Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (10036 totalt)
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
Tyckte det var dags att lägga till min bil.

Det är en gamal bekant här på rejsa. (Jag har tagit mig friheten att kopiera från den gamla tråden om bilen, hoppas du inte misstycket Fredrik, det blev aldrig något fotoväder i höstas)


Info
Intagen till Sverige -88 av Köhler Racing
Diamantsvart
Motor:
10500 mil
Större luftburk Evo2
GreenCotton filter
Portad topp,andra kammar,ändrat spjällhus + lite till (allt utfört av Köhler Racing)

Chassi:
BMW Grupp-N camberplattor
BMW Grupp-N chassi, fjädrar, stötdämpare
BMW Grupp-N Bussningar

Fälgar:
15" R-däck
16"BBS Hala däck

Övrigt:
Evo 2 Front
Evo 2 vinge bak
Evo 2 Luftintag till bromsar
Halv bur
Recaro Evo 1 stol

Frågan är vad man ska göra med bilen?
1. Bygga om den enligt "Pimp my ride" stuk, med 42" tv, riktig stereo osv
2. Låta bilen vara, uppgradering av förare är prio 1 där det finns några sekunder att hämta
3. Uppgradera bilen efter konstens alla regler, för att spara värdefulla tiondelar

Vad tycker ni jag ska göra?


_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



En äkta eller replika EVo spelar igen roll, jag kan aldrig få nog av dessa bilar


4. Gå med BMW Sport Club...igen (om jag har rätt info)
2. Uppgradera föraren
3. Uppgradera bilen (å andra sidan verkar den inte sakna något)
1. Endast om samtliga steg 2-4 misslyckas katastrofalt

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3653



1. Bygga om den enligt "Pimp my ride" stuk, med 42" tv, riktig stereo osv, det är väl den självklara valet! Nej, jag skulle satsa på tvåan till att börja med!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
C.Svensson
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 53



Uppgradera föraren helt klart!! Det borde vara dödsstraff om man "pimpar" en M3 E30... ... By the way! Snart är det nyår!!

_________________
Conny Svensson
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2243



Åhh, den bilen är såå fin!
I händerna på rätt förare är den dessutom riktigt snabb...
...så ut och träna för jag tror de flesta här på rejsa har sett den in action!
Suck, varför slutar man aldrig att drömma om en M3 E30?

Gott nytt föresten!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



hmm.. jag visste väl att jag e lite dum i huvudet... ..men känns bra att den är i rätta händer

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
Som jag lovade Fredrik så blir det alternativ 1.
Jag har beställt nya nummerplåtar både fram och bak!

Jag har dock fuskat lite och tänkt även på alt 3.
Jag har beställt en luftbox och Alpha-N men det räknas ju enligt dom flesta på rejsa som alt 1, men har man hört Sten Jarls gamla M3:a så är det ett måste!
Hoppas även att jag ska komma över vassare camberplatter (vilket iof enligt en del japanska filmklipp måste räknas som alt 1). Andra krängare, även detta borde gå som 1 då det ser bättre ut när bilen beter sig som en bil och inte något flytande fordon. Nytt grenrör, kanske påverkar ljudet och då blir det ju per automatik alt 1.

Citat:
4 . Gå med BMW Sport Club...igen (om jag har rätt info)


Det är ganska många årsedan men så blir det nog, men jag behöver nog först en dos av alt 2 först (Gör dock mitt bästa bakom ratten på GT4) gamla kombinationen förare och bil var väl hyfsat snabba Men jag tror inte det blir några problem, bilen ska tydligen hitta runt Anderstop på egenhand...

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



Låter bra detta Jimmy...hoppas du e helnöjd & att man kanske kan få åka med någon gång....

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
Citat:
Låter bra detta Jimmy...hoppas du e helnöjd & att man kanske kan få åka med någon gång....


Riktigt nöjd!
Är dock lite sur på mig själv, borde köpt en M3 e30:n för 10 år sedan

Vad gäller att åka med så är det självklart. Jag behöver ett och annat råd vad gäller körningen man är inte någon Cecotto direkt

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



jag kan åka bakom dig på anderstorpsrakan och putta på om de går för långsamt!

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
Citat:
jag kan åka bakom dig på anderstorpsrakan och putta på om de går för långsamt!


För långsamt kommer det nog, så jag tycker vi bestämmer så. Frågan är bara vad du ska ha för bil, ditt prjoekt är ju inte riktigt klart om man säger så.

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
Har äntligen fått lite gjort med bilen.

Bytt belägg (Carbotech)
Bytt bromsslangar (Stålomspunna)
Bytt stötdämparfäste bak (Samuel special)

Monterat insug
Monterat Alpha N motorstyrning.
Moterat Bredbandslambda (Techedge 2Eo)








Nu återstår en hel del mappning, har i alla fall fått bilen att gå okej, om det ändå vore bättre väglag...

Jag siktar på AFR vädern enligt nedan
AFR 12,5 >5000, >80%
AFR 13-13,5 >5000, <80%
AFR 14,7 <5000

Någon som har någon åsikt om detta är vettigt?

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Varför ska du köra så magert under 5000rpm? 14,7 innebär lambda 1 och med det blandningsförhållandet kan du inte lägga på belastning utan spikningar.
12,5 som du siktar på att ligga på under belastning är å andra sidan lite väl fett. När vi mappade min gamla sugmotor så siktade vi på att ligga på lambda 0,89 på fullast och ca 0,92 på dellast. Det gav bäst effekt. Motsvarar 13,1- 13,5.
På dessa motorer är det känsligt om motorn går för fett, då tappar man direkt effekt.

Vad kör du med för tändning?

_________________
Jonas Edling
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502



Vart köpte du luftboxen o alpha-N? Tyskland?

Pris?

/Edvard

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
M3 Jonas
Med Alpha N går det inte ändra tändningen. Tändningen ligger på den mapp som Köhler gjort till bilen, jag har ingen aning om hur den är ställd.

orsaken att jag tänkte börja med dessa värden är efter de flesta på S14.net är överens om att det dessa värden fungerar för våra motorer och de uppger att de inte haft några problem med spikningar. Givetvis vill jag inte köra för magert så man råkar ut för något otrevligt. Kan du skicka över hur dina värden såg ut över mappen?

Vad mappade du mot, när du skriver last är det tryck eller spjällöppning?

bumper
Jag köpte grejorna av John, han är väldigt aktiv på s14.net sök på författare John, innan jul gjordes ett GroupBuy då jag köpte detta se länk nedan. Vet inte om det är möjligt att få samma priser nu.

http://www.s14.net/forums/showthread.php?s=&threadid=15338&hig . . . .

Mail adress john@maxx-automotive.com

Allt som levererades var av mycket hög klass och inkluerade allt som behöves för att få det att fungera. Det är lite kopplande och så men på två kvällar så är man igång!

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502



Hej igen.

Tack för infon.

Har pratat en del med John tidigare.

Frågan är inte om jag ska köpa ett kit, utan bara när. =)

/bumper

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
Som jag skrev tidigare så är jag riktigt nöjd med grejorna och supporten är tydligen riktigt bra om det är något som man behöver hjälp med. Jag hade hoppats på mer insugsljud (det var huvudorsaken till köpet), det är på riktigt höga varv som skillnaden blir störst, synd att det tar slut vid 7800. Det går iof att ändra men då behövs en annan budget än min

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
M3Jonas har fått mig att fundera lite mer kring lambda värden hit och dit och nu är det dags att bilda sin egen uppfattning.

Enligt grafen nedan så skulle jag ju försöka hålla mig till det röda området i mappningen.
Eftersom jag kommer att köra closed loop så kommer ju värdet gå mot lambda 1 (AFR 14,7) under konstant last. Det normala verkar vara att ha en något magrare blandning vid låga varvtal och fetare vid höga varvtal. Frågan är hur mappen ska se ut?
Värden att mappa mot är Varvtal och Gasspjälls vinkel



_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



Har kört min med bäst resultat vid 12.5

_________________
Henrik Andersson
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264


Trådstartare
Har du kört med 12.5 genom hela mappen eller endast på vissa varv?
Vad har du för motor?

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



Kör man ex. en fullgasrepa i bromsbänk så har vi legat konstant vid 12.5 från tomgång upp till maxvarv, motorn verkar ge mest effekt då. M30 3430cc.

Men ligger du o åker vanligt med spjället låt säga 15% öppet o finåker så behöver du ju inte åka 12.5 i blandningsförhållande.

Detta är olika från motor till motor man kan inte säga att 12.5 ger mest effekt kan likaväl vara 13.0 osv.

_________________
Henrik Andersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (10036 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande