Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta B 2.0t -87
1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (42439 totalt)
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Jaha, tänkte att det var dags att berätta lite om det nuvarande bygget jag håller på med.

Efter ett par bilar som har brukats på lite olika sätt så vart suget på ett riktigt hobbybygge lite för stort. Blir alldeles
för dyrt att använda bruksbilen till hobbybruk också


Har alltid vart svag för Opel Ascona B modellen, så jag tyckte att det var kanske ett alternativ, men jag vill ju ha någon
rolig rova under huven på den. Något modernt med elektroniskt insprutning osv. Hmm varför inte stoppa i en Calibra turbo
motor i en Ascona?? Gammal härlig bil med modern teknik är något som tilltalar mig.
Sagt o gjort, en C20let inhandlades och kördes hem. Men nu hade jag ju ingen bil o stoppa min motor i och pengarna var
slut, började dessutom studera i denna veva oxå.
Min lillebror som oxå är biltokig hur paralellt med mina öden och missöden haft sina med och motgångar. Han köpte sig en
Opel Manta B -87 år 1999 tror jag det var. Den har under sina år i min brors ägo trimmats, turbokonverterats,
rostlagats (det lilla som fanns), lackats m,m.



År 2004 tröttnade han på bilen och köpte sig en Nissan 200sx -99.Så nu stod ju denna Manta och bara var
ivägen i garaget, så va f** tänkte jag, det är ju nästan en Ascona B, hmm....
Behövdes inte mycket övertalning hos bror som tyckte att det var skoj att hanns gamla bil kom till användning

Så tanken för detta bygge är att jag ska få utlopp för byggartankar (som gjort att jag inte kunnat sova ordentligt på 2år)
och bygga en rolig bil som kommer tas ut på helger och övrig ledig tid för lite allmän skoj åkning på diverse ban/strippevents,
"kul"turer ja i storts sett allt som har med bilar att göra

Brorsan har redan uppdaterat chassit lite grann med några "häftiga" röda fjädrar och gula stötdämpare, själv tänker jag
först o främst få igång nya motorn i bilen och uppgradera bromsarna med 296mm skivor och ok från omega. Originalbromsarna är
ju ett skämt på dessa bilar
Vill i framtiden uppdatera till en delad bakaxel på bilen, men dom planerna får nog vänta till nästa vinter

Lite bilder på hur det ser ut i dagsläget

Börjar plocka fram projektbilen


Ska snyggas till här, nya leder o bussningar m,m


Här är snurran som ska i, en c20let från en Calibra turbo -95


Växellåda från en Rekord 1.8, är egentligen lite för klen för motor effekten, men jag får ta det lungt så kanske den håller en stund.
den är tvättad nu även motorfästena kommer från denna bil, fick bygga om det högra av dom lite grann



Men jag har fått tag i ett svep som passar på motorn, i bakkant på det är det tänkt att sitta en getrag 265 från BMW lr Opel Monza
Tyvärr har jag inte hittat någon sådan låda än, nån som har en??


Generator fästet fick byggas om då spännaren försvann när jag tog bort servopumpen på motorn


fick vrida upp turbindelen på turbon en aning vilket med förde att jag fick svetsa om wastegetfästet




Det medförde också att jag fick bygga om ingången till turbon


oljtråget fick byggas om då det tog framvagnbalken lite grann


Jaha bara att stoppa i maskin nu då


skaplig passform


Så då sitter motorn där då, dags för kringutrustning

Vattenrör, blev inte riktigt nöjd dom, funderar på o bygga om dom lite grann för bättre passform



Bygger ny snorkel då originalet pekar åt fel håll





Gasvajerfäste


En intercooler har hittat in mellan rambenen


Just nu håller jag på o dra elsystem








Så ser det ut i dagsläget, har säkert glömt massor men uppdaterar när jag kommer på vad jag glömt

Ni får ursäkta att allt är dammigt o skitigt på bilderna, det kommer o snyggas till

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195



Kul med en Manta B, det är nog den första på rejsa?

Vet inte så mycket om dessa men framvagnen ser ju bra ut ur väghållningssynpunkt, hur är det med resten av bilen? Bakaxelupphängning, viktfördelning osv?

Såg ju trevlig ut annars, särskilt med de vita fälgarna thumbs up

_________________
Peter Vighagen
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Ja jag såg att jag var först med en Manta B o "banåkabilslistan" lite roligt faktiskt

Fram och bakvagn på Manta B är precis samma som på Ascona B, bilarna är byggda på samma "plattform"
Det som skiljer mantan lite är grövre kränghämmare och GSI modellen på Mantan har lamelldiff som standard.
Framvagnen är uppbyggd med dubbla A-armar som synes och ska ju ha bra geometri vad jag förstått när jag läst lite här på rejsa, återstår o se då jag aldrig kört bana lr svängt runt några konor med någon sån här bil någon gång.

Bakvagnen ska väl också ha skapligt geometri, sitter upphängd med två bärarmar och sedan sitter det en sådan "torque" strut på bakaxeln, (vet inte om den kallas så, rätta mig om jag har fel)

Viktfördelningen är jag osäker på (ska viktas när jag får ut den på vägen) men jag vet att min bror alltid tyckt att den är lätt i bakvagnen, vi provade med o flytta lite saker bak i bilen såsom batteri och spolarvätske behållare m,m men den var fortfarande lätt, därav sitter den stora vingen i bak och då blev det marktryck i bak

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Glömde och nämna denna lilla roliga sak.
Man vill ju ha lite koll på vad som händer under huven vid körning, så istället för o köpa massa olika mätare och fylla hela bilen med så inhandlades denna

MPM Dashlogger


Den mäter o stort sett allt man vill veta, oljetryck, oljetemp, lufttemp, vattentemp, lambda, laddtryck m,m

så den ska ju passas på o integrereas i kabelstammen

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Trevligt med fler oplar här på rejsa.

Gillar stuket thumbs up

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6509



Kul med en lite rejsanpassad Manta B här på rejsa thumbs up

Gillar verkligen Manta B, framförallt när de är ganska original utanpå (400 ljus, mattigläpp o sånt) med lite spännande teknik under huven.
Kommer bilen reggas som ombyggt fordon nu är det tänkt?

Bromsarna kommer nog bita bra på bilen, hur kommer du göra med krängningshämmare (eller är mantans helt ok som den är om den nu är grövre som du skrev) och vad är det mer exakt för fjädrar/dämpare?

Lycka till, hoppas vi ses på en bana i sommar!

//Fredrik - Redaktör OSC

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Mathias_J
Ed
Här sen Jan 2006
Inlägg: 32



Mycket Sjysst!! thumbs up

//Mathias

_________________
Mathias Johansson
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Jimmya och Mathias_J --> Tackar för kommentarena, jättekul med lite positiv feedback

Figgz--> Ja det ska bli riktigt intressant o se hur bromsarna ter sig på bilen, det är inte många saker som slår en rejäl inbromsning, nästan bättre än acceleration

Har faktiskt inte kört denna bil så provocerande, så jag kan faktiskt inte svara på hur pass kränghammarna
står sig på bilen.

Egentligen börjar jag i fel ända av bilbygget, då jag är av den åsikten att man börjar med chassi och
bromsar, när man är nöjd med det så går man på motorn, liksom när man märker att chassit hänger med och motorn känns för klen

Men originalmaskin till denna bil är så tokslut så det är nästan så att man får tanka olja och fylla på bensin

Ska ta reda på lite närmare vad det är för fjädrar och stötdämpare, är själv lite nyfiken har inte reflekterat över vad det varit förräns jag startade tråden igår och kom på att jag inte visste vad det är för något

Bilen kommer att reggas som ombyggt fordon, men inte till i år, blir till 2007. Kommer inte hinna med i byta bakaxel som i stort sett är det enda som är kvar för att regga som ombyggt fordon, vill ju hinna o köra lite i sommar oxå

Vi lär ses på banorna i sommar

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 203



WOW, man blir ju bara LITE avis. Alltid gillat mantan, har varit nära å köpa ett par gånger men inte fått tummen ur och nu har man råkat köpa en 242. Vill bara säga att den ser hel rätt ut och jag hoppas du ska behålla utseendet. Lycka till med bygget. mvh Tobias

_________________
Tobias Gunnarsson
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Tackar tackar, kommer inte ändra på bilen utseendemässigt, förutom fälgarna som min bror sålde.

Men ett par vita Compomotive Mo står högt upp på önskelistan

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Opeltok
Regnets huvudstad, dvs. Borås
Här sen Maj 2005
Inlägg: 94



Var har du köpt din MPM Dashlogger?? Ser ju himla smidigt ut att slippa flera mätare.

Himla läcker Manta

_________________
Opeltok/Jonas Schiller

Min älskade Polo, jag saknar dig så!!
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Opeltok skrev:
Var har du köpt din MPM Dashlogger?? Ser ju himla smidigt ut att slippa flera mätare.

Himla läcker Manta


http://www.wiseunits.com/cubecart/view_product.php?product=01-256

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Står rätt still på byggfronten just nu

Men lite rör har tillverkats iaf


Reduceringskon med övergång från 80mm till 55mm



Tillpassning med lite rörböjar




och så lite färg på grejerna




Inte mycket kvar till provstart nu, ska ev bygga intercoolerrör nu i helgen om min kompis får låna
rörkap och tigsvets från sitt jobb

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204



ser bra ut!! Hänt nått mera på bilen?


MVH/Stefan

_________________
Stefan Söderström
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



mycket bra !!

får väl ta å lägga upp min manta med nu då när jag bytar garage !!

synd att det tryter så förbaskat på pengafronten....

attans att du hann före....

// "MantaBurner" @ OSC

OT:
Figge:
Du får väl ta å kika lite på min i garaget sen när du är nere då .....

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
JM
mörrum
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49



P-son skrev:
mycket bra !!

får väl ta å lägga upp min manta med nu då när jag bytar garage !!



Då kanske vi kan bli tre, har med manta gsi som ska få svänga lite i sommar hehe

_________________
Johan Månsson
Citera
kinglolle

Här sen Nov 2002
Inlägg: 17



Jag ska också fota lite och få upp bilder min manta b med c20xe numera utan kompressor dock. Ps mantaburner, när kommer du till eslöv och hälsar på

Trevligt bygge, liknar min tanke också
/Lorant

_________________
Lorant Szekely
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Tyvärr inte hänt så mycket mer då tiden inte riktigt vill räcka till. Skulle ha svetsat intercoolerrör förra helgen men tyvärr upptäckte vi att tigsvetsen jag tänkt o låna inte var en AC/DC så det gick inte svetsa aluminium med den

Trevligt med lite fler Mantor, ska bli kul o se dom på banorna i sommar

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Nu så är äntligen intercoolerrören klara också

Börjar med kapning och tillpassning av böjar och rör som sedan tejpas ihop för transport till min svetsare





Min svetsare i full fart, var egentligen meningen att vi bara skulle punkta ihop så skulle hans arbetskamrat som har ex antal timmar mer framför svetsen helsvetsa rören åt mig. Men John vart lite varm i kläderna så han sydde ihop allting, tackar för det




Vart mycket bra tycker jag





Inte mycket kvar till uppstart nu, bara oljekylare som saknas, dock inköpt väntar bara på leverans.

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
okej, dags att uppdatera lite

Bilen har vart igång och rullat hela sommaren, dock så har inte bilen vart på ett enda event pga olika faktorer.

Hade för det första väldiga bekymmer att få igång bilen, efter mycket felsökning kom vi fram till att det var inbyggd immobilizer i databoxen till motorn, vilket gjorde att motorn hoppa igång för att genast dö igen. Detta löstes enkelt tack vare Qrew på Opelsportclub. thumbs up

Tyvärr fick bilen backa av lite pga av en husflytt som pockade lite mer på min uppmärksamhet så det blev lite stiltje en månad eller så


17m² är inte mycket o jobba i i vinter, men det får gå


Lite har dock hänt, bla har nya bromsar funnit sin plats på bilen. Dom kommer från en Opel omega 2.6 och skivorna mäter 296mm

Renoverade bromsok


Skivor och ok monterade på bilen


Fick plats under mina 15" fälgar


Dock så gav nog huvudbromscylindern upp när vi lufta bromsarna, för pedalen tar väldigt lågnt ner


Hade problem med att tändningen slog ifrån när man kom opp på lite laddtryck, trodde då att det hade med soppatrycket att göra så vi byggde om det litegrann

Catchtank tillverkas, fick hjälp av min gode vän John igen


Lite delar som användes, en Walbro 255l/h HP, nyblästrade fästen till förpumpen


Mina vapenbröder hjälper till med montering .... Eller??? tror bara dom drack opp mina öl


Enda kort jag hade på installationen, väldigt grovt iyxat bara för att se om det fungerade, ska snyggas till när tid ges


Dock så var det inte detta som var problemet till ryckningarna i motorn utan det verkar vara pga av kärvande wastegate. Den hinner helt enkelt inte öppna så mycket den borde vilket gör att laddtrycket skenar med avstängning av tändning som följd

MPM dashlogger monterad också

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Glömde lite som kanske kan vara kul för någon att veta

Växellådn jag har i bilen nu kommer från en Rekord 1.8 och är inte av den starkaste modell, bara efter
nån veckas körning så började det tjuta om den, den har dock hållt och kommer få göra det resten av den här säsongen.

Men till nästa år så kommer denna sitta på plats och ska förhoppningsvis hålla lite bättre

Getrag 265 från en Opel Monza



_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta B 2.0t -87
1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (42439 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande