Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2000 Touring TURBO -72, Nu 635 Csi Alpina B9
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
8 besök senaste veckan (78228 totalt)
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451


Trådstartare

Lite om min bil.
Köptes som ett avstannat objekt, nedslipad plåtrent.
Plockade ihop bilen under ett par vintrar

Motor som sitter i just nu: Ska bytas till säsongen -06 :
Den ska i framtiden få sitta i motorbocken och se fin ut

Ursprungligen en -73 Tii motor.
2 Liter
Tii Kolvar (högkomp)
E12 Topp Portad
Kam: Dr Schrick 292 grader
Dr Schrick Ventilfjädrar
Elring Skärkantspackning
Ansa Extraktorgrenrör 4-2-1
2 1/2" Avgassystem med 2st ljuddämpare
Facet solid state Pump
Malpassi Bränsletryckregulator
2x45 Dcoe Weber
Motorn är Helrenoverad och Viktad


Växellåda/drivlina:
4växlad Getrag 232 med 228mm lamell och tryckplatta från bmw 325
Diffbromsad klump 25% från BMW E21 utv 3,45:1
Skivor fram från BMW E21 ventilerade
Bromsok 4-kolv från volvo 240

Elfläkt från Opel
Kylare från saab 9000

Batteriet flyttat till skuffen
Boxade bärarmar bak
Röda Koni stötdämpare fram
Bilstein bak
Enzo fjädrar
Plastbussningar fram och bak
pl400 fyllda silentblock




Motor
2liters M10
1,8i topp med urgröpta förbränningsrum
Skärkantspackning
Polerade och lättade stakar
plana original kolvar 7,4:1 i kompförhållande
dr Schrick 304 graders kam
dr Schrick ventilfjädrar
9000 intercooler
Extractorgrenrör till turbon
KKK K27 Turbo
Rotomaster Extern Wastegate
Dubbla Dellorto 40 dhla turboförgasare
Rostfri Catchtank
Förgasarplenum med trattar
Bosch högtryckspump från catchtank
Holley Blå till Catchtank
Malpassi Tryckregulator progressiv


Lite bilder på delar som ska bli den nya motorn:

Dottern fick välja vilken färg det skulle vara på blocket.


Turbo fuggarna och veven
[img]

Polerad Stake och Turbokolv




Wastgate och dump:



Turbon



Fälgarna skall förhoppningsvis bytas till andra. Nu bytta


Ska försöka ta lite bilder under byggets gång.

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
C.Svensson
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 53



Carnesköld skrev:
Info kommer


Tack!

_________________
Conny Svensson
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Coolt!, blir fränt att se hur du knåpar ihop turbosnurran.

Lägg upp lite bilder på prylarna du har.

Kanske kan bli Powermeet i Sommar?

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Häftigt bygge! thumbs up
Men ska du verkligen använda den där stressfläkten?
Prioritera körbarheten (mindre turbo) istället för heinz-effekten.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451


Trådstartare
Magnus 2074 skrev:
Häftigt bygge! thumbs up
Men ska du verkligen använda den där stressfläkten?
Prioritera körbarheten (mindre turbo) istället för heinz-effekten.


Har kollat en del med 02 turbo åkare och den generella åsikten är att den turbon är lite liten
Det viktigaste på m10 turbosar är att få bort avgaserna fort ifrån avgasventilerna för att undvika härdsmälta
Med den kammen som jag ska använda 304gr så kommer det att produceras en hel del avgaser, det är därför jag behöver ha ett skapligt stort avgashus.
Jag själv tror nog att det skulle kunna funka ypperligt med ett modernt Td04 agg med hyffsat avgashus.
Du kanske har nåt över Mange??

Vi får väl se hur den går när/om den startar, Jag ska ju besiktiga oxå, dock utan turbo.
//Niclas

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



ok, så den är känslig för höga avgastemperaturer alltså!
Fetar du bara på lite extra samt kör med rätt hög tändning så ska det väl inte vara några problem?
Har tyvärr bara en TD04HL-15T med 6:ans avgashus liggandes, men den är reserverad som reserv till min aero.
Kan ordna bra pris på en KKK24 med KKK26 kompressordel annars. God för 400hk.

Mvh Magnus

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451


Trådstartare
Intressant med KKKn
Får väl se hur det blir framåt våren om det finns cash till ett turbobyte.

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451


Trådstartare
Har äntligen fått tag på andra fälgar 7 x 15MIM, Har även varit och hämtat nya bussningar till vevstakarnas lilländor, så nu finns det lite brotschjobb framöver. :-)


Har äntligen hittat ett ställe med bra pris på plastbussningar till bak och framvagn.

Däck blir nog 195/50 bak och 185/45 fram
Måste gå ner lite i bredd och profil här. sitter 205/50 nu.









Måste gå ner lite i profil här oxå. Hjulvinklarna är inte så tokiga som det ser ut. Bilen har precis varit upphissad och jag kan inte rulla den så mycket så hjulen ställer sig normalt.

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Tjena.. Snygga fälgar! Vet du vad de väger och vad det är för ET på dem?

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451


Trådstartare
insomniac skrev:
Tjena.. Snygga fälgar! Vet du vad de väger och vad det är för ET på dem?



Tackar, Vet inte vikten, dock betydligt lättare än de som jag hade innan. ET= 12
//Niclas

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
Ottosson
Järna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Det står var elfläkten kommer ifrån men varifrån kommer kylaren.....

Fälgarna ser jäkligt bra ut, tycker du skall behålla den nuvarande lite mörkare kulören.

_________________
Jonas ottosson
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451


Trådstartare
ottosson skrev:
Det står var elfläkten kommer ifrån men varifrån kommer kylaren.....

Fälgarna ser jäkligt bra ut, tycker du skall behålla den nuvarande lite mörkare kulören.


öhh måste ha glömt det i infon. Kylaren kommer från det eminenta bilmärket Volvo modell 240 likaså expansionskärlet. bara så du vet.
//Niclas

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338



Carnesköld skrev:





Ser att du kör med slicks och mekanisk fotbroms

För övrigt en mkt läcker touring thumbs up

_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338



Fattar du vad jag menar eller ska jag ta det en gång till

(jag är modemraggare och ibland lite ivrig )

_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2158



.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2158



Är du säker på ET12..? Har exakt likadana på min Fiat (suttit på 3-serie) och de är ET25. Vilket är original på Fiat Argenta så det var ju bra! thumbs up

Annars kan jag tipsa om att den där Bosch-dumpen du har inte kommer hålla för några mängder av laddtryck. Om du ska ha det, är det bättre med t.ex. Forge DV006 el.dyl.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451


Trådstartare
Argentaperra skrev:
Är du säker på ET12..? Har exakt likadana på min Fiat (suttit på 3-serie) och de är ET25. Vilket är original på Fiat Argenta så det var ju bra! thumbs up

Annars kan jag tipsa om att den där Bosch-dumpen du har inte kommer hålla för några mängder av laddtryck. Om du ska ha det, är det bättre med t.ex. Forge DV006 el.dyl.


Tämligen säker på ET 12 men jag ska kolla upp det, Fiat har väl inte 4x100? typ 4x98? kanske är där det skiljer?
Angående dumpventilen är den nog underskattad, åkte med en sån på min vässade 9-3a och laddade 1,3 bar vilket den pallade bra. Det gäller bara att vända den åt rätt håll! annars öppnas den av laddtrycket.
Det finns många "trimmare" som kör med feta silikonslangar och stora ICs och mycket mätare etc. sen visar det sig att de laddar typ 0,5 LOL . Det är inte min stil.
Funktion före finess. Men tack för tipset.
//Niclas

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451


Trådstartare
dubbelpost

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2158



Carnesköld skrev:
Tämligen säker på ET 12 men jag ska kolla upp det, Fiat har väl inte 4x100? typ 4x98? kanske är där det skiljer?


Exakt, 4x98 och större centrumhål. Men som tur var hade jag en kontakt med en NC-fräs... ET rördes aldrig.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451


Trådstartare
Argentaperra skrev:
Carnesköld skrev:
Tämligen säker på ET 12 men jag ska kolla upp det, Fiat har väl inte 4x100? typ 4x98? kanske är där det skiljer?


Exakt, 4x98 och större centrumhål. Men som tur var hade jag en kontakt med en NC-fräs... ET rördes aldrig.


ok då förstår jag.
//Niclas

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451


Trådstartare
tvalkopp skrev:
Carnesköld skrev:





Ser att du kör med slicks och mekanisk fotbroms

För övrigt en mkt läcker touring thumbs up


Arru den bromsen leker man inte med i kurvorna. antar att du menar den andra svarta touringen vid sidan om!

Angående ET och andra fälgfunderingar kan jag nu konstatera att jag hade lite fel
ET är 13 om jag ser rätt på fälgen. Har mätt upp 11,5cm från ytan på fälgen som ligger mot navet till fälgkanten på insidan (breddningen inåt)

De gamla fälgarna var tydligen ET 23 och då var måttet = 13,5cm

Båda fälgarna är 7x15
//Niclas

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2000 Touring TURBO -72, Nu 635 Csi Alpina B9
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
8 besök senaste veckan (78228 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande