Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Maserati Ghibli GT -95 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (11206 totalt) |
Denna kärra kommer att få känna på lite lätt bankörning under kommande banträffar med Maseratiklubben, jag kommer att behålla bilen i orginalskick. En mer utpräglad banbil tex en bmw 318is kommer att inhandlas under sommaren, som ersättare till den Ford Sierra 2.0 IS jag förlorade sommaren -05.
Fakta: Bilen är en svensksåld Maserati Ghibli GT -95 med 3800mil på mätaren, jag är den tredje ägaren. Vikt: 1540kg enligt regbeviset Motor: V6 2800cc överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Modifierad bränsleinsprutning, dubbla turbo, dubbla laddluftkylare. Orginal effekt 284hp vid 5750r/m och max vridmoment 431Nm vid 3500r/m Motortrimm av "mr Ulf" ändrad tändkurva, laddtryck och bränsle/luft blandning vilket ger ca 350hp och 500Nm. Kraftöverföring: sexväxlad manuell "Getrag", diffbroms med oljekylare och variabel spärrverkan (upptill 100%) Däck: 215/45 ZR 17 resp 245/40 ZR 17 (bak) Chassi: Individuell upphängning runt om, aktiva stötdämpare med fyra olika grundprogram. Prestanda: (orginal) 0-100 5,3sek toppfart 260km/h Vikt/effekt 1540kg/350hp= 4,4 kg/hp När snön smälter i vår skall bilen få en tidig 4000 mila sevice, då skall den även fyrhjuls mätas och skivorna fram skall bytas eller svarvas. Kommande "projekt" är att gasdämparna till huven och bakluckan skall bytas (inte lätta att hitta) sedan skall jag fylla i några stenskott och åtgärda lite rost kring skyltbelysningen. Resten som avancerad felsökning på AC osv överlåter jag till verkstaden. _________________ Avregistrerad användare |
||
snygg bil! var sugen på att skaffa en quattroporte som bruksbil innan, men galna försäkringspremier samt att det hade varit synd och pendla upp en sådan fin bil gjorde att jag avstod och köpte en Alfa 166 istället (också italiensk och med fyra dörrar ).
Har du några bilder på inredningen? Hur är komforten i den? Utpräglad GT som klarar lite bankörning eller är den för mjuk redan vid inspirerad körning på gatan? |
||
Tack! Den är tyst och fin upp till 250 km/h då listen i passagerardörren börjar läcka, det är en sportbil i lyxbils förpackning i positiv bemärkelse. Chassit är ställbart i fyra lägen och det duger till lite bankörning, den "rollar" några grader vid lätt kurvtagning och sedan ser de adaptiva dämparna till at det inte blir så mycket mer oavsett hur hårt man pressar den. Vid körning på kurviga landsvägar har jag ett visst övertag mot BMW M3 3,2 e36 på såväl rakorna som i kurvorna. Ratt i rosenträ är inte så dumt med racing handskar i mocka... Varmkörning 29/januari 06 _________________ Avregistrerad användare |
||
Tack! Bilen i bakgrunden är tyvärr inte min, på sommaren rullar den på 20" Antera fälgar, den är även sänkt 4cm. Den skall bytas ut mot en 300c SRT-8 sägs det. _________________ Avregistrerad användare |
||
Fan också, nu måte man köpa en sån också =)
otroligt läcker bil du har! Dum fråga; är den fwd eller rwd? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Tack! Den är "rätthjulsdriven" det är många som tror att den är fram eller fyrhjulsdriven, din fråga var inte så dum . _________________ Avregistrerad användare |
||
Bilen tillhörde tidigare Göran Kropp stackarn... Han och min Maserati var då med i en Maserati biturbo köpguide i Automobil nr 12 år 2000.
Göran köpte bilen som en present till sig själv när han kom hem från Mount Everest resan, han lät "mr Ulf" trimma bilen till ca 330-350hp. Ibland tankade han "rejs soppa" så det skulle gå ännu fortare. "Rejs soppan" gav upp mot 370hp men det sabbade också bränslesystemet under de långa perioder som bilen stod still, han fick lov att byta stor delar av bränslesystemet efter något år. Det är skoj att ha en bil med lite "rolig" historia. _________________ Avregistrerad användare |
||
Tack! Gammla biturbo bilar har en lite krånglig diff, ventilationen till diffen var lite väl tilltagen, vid hård körning rann oljan över, oljenivån blev för låg, plus att den håda spärrverkan gjorde att oljan kunde överhetta. Alla förstår vad som händer med en diff som inte får smörjning. Ghibli GT från 95 och framåt har en mkt kraftigare diff med oljekylare, de har även bättre materialkvalitet och de är gjutna i Ferraris gjuteri. De senare brukar vara problemfria men de har samma flödiga ventilation, man bör kontrollera nivån minst en gång per år.
Maserati Shamal (på bilden) har en biturbo V8 på 326hp, de har likadan diff som de gammla vanliga biturbo bilarna med 185hp, diffen är alltså inte så kass, men den kräver att man tittar till den då och då. Shamal och Ghibli GT (inte vanliga ghibli) har sexstegade växellådor från tyska Getrag liknande de som sitter i BMW M3, de tål mycket misshandel. Om man bara kör och kör utan att titta till diffen kommer den att äta upp sig själv på de äldre bilarna. _________________ Avregistrerad användare |
||
En fascinerande bil det här, som jag alltid varit väldigt förtjust i. Klass med diskretion!
|
||
Frän!!!
Next stop www.mobile.de och kolla efter begagnade Maserati!!! _________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
||
mattias
968cs skrev: Frän!!! Next stop www.mobile.de och kolla efter begagnade Maserati!!! Tack! De ger mycket bil för pengarna, vissa är nästan som "nya" i dess rätta bemärkelse, min bil hadde gått 3200 ärliga mil när jag köpte den för ca ett år sedan. Det bästa är naturligtvis att köpa en svensksåld bil i Sverige men utbudet är mkt begränsat och många bilar här betingar rejäla överpriser, ett tipps är den två liters Ghibli GT som ligger på blocket.se den har ett vettigt pris och det är prutläge med tanke på att den har gått så långt och är omlackerad. Cylinderfodren i 2,0 motorerna håller dock enligt vissa sällan för mer än 15000mil, i 2,8 liters bilarna finns det inga sådana problem. Den mindre men starkare 2.0 liters motorn är lite lättare vilket ger änn vassare vägegenskaper. _________________ Avregistrerad användare |
||
|
||
Tack. Kvalitén är en tolknings fråga, lackarbetet är högklassigt, hela inredingen är antingen äkta läder, mocka eller trä. Jag värdesätter det härliga hantverket och detaljrikedommen i denna "handgjorda" bil, andra stör sig på passformen mellan intrumentpanelen och dörrsidorna osv Tillförlitligheten är bättre än vad man ofta får höra, som med alla bilar finns det vissa svaga punkter. På tidiga biturbo modeller finns det flera svagheter som känslig diff, generator och att de rostar som vilken fiat uno som helst. På min GT som är tillverkad -95 är det mesta förbättrat. Det är fortfarande en känslig bil men den tål att köras hårt om den får sin service, en biturbo som gått mer än ca 10 000 mil betraktas oftast som lite "sliten" trots att den igentligen är i ruskigt bra skick. Maseratis dåliga kvalitéts image beror delvis på alla Maserati ägare som är ett snuskigt petigt släckte, de (inklusive mig) anmärker på minsta lilla defekt eller störande moment. _________________ Avregistrerad användare |
||
Jag provsatt en Shamal i Modena för 6 år sedan och började nästan lipa när jag satte skallen i taket...rejält. Det var lika illa i samtliga Ferrari-bilar på firman Ferri Auto.
Jag är 1,92 m. Är det lika illa i din bil? Supercool bil förresten. mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||
Nej det är inga problem för mig med mina 187 cm och min bror som är också är 192cm kan under kortare turer sitta i baksätet, med min 186cm långa far framför! _________________ Avregistrerad användare |
||
Tack! Det är hardcore att köra biturbo på vintern! Är det en 420? När jag får en lite fastare inkomst till sommaren skall jag kanske skaffa en rolig sommar bruks/ banbil, Bmw 745 turbo är inte så sportig direkt. Häftigt att varje morgon gå ut och starta upp en Maserati! Samvetet skulle troligen dock sätta stopp Hur klarar den rosten? Din bil ser ju fin ut trots att den körs året runt! _________________ Avregistrerad användare |
||
Våra race- och banåkarbilar Maserati Ghibli GT -95 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (11206 totalt) |