eller finns det andra alternativ?
Har kollat resultatlistan på SSM från förra året och det låter dyrt att köra på 1.13.7, som långsammaste Escorten ligger på (Anders Berger vann på 1.07). Slicks hjälper förståss.
Livet hade blivit mycket enklare om den godkändes i MGCC!
Christian



Bilarna som berger kör med är ju inte direkt gratis!
Dom flesta escorter som går i den klassen idag är ju med BDA motorer (inte billiga)
En stålmotor kostar väl en 70-80 tusen att bygga till escorten, då landar man nog runt 160- 170hk ungefär 50hk mindre än BDA:orna

SUMAN= DYRT

_________________
Alexander rasmussen
Citera
DoHC
Bjärred
Här sen Apr 2005
Inlägg: 106


Trådstartare
100hk räcker väl ! Nja, vi får väl se var det slutar.
Retroracing skall det iallafall bli!
Tyvärr inget framsteg i renoveringen mer än att bilen numer står längst fram i garaget. Svängde dock in på skroten idag för att se om dom hade några fälgar. Hittade 13x5 och 13x5,5, kanske kan va nått? Ford Capri tror jag.



C

_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Synd du bor så långt bort.. jag har 5 st 13tummare till Capri liggande för skrotens halva styckpris, inkl däck, oavsett vad skroten ska ha..

_________________
Arne Lindgren
Citera
DoHC
Bjärred
Här sen Apr 2005
Inlägg: 106


Trådstartare
Äntligen är vi igång. Jag började med ett av dom jobbiga ställena under höger A-stolpe. Jädrans med vinklar och vrår där är. Det kommer nog inte riktigt se ut som det gjorde från fabriken, men hur noga behöver man vara här under? Tid: 2,5 tim.
Kan någon moderator flytta denna tråd till "Våra Race- och banåkarbilar" så ändrar jag namnet på tråden till det rätta, tack.


C

_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

DOHC skrev:

Kan någon moderator flytta denna tråd till "Våra Race- och banåkarbilar" så ändrar jag namnet på tråden till det rätta, tack.


_________________
/Kristian Elisson
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Grattis till en RS2000! thumbs up

och lycka till med renoveringen.
Men.." men hur noga behöver man vara här under?"
Tja, för en bil som är (i bra skick!) värd en bit över 100000:-
så hade jag skaffat så mkt ekonomiplåt som bara finns.
Tex från www.steelpanels.co.uk.

Klart avundsjuk! Jag har ju "bara" en Mexico..

CheeRS!

/Hp

_________________
Håkan Persson
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Håller med Håkan, en äkta RS2000 bör/skall/snälla renoveras från grunden. Det är en toksäker investering!

Har du inte lite fler bilder på den, inredning motor och lite mer karossbilder hade varit roligt.

Förresten Håkan fick med en punkt för mycket i länken, ska vara www.steelpanels.co.uk

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
DoHC
Bjärred
Här sen Apr 2005
Inlägg: 106


Trådstartare
Finns bilder här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=340764#340764
Jag har lyckats starta 2 trådar på samma bil. Skall försöka fixa det.
C

_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Citera
DoHC
Bjärred
Här sen Apr 2005
Inlägg: 106


Trådstartare
Jag förstår att det är "viktigt" att laga korrekt och skall också försöka göra detta. I detta fall handlar det om övre delen av inre A-stolpen som slutar "i luften". Den är inte fäst någonstans längst upp. Den är rostskadad där uppe och detta lagas inifrån och det får isåfall bli en senare fråga. Med det är endast en kosmetisk lagning eftersom det inte har någon funktion.
Tack för länken.
C

_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



5,5-tumsfälgarna från Capri eller Escort GL/Ghia passar fint. Jag har 3 timm som du får om du betalar frakten ;-)

Kul att se fler gammelfordar här, det behövs.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Jag skulle gissa på att de övre fälgarna är Taunus GXL...

/H

_________________
Håkan Persson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745





Denna modell fanns till Escort och Capri, Taunus hade en liknande men där var det svarta fält också. Stora skillnaden är dock att Taunusfälgen har annan inpressning vilket gör att det blir tajt mot fjäderbenet på Escort/Capri.

Nu är det svårt att säkert se på bilden ovan, men det ser ut att vara rätt offset.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



OT/
ok, men hade inte Taunus GXL en 5.5" med rejält djup.

_________________
Håkan Persson
Citera
DoHC
Bjärred
Här sen Apr 2005
Inlägg: 106


Trådstartare
Ut med det onda:

In med det goda:

Lite stökigt här nere men det skall snyggas till lite:

Högersidan är färdigsvetsad förutom längst upp under rutan. Väntar med detta tills vi fått av skärmen på andra sidan så jag kan se hur det skall se ut.
Tid: 3,5 tim, totalt 6 tim.
Vad tycker ni är bäst att behandla den rena plåten med?

_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



old blue oval skrev:
OT/
ok, men hade inte Taunus GXL en 5.5" med rejält djup.


Det är väl i alla fall nära topic ;-)

Taunus hade samma design men mindre djup, som standard - det är offseten som skiljer. I alla fall stämmer det för alla Taunus GXL (respektive Escort/Capri) jag stött på. Jag har också provat Taunusfälgen på Escort/Capri, med 165R13 är det någon millimeter tillgodo till fjäderbenet.

Jag är inte så bra på rostlagning men en etsande grundfärg är väl en bra bas?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Varför jagar du plåtisar, du har ju fina 13" RS, ska du inte åka med dom??

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
DoHC
Bjärred
Här sen Apr 2005
Inlägg: 106


Trådstartare
Jo, visst ska vi det! Jag letade egentligen efter lite bredare alu-fälgar, med rätt stuk.

_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Citera
DoHC
Bjärred
Här sen Apr 2005
Inlägg: 106


Trådstartare
Helt klart var det inte höger fram. tid 2 tim, totalt 8 tim.


Kan förresten rekommendera er att inte slarva med skyddsglasögon när ni slipar. Då slipper ni kanske tillbringa4 timmar på sjukhus för att plocka bort metallflisa och skrapa rost ur ögat.....

_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



DOHC skrev:

Kan förresten rekommendera er att inte slarva med skyddsglasögon när ni slipar. Då slipper ni kanske tillbringa4 timmar på sjukhus för att plocka bort metallflisa och skrapa rost ur ögat.....


Instämmer med föregående talare, jag skulle ju bara... Och sen satt jag på sjukhuset dan före nyårsafton.

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort RS 2000 Mk1 -75
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (16748 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande