Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1302 -72
1, 2, 3   >>
17 besök senaste veckan (22972 totalt)
jocke_p
Jönköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 52


Trådstartare
Halva livet med samma bil. En Volkswagen 1302 som fått ansiktslyft ett antal gånger och för tillfället får lite mer körduglighet i form av effekt förhoppningsvis för sista gången.

I korta drag så består bilen av en 8cm (4cm/sid) skärmbreddad plåtfolkvagn med 4vxl Porsche 901 låda, 1600cc originalmotor upptagen till 2276cc med Prospark sprut och tändning samt turbo. Sachs fjäderben fram med Sellholm fjädrar, ventillerade Volvo 850 framskivor runt om, 850 ok fram och Subaru Impreza GT ok bak, 16" fälgar med 205:or runt om. Två stolar och en bur invändigt plus lite mattor och original dörrsidor. Lackerad i Scania Chassigrå 5502b.

Höstbild

Bagage

Santa Pod i England

Utanför oxford i England

Har bara provat bana en gång, men kört lite stripp. Tappar oljetrycket vid hård kurvtagning och ska åtgärda detta med en torrsumpspump.
Har följande prestanda och förhoppningsvis lite bättre till sommaren.
1/16 mile, 109.533km/h@5.747sec
1/8 mile, 118,811km/h@9.395sec.
1/4 mile, 142,173km/h@14.997. På Bug Run -03

Mer och färskare bilder och info kommer!

_________________
Joakim Piejko
Citera
Fredriksson84
Falun
Här sen Aug 2005
Inlägg: 385



mycket fin bil du har thumbs up

_________________
Nya projektet Audi 80 Quattro med 16v TURBO

Golf 2 med 1.8 20v är såld till Manny

Daniel Fredriksson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Den där känner man ju igen, gillar den skarpt. thumbs up Hoppas att du finner en lösning på oljeproblemet så man kan få se den ta sig runt en svängande bana också.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Roger D.
Hallandsåsen
Här sen Jan 2006
Inlägg: 86



istället för att bygga torrsump borde det väl gå o ha skvalpskott i tråget? eller är det annat som sätter stopp för det?

grym bil förresten, gillar bubblor!

_________________
Roger Dahlén

Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn!
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



thumbs up Fin bil!

Har haft en 73a och en breddad 65a callooker, charmiga bilar... Bilenmodellen har ju en talang för rattlåsracing (tung bak), men stora utmaningen är ju att få den att svänga

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
jocke_p
Jönköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 52


Trådstartare
Det finns ju skvalpplåt att köpa och jag monterade en sån men som alla andra eftermarknadsdelar till Bubblorna så passar det som skit. Kamaxeln slog i den, vilket jag märkte när motorn totalskar ramlagren då jag körde in kammen vid första uppstart. Så den var bara att kasta. Har hört flera trix som man kan göra, men då måste jag spräcka motorn vilket jag inte är så sugen på. Sumpen är ju gjuten i blocket.
Så för mig är det mycket smidigare med torrsump.

_________________
Joakim Piejko
Citera
C.Svensson
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 53



Jäklar vad jag gillar bubblor. Ångrar att jag sålde min 71:a... Dij bil har varit med i någon biltidning va? Tycker att jag känner igen den! Den är verkligen klockren thumbs up

_________________
Conny Svensson
Citera
Roger D.
Hallandsåsen
Här sen Jan 2006
Inlägg: 86



jocke_p skrev:
Det finns ju skvalpplåt att köpa och jag monterade en sån men som alla andra eftermarknadsdelar till Bubblorna så passar det som skit. Kamaxeln slog i den, vilket jag märkte när motorn totalskar ramlagren då jag körde in kammen vid första uppstart. Så den var bara att kasta. Har hört flera trix som man kan göra, men då måste jag spräcka motorn vilket jag inte är så sugen på. Sumpen är ju gjuten i blocket.
Så för mig är det mycket smidigare med torrsump.


ok, bara en fundering!

_________________
Roger Dahlén

Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn!
Citera
Andreas Åkebrink
Verkstaden i blekinge skogen
Här sen Feb 2004
Inlägg: 258



Nu är vi två här med folkisar.
Andreas Åkebrink

_________________
Andreas Åkebrink
Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic
Gillar att svarva och fräsa egna grejer
Citera
jocke_p
Jönköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 52


Trådstartare
Japp Andreas!
Har sneglat på din oxå! Det känns som om din är lite lättare än min! Blir det åka i sommar med den? Mina förhoppningar är att jag ska få ordning på min till sommaren nån gång.

_________________
Joakim Piejko
Citera
Andreas Åkebrink
Verkstaden i blekinge skogen
Här sen Feb 2004
Inlägg: 258



Var på Bug Run för något år sedan, funkade riktigt bra då. Såg din bil där, Är lite sugen på turbo med Tänkte jag skulle till Bug Run i år.

Andreas Åkebrink

_________________
Andreas Åkebrink
Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic
Gillar att svarva och fräsa egna grejer
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Andreas Åkebrink skrev:
Nu är vi två här med folkisar.
Andreas Åkebrink


hallåå, vi är tre, även om jag inte har uplagt min bil.
Här finns lite bilder: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=20591

Väldigt fin bil jocke, jag hade en poster av din bil på arbetsplats.
Postern kom från en tysk folka magasin där det fanns även en 5 sidig rapport. Jag kan scanna artikeln om du inte redan har den.
Torrsump thumbs up - Det behövs.

Hang loose
/oje

PS: läcker färg !! - Min första bil var en chinchilla grå 70:a. Färgen var minst lika snygg och helt orijinåål

_________________
Citera
jocke_p
Jönköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 52


Trådstartare
oje!
Vilken tidning är det? Jag har fått onfo om att den skulle komma med, men jag visste inte att den redan var ute! Har själv en tidning med poster på bilen, men det är den Engelska tidningen VW Ultra. Om du vill kolla upp vilken årgång och vilket nummer den är med i så ska jag försöka införskaffa mig den. Om jag inte kan få tag i tidningen så får du mer än gärna scanna den åt mig.
Bilen har förövrigt varit med i en Sydafrikansk, en japansk tidning och så i bilsport.

_________________
Joakim Piejko
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Aaaltså: Tidningen är Nr. 02/05
Förlags epost är: red.vw@vest-netz.de. Din artikel heter "Street Parade / 1302 Käfer mit 200 Turbo-PS" och den börja på sida 14. Om du behöver mer info eller översättningshjälp pm:a mig.

De flesta artiklar i tidningen är kopierat och översatt från bubbla tidningar världen runt. Du kommer säkert hitta originalartiklet i VW Ultra.

Jag kan ändå scanna artikeln och läga upp den här, om det inte blir några problem med copyright ??

/oje

_________________
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



oje, du kan scanna delar av artikeln och lägga upp här, men inte hela artikeln rakt av.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Jonas n
Trollhättan
Här sen Jan 2005
Inlägg: 4



Tjena Jocke! Härligt att du ska suga tag i bilen igen,jag vill se den till sommaren

_________________
Jonas Nordqvist
Citera
jocke_p
Jönköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 52


Trådstartare
oje!
För min del är det OK om du vill scanna lite och lägga upp! Jag ska se om jag kan få tag i en tidning, det kan ju vara kul att ha i samlingen.
Kan du inte slänga ut lite info om din bil på forumet oxå. Vore kul med lite mer folkisar!
thumbs up

_________________
Joakim Piejko
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Nu har jag äntligen hunnit.

Här är tidningen:


..och första sida av artikeln:


jocke_p skrev:
Kan du inte slänga ut lite info om din bil på forumet oxå. Vore kul med lite mer folkisar!

Japp, snart...

/oje

_________________
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Mycket fin bil du har thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up Jag har inspekterad den tidigare och är mycket imponerad!

Jag har monterat extrasump på min och har numera aldrig problem med oljetrycket vid upprepad kurvtagning men däremot så tar sumpen i backen vid kraftiga gupp

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Din bubbla är så snygg... thumbs up
En riktig sleeper, blandat klassiska delar med lite nya. Perfekt!

Hoppas man får se den på bugrun!

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
jocke_p
Jönköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 52


Trådstartare
Här kommer lite mer bilder!

Fikautflykt med min folka och svärfars rod, inkl fruar för två sommrar sedan!



Sedan rev jag isär bilen efter ett missöde med växellådan. Så nu har den fått nya synkringar på alla växlar och lite ny färg! och sitter på plats igen.


Passade på att göra en ny hållare till 850 spaken.


Tyvär så syns det ju inte hu snyggt det blev med spaken på plats.


Passade oxå på att slå i några fler rör till buren, så nu börjar den se ganska vetig ut, efter maskering och lack.








Här har jag kostat på lite ny matta oxå, kanske inte så rejsigt? Samt tillverkat nya stolsfästen!


Så här såg pannrummet ut innan jag rev isär motorn och gav bort mina insug och spjället!


och i framtiden kommer det att byggas efter en Sune Jansson fläktkåpa, bara jag får tag i en Porsche fläkt så att jag kan börja tillverka renhjul mm.


Det kommer att likna Chevrolet Corvairs lösning mad vinklad rem.


Så här såg den ut för nån vecka sedan, men nu står den på hjul igen med nyslitsade broms skivor.


Så här ser bak bromsarna ut, fast med slitsar numera.


och bagaget väntar på ny bensintank och oljecatch.

_________________
Joakim Piejko
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1302 -72
1, 2, 3   >>
17 besök senaste veckan (22972 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande