Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault R5 Gt-TURBO -88
1, 2, 3, 4   >>
20 besök senaste veckan (29055 totalt)
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 184


Trådstartare
När man precis tagit sitt körkort så börjar man självklart leta efter en förstabil. Jag bestämde mig tidigt för en Renault R5 Gte vilket också hittades och den vårdas fortfarande ömt. Men mycket vill ha mer och i mitt sökande efter hemsidor och trimdelar till gte:n fann jag en massa info och bilder på systermodellen vilket denna projektlogg handlar om. Gt-turbo är ovanlig i sverige eftersom den aldrig togs in p.g.a avsaknaden av avgasrening m.m. De få exemplaren som finns är flyttgodsbilar. När jag fann annonsen på denna våren 05 låg jag sömnlös och det slutade att jag numera är ägere till två r5:or... thumbs up

Bilen är för mig ett långtidsprojekt och jag har planer på att någon gång köra på bana vilket är lite av en dröm för mig. Har tidigare sysslat lite med miniracing och har väl lite hum om hjulinställningar och spårval.

I nuläget är jag mitt under ett kopplingsbyte eftersom den gamla kopplingen slirade när motorn blev varm.
konstigt nog så såg den gamla lamellen nästan helt ny ut så antagligen var tryckplattan dålig eller så hade kommit olja/glykol på fel ställe.

Lite om bilen...

Renautl R5 gt-turbo årdmodell 88
vikt 860~900kg.
halvdåligt omlackad i orginalröd med div lacksläpp.
Ska lackas om med förhoppningsvis bättre resultat.

Motor:
1397cc ohv (stötstänger och vippor)
våta foder
gjutet grenrör (sprucket ska bytas mot svetsat 4-1 )
garret t2 vattenkyld turbo.
solex 32dis tryckförgasare.
utrustad med intercooler.
120hkl@0,7bar (orginal)
???hk@1,0bar
0-100@7~8sek
oljekylning via slinga i gaveln på ordinarie kylaren kommer bli utbytte mot separat 13raders setrab med termostat.
Eftermonterad svart Bosch dumpventil.

Chassi:
orginal i nuläget.
Blir antingen gula koni från min gte eller lite värre prylar beroende på budget.

Bromsar:
Skivor runtom (238mm). Framskivor uppgaderade till clio 16v (259mm)

Drivlina
5vx
valeo lamell + tryckplatta som tål mer än orginal.
B&m shortshift växelspak ska flyttas över från min gte.

Bilder...





Fälgar från clio 16v 15"






Motorrum i stil med medusas hår...


Frambromsar 259vs238


Motorn ur... Första gången någonsin jag plockat ur en motor ur en bil.


Skitig motor. Här ser man också downpipe och grenröret.


Delar överallt... Det gäller att inte gripas av panik.


Hela paketet börjar sakteliga plockas ihop igen...
Framvagnsbalken gick jag lös på med högtryckstvätt+avfettning samt fick några lager hammarlack på sig.
Motorn var rejält indränkt i smuts och fett. Numera i ett renare tillstånd och också uppfrächad med lite färg.




Just nu sitter jag och väntar på nytt grenrör som också ska vara bättre än orginal.
Jag har också starka funderingar på att insprutningskonvertera då förgasaren är en stor flaskhals (25mm)
Har ett MS2 liggandes och saknar bara något sätt att konfigurera spridarna.(som också måste införskaffas...)
Jag får se hur jag gör. Den gick i alla fall jäkligt bra innan jag började riva i motorn så den uppgraderingen kanske får vänta.

mvh Johannes Edrén

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Skoj jag hörde/såg att du hade rivit ut motorn för att byta koppling. ser en blå skönhet i hörnet av en av bilderna som det är lite mer att göra på jämfört med din Turbo
Syns i garaget nån gång jobba på

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 184


Trådstartare
Nu damp det ner ett grenrör på posten...

Rostfritt och bra. Detta ska tydligen ge 15-20hk mer än orginal. thumbs up

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 184


Trådstartare


Då satt den på plats.

Funderar nu starkt på att byta kröken från turbon också...

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2158



Aptufft! thumbs up

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13187

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Trevlig projekt.

Funderar på om det ska sitta någon värmeskyddsplåt för att skona startmotorn.
På vissa av mina gamla 70-tals Renaulter satt det en plåt klädd med nå't asbestliknande material.
Vad ska du köra med för bromsbelägg?

Hoppas du får möjlighet att lufta ur bilen på Francophilia i år... Och i någon konbana kanske.


_________________

Rice and shine
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 184


Trådstartare
Idag blev en ny intercooler införskaffad som förhoppningsvis passar perfekt bakom grillen.
Min kära garagekompis har också bidragit med ett GruppN oljetråg med skvalpplåtar. (Tack Jonas! )

Angående värmeskyddsplåt för startmotor så kommer jag nog fixa ett sådant. Det är bara några mm mellan grenrör och startmotor så det blir väldigt trångt. Är det någon risk att göra värmeskydd i aluplåt?

Bromsbelägg ligger tyvärr långt ner på listan... har ett par biltemabelägg fram (usch jag vet thumbs down ) som får duga till att slipa in skivorma med.


mvh Johannes

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 184


Trådstartare
Nu bearbetas motorrummet för den nya ic:n. Är tvungen att flytta ner generatorn längre ner i motorrummet för att kunna dra tryckrör från ic till förgasare.
Detta resulterar tyvärr att jag måste skruva bort generatorn inklusive generatorfästet vid oljefilterbyte.
Jag får se om pengar eventuellt räcker till en mindre generator från x-parts. Orginalgeneratorn är en enorm klump som ger hela 55A! och eftersom bilen bara rullar på sommarn och har minimalt med stereo kanske 45A räcker gott.





mvh Johannes.

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 254



Grym bil

Min Farmor hade en Reanult 5 Gt Turbo när jag var liten. Grym kärra.

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



läcker kärra, nästan hetare än min r5a =)...Mycket ser bekant ut, men din har ungefär 200 gånger mer sladd å slang under huven.

Verkar ju vara rätt hurtig i garaget också =)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Mr. Pink skrev:
Detta resulterar tyvärr att jag måste skruva bort generatorn inklusive generatorfästet vid oljefilterbyte.

oljefilterförflyttare?

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5122



Mr. Pink skrev:
I nuläget är jag mitt under ett kopplingsbyte eftersom den gamla kopplingen slirade när motorn blev varm.
konstigt nog så såg den gamla lamellen nästan helt ny ut så antagligen var tryckplattan dålig eller så hade kommit olja/glykol på fel ställe.

mvh Johannes Edrén


Slirande koppling när bilen blivit varm brukar vara en oljeindränkt lamell. Behöver inte synas något men när den blivit tillräckligt varm sipprar det ur olja.

Kolla så du inte har en dålig packbox på vevaxel och ingående axel på lådan eller något läckage högre upp på motorn.

_________________
Roland Johansson
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 184


Trådstartare
Jo angående den slirande kopplingen kan det vara många misstänksamma faktorer.
Både olje, kylvatten och vevhusventilatoonsledningar går runtom hela motorn. En vevhusventilatonsslang som går ner innan turbon var faktiskt av när jag köpte bilen och den kladdade ner rätt friskt. Brottet var faktiskt precis över kopplingen så förhoppningsvis var det den som var boven.

oljefilterförflyttere kan nog vara ett alternativ.
Men det känns lite tårta på tårta om man först förflyttar filtret och sedan använder adapterplattan med termostat som jag redan har för att få dit oljekylaren.

Kan det vara någon risk att det blir mycket tryckfall eller att oljetrycket kan komma för sent?
En ytterligare positiv aspekt med att flytta filtret är att jag kan få plats med ett större dito. Orginal är bara 25~30mm hög.

mvh Johannes

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 184


Trådstartare
Har inte hänt så mycket mer än att jag knäppt några bilder på oljetråg och oljekylare.

setrab 13raders och 330mm bred om någon undrar

Ett bidrag från min kära garagepolare.

mvh Johannes

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 184


Trådstartare
Fick idag ett relativt stort paket med efterlängtade delar.


Ett stycke Bling-slang eftsrsom den gamla var sprucken. Kommer säckert att få sällskap av flera smurfslangar då jag inte tänkt ut anslutningarna till ic ännu.


En ny fräch kylare i koppar.


Grövre downpipe (2,5") och hårdare motorkuddar.


Sist men inte minst resten av avgassystemet i rostfritt.
2,25" och 3,5" utblås.

Sommaren närmar sig... thumbs up

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Ser bra ut de där. När skall du ner i garaget nästa gång? (så att man kan passa på att åka ner och kika lite)

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
S 500 R
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 816



Så jäkla cool bil...

_________________
Stefan Berander
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 184


Trådstartare
Jag kommer nu försöka vara där idag (fredag) och i helgen också.
När brukar du själv vara i garaget?
Det har ju blivit enormt mycket trevligare och större sen vi fick rensat i alla fall. thumbs up

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 184


Trådstartare
Nu har man ägnat lite tid i garaget igen.
tyvärr glömdes kameran...

Har tillverkat en värmeplåt för startmotorn i alu och försökt montera downpipe och första delen av avgassystemet. Upptäckte dock att flänsen mot turbon läckte ganska duktigt och tillverkade en packing i 0.5mm alu-plåt. Trots det läcker det fortfarande.

Vad brukar vara vettig avgaspackning?
alu eller koppar?
Alla avgaspackningar jag har ser har varit med vad jag har fått för mig är tunn aluminiumplåt.

mvh Johannes

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 184


Trådstartare
Nu börjar man montera ihop sakerna permament. Finns väl inte så mycket skinande och fotovänliga delar att skryta med.

Avgasystemet halvvägs uppe. Bara slutdämparen och lite upphängningsgummi som saknas.


Här ser man installationen av turbo. Även grenröret skymtar där i bakgrunden. Gjutgärnsvinkeln mellan turbo och downpipe hade slagit sig så mycket att det läckte duktigt i skarven mot turbon. Har försökt att plana av så gått det går (med en fil) och tillverkade kopparpackningar för turbons båda anslutningar.
Hoppas det håller. Koppar verkade i alla fall bättre än alu kunde jag lätt konstatera med tanke på smältpunkt.

mvh Johannes

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Här går det undan... Skall antagligen ner på lördag till garaget och sedan på söndag (ca kl 10) för att lasta och köra Gordinin på rostlagning.

Javisst e det mycket trevligare efter rensningen

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault R5 Gt-TURBO -88
1, 2, 3, 4   >>
20 besök senaste veckan (29055 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande