Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 n/a -79
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (11227 totalt)
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
Inte så mycket att säga ännu. Kom hem precis med den på kärran.. renoveringsobjekt, men inga större grejer än som jag hittat

Ska in i värmegarage imorgon och tittas över lite vad som behöver fixas exakt.


_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
Bilen ser inte ut att ha någon rost på sig.. dock är den om-målad. Tidigare färg var röd har jag kommit fram till =)

Motormässigt är det en vassare kam på den, annars inget rört.

Mina planer är att fräscha upp bilen helt och hållet. Gå igenom bilen totalt.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
Sedan ännu en studio i 70tals drogerna som var poppis hos designers...

Vet inte hur man ska få det här snyggt..


_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



wee, ännu en 924, kul !

Behåll inredningen, blir för mycket jobb annars. Verkar ju vara rätt bra skick på den, förutom växelspaksknoppen

Har du hållt på med 924:or förut ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
Ja.. växellänkaget måste fixas hehe =)

tja.. det mesta måste fixas känns det som. =)
Inredningen ska väl vara mer eller mindre standard, fast nya stolar.. Och så bort med baksätet då den ändå är reggad för endast 1 passagerare.

har satt budgeten till max 10kkr för att rusta upp den.. får se när den spräcks hehe =)
har aldrig hållit på med Porsche 924 innan, men en massa audis

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



okej, välkommen in =). Ett bra tips är www.944sverige.com , där finns en del bilspecifik information att hitta, sen är www.utzon.se ett väldigt bra ställe om man söker prylar till bilen, väldigt trevlig kille.
Är det något du undrar över så är det bara fråga, jag har nog behövt skruva på det mesta i min bil känns det som..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
Det är läckande targatak på den här.. vet du något om hur jag fixar det?

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



Jag är också där, är dock för snål för att köpa ny tätningslist. Hade dock en länk till ett företag som sålde dom till rimliga priser. Givetvis har jag tappat bort den. Kolla även dräneringen, det är ett par hål runt där, tror dom går ner i baljorna i bakluckan eller något i den stilen. Blåste ur mina med tryckluft och det var mycket gegga där. Men det är vanligt förekommande problem på dessa bilar, tror det beror på att tätnigarna är torra och läckiga av sig..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
kollade lite mer precis.. ser ut att ha blivit lite rost på balken mellan targan och bakglaset.. nåja får kolla vidare på det imorgon när det är lite mer ljus ute.

Kanske man kan göra en egen list oxå.. blir oxå att snåla här, så man kan lägga pengar på något roligare än lister =)

trycka rent med tryckluft ska jag göra. tackar för infon!.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
Cedric!. Nu har jag kollat mer på bilen (Läs, rivit ur ALL inredning.)

Jag tänker inte spara något från den gamla inredningen, då väta och åter väta hade förstört den helt och hållet. Instrumentpanelen hade inga hål i sig.. t ills man upptäckte att de satt en halv instrumentbräda över den trasiga.. rakt på bara.. öh...

och för att täta targataket hade de bestämt sig för att bara köra igen allt med fogmassa... jättedålig ide måste jag säga.. alla kanaler som skulle leda bort vatten var borta, men vattnet hade hittat igenom massan ändå, och gjort lite rost på innertaket.

annars var bilen rostfri faktiskt, förutom vid främre passagerarens fötter, där man kunde kolla väglaget genom ett hål.

Instrumentpanelen ska förpassas.. vet inte om man kan sätta dit en 944 panel istället?
passar dom?

stolarna var genomsura, och skitfula.. hål i dom..
dörrarna ska kläs om.. plåten ska göras ren inuti och målas, sätta i en annan stol (sittastil stol), och byta ratten.

Motorn saknade röret till luftfiltret, och går lite ojämt.

Det viner lite om bilen tills man trycker in kopplingen (på tomgång utan växel).. vet inte om kopplingen ligger an lite grann?
eller är det något annat orostecken?

många elsladdar som inte sitter fast någonstans oxå.. hua

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Dan Johansson
Falun
Här sen Jun 2004
Inlägg: 585



AndreasNystrom skrev:

Det viner lite om bilen tills man trycker in kopplingen (på tomgång utan växel)oxå..


urtrampningslager? ingående lager i växellådan?
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



AndreasNystrom skrev:
Det viner lite om bilen tills man trycker in kopplingen (på tomgång utan växel).. vet inte om kopplingen ligger an lite grann?
eller är det något annat orostecken?

Inget stort orostecken, många 9x4or viner där. Troligen är det lagringarna i transaxeltuben som är lite slitna... Så länge det är lite vinande så ska det välan inte vara nån större fara!

Skoj att plåten verkar relativt frisk iaf! Speciellt med tanke på hur en läckande targa-lucka kan sabba... Kolla förresten att hyllan där batteriet sitter (ovanför handskfacket/passagerarnas fötter) mår, den brukar ge sig rätt lätt med vatten + batterisyra...

Gissar att din bil är 4-växlad? Eller har du 5-växlade lådan med backen ner till vänster i den?


Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8107



Kul med en 924 i "tuna" thumbs up
Trevligt om det inte så så mycket rost på den...

Lycka till med renoveringen!

Mvh /Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
AndreasNystrom skrev:
Det viner lite om bilen tills man trycker in kopplingen (på tomgång utan växel).. vet inte om kopplingen ligger an lite grann?
eller är det något annat orostecken?

Inget stort orostecken, många 9x4or viner där. Troligen är det lagringarna i transaxeltuben som är lite slitna... Så länge det är lite vinande så ska det välan inte vara nån större fara!

Skoj att plåten verkar relativt frisk iaf! Speciellt med tanke på hur en läckande targa-lucka kan sabba... Kolla förresten att hyllan där batteriet sitter (ovanför handskfacket/passagerarnas fötter) mår, den brukar ge sig rätt lätt med vatten + batterisyra...

Gissar att din bil är 4-växlad? Eller har du 5-växlade lådan med backen ner till vänster i den?


Mangan


Hej Magnus!
Njae.. det verkar vara växellänkaget som spökar. Någon som vet hur det ska se ut när det är friskt?.
Rör man lite på växelspaken så försvinner vinandet.. så det är väl lite "Halvväxel" eller något

Har kollat batterihållaren, men den ser okej ut.. men vem vet vad som döljer sig bakom färgen
ska försöka kolla det imorgon lite tydligare. Ska försöka få göra lite tester på motorn för att se hur
den mår. Just nu är tomgången lite sisådär.. men jag vet inte riktigt vad man ska förvänta sig av en
fullblodare från 79?

Ja, det är rätt att bilen är 4växlad!. Backen ligger upp till vänster.
110km/h = 3000varv.. gäller att ha hörselskydden på =)
Skränade rätt bra i kupen även när man stod still när jag provstartade den efter att ha tagit bort
all isolering etc =)

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
jurkko skrev:
Kul med en 924 i "tuna" thumbs up
Trevligt om det inte så så mycket rost på den...

Lycka till med renoveringen!

Mvh /Tim


Hehe, tackar!. psst. har du gjort hjulinställning hos oss än?, har inte sett dig iaf?

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



3000 varv vid 100-110 har jag också, trots 5växlade lådan. Har den s.k dogleg lådan, eller 016z som dom kllar den i haynes. med ettan neråt..Väldigt varvigt närman kör motorväg,speciellt med lite bullrigare avgassystem..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
Cédric skrev:
3000 varv vid 100-110 har jag också, trots 5växlade lådan. Har den s.k dogleg lådan, eller 016z som dom kllar den i haynes. med ettan neråt..Väldigt varvigt närman kör motorväg,speciellt med lite bullrigare avgassystem..


Det är då man vet att man lever =D.. tjejen tyckte vi skulle ta bilen till Göteborg i sommar, och jag gav henne hörselskydd som en pik =)

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Den senare 5-petade lådan (Audi-lådan) funkade riktigt bra på bana iaf. Den som satt i min 924 på slutet var alldeles lagom tät för banan, även om jag inte kom iväg till banan så mycket som jag önskat i somras...

Viner i växellänkaget? Låter skumt tycker jag... Kanske att nån växelförare är lite felplacerad, men vx-lådor är jag totalt n00b på.

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374


Trådstartare
Jo.. jag vet inte vad förra ägaren har gjort, men han har inte skött om bilen iaf !

1:an ligger typ.. att lägga ner växelspaken, så dne nästan ligger plant mot mittkonsollen och sedan förra spaken framåt.. så fel är det! :/

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Kolla bakre lederna till vx-mekanismen, den som sitter ovanpå lådan. Där är ett splinesförband med en skruv och om skruven lossnat så kan det bli som du skriver. Verkar iaf helt klart feljusterat!

Bild på spektaklet (nedre förbandet på bilden)

Lycka till!
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8107



AndreasNystrom skrev:
jurkko skrev:
Kul med en 924 i "tuna" thumbs up
Trevligt om det inte så så mycket rost på den...

Lycka till med renoveringen!

Mvh /Tim


Hehe, tackar!. psst. har du gjort hjulinställning hos oss än?, har inte sett dig iaf?

Japp, jag var faktiskt där strax efter vi diskuterade om stället.
Hur går det med XC90:n?
/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 n/a -79
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (11227 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande